Yeni marşrutun əsasını bu 3 ölkə 9 il əvvəl qoyub
Gürcüstan və Qazaxıstan arasında Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutunun (Orta Dəhliz) inkişafı və səmərəliliyinin artırılması ilə bağlı imzalanan saziş hər iki ölkənin dəmir yolunda təhlükəsizliyini təmin etmək, qlobal ticarət və nəqliyyatda bu dövlətlərin gələcək mövqelərini gücləndirmək məqsədi daşıyır.
Mərasimdə qeyd edilib ki, Orta Dəhlizin 2022–2027-ci illər üçün Yol Xəritəsi 2022-ci il noyabrın 25-də Transxəzər Nəqliyyat Dəhlizinin inkişafı məqsədilə Gürcüstan, Qazaxıstan və Azərbaycan nümayəndələri arasında Aktauda keçirilən görüşdə imzalanıb.
Yeri gəlmişkən, Orta Dəhlizin reallaşdırılmasına başlandığı vaxtdan etibarən Qazaxıstan bu təşəbbüsü fəal şəkildə dəstəkləyib, bu istiqamətdə genişmiqyaslı layihələrin icrasını diqqətdə saxlayıb. Respublikamızın bu ölkədəki səfiri Ağalar Atamoğlanov Bakıda “Azərbaycan və Qazaxıstan arasında münasibətlər Qazaxıstan Prezidentinin xalqa müraciəti prizmasından” mövzusunda keçirilən dəyirmi masadakı çıxışında Orta Dəhlizin potensialının gündən-günə artdığını və bu layihənin təkcə region ölkələrinin deyil, həm də xarici investorların diqqətini cəlb etdiyini vurğulayıb.
Bu günlərdə Qazaxıstanda səfərdə olan Türkiyənin xarici işlər naziri Hakan Fidan da qazaxlı həmkarı Murat Nurtlenu ilə görüşündə Orta Dəhliz təşəbbüsünü yüksək dəyərləndirərək bildirib ki, Çindən Avropaya və əks istiqamətə daşınan yüklərin Orta Asiyadakı türk respublikalarının ərazisindən keçərək Transxəzər dəhlizi ilə Azərbaycana, buradan isə Türkiyə və Avropaya aparılması bu marşrutun həm səmərəlilik, həm də vaxta qənaət baxımından önəmini göstərir.
Qeyd edək ki, Azərbaycan artıq beynəlxalq aləmdə Şərq–Qərb, Şimal–Cənub nəqliyyat dəhlizləri ilə yanaşı, Orta Dəhliz marşrutu ilə də mühüm mərkəz kimi tanınır. Ölkəmizin tərəfdaşları ilə birlikdə bu nəqliyyat infrastrukturunun tam ötürücülük gücü ilə fəaliyyətini reallaşdırmaq üçün praktik işlər görülür. Hökumət tərəfindən dəhlizlərin inkişafına mühüm vəsait ayrılması, respublikamızda avtomobil və dəmir yollarının müasir səviyyədə qurulmasına xüsusi önəm verilməsi, həmçinin əsaslı təmir işlərinin aparılması bunun bariz ifadəsidir.
Xatırladaq ki, Orta Dəhliz 2014-cü ilin fevralında adları çəkilən hər 3 ölkənin dəniz və dəmir yolu nəqliyyatı sahəsində aparıcı müəssisələrinin iştirakı ilə yaradılıb. Dəhliz marşrutunun hazırda Çin sərhədindən başlayaraq, Qazaxıstan, Xəzər dənizi, Azərbaycan və Gürcüstan vasitəsilə Avropaya uzanması gerçəkləşdirilib.
2022-ci ilin iyununda Türkiyə, Azərbaycan və Qazaxıstanın xarici işlər nazirləri arasında üçtərəfli regional əməkdaşlığın gücləndirilməsi, Xəzər dənizi üzərindən Yaxın Şərq–Qərb Dəhlizinin potensialının inkişaf etdirilməsi barədə razılıq əldə olunub. Eyni zamanda, Türkiyə Gürcüstanın tranzit marşrutunun bir hissəsi kimi dəhlizə daxil edilməsi təşəbbüsü ilə çıxış edib.
Hazırda Beynəlxalq Avtomobil Nəqliyyatı İttifaqı (IRU) Çin və Avropa ölkələri arasında trafikin artmasını nəzərə alaraq Orta Dəhlizdən maksimum yararlanmaq imkanlarını araşdırır. Təşkilatın baş katibi Umberto de Pretto bununla bağlı jurnalistlərə müsahibəsində qeyd edib ki, Azərbaycandan keçən Orta Dəhliz Çin və Avropa arasında ən qısa olmaqla yanaşı, eyni zamanda, ən çətin marşrutdur: “Çünki bu dəhliz multimodal nəqliyyatdan istifadəni tələb edir, iki dənizdən və bir çox ölkələrdən keçir. Bundan əlavə, Avtomobil Nəqliyyatı İttifaqının Şimal və Cənub dəhlizləri kimi seçimi də var”.
Qurum rəsmisi Azərbaycan üçün mühüm önəm daşıyan Orta Dəhlizdən daha səmərəli istifadə olunacağına əminliyini də bildirib. Baş katib, həmçinin Azərbaycanın Dövlət Gömrük Komitəsinin rəhbərliyi ilə bütün iştirakçılar arasında zəmanət və elektron məlumat mübadiləsi ilə Orta Dəhlizin faydalarından maksimum istifadəni təmin etmək üçün TIR sisteminin təkmilləşdirilməsi məsələsinin müzakirə olunduğunu da diqqətə çatdırıb.
Yükdaşımalardan söhbət düşmüşkən, bir məqamı da xatırlatmaq istərdik. Belə ki, bu istiqamətdə görülən işlər ölkəmizin ərazisindən yükdaşımaların həcminin artmasına müsbət təsir göstərib. Cari ilin I yarımilində respublika üzrə avtomobil nəqliyyatı ilə yüklərin daşınması 4,8 faiz artaraq 60 milyard 761 milyon tona çatıb. Eyni zamanda, bu ilin ötən aylarında Orta Dəhliz üzrə avtomobil nəqliyyatı ilə yüklərin tranziti Avropa İttifaqında (Aİ) getdikcə daha çox tərəfdar qazanıb. Bundan başqa, iyun ayında TRACECA Hökumətlərarası Komissiyasının Daimi Katibliyi tərəfindən Litvadan Polşaya, daha sonra Slovakiya, Macarıstan, Rumıniya və Bolqarıstana multimodal marşrut üzrə yarımqoşqulu yük maşını traktorları ilə yüklərin pilot daşınmasını təşkil edən təşəbbüs irəli sürülüb.
Yeri gəlmişkən, sözügedən istiqamətdə yükdaşımaların həcminin artırılmasını Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu Assosiasiyası da diqqətdə saxlayır. Assosiasiya hazırda bu məqsədlə Sinqapurla birlikdə Orta Dəhlizin rəqəmsallaşması konsepsiyasını hazırlayır. Qurumun baş katibi Haydar Abdikerimovun sözlərinə görə, indi dəhlizin detalizasiyası üzrə işlər görülür və dəhlizə qoşulacaq ölkələrin (Sinqapur, Bolqarıstan və Litva) bu marşrutla hərəkəti planlaşdırılır.
Sərhəd keçidlərinin sadələşdirilməsindən danışan assosiasiyanın baş katibi qeyd edib ki, hazırda bu məsələ ilə bağlı Dəmir Yolları Əməkdaşlıq Təşkilatı (DYƏT) və BMT-nin struktur bölmələri ilə birgə layihələr reallaşdırılır.
Burada diqqətçəkən bir məqamı da xatırlatmaq istərdik. Belə ki, Avropanın aparıcı logistika şirkətləri, xüsusən Danimarkanın “Maersk”, Avstriyanın “Rail Cargo Group”, Finlandiyanın “Nurminen Logistics” və Niderlandın “Rail Bridge Cargo” şirkətləri Orta Dəhlizə yüklər cəlb edir. Dünya İqtisadi Forumunun yaydığı məlumatda isə Çinlə Avropa arasında əmtəə dövriyyəsinin ildə 600 milyard dollar dəyərində qiymətləndirildiyi bildirilir. Həmin məlumatda, eyni zamanda Mərkəzi Asiya, Xəzər dənizi və Cənubi Qafqaz ərazisindən keçən Orta Dəhlizin Çinin Sakit Okean sahilindən Avropaya ən qısa yol olduğu, Şanxaydan Avropaya yüklərin daşınmasının bu marşrutla 10 gün çəkə biləcəyi də vurğulanır.
Hüseynqulu QULİYEV,
iqtisadçı-ekspert
Hazırda Azərbaycan Orta Dəhlizlə bağlı üzərinə düşən öhdəliklərin yerinə yetirilməsi istiqamətində tədbirləri davam etdirir. Reallaşdırılan layihələr sırasında Bakı Limanında logistika imkanlarının genişləndirilməsi xüsusi diqqət çəkir.
“Bakı Beynəlxalq Dəniz Ticarət Limanı” Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin QSC baş əməliyyat direktoru Eugene Seeh bu günlərdə Bakıda keçirilən Qara Dəniz İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatının (QDİƏT) iclasında limanın müasir infrastruktur imkanlarının artırılması istiqamətində layihələr həyata keçirildiyini bildirib. O, bu ticarət limanını bütün Avrasiya yolu ilə daşımaların maneəsiz hərəkəti üçün önəmli infrastruktur hesab etdiyini vurğulayıb.
Limanın ümumi yük terminalının rəisi Kamran Cəlilinin sözlərinə görə, burada 13 yanalma, 2 “Ro-Ro”, 2 bərə, 6 ümumi işlər körpüsü və 8 kran vasitəsilə yükdaşıma işləri icra edilir. Bu gün limanda istehsal gücü saatda 600 ton olacaq gübrə terminalı tikilir. Bütün əməliyyatlar tam avtomatlaşdırılır. Gələcəkdə limanın genişləndirilməsi və ikinci fazasının inşası nəzərdə tutulur.
Prezident İlham Əliyevin iştirakı ilə 2018-ci il mayın 14-də açılış mərasimi keçirilən Bakı Limanının 1-ci fazada yükaşırma potensialı 15 milyon ton, o cümlədən 100 min TEU konteynerdir. Şərq–Qərb və Şimal–Cənub beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin kəsişməsində yerləşən, yüksək texniki imkanlara malik əməliyyatlar sahəsində nümunəvi rəqəmsal və yaşıl həllər tətbiq olunduğu limanın yükaşırma həcmi ilbəil artır. Eyni zamanda, dünyada formalaşan yeni reallıqlar fonunda tranzit ölkə kimi Azərbaycana böyük tələb formalaşıb və bu amil də respublikamızın ən böyük dəniz qapısı, logistika mərkəzi olan Bakı Limanına cəlb edilən yükün həcmini sürətlə çoxaldır.
Vaqif BAYRAMOV
XQ