əvvəli https://xalqqazeti.az/az/siyaset/192233-ermeni-kilsesinin-deyismez-xisleti
Yaxud xristianlıqda “armenizm” xəstəliyi
Sonralar tarix səhnəsinə çıxmış, indi “erməni” dediyimiz hay etnik qrupunun inancını Günəş totemi təşkil etdiyindən, Allaha sitayiş arxa planda qalmışdı. Ermənilər daha çox Günəşə sitayişi davam etdirmişlər. Tövhid xristianlığın ən əsas xüsusiyyəti olsa da, hayların əcdadları buna az əhəmiyyət verir, bəzi hallarda hətta Allahı aldatdıqlarını zənn edirdilər. Njde “xristian dini ermənilər üçün alət rolunu oynamışdır”, – deyəndə məhz bu cəhəti nəzərdə tuturdu.
Ermənilərin dini inanclarının özünəməxsus xüsusiyyəti arevizm məsələsində də özünü göstərdi. Arevizmə sitayiş edənlər, əslində, zərdüştiliyi qəbul edənlər idilər və onların inanclarında səmimi olmadıqlarını dünya ermənişünasları dəfələrlə qeyd ediblər.
Zərdüştülükdə Od (Atar, sonralar Azər) ilahi ədalətin ifadəsi rəmzi hesab olunurdu. İbadətgahlarda odu sönməyə qoymaz, ona səcdə edər, odun şərəfinə məbədlər ucaldardılar. Ermənilərin Hindistandan gəldiyini iddia edənlər bu tezisi vurğulayırlar ki, onların əsas dinləri zərdüştüyün bir qolu olan arevizm idi. Od və atəş arevistlər üçün müqəddəs deyildi. Zərdüşt dininə sitayiş edənlər arevist təlimi özlərinki hesab etmirdilər.
Bu gün yezidiləri arevizmin daşıyıcıları hesab edənlər də var. Ermənistanda kürd dilində danışan 20 minə yaxın yezidi yaşayır. Yezidilər cənnət və cəhənnəmin bu dünyada movcud olduğuna inanırlar. Deyirlər ki, insanın inancından, həyat tərzindən asılı olaraq dünya cənnətə və ya cəhənnəmə çevrilə bilər. Yezidilərin, eləcə də özlərini arevist hesab edən hayların əməl etməli olduğu prinsip və inanclar bunlardır: dünya əbədidir; dünyanı yaradan Allah onu heç vaxt qiyamətə aparmaz; insanlar təbiəti qorumağı və təbiətə qayğı göstərilməlidir; gündə 3 dəfə Günəşə ibadət edilməlidir.
Bunlar həm də erməni arevizminin əsas prinsipləridir və yezidilərlə ermənilərin inancında heç bir fərq yoxdur. Erməni arevizmində Xeyirlə Şər eyni idi. Allaha ibadət etməyə, Ondan qorxmağa, Ondan utanmağa ehtiyac yoxdur. O, həmişə mərhəmətlidir və insanlara yaxşılıq və ya pislik etmək gücünə malik deyildir. Bu dinə tapınanlar və sonradan xristian dininə keçənlər həmin prinsiplərlə yaşamağa davam etmişlər. Və ortaya dini inanclarına belə sədaqəti olmayan toplum ortaya çıxıb.
Xristianlığı qəbul etmək hayların inancından irəli gəlməyib. Onlar buna “siyasi nikah” kimi baxırdılar. Əsas inanc və gizli saxlanılan din arevizm idi. Göründüyü kimi, haylar tək tanrıçılıq inancına sahib deyildilər. Tanrıçılığın mənəvi və dini mədəniyyətində özünə mühüm yer tutmuş xaç, guya, Qruqorinin köməyilə Armeniyaya, Yunanıstana, Romaya, nəhayət, bütün Avropaya yayılmışdı. Ermənilər onu hazır simvol kimi qəbul etmişdilər. Bu, IV əsrdə baş vermişdi. Bundan sonra bərabərtərəfli xaç Qafqaz Albaniyası və İveriyada da qəbul edilməyə başlanmışdı.
Hayların müqəddəs Qriqorini erməni kimi qələmə vermələri saxtakarlıqdır. Xristian alimləri də eyni fikirdədirlər ki, Qriqorinin ermənilərə, yəni haylara heç bir aidiyyatı yoxdur. Mənşəcə fars olan Qriqori 257-ci ildə anadan olub. O, Parfiya çarının nəslindən olan Anakın oğludur. Anak saray münaqişələri zəminində Armeniya çarı Xozroyu qətlə yetirir. Ənənəyə görə, çarı öldürənin nəsli məhv edilməli idi.
Belə gərgin məqamda Qriqorinin anası öz körpəsini təqiblərdən gizlədə bilir. O, təsadüfən rəhmdil, zəngin Sofiya adlı bir qadınla rastlaşır. O, Anakın oğlunun böyüməsi və tərbiyəsi ilə məşğul olur. Qriqorinin nəcibliyi və licənablığı Sofiyanın tərbiyəsindən qaynaqlanır. Bununla, o, insanları özünə daha çox cəlb edə bilir. Qısa bir zamanda məşhurlaşan Qriqorinin xəstələrə şəfa verən loğman kimi tanınması da onun xilasında rol oynayır. Hakimlər məşhur vaizə ölüm hökmü elan etmədən onu ölkədən sürgün edirlər (30 mart 287-ci ildə).
Qriqori böyük şöhrət qazandığından Armeniyanın o dövrdəki çarı Tridat onu öldürtdürə bilmir. Bu, ölkədə narazılıq dalğası yaradar, daxili münaqişələrə səbəb olardı. Onun zindana salınması da çarın nüfuzuna xələl gətirərdi. Qriqorini Romaya göndərməyin də səmərəsi yox idi. Çünki onu orada da yaxşı tanıyırdılar. Parfiyaya qaytarılması da doğru olmazdı. Öz ölkəsində Qriqori qəhrəman kimi qarşılanacaqdı. Yeganə çıxış yolu onu türklərin içinə sürgün etmək idi (onu buraya sürgünə göndərməklə Tridat türklərin Qriqoriyə qarşı amansız davranacağını güman edirmiş).
Gözlənilənlərin əksinə olaraq, Qriqori türklərin içində – Kapadokya-Kayseridə özünü heç də narahat hiss etmir. Buna baxmayaraq, sürgün qaydalarına uyğun olaraq Qriqorini digər əsirlər kimi kahada saxlamalı idilər. 15 illik sürgündən sonra türklər Qriqorini 15 iyun 301-ci ildə azad edirlər. O, Armeniyaya işıqlı, maarifpərvər bir şəxs kimi qayıdır. Burada Qriqori Armeniyanın ilk katolikosu elan edilir. Ermənilər onlara aid olmayan “Armeniya” kəlməsindən yapışaraq, Qriqorinin onlardan biri olduğunu iddia edirlər. Amma reallıq budur ki, parfiyalı din adamının haylarla uzaqdan- yaxından heç bir əlaqəsi yoxdur.
V əsr salnaməçisi Favstos Buzandın “Armeniya tarixi” kitabında bu barədə məlumat verilir. Ermənicə dərsliklərdə bunlar saxtalaşdırılır, Qriqori erməni kimi təqdim olunur. Bu mənada ermənilərin xristianlığı hələ erkən orta əsrlərdən (301-ci ildə) qəbul etməsi versiyası həqiqətdən və səmimiyyətdən uzaqdır. O zaman heç erməni dövləti mövcud deyildi. Armeniya dövlət yox, coğrafi məkan kimi ya Parfiyaya, ya da Romaya bağlı bəylərbəyliyi, knyazlıq idi. Hayların vətəni, ana yurdu heç vaxt olmayıb və yoxdur. Bu coğrafi məkanda yüzlərlə fərqli soya malik xalqlar yaşayırdı. Xristianlığın ilk dəfə ermənilər tərəfindən rəsmi din olaraq qəbul edilməsi də fiksiyadır. Hətta milliyətcə erməni araşdırmaçı Filip Ekzoyants bu iddianı inkar edərək, “xristianlığı ilk qəbul edən dövlət” mifini dağıdıb.
Ermənilər xristianlıqdan öz məkrli məqsədlərinə çatmaq üçün sui-istifadə etmişlər. Əsrlər boyu başqa dövlətlərin tərkibində yaşayan haylar yalnız milli mənafeleri qədərincə xristian olmuşlar. Bu gün də elədir. Onlar lazım gəlsə, istənilən digər dinin daşıyıcıları kimi çıxış etməyə hazırdırlar. Lap bir anın içındə inanc dəyişikliyinə də gedə bilərlər. Yüzlərcə belə fakt var.
Erməni üçün müqəddəs din yoxdur. Başqa mənada, sadəcə, armenizm vardır, bu isə ayrı xəstəlikdir. İndi biz armenizmi ideologiya kimi yayılan və təbliğ edilən bir nəzəriyyə saya bilərik. Təkamül baxımından isə, əlbəttə, “təcrübədə həyata keçirilməsi” mümkün olmayan bir plan olaraq görə bilərik. Armenizmin əsas məqsədi öncə milli ruhu aşılamaq, sonra onu dini ruhla birləşdirməkdir. Bu, erməniliyin çox vaxt diasporla bir olmaq istəyindən irəli gəlmişdir və onu xristianlığa bağlamağa səy göstərmişlər. Yenə də milli mənfəət dindən önə keçib. Bəlkə də, erməni millətinin hədsiz dərəcədə millətçiliyə, irqçi düşüncəyə yuvarlanmasının əsas səbəblərindən biri budur.
(ardı var)
Qafar ÇAXMAQLI,
“XQ”nin Türkiyə müxbiri