Ənənədən qaynaqlanan prinsiplər
Osmanlı İmperiyasının bir neçə əsrlik şanlı tarixində türk millətinin ruhu, mənəviyyatı, əxlaqı və böyük dövləti idarəetmə fəlsəfəsi əbədi yaddaş kimi mövcuddur. Bütövlükdə, türk xalqlarının, o cümlədən, Anadolu türklərinin dövlətçiliyində nizam-intizam, sülh və vətənsevərliklə yanaşı, ədalət “qanunu” da mərkəzi yer tutmuşdur. Ədalətli olmaq türk dövlətçilik ənənəsində hüquqa uyğun davranmaq deməkdir. Türklər, bu mənada, haqq sahibi olmağı təbii saymışlar və bunu “məzlumların haqqı uğrunda mübarizə” formulu ilə dövlətçilik ənənəsinin yazılmamış qanunu halına gətirmişlər. Bununla türklər (yəni hər bir türk xalqı) dünyada analoqu olmayan bir dövlətçilik ənənəsi yaratmışlar.
Bu ənənədə bir neçə prinsip vardır ki, tarix boyu dövlətçiliyimzdə fundamental rol oynamışdır. Bizim düşüncəyə görə, onlar aşağıdakılardır:
– Dövlət başçısı hüququ;
– Parlament (məclis, divan) hüququ;
– yosun hüququ;
– İlahi nizamın Yer üzündə bərqərar olması;
– İlahi ədalətin Yer üzündə bərqərar olması;
– irqindən, dinindən asılı olmayaraq bütün insanlar üçün sülh və barışın təminatı.
Bu anlayışların fəlsəfəsi üzərində dayanmaq imkanı burada yoxdur. Yalnız “Yosun hüququ”nu qısa izah etməyə çalışaq.
Türklərdə birgəyaşamın özəl qaydası, fəlsəfəsi mövcuddur. Onların sırasında türk toplumlarının formalaşması üsulu ayrıca yer tutur. “Yosun hüququ” buna aiddir və türklərin ailə qurmaq fəlsəfəsindən tutmuş qəbilə, tayfa, tayfalar birliyi, xalq və millət birgəyaşam miqyaslarına qədər bütün mərhələlərdə özünü yaratması fəlsəfəsinin təbii qanunu və hüquqi ifadəsidir. Deməli, “Yosun hüququ” türklərin cəmiyyət kimi özünü yaratmasının təbii əsası, həm də insan hüququ kimi başa düşülməlidir. Türklər üçün haqq sahibi olmaq təbii nizamdan gələn qanundur ki, onu heç zaman dəyişmək və ya arxa plana atmaq mümkün deyildir. O halda türk dövlətçiliyi böyük ziyan görür.
Osmanlının tarixini şanlı edən digər məqam İslamla bağlıdır. İslamda haqq, ədalət, məzluma arxa olmaq, daim iman yiyəsi olmaq (Həzrət Əlini (ə.) və imam Hüseyn şücaətini xatırlayaq) kökdən gələn dəyərlərdir. Osmanlı İmperiyası (İmperiya üsul-idarəsinin verdiyi imkanlar daxilində) əsrlərcə haqqı, hüququ, ədaləti, sülhü qorumuşdur və bu dəyərlər uğrunda böyük savaşlara girmişdir.
Keçən əsrin əvvəllərində dünyanın bir neçə şər qüvvəsi birləşib Osmanlını süqut etdirdikdən və imperiya parçalanandan sonra dünyanın ədalət, məzlumun hüququnun qorunması və sülh tərəfinin də böyük bir hissəsi itirilmiş oldu. Meydan əsasən ambisiyalı, iddialı və qərəzli qüvvələrə qaldı. Bu xaosda böyük Mustafa Kamal Atatürk Türkiyə Cümhuriyyəti dövlətini qurub, saxlaya bildi. Lakin artıq Türkiyə dünyanın söz sahiblərindən deyildi. Bundan əvvəl Osmanlı üç qitədə dominantlıq edirdisə, Türkiyə Cümhuriyyəti ancaq öz sərhədləri daxilində legitimliyi uğrunda mübarizə apara bilirdi.
İkinci dünya savaşı böyük güclərin geosiyasi, siyasi, ideoloji, təhlükəsizlik və inkişaf konsepsiyalarının ciddi böhranını üzə çıxardı. Onlar dünyanı yenidən qurmağa başladılar. Lakin bu mərhələdə də ədalət, haqq, hüquq söz səviyyəsində qaldı, əvəzində ayrı-ayrı böyük güclərin ağalıq iddiası önə çıxdı. BMT-ni qursalar da orada cəmi 5 dövlətin sözü real olaraq keçdi. Nəticədə dünya yenidən süründürməçi, lakin daha dərinlərə aparan qarşıdurma müstəvisinə sürükləndi. Burada baş oyunçu kimi ABŞ və SSRİ çıxış edirdi.
Bu çətin, ziddiyyətli və sonu proqnozlaşdırılmayan qarşıdurma, “soyuq” və “isti” müharibələrin bir-birinə qarışdığı, bütövlükdə, bəşəriyyət üçün risk və təhlükələrlə dolu tarixi mərhələ idi. Onun fonunda Türkiyə çox çətin və keşməkeşlərlə dolu tarixini yaşayırdı. Hər tərəfdən olan təzyiqləri neytrallaşdırmaqla yanaşı, dövlətin içində yaradılan separatçılıq, etnik radikalizm kimi tendensiyalarla ağır mübarizə aparırdı. Ancaq burada da sərbəst deyildi – bütövlükdə, NATO-nin, ayrıca Amerikanın diktəsi altında qalmışdı. Kıbrıs hərəkatından sonra vəziyyət daha da mürəkkəbləşdi.
Şübhəsiz ki, bütün bunları geniş mənada və əsaslı olaraq Türkiyə siyasi dairələrində dərindən bilənlər çox idi. Türkiyə həmin əsasda özünün tam baxımsızlığı və real inkişafı üçün mübarizəyə başlamışdı. Sol-sağ bölücülüyü, PKK, hərbi çevrilişlər və digər hadisələr məhz buna görə bir-birini əvəz etməyə başladı. O zaman, yəqin, çox az adam dərk edirdi ki, Türkiyə strateji bir savaşa girişmişdir. Məqsəd özünəgüvənən, dünyada söz sahibi olan, ədalətli güc halına gəlsin! Turqut Özal, Nəcməddin Ərbakan bu prosesdə ayrıca rolu olan siyasi xadimlərdən idilər!
Nəhayət, Türkiyə Cümhuriyyəti Rəcəb Tayyib Ərdoğanın hakimiyyətə gəlməsi ilə əl-qolunu bağlayan bütün “zəncirləri” qırmağa başladı. Dövlət tarixi baxımından qısa bir müddətdə bütün sferalarda sürətli inkişaf prosesinə başladı. Bu sırada təhlükəsizliyin təminatı, müdafiə qüdrətinin artması öncül yeri tuturdu. Çünki Türkiyə, hər şeydən əvvəl, xaricdən asılılığa son qoymalı idi ki, qərəzli qüvvələrin ölkə daxilində xaos yaratmaq rıçaqları minimuma ensin. Bütün təzyiqlərə və hətta, təhqirlərə, daxildəki satqınların fəallığına baxmayaraq, Türkiyə Cümhuriyyəti addım-addım öz əvvəlki qürurunu, müstəqilliyini, təsir dairəsini bərpa etməyə nail oldu. Bununla Türkiyə Cümhuriyyəti çox güclü inkişaf potensialına malik və dünyada yenidən ədalətin bərpa olunmasını təmin edəcək aparıcı güc olduğunu ortaya qoydu.
Yeri gəlmişkən, burada bir məqamı vurğulamaq yerinə düşərdi. R.T.Ərdoğanın şəxsiyyətinə, idarəetmə üsuluna, və həm də bütövlükdə Türkiyənin dövlət kimi geosiyasi, hərbi və iqtisadi imkanlarına yuxarıdan aşağı baxaraq, onu daim kiminsə yedəyində getməyə can atan, gah Qərbə, gah da Rusiyaya sığınmaq istəyən ikinci dərəcəli dövlət kimi tədqim etməyə çalışdılar. Gah Amerikada, gah İsraildə, gah da Rusiyada qurulan anti-Türkiyə planlarından ağızları köpüklənə-köpüklənə danışmağa başladılar.
Bütün bunlar Türkiyəni böyük güc kimi görmək istəməməkdən və əsrlərlə davam edən və qərblilərin, rusların, farsların siyasi şüurunda yuvalanmış eybəcərliklərin, pisliklərin son çırpıntıları idi. Bunu Türkiyə Cümhuriyyəti dövlət kimi, R.T.Ərdoğan isə lider-şəxsiyyət kimi hər kəsə sübut etdi. Necə?
Hər şeydən öncə, Türkiyə iqtisadiyyatını nəinki çökdürə bilmədilər, o, hətta, inkişaf sürətini artırdı. Qarşıya çoxlu sayda iqtisadi və maliyyə çətinlikləri çıxardılar. Hamısı Türkiyə dövlətinin və onun rəhbərliyinin dəmir iradəsinə dəyib çilik-çilik oldu. Bu proses indi də davam edir. KİV-də indi də “İsrail filan addımı atdı və İstanbul borsası çökdü” kimi xülyalarını dilə gətirənlərə rast gəlinir. Bu cəfəngiyyatı uyduranlar anlamırlar ki, bu cür gözügötürməzlik, türk dövlətçiliyinə mənfi münasibət onların özlərini tarixin və şüurun zibbilliyinə atır. Türkiyə Cümhuriyyəti oyun qurbanı deyildir, oyun qurandır!
İkincisi, Türkiyə Cümhuriyyəti cəmiyyətin mənəvi-ideoloji dəyişməsinə ciddi surətdə nail oldu. Türkiyəçilik, milli adət-ənənələri qorumaq, onlara cəmiyyətdə dominant status vermək istiqamətində çox vacib addımlar atıldı. O cümlədən, bayraq, dil məsələsi türk cəmiyyətinin şüurunda yenidən, tam mənasında, oturduldu. Bunun fonunda dini dəyərlərin qorunması və insanların həyatında daha geniş yer tutması üçün dünya miqyasında əhəmiyyəti olan dəyişikliklər edildi (məsələnin bu tərəfinin fəlsəfəsi dərin və genişdir, onu ayrıca təhlil etməyə böyük ehtiyac vardır).
Üçüncüsü, R.T.Ərdoğan dünyanın aparıcı analitiklərinin etiraf etdiyi kimi, cəmiyyətin topluma fayda verən orta təbəqəsini əsasən gənclərdən ibarət sahibkarlar vasitəsilə yaratdı. Bu barədə, məsələn, ABŞ-ın tanınmış “Stratfor” Beyin Mərkəzinin qurucusu, uzun müddət təhlükəsizlikdə xidmət etmiş Corc Fridman təhlil və proqnozlar vermişdir.
Dördüncüsü, R.T.Ərdoğan strateji əhəmiyyəti olan yeni təhsil sistemindən bəhs edir. Bu məqam o dərəcədə milli dövlətçilik baxımından əhəmiyyətli və həm də mürəkkəb prosesdir ki, xüsusi araşdırılmasına çox ciddi ehtiyac vardır. Çünki Türkiyə rəhbərinin təhsil konsepsiyası dünyada misli görünməmiş təhsil çevrilişidir. Bu, çox uzun müddətə Türkiyəni və bütün türk dövlətlərini dünyanın aparıcı gücü halına gətirə bilər. Lakin hələlik həmin konsepsiyanın tam məzmunlaşması, dərinləşməsi, özgürləşməsi, mövcud təhsil sisteminə güclü və faydalı alternativ ola bilməsinin şərtləri və strateji hədəflərinin türk dövlətlərinin sinerjisi kontekstində müəyyənləşməsi lazımdır.
Beşincisi, indi hər kəsin dilində əzbər olmuş Türkiyənin hərbi qüdrətinin yüksəlməsi və faktiki olaraq dünyada aparıcı yerlərdən birini tutmasıdır. Onun konkret təzahürü kimi “Bayraqdar”ları göstərirlər. Lakin proses daha dərində və fundamental olaraq gedir. Türkiyə hərbi texnologiyaların yeni nəslini yaradır və onlardan istifadənin yeni fəlsəfəsini ortaya qoyur. Bu fəlsəfə konkret təsdiqini Liviyada, Suriyanın şimalında, İraqda, Afrikanın bir sıra ölkələrində, Balkanlarda, Ukraynada və, nəhayət, Qarabağda tapdı!
Qarabağda Türkiynin rolu tam yeni bir nəfəsdir. İndi hətta Azərbaycanda belə bir-sıra kiçik düşüncəli insanlar, etnik məhdud baxışlardan qurtula bilməyən zavallılar Türkiyə – Azərbaycan müttəfiqiliynə səthi və reallığa uyğun olmayan mövqedən yanaşmağa çalışırlar. Onlar “qardaş dövlətlər” ifadəsinin həqiqi məzmun və məqsədini dərk etmək qabiliyyətindən məhrumdurlar. Şuşa Bəyannaməsinin siyasi, hüquqi, hərbi aspektləri ilə yanaşı, özündə daşıdığı dərin mənəvi-ideoloji məzmununu anlaya bilmirlər! Lakin “Bir millət, iki dövlət” kəlamı yığcam və konkret olaraq bütün sayıqlamaların ən gözəl cavabıdır! “Qarabağ Azərbaycandır!”, “Sən azadsan, Şuşa!”, “Biz qayıtdıq, Şuşa”... belələrinə cavab kimi ən gözəl məna, məzmun və siyasi ritorikadır!
Bəli, Türkiyə Cümhuriyyəti Azərbaycana əsl qardaş dövlət kimi fəal köməyini davam etdirir. Bu mənada, Türkiyə bizim qəlbimizdə, yaddaşımızda, özümüzdədir! Onu kimsə başqa yerə qoya bilməz!
Qayıdaq Türkyənin xarici siyasətinin indiki mərhələdə bir sıra məqamlarına. R.T.Ərdoğan iqtidarı regional və qlobal miqyasda möhtəşəm və konstruktiv xarici siyasət yeridir. Onun mərkəzi anlamı Türkiyənin kimlərinsə yanında dayanmaq deyildir. Tam əksinə – başqaları böyük güc olan Türkiyənin yanında həm regional, həm də qlobal miqyasda dayanmağa can atırlar. Türkiyə artıq bütün qonşuları, Yaxın Şərq, Balkanlar, Qafqaz, Mərkəzi Asiya dövlətləri ilə münasibətlərini əməkdaşlıq və təhlükəsizlik kontekstində qura bilən çox güclü dövlətdir! Bütövlükdə, ulu öndər Heydər Əliyevin Ki-Uest görüşündən sonra jurnalistlərə “Türkiyə böyük dövlətdir, çox böyük dövlətdir” deməsini tam mənası ilə indi-indi anlamağa başlayırıq. Prezident İlham Əliyevin G20-lərin İstanbul zirvəsindən sonra “Türkiyə çox güclü və böyük dövlətdir!” fikrinin nəyi ifadə etməsini indi başa düşürük.
Türkiyə hazırda Türk dünyasının konstruktiv kurs və məqsədlə, sülh, barış, əməkdaşlıq çərçivəsində birləşməsi üçün titanik səylər göstərir. Onu da deyək ki, Azərbaycan Prezidenti bu istiqamtdə çox təsirli, möhtəşəm, olduqca fəal və praktiki addımlar atır. Hətta, deyə bilərik ki, hazırda Azərbaycan Türk Dövlətləri Təşkilatında aparıcı rol oynayır. Özü də çox uğurlu və nəticəli, nəinki türk xalqlarına, hətta çox geniş geosiyasi məkanda yaşayan xalqlara fayda verəcək təşəbbüslər irəli sürür. Həmin sırada İlham Əliyevin Qafqaz platforması, “3+3” əməkdaşlıq formulu və yeni “yaşıl enerji” layihələri çox əhəmiyyətlidir!
Türkiyə Cümhuriyyəti Yaxın Şərq, Avropa, Amerika, Afrika, Balkanlar, Rusiya, Çin siyasətində də müstəqil, konstruktiv və qarşılıqlı fayda verən, sülhə, barışa xidmət edən siyasət həyata keçirir.
Artıq kimsə R.T.Ərdoğanla “sən kimsən?” məntiqi ilə danışa bilmir, əksinə, Türkiyə Prezidentinin simpatiyasını qazanmağa çalışır. Türkiyə heç bir dövlətin yanında dayanmaq xəttini tutmamışdır – o, dünyanın bir neçə siyasi və geosiyasi qütblərindən biri olmaq istiqamətində fəaliyyət göstərir. Bu həqiqəti Rusiya və onun Prezidenti qədər dərk edən böyük gücə rast gəlmirik. Şübhə yoxdur ki, Rusiya – Türkiyə – Azərbaycan geosiyasi ittifaqı (daha geniş miqyasda TDT-Rusiya müttəfiqliyi), bütövlükdə, Avrasiyada həlledici gücə çevrilir! Bu, böyük bir geosiyasi məkanda əsl inqilabdır! Avrasiyanın xilasıdır!
Çox sevindiricidir ki, Türkiyə Cümhuriyyəti 100 illiyini vurğuladığımızdan da geniş və dərin təsirli nailiyyətləri ilə qeyd edir! Bizim üçün Qarabağ sevinci ilə yanaşı, bu uğur da çox əhəmiyyətlidir! Türkiyəlilər “Yaşa, can Azərbaycan!” deyir, biz azərbaycanlılar da “Yaşa, Türkiyəmiz!” deyirik! İki qardaş dövlət, iki qardaş bayraq əbədi olaraq qoşa dayansın, qoşa dalğalansın!
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru