Rusiyanın Cənubi Qafqazda əzəli müttəfiq saydığı Ermənistanla münasibətlərində yaranan uçurum getdikcə dərinləşməkdədir. Ermənistanın hazırkı rəhbərliyi Rusiya Federasiyasını de-fakto İkinci Qarabağ müharibəsi və bir günlük antiterror əməliyyatından sonra yaranan hərbi-siyasi gərginliklər zamanı müttəfiqlik öhdəliklərini lazımi səviyyədə yerinə yetirməməkdə ittiham edir. Rusiya tərəfi isə israr edir ki, qondarma “DQR”-ə dəstək verməkdən imtina etmək Ermənistan hakimiyyətinin suveren hüququ və geosiyasi seçimi olub. Münasibətlərin kəskinləşməsi fonunda fevralın 1-də Ermənistan rəsmən, bir il əvvəl Rusiya prezidenti Vladimir Putinin həbsinə order verən Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinə (BCM) qoşulub. Amma vəziyyətin gərginləşməsi təkcə BCM-lə qurtarmır.
Ermənistanın siyasi elitası tarixən ölkənin təhlükəsizlik məsələlərini ənənəvi olaraq Rusiya ilə əlaqələndirib. Odur ki, hətta 2020-ci ildən sonra belə bu istiqamətdə real diversifikasiya cəhdləri nəzərdən keçirilmirdi. Lakin Rusiyanın müqavilə əsasında İrəvanı silahla təmin edə bilməməsi, üstəlik Azərbaycanın əks-hücumlarına sərt cavab verilməməsi Ermənistanın hazırkı rəhbərliyinin nəzərində Moskvanın əsas təhlükəsizlik təminatçısı rolunu neytrallaşdırdı. Rusiya 2022-ci ildə Azərbaycanla Müttəfiq və Əməkdaşlıq haqqında Bəyannamə imzaladıqdan sonra İrəvan və Bakıya münasibətdə faktiki olaraq eyni dərəcədə yaxın mövqe tutdu. Bundan sonra Ermənistan öz başına çarə qılmağa və təhlükəsizliyinə dəstək olacaq partnyorlar axtarmağa başladı: “hücumların qarşısını almaq” məramı ilə Aİ missiyasını Ermənistan–Azərbaycan sərhədinə cəlb etdi, hərbi potensialını bərpa etmək üçün Hindistan, Fransa və Yunanıstanla hərbi-texniki əməkdaşlığın inkişaf etdirilməsinə başladı.
Beləliklə, Rusiya tədricən təhlükəsizliyin əsas təminatçısı rolundan uzaqlaşdırılır və çoxdan Qafqaza soxulmaqda maraqlı olan digər aktorlar təhlükəsizlik sahəsində Moskvanın rolunu öz üzərinə götürməyə çalışırlar.
Ermənistanın Siyasi Tədqiqatlar İnstitutunun elmi işçisi, siyasi ekspert Sergey Melkonyan bunu belə əsaslandırır: “Ermənistanla Rusiya arasında münasibətlər bu gün əsasən xarici amillərin təsiri altında dəyişir: Ukrayna istiqamətinin üstünlük təşkil etməsi xarici siyasətin Qərblə qarşıdurma prizmasından dərk edilməsinə və müntəzəm olaraq qırmızı xətlərə yenidən baxılmasına gətirib çıxarıb. Ənənəvi müttəfiqlə (Rusiya –İ.R.) münasibətlərdə yaranan böhran fonunda Azərbaycan tərəfindən Ermənistanın təhlükəsizliyinə olan daimi təhdid yeni xarici təhlükəsizlik təminatlarının axtarışının “drayver”inə çevrilib”.
Doğrudur, Ermənistan rəsmiləri bütün bunları İrəvanla Moskva arasında münasibətlərin yeni konturlar alması və hakimiyyətin bu hərəkətlərini diversifikasiyaya yönəlmiş siyasət kimi şərh edirlər. Amma Rusiya bunu erməni siyasi hakimiyyətinin də təqdim etdiyi diversifikasiya kimi yox, əvəzləmə kimi görür.
Etiraf edilməlidir ki, Rusiya Ukraynada xüsusi hərbi əməliyyatlara başlayandan sonra Ermənistan hakimiyyətinin sanki əl-qolu daha geniş açılıb və fürsətdən istifadə edib bütün resursları ilə Moskvanı diz çökdürməyə çalışan “Kollektiv Qərb” dövlətləri ilə diplomatik əlaqələri nəzərəçarpacaq dərəcədə intensivləşdirib. NATO Baş katibinin Cənubi Qafqaz və Mərkəzi Asiya üzrə xüsusi nümayəndəsi Xavyer Kolomina son iki ildə Ermənistana yeddi dəfə səfər edib. NATO-nun emissarı 2024-cü ilin yanvarında baş tutan sonuncu səfəri zamanı isə hətta Ermənistan rəhbərliyi tərəfindən son vaxtlar həyata keçirilən xarici siyasətdəki dəyişikliklərdən məmnunluğunu ifadə edib. Beləliklə, Paşinyanın komandasının ABŞ, Fransa və Avropa İttifaqının simasında Rusiyanın təsirini, o cümlədən Ermənistan–Azərbaycan münaqişəsinin həlli prosesini “dayandırmaq və buna qarşı güc” tapmaq cəhdləri aydın görünür.
Bu azmış kimi, Ermənistanın KTMT-də fəaliyyətini dondurması, öz nümayəndəsini qeyri-müəyyən müddətə geri çağırması və İrəvanın Zvartnos hava limanında təhlükəsizliyə nəzarət edən Rusiya heyətinin çıxarılması ilə bağlı hakimiyyətin səsləndirdiyi rəsmi mövqe “əzəli müttəfiq”in Moskvaya qarşı üsyanından başqa bir şey deyil.
Etiraf etmək lazımdır ki, bu gün Ukrayna–Rusiya müharibəsi ətrafında baş verən hadisələrlə əlaqədar Qafqaz problemləri təkcə Rusiyanın deyil, elə Qərbin də informasiya gündəliyindən bir qədər kənarda qalıb. Lakin Avrasiyanın bu bölgəsində geosiyasi transformasiyanın vacibliyini qiymətləndirməmək əsla doğru olmazdı.
Əvvəla, XXI əsrin ilk onilliyinin ortalarından başlayaraq bu regionda NATO-nun yeni postsovet dövlətlərini əhatə edəcək genişlənməsi prosesi de-fakto dondurulmuşdu. Amma alyansın baş katibi Yens Stoltenberqin Bakı, Tbilisi və İrəvana son səfəri göstərdi ki, bu, ilk baxışdan belə görünür və bu istiqamətdə hərəkət heç də dayandırılmayıb.
İkincisi, 2014-2015-ci illərdən ABŞ və onun müttəfiqləri olan Aİ dövlətləri ilə Rusiya arasındakı geosiyasi qarşıdurma müstəvisinin Qafqazdan Yaxın Şərqə və Ukraynaya keçməsinə baxmayaraq, bu region postsovet məkanında ən qarışıq bölgələrdən biri olaraq qalırdı.
Təkcə son dörd il ərzində Avrasiyanın bu hissəsində status-kvo iki dəfə dəyişib. 2020-ci ildə İkinci Qarabağ müharibəsi nəticəsində 26 il ərzində dəyişməz qalan qüvvələr balansında köklü dəyişikliklər baş verdi. Bu, təkcə Ermənistanla Azərbaycan arasındakı fərdi etnosiyasi münaqişəyə aid deyildi. Xarici qüvvələrin rolunda da keyfiyyət dəyişikliyi baş verdi. Türkiyə Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü bərpa etmək üçün Bakının hərbi kampaniyasını dəstəklədi. Bakı bölgədə uzun illər irin verən bu yaranı kəsib atdı və öz ərazi bütövlüyünü və suverenliyini tam bərpa etdi. Azərbaycan, bəlkə də dünya tarixində, ən azından son iki əsrdə separatçı əraziləri birləşdirə bilən çox nadir dövlətlərdən biri oldu.
Bu hadisələrə qədər, hətta sonralar belə, həm Rusiya, həm də Qərb regionla bağlı bir çox məsələrdə mövqelərinin tam uyğunsuzluğuna baxmayaraq, Qafqaz teatrında “rəqabətli əməkdaşlıq” formatını qoruyub saxlayırdılar. Rusiyanın Ukraynada Xüsusi Hərbi Əməliyyatlarına başlaması mövcud vəziyyəti kökündən dəyişdi. Moskva indi Aİ-nin Ermənistanda yerləşdirilən missiyasına təkcə Ermənistan rəhbərliyinin qeyri-sabitliyinin, bu dövlətin dönüklüyünün sübutu kimi deyil, həm də Qərbin anti-Rusiya aləti kimi baxır. İlk baxışdan Rusiya və Qərb Ermənistan və Azərbaycan üçün, əsasən, oxşar sülh gündəliyini – sərhədin demarkasiyası və delimitasiyasını, regionda nəqliyyat kommunikasiyalarının qarşısının alınmasını və İrəvanla Bakı arasında sülh müqaviləsinin imzalanmasını təbliğ edir. Amma, eyni zamanda, hər bir tərəf özünü prosesin eksklüziv moderatoru kimi və bu etnosiyasi münaqişənin sonunu özlərinin Qafqazda mövcudluğunu gücləndirməkdə və həm də geosiyasi rəqibin təsirini minimuma endirməkdə görür.
Rusiyada nəşr edilən “Beynəlxalq analitika” jurnalının baş redaktoru, siyasi ekspert Sergey Markedonov yazır: “ABŞ və müttəfiqləri Qarabağın itirilməsini Moskvanın passivliyi və etibarsızlığı, hətta Kremlin Bakı və Ankaranın maraqlarına birbaşa yardımı ilə izah edərək, ermənilərin milli “travmasından” fəal şəkildə istifadə edirlər. Rusiya 2020-ci ilin sentyabrında Cənubi Qafqazdakı müharibədə məğlub olmadı – sadəcə onun silahlı bölmələri tərəflərin heç biri ilə hərbi qarşıdurmaya getmədi. Lakin, səmimi etiraf edilməlidir ki, Moskvanın nüfuzu ciddi zərbə aldı. İstər Kremlin, istərsə də Ermənistanın özünün “DQR”-in tanınmaması ilə bağlı istənilən qədər formal əsaslar irəli sürə bilərsiniz. Amma kütləvi şüur üçün diplomatik siyasi dəqiqlik və formal hüquqi mülahizələr yaramır. Çoxları hesab edə bilər ki, Moskva bütün səylərini Ukraynaya və Qərblə qarşıdurmaya cəmləyərək, Qafqaz istiqamətinin prioritetini sadəcə olaraq azaldıb. "Qırmızı xətləri" bu və ya digər istiqamətə çəkmək istəyi də buradan meydana çıxır”.
Ən son məlumata diqqət edin. Ermənistanın Müdafiə Nazirliyi bir qədər də qürrələnərək yaydığı bəyanatda deyir: “Aprelin 1-də Ermənistan–Amerika müdafiə əməkdaşlığı çərçivəsində ABŞ-ın bir qrup mobil təlimatçısı Ermənistan Respublikasına səfər edib”. Bəyanatda həmçinin mütəxəssislərin ictimaiyyətlə əlaqələr və kommunikasiyalar sahəsində təcrübə mübadiləsi aparmaq üçün təlimlər keçirəcəyi bildirilir. Bunun Rusiyada yaradacağı qıcığı nəzərə alan ölkənin xarici işlər naziri Ararat Mirzoyan dərhal açıqlama verir və Ermənistanın alyansla əməkdaşlığına baxmayaraq, ölkənin hazırda NATO-ya daxil olmağı planlaşdırmadığını diqqətə çatdırır. Amma Mirzoyan erməni hiyləgərliyi ilə Rusiyanın “qulağına” oxuyur ki, “hazırda Ermənistan üçün əsas tərəfdaşlar ABŞ və Avropadır, ölkə Brüssel və Vaşinqtonla iqtisadi və siyasi əlaqələri dərinləşdirir”.
Münasibətlərin hansı istiqamətə yönəldiyini yaxşı başa düşən Rusiyanın Ermənistandakı səfiri Sergey Kopırkinin buna reaksiyası özünü çox gözlətmir və diplomat bildirir ki, ABŞ Ermənistanla əməkdaşlığa İrəvan və Moskva arasında münasibətləri korlamaq üçün fürsət kimi baxır. Səfir onu da qeyd edib ki, respublikanın hakimiyyət orqanları iki dövlətin vətəndaşları üçün vacib olan qarşılıqlı əlaqəni saxlamaq üçün siyasi iradə nümayiş etdirməlidir.
Baş nazir Nikol Paşinyan isə Qərb tərəfindən necə siyasi dopinq alıbsa, ona qətiyyən məxsus olmayan cəsarətlə İngiltərənin “The Telegraph” nəşrinin jurnalisti Roland Olifanta, əslində Moskvaya deyir ki, o, məsələn, Böyük Britaniya, ABŞ və Aİ kimi çoxsaylı tərəfdaşlardan birinə çevrilən Moskva ilə əvvəlki müttəfiqlik münasibətlərini inkişaf etdirməyə elə bir imkan görmür: “Biz deməmişik ki, biz, ümumiyyətlə, Rusiya ilə, xüsusən də təhlükəsizlik sahəsində əməkdaşlığı inkar edirik və ya rədd edirik. Biz təhlükəsizlik əlaqələrimizi şaxələndirəcəyimizi söyləyirik.
ABŞ, Fransa, Hindistan və ya Avropa İttifaqı ilə təhlükəsizlik əlaqələrimiz təbii ki, Rusiyaya qarşı yönəlməyib. Bunlar, sadəcə olaraq, keçmişdə mövcud olan təhlükəsizlik əlaqələrinin bizim təhlükəsizlik ehtiyaclarımıza cavab vermədiyini göstərən reallıqlardır...” Hətta britaniyalı jurnalist də müsahibinin bu açıqlamasına şübhə ilə yanaşır və Ermənistanın seçim etməli olacağını vurğulayır. O haqlıdır, belə davam edərsə, həqiqətən də, yeni və köhnə təhlükəsizlik tərəfdaşları arasında qarşıdurmada Ermənistanın “atəş xəttinə” düşəcəyi qaşılmaz olacaq və İrəvana qarşı da Ukrayna ssenarisi təkrarlana bilər.
Baş nazirin son vaxtlar istiqamətini Qərbə dəyişməsini əsaslandırmaq üçün dönə-dönə Rusiyanı və KTMT-ni Ermənistanın ərazi bütövlüyünün müdafiəsində passiv mövqe tutmaqda günahlandırması da cavabsız qalmır. Məsələn, KTMT rəsmiləri Paşinyanın cavabdehlik sahəsi ilə bağlı səsləndirdiyi ittihamlarla sığortalanmasına cavab olaraq bildirib ki, bu məsələ “kifayət qədər mürəkkəbdir və o, əsaslı cavab almaqdan daha çox diqqəti respublikadakı vəziyyətə cəlb etməyə yönəlib. Çünki KTMT tərəfindən 2010-cu ildə imzalanmış qarşılıqlı fəaliyyət prinsipləri haqqında sazişə əsasən, məsuliyyət zonası üzv dövlətlərin suveren ərazisidir. KTMT-nin cavabdehlik sahəsinə Ermənistanın suveren ərazisi daxildir və Ermənistan və onun qonşuları arasında ikitərəfli əsasda tənzimlənən dövlət sərhədinin keçdiyi yerdə bitir”, – deyə qurumun açıqlamasında bildirilir.
Öz növbəsində, Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin rəsmi nümayəndəsi Mariya Zaxarova da Qərbin Ermənistanı öz planlarını həyata keçirmək üçün alətə çevirməsinə, hətta bununla NATO-nun Qafqazda RF-yə qarşı ikinci cəbhə açmağı planlaşdırdığını açıq bəyan edərək, Rusiyanın bundan ciddi narahat olduğuna diqqət çəkib.
Aydın məsələdir ki, Ermənistanı belə addımlar atmağa cəsarətləndirən təkcə Qərbin ona bütün sahələrdə dəstək verəcəyini vəd etməsi deyil. Ermənistan da rəsmi Brüssel kimi hesab edir ki, hazırda regionun geosiyasi homogenizləşməsi üçün uyğun vaxtdır. Rusiya–Ermənistan münasibətlərindəki böhran, Gürcüstanın NATO “aspirantı” statusunu tezliklə reallığa çevirmək istəyi Rusiyanın Ukraynada müharibəyə başı qarışdığı bir vaxtda reallaşa biləcək planlardır.
Əslində, Paşinyanın və Ermənistanın rəsmi hakimiyyətinin əzəli tarixi müttəfiqi Moskvaya qarşı bu siyasi gedişləri Ukrayna–Rusiya münaqişəsi kölgəsindən Rusiyaya arxadan açılan atəşdir. Bununla belə, Ermənistan və onun Qərbdəki havadarları unutmamalıdırlar ki, Qafqaz siyasi mozaikaları çox rəngarəng olan bir bölgədir. İstər regional, istər hegemon aktorlar mövcud çalarları və nüansları nəzərə almalı, son məqsədləri Qafqazda “barıt çəlləyi” yox, sülh və sabitlik yaratmaq olmalıdır. Ermənistanın da ən azından Qərbin müharibə ocağına atdığı və yanmaqda olan Ukraynaya baxıb nəticə çıxarması hələ gec deyil.
İlqar RÜSTƏMOV
XQ