Hər zaman Cənubi Qafqazda sülh və sabitliyin hökm sürməsində maraqlı olduqlarını, regiondakı problemləri bölgə ölkələrinin özlərinin həll edəcəyini bildirən İran İslam Respublikasının rəsmi şəxsləri, təəssüf ki, əməldə fərqli yanaşma nümayiş etdirirlər. Bu yanaşma Ermənistan və Azərbaycan arasında nəqliyyat kommunikasiyalarının açılması məsələsinə münasibətdə də özünü əyani şəkildə göstərir.
Rəsmi Tehran İrəvanın 2020-ci il noyabrın 10-da imzalanmış üçtərəfli Bəyanatın 9-cu bəndi ilə üzərinə götürdüyü və 4 ilə yaxındır icra etmədiyi öhdəliyi yerinə yetirməsinin əksinə gedərək, onu bu prosesdən uzaqlaşdırır. Halbuki, həmin bənddə bölgədəki bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələrinin bərpa ediləcəyi, Ermənistan tərəfinin vətəndaşların, nəqliyyat vasitələrinin və yüklərin hər iki istiqamətdə maneəsiz hərəkətinin təşkili məqsədilə Azərbaycanın qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsinin təhlükəsizliyinə zəmanət verəcəyi, nəqliyyat əlaqəsi üzrə nəzarəti Rusiyanın Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin sərhəd xidmətinin orqanlarının həyata keçirəcəyi açıq-aydın yazılıb. Eyni zamanda, qeyd edilib ki, tərəflərin razılığı əsasında Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə Azərbaycanın qərb rayonlarını birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının inşası təmin olunacaq.
İran tərəfi çox yaxın münasibətdə olduğu Ermənistanı təşviq edir ki, həmin bəndi yerinə yetirməsin. Daha doğrusu, öhdəliyini icra etməsin. Hələ 44 günlük Vətən müharibəsinin başa çatmasının az sonra – 2020-ci ilin dekabrında Ermənistana səfər edən İranın Xarici İşlər naziri Məhəmməd Cavad Zərif bildirmişdi ki, Ermənistanın ərazi bütövlüyü onlar üçün “qırmızı xətt”dir. Ötən 4 ilə yaxın müddət ərzində Tehranın mövqeyi dəyişməz olaraq qalıb. Bəlkə də İranın bu yanaşması olmasaydı, İrəvan nəqliyyat dəhlizlərinin açılmasına çoxdan razılıq vermişdi. Bu da maraqlıdır ki, İranda mühafizəkarlar iyulun 28-də və iyulun 5-də keçirilən (müvafiq olaraq birinci və ikinci tur–S.H.) növbədənkənar prezident seçkiləri nəticəsində öz yerlərini islahatçılara versələr də, Tehranın Zəngəzur dəhlizinə yanaşması dəyişməyib. Gözlənildiyi kimi, xarici siyasətdə ciddi korrektələr edilməyib. Yəni, Tehran yenə Zəngəzur dəhlizinə özünün “qırmızı xətt”i kimi baxır.
İran nəinki özü Ermənistana Zəngəzur dəhlizini açmağa imkan vermir, həmçinin üçtərəfli bəyanatı imzalayan ölkələrdən biri olan Rusiyanın da prosesdə müsbət rol oynamasının qarşısını almağa çalışır. Rusiyanın Tehrandakı fövqəladə və səlahiyyətli səfiri Aleksey Dedovun bugünlərdə İran Xarici İşlər Nazirliyinə çağrılması bunun göstəricisi hesab oluna bilər.
İran Xarici İşlər Nazirliyinin Avrasiya Baş İdarəsinin rəisi və nazirin köməkçisi Müctəba Dəmirçilu səfiri qəbul edib. Görüş Moskvanın Zəngəzur dəhlizinə dəstək verən açıalqmalarına etiraz əlaməti olaraq keçirilib. Dəmirçilu bildirib ki, Tehran regionun müəyyən edilmiş sərhədlərində istənilən geosiyasi dəyişikliyə (?) qarşıdır. Bununla bağlı yayılan məlumatda qeyd edilib ki, baş idarə rəisi rusiyalı diplomata İran dövlətinin qəti mövqeyinə hörmətlə yanaşmağın vacibliyini və region ölkələrinin potensialından problemlərin həlli, bölgədə sülh və sabitliyin təşviqi, habelə bütün tərəflərin maraqlarını nəzərə almaqla iqtisadi planların həyata keçirilməsi üçün istifadə edilməsinin vacibliyini xatırladıb.
Qeyd edək ki, Rusiya rəsmiləri bu yaxınlarda Zəngəzur dəhlizinin açılması ilə bağlı açıqlamalar veriblər. Ölkənin Xarici işlər naziri Sergey Lavrov avqustun 19-da Rusiyanın “Birinci kanal”ına açıqlamasında deyib ki, Rusiya Federasiyası üçün İrəvanın Zəngəzur bölgəsi vasitəsilə kommunikasiyaların açılmasına dair razılaşmanı niyə sabotaj etdiyini anlamaq çətindir. O qeyd edib ki, Moskva Ermənistanla Azərbaycan arasında sülhün tezliklə bağlanmasının tərəfdarıdır: “Biz sülh müqaviləsinin tezliklə bağlanmasının və kommunikasiyaların açılmasının tərəfdarıyıq. Təəssüf ki, Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyanın imzaladığı sazişi sabotaj edən Ermənistan rəhbərliyidir. Belə bir mövqeyin mənasını anlamaq çətindir. Amma mən əminəm ki, üçtərəfli görüşlər çərçivəsində, üçtərəfli sənədlərdə qoyulan təməl tam şəkildə aktual olaraq qalır”.
O vurğulayıb ki, bu gün əsas məsələ Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan liderləri rasında 2020-2022-ci illərdə əldə olunmuş bir sıra üçtərəfli sazişlərin ruhuna əməl etməkdir.
Bundan bir neçə gün sonra isə Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin rəsmi nümayəndəsi Mariya Zaxarova bildirib ki, Zəngəzur dəhlizi Ermənistandan keçməklə Azərbaycanın əsas ərazisini Naxçıvanla birləşdirə biləcək marşrutdur. Onun sözlərinə görə, dəhlizin açılması Ermənistanla üçtərəfli sülh danışıqları çərçivəsində mütləq müzakirə olunacaq və Moskvanın İrəvanla Bakı arasındakı nəqliyyat kommunikasiyalarının açılması ilə bağlı mövqeyi yaxşı məlumdur: “Rusiya Federasiyası ondan çıxış edir ki, müvafiq anlaşmalar qarşılıqlı razılaşma əsasında və həm Ermənistanın və Azərbaycanın, həm də regiondakı qonşu dövlətlərin – Rusiyanın, İranın və Türkiyənin maraqlarına cavab verməklə həyata keçirilməlidir”.
Ancaq bütün bu yüksək səviyyəli açıqlamalara baxmayaraq, İran tərslikdən əl çəkmək istəmir. Tehranın dəhlizin açılmasına qarşı niyə belə ciddi-cəhdlə çıxdığı anlaşılan deyil. İran hakimiyyəti özü də çox yaxşı bilir ki, Zəngəzur dəhlizinin açılması Ermənistanın ərazi bütövlüyünün pozulması demək deyil. Rəsmi Bakı dəfələrlə Ermənistan ərazisindən eksterritorial qaydada (eksterritorial yurisdiksiya hökumətin öz hakimiyyətini sərhədlərindən kənarda həyata keçirmək imkanıdır–S.H.) dəhliz açmaq niyyətində olmadığını bəyan edib. Azərbaycana lazım olan Naxçıvan MR ilə sərbəst, yüklərin və insanların yoxlamaya məruz qalmadan gediş-gəlişin təmin olunmasıdır.
İndi bəlkə də Ermənistanla Zəngəzur dəhlizi məsələsində razılığa gəlmək, Nikol Paşinyanı özünün imzasına hörmət etməyin vacibliyinə inandırmaq olar. Paşinyan da dərk edir ki, dəhlizin açılmasından faydalanan həm də onun başında dayandığı ölkə və onun vətəndaşları olacaq. Ancaq İran Ermənistanın razılığa gəlməsinə heç cür imkan vermir. İran bu mövqeyini sonuncu dəfə ən yüksək səviyyədə 2024-cü il iyulun 30-da təkrarlayıb. Ölkənin Ali Rəhbəri Əli Xameneyi həmin gün Tehranda N.Paşinyanı qəbul edərkən deyib: “İran hələ də hesab edir ki, Zəngəzur dəhlizi ideyası Ermənistanın maraqlarına ziddir”. Bu yerdə cənab Xameneyiyə sual ünvanlamaq yerinə düşər. Birincisi, necə ziddir? İkincisi, tutaq ki, ziddir, İran Ermənistanın vəkilidirmi? Bu məsələdə qərar verən Ermənistandırsa, Tehranı narahat edən nədir?
İranın bu mövqeyi üzündən 44 günlük Vətən müharibəsindən sonra Azərbaycanla münasibətlər pisləşib. İndi isə aydın görünür ki, İranla Rusiya arasında da soyuqluq yaranıb. Tehran Moskvanın Zəngəzur dəhlizinin açılmasına dəstək verməsindən narahatdır. Əslində, Tehranın Moskvaya etirazı onu deməyə əsas verir ki, bu “qırmızı xətt” təkcə Bakıya qarşı yox, dəhlizin açılmasında maraqlı olan bütün qüvvələrə qarşı çəkilib.
Əslində, Tehran da yaxşı bilir ki, dəhlizin açılması Ermənistanın beynəlxalq hüquqla tanınan ərazilərini dəyişdirməyəcək. Üçtərəfli Bəyanatda da hansısa ilhaqdan deyil, maneəsiz hərəkətdən bəhs olunur. İranın bu dirənişi, Ermənistanı dəhlizi açmağa imkan verməməsi isə heç də İrəvanın maraqlarını düşündüyü üçün deyil. Tehran Zəngəzur dəhlizinin işə düşməsi ilə hansısa qazancdan məhrum olacağını düşünür, bu səbəbdən layihəni ilk növbədə özünə qarşı görür. İranın mötədil gündəlik qəzeti “Ettelaat”da Rusiyanın Ermənistan və bütövlükdə regionla bağlı siyasəti haqqında məqalədə əksini tapan fikirlər İslam respublikasının layihəyə qarşı çıxmasının əsl səbəblərini ortaya qoyur. Məqalədə “Rusiya Zəngəzurla bağlı öz mövqeyində niyə bu qədər inad göstərir və bu israrın nəticələri nə ola bilər?” sualı qoyulur. Suala cavab verən xarici siyasət üzrə baş ekspert və beynəlxalq əlaqələr üzrə analitik Əli Biqdeli deyib: “Zəngəzura gəlincə, bu region son dərəcə həssasdır. Bu, yük maşınlarının və onların qoşqularının Ermənistana və Azərbaycana, oradan Qarabağa (?), Gürcüstana və nəhayət, Avropaya keçməsi üçün mühüm marşrutdur. Uzun illər mallar Türkiyə və Ermənistandan İrana gəlir, sonra isə müvafiq olaraq Azərbaycana və Avropaya göndərilirdi. Beləliklə, İran tranzit haqqı alırdı. Amma Ermənistanın Qarabağı itirməsindən sonra (?) vəziyyət dəyişdi. O zaman Ermənistanla çox yaxın münasibətlərə baxmayaraq, İran müəyyən qədər Azərbaycanı dəstəkləyirdi. Hətta türkdilli iranlılar (?) da daha çox Azərbaycan tərəfdarı idilər. İranın məqsədi daxili gərginliyi azaltmaq idi. İndi bu şəraitdə Zəngəzur problemlə üzləşsə, Avropa ilə əlaqəmiz kəsiləcək. Yeni marşrut açılsa, bu, mütləq bizim ixtiyarımızda olmayacaq. Qədim zamanlardan bizim üçün son dərəcə vacib olan bu marşrut indi bizi tərk edir”.
Yazıda bildirilib ki, Türkiyə Zəngəzur vasitəsilə mallarını Azərbaycana göndərə və Xəzər dənizindən keçməklə Mərkəzi Asiya və Pakistana çıxa biləcək. Həmçinin, qeyd edilib ki, Yaxın Şərqdə vəziyyət sürətlə mürəkkəbləşir və Rusiya İranın maraqlarına əhəmiyyət verməyərək, ilk növbədə öz maraqlarını düşünür. İranlı ekspertin fikrincə, Rusiya Zəngəzur dəhlizinin açılması ilə bağlı öz qərarından çətin ki, əl çəksin. Çünki Türkiyə ilə Rusiya arasında da xüsusi münasibətlər formalaşıb. İki ölkənin bir-birini dəstəkləyərək özlərinə yeni bazar yaratması və bazarlarını Çinə genişləndirməyə çalışacaqları gözlənilir.
Göründüyü kimi, İran Zəngəzur dəhlizinə qarşı çıxmaqla, əslində, özünün maraqlarını düşünür. Ermənistanı isə öz mənafeyinə açıq-aşkar qurban verir. Rəsmi İrəvanın bu gerçəkliyi anlaması və dəhlizin açılması məsələsində yersiz inaddan əl çəkməsi, fitnə-fəsada uymaması gərəkdir...
Səxavət HƏMİD
XQ