Gülcahan MİRMƏMMƏD
[email protected]
Son vaxtlar bir məsələ də ciddi müzakirə obyektidir – qohum nikahların qadağan edilməsi. Bu xəbər çıxar-çıxmaz, əhalinin fikri haçalanıb, qohum evliliklərini təqdir edən və etməyən qütblər yaranıb. Təbii ki, mən ikincilərdənəm: qan təzələnməlidir, evliliklər qohumluq çevrəsini genişlətməlidir.
Amma birinciləri başa düşmək üçün də onların tutalğalarını çözmək lazımdır. Qəbul olunmuş qanuna dodaq büzənlər onlarla misal çəkirlər ki, bəs filankəslər əmiqızı-əmioğlu, dayıoğlu-bibiqızıdır, yaxud əksinə, amma şukür, övladları sağlamdır, özləri də mehriban. Di gəl ki, filankəslər nəinki qohum, heç eyni bölgədən də deyillər, övladları isə…
Bəli, uğurlu qohum evliliklərinə istənilən qədər misal tapmaq olar. Kim kimin evinin içinə bələddir ki? Necə biləsən ki, qarşındakı mehriban cütlük əslində, necə dolanır? Məhşur türk məsəlində deyildiyi kimi, “qazan bağlı qaynayar, bilməzsən ki, içində ət bişər, yoxsa dərd”. Məntiqin diktə etdiyi bir dəlil də var: tanıdığın adamla yola getmək asandır, hünərin varsa, yadlarla baş çıxart! Stop! Baxın, elə qohum evlilik təqdirçiləri də bunu əsas gətirir: tanıyırıq, bilirik (əslində, ehtimal edirik) ki, bu evlilikdən nə gözləmək olar. Yəni, əksər hallarda bu gözlənti də məhz valideynin gözləntisidir, ailə quracaq oğulun, qızın yox.
Ana öz bacısı qızını çox vaxt həm də o səbəbdən evində gəlin görmək istəyir ki, xalası olduğu üçün qocalanda ona yaxşı baxar. Ana qızını öz qardaşının evinə həm də ona görə gəlin köçürmək istəyir ki, o cah-cəlallı mülkdə yad qızı xanımlıq eləməsin. Bu cür altşüur diktələrini ən müxtəlif merkantil sadalamalarla artırmaq olar. Halbuki, gənclərin rahat dil tapması, qızının ər evində başısığallı gəlin olması, oğul nəvələrinin məhz elə onlara çəkməsi arzusunun tutarlı coğrafi-sosioloji kökləri var.
Coğrafi məqam budur ki, əvvəllər insanlar çox kiçik əhali qrupu olaraq yaşayırdılar. Məsələn, 120 il əvvəl ictimai nəqdiyyatın yox dərəcəsində, yalnız neftxudaların avtomobilli olduğu zamanda Abşerondakı hansısa kənddən Bakıya at arabası, yaxud faytonla gəlmək, az qala, bir gün vaxt aparırdı. Bölgələrimizdə də vəziyyət quberniya Bakısından yaxşı deyildi. Təbii ki, insanlar digər insan qrupu ilə ünsiyyətdən çəkinirdi, istədiyi vaxt yad evindəki övladından xəbər tuta bilməmək, üstəlik, onun yad elin adətlərinə necə uyğunlaşması ilə bağlı nigaranlığı “özününkünə ver, özününkündən al” düşüncəsini formalaşdırmışdı.
Sosioloji məqam da budur ki, qohumla yenidən qohumlaşmaq valideynlərə rahat görünürdü. Yəni gələcək gəlinin evdarlığına, əl qabiliyyətinə bələdsən, kürəkəninin sənin qızını, gələcək nəvələrini ac qoymayacağına güvənin var. Düzdür, yanılanlar da olur, amma hər halda…
Bəs, niyə gənclər yüzdə-doxsan hallarda valideynin qohum evlilik göstərişinə razılaşıbdar? Yenə də sosioloji amil qabarır: yaxınlığındakı hər kəsi tanıdığın doğma kənddən qırağa çıxmadığın halda (yəni ucqar kənddə), bütün qadınların qapalı olduğu mühitdə (yəni şəhər yerində) kimi görüb bəyənə bilərsən? Ən azından bilirsən ki, xalan qızı necə görünür, əmin oğlu mixəkli çay xoşlayır, yoxsa hilli? Bibin qızı qardaşının sözünə baxırsa, deməli, sənin də üzünə qayıtmaz. Dayın oğlu balaca bacısını qapazaltı etməyibsə, deməli, öz əyalı ilə də mülayim dolanacaq...
İndisə dövran dəyişib, insanların xarakteri qəlizləşib. Daha qızlar ananın tökdüyünü yığmır, oğlanlar atanın ailə modelini olduğu kimi təkrarlamır. Üstəlik, kiminsə qızının saçının rəngini, səsinin qulaq cırmaqlamayan olduğunu bilmək, hansısa oğlanın nəyi bəyəndiyini bilmək kimi primitiv məqamları öyrənmək çox asandır. Əslində, bütün bunlar nikah bağlamaq üçün dördüncü-beşinci dərəcəli şərtlərdir ki, bunu da hamımız yaxşı bilirik.
Qızlar daha qohum-əqrabadan ayıbdır deyərək, əmioğlunun ev müstəbidliyinə dözmür, oğlanlar da xalaqızının acı dilinə təhəmmül etmirlər. Bu üzdən də boşanmalar, əvvəldən təməli möhkəm olmayan tifaqların dağılması başlayır: biz də ki, dost kimi ayrıla bilmirik, düşmənə çevrilirik. Qohumla evliliyin əvvəlcədən planlaşdırıldığı kimi, uğurla davam edəcəyinə heç kim öncədən qərar verə bilməz. Əgər övladınız qohumla evliliyə etiraz etmirsə, tablaşıb dözürsə, bu, hələ onun yarıdığına qarant deyil.
Bu günlərdə bir neçə qadınla söhbətdə qohum qaynana–gəlin münasibətindən söz düşdü. Şəxsi həyatına o qədər də bələd olmadığım ali təhsilli bir xanım əvvəlcədən sussa da, sonda sözünü uda bilməyib etiraf etdi:
- Xala, xalaqızı evlənənədək xaladır, xala qızıdır. Elə ki gəlin gəldin, xala dönüb olur qaynana, xalan qızı da baldız. Anamın sözündən çıxmadım, xalam oğlu ilə ailə qurdum. Sonradan bildim ki, mən də onun öz seçimi deyiləm. Bir-birimizlə yola getdik, iki övladımız oldu, amma nə mən, nə də o, öz həyatımızı yaşamadıq.
Nöqtə… Nöqtə… Bir də üç nöqtə.