110 yaşlı “Arşın mal alan”

post-img

Nalədəndir ney kimi avazeyi eşqim bülənd,

Nalə tərkin qılmazam ney tək kəsilsəm bənd-bənd.

Yəqin ki, bu misralar hər birinizə dər­hal ölməz bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin “Arşın mal alan” tamaşasını xatırlatdı. Bu, əsərin qəhrəmanı Əsgərin səhnəyə giriş ariyasıdır.

1913-cü ildə yazılan “Arşın mal alan” Üzeyir Hacıbəylinin son operettası olub. Üzeyir bəy bu əsəri Sankt-Peterburqda konservatoriyada oxuyararkən qələmə alıb. Bəstəkar 1913-cü ilin yayında dostu və görkəmli aktyor Hüseynqulu Sarabs­kiyə ünvanladığı məktubunda bildirir ki, “Arşın mal alan” əsərini yazır: “Mənim bu qədər əlləşməyimin səbəbi odur ki, nəinki təkcə bir Bakı və ya Qafqaz, bəlkə hər bir yerdə və hər bir şəhərdə teatr verməyə imkanımız olsun. Ancaq bir qədər vaxt gözləmək və zəhmət çəkmək lazımdır. Bilirəm ki, mənim əsərim gələcəkdə bö­yük bir iş görəcəkdir”.

1913-cü il oktyabr ayının 25-də Ba­kıda mesenat Hacı Zeynalabdin Tağıye­vin teatrında (indiki Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrı) “Arşın mal alan” operet­tasının təqdimatı keçirilib. İlk tamaşanın aktyorları H.Sarabski, Ə. Ağdamski , Ə. Hüseynzadə, H.Terequlov, H.Hüseynov, Gülsabah xanım, Olenskaya, rejissoru H.Sarabski, dirijoru M.Maqomayev olub­lar.

“Arşın mal alan” alqışlarla qarşılanıb. 1913-cü il tarixində nəşr olunan “Səda­yi həqq” qəzeti xəbər verib: “Müsəlman bəstəkarı Üzeyir bəy Hacıbəylinin təzə operettası “Arşın mal alan” camaata çox xoş gəlib”.

Əsərin süjeti Qarabağın Şuşa şəhə­rinin həyatından alınmışdı. Əsər xalq hə­yatını əks etdirən epizodlardan ibarət idi. 

Tanınmış müğənni Rəşid Behbudo­vun qızı Rəşidə xanım “Arşın mal Alan”­dakı Əsgər obrazının onun babasının həyatını əks etdirdiyini deyib:

Babam Məcid-bəy Behbudalı, qə­dimdə Behbudovlar soyu belə adlanırdı, qeyri-adi səsə malik, gözəl xalq mahnı­ları ifaçısı idi və artıq 30 yaşında peşə­kar müğənni olub. Bundan öncə isə öz atasına kömək edərmiş: boxçasına ipək yığıb o vaxt qaldıqları Şuşanın küçələ­rini gəzər və “Arşın mal alan, arşın mal alan” deyərək yerli ədalı qızları gətirdiyi mala göz gəzdirməyə çağırarmış. Səciy­yəvi boxçacı obrazı Üzeyir Hacıbəylinin yaddaşına elə həkk olunur ki, gələcəkdə bəstəkar onu “Arşın mal alan” operettası­nın süjetində istifadə edir...

Operettanın səhnədə oynanılmasın­dan 110 il keçsə də, xalqın adət-ənənələ­rini canlandıran tamaşa yenə əvvəlki tək sevilir, tamaşaçı ona təkrar-təkrar bax­maqdan yorulmur.

Zülfiyyə ZİYA
XQ

Mədəniyyət