Bugünlərdə müəllimlərin təkrar sertifikatlaşdırma imtahanında 743 müəllimin müvafiq keçid balını toplaya bilməməsi bir çox suallar doğurdu. Bunların arasında müəllim yetişdirən təhsil müəssisələrində tədrisin keyfiyyətinin qiymətləndirilməsi ilə bağlı suallar da var. Həmin suallardan biri belədir: Sertifikasiya və müəllimlərin qiymətləndirilməsi ilə bağlı imtahanlar müasir dövrün tələbləri ilə uzlaşırmı, bu sahədə yenilik və islahatlara ehtiyac varmı?
Təhsil eksperti Adil Vəliyev bu sahədə müəyyən boşluqların narahatlıq yaratdığını bildirdi:
– Elm və Təhsil Nazirliyinin təşkil etdiyi müəllimlərin işə qəbulu (MİQ) üzrə müsabiqə, eləcə də, sertifikasiya imtahanı müəllimlərin bilik səviyyəsini müəyyən edir. Ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrində müəllim ixtisası alanlar müxtəlif balla məzun olurlar. Onlar arasında fərq olmalıdır. Dövlət məktəblərində işləmək istəyənlər MİQ müsabiqəsindən keçirilir. Burada bir sual da ortaya çıxır ki, niyə ali təhsil müəssisəsində keçirilən dərslərlə MİQ imtahanının sualları uyğun deyil. Yəni, MİQ imtahanına düşən suallarla ali məktəbdəki mövzular üst-üstə düşmür. Bunlar, əsasən, abituriyentlərə düşən və orta məktəbi əhatə edən suallardır. Bir sual da ortaya çıxır ki, ali təhsil müəssisələrində keçirilən dərslər nəyə əsaslanır? Düşünürəm ki, burada boşluq var.
Deməli, ali təhsil müəssisələri, Dövlət İmtahan Mərkəzi, Elm və Təhsil Nazirliyi ekspertin toxunduğu uyğunsuzluğu aradan qaldırmalıdırlar. Nəyə görə məzun ali təhsilini başa vurduqdan sonra yenidən MİQ imtahanına hazırlaşmalıdır? Gərək suallar elə qurulsun ki, ali məktəb məzunu bacarığını da, aldığı savadı da göstərə bilsin.
Adil Vəliyev 700-dən çox müəllimin işdən çıxarılması ilə bağlı qeyd etdi ki, əslində, onlara 2 dəfə şans verilib: “Bu müəllimlər illərdən bəri övladlarımıza dərs keçiblər və bu müddətdə şagirdlər onlardan nə öyrəniblər? İnanmıram ki, o şagirdlərin nəticəsi yaxşı olsun”.
Bakı şəhəri 35 nömrəli tam orta məktəbin müəllimləri ilə həmsöhbət olduq. İbtidai sinif müəllimi Yasəmən Bayramova 2000-ci ildən bu məktəbdə çalışdığını, 27 illik ümumi pedaqoji stajı olduğunu dedi:
– Sertifikasiya imtahanında hədəfim 60 bal olsa da, 53 bal topladım. Müəllimlik kifayət qədər ciddi, vacib, cəmiyyətin tərəqqisinə təsir edən peşədir. Sertifikasiya prosesi, ilk növbədə, təhsildə keyfiyyəti yüksəltməyə, həmçinin müəllimlərin öz üzərində işləməsinə şərait yaradır. Bu proses müəllimlərin həyat səviyyəsini yaxşılaşdırmaq məqsədilə maaşlarının artırılmasına əsas verir. Mənim də əməkhaqqıma 35 faiz əlavə olundu. Məktəbdə dərs demək istəyən müəllim sertifikasiyadan keçərək öz biliyinin müasir tələblərə uyğunluğunu göstərməlidir. Təəssüf ki, təhsil sahəsində sertifikasiya keçirilməsinə münasibət birmənalı deyil. Bu, dəyişməsə, təhsil prosesində keyfiyyəti yüksəltmək mümkün olmayacaq.
Təhsil müəssisəsində ibtidai sinif müəllimi kimi çalışan Gültəkin Bağırova sertifikasiya imtahanının pedaqoqun daim öz üzərində işləməsi və peşə fəaliyyətinə məsuliyyətinin artırılmasına xidmət etdiyini bildirdi:
– Ümumi 25 il iş stajım var. Fikrimcə, sertifikasiya imtahanı müəllimlər üçün vacibdir. Biz hər zaman yenilikləri mənimsəməli və öz üzərimizdə daim işləməliyik. İmtahan həyəcanı hamı kimi məndə də var idi. Suallar öncədən bildirildiyi kimi, ibtidai təhsil səviyyəsində, çərçivə sənədinə uyğun idi. İmtahanda 58 bal topladım. Göstərdiyim nəticə məndə peşəmə sevgi və həvəsi daha da artırdı. Bu prosedurun məqsədi təhsilverənlərin peşə yararlılığını və birlik səviyyəsini yoxlamaq, təlim ehtiyaclarını öyrənməkdir.
Bakı Avropa Liseyinin ibtidai sinif müəllimi Ülkər Mirzəyeva da yüksək bal toplayanlar sırasındadır. O, sertifikasiya imtahanında uğursuz nəticə göstərən müəllimlər üçün keçirilən hazırlıqda təlimçi kimi iştirak etdiyini bildirdi. Qeyd etdi ki, məşğul olduğu müəllimlərin əksəriyyəti uğurla imtahan verib.
Astara şəhər Ceyhun Babayev adına 3 saylı tam orta məktəbin ibtidai sinif müəllimi, 46 bal toplamış Arzu Həbibova sertifikasıyanın müəllimin bilik və bacarığına kömək etdiyini bildirdi:
– Müəllim daim öz üzərində çalışmalı və yeni biliklərə can atmalıdır. Müəllimlərin biliklərinin qiymətləndirilməsi yeni bacarıqların formalaşmasına zəmin yaradır.
Sertifikasiya imtahanında könüllü iştirak edən 62 yaşlı Almaz Məmmədova imtahandan uğurla keçib:
– İbtidai sinif müəllimiyəm. Uzun illərdir ki, gənc nəslin təlim-tərbiyəsi ilə məşğul oluram. İmtahana ciddi hazırlaşmışdım, bəhrəsini gördüm. Müəllim peşəsi böyük məsuliyyət tələb edir.
“Hazırda təhsilin keyfiyyətinin artırılması üçün atılan addımlar yetərlidirmi?” sualına təhsil eksperti Elmin Nuri belə cavab verdi:
– Bu gün ali təhsillərini başa vuraraq özünə əmək bazarında yer tapmaq istəyən hər bir pedaqoq əlavə qiymətləndirmə müsabiqəsindən keçir. Bu, əslində, həmin kadrların öz ixtisaslarını nə qədər bilmələrini müəyyən edən prosedurdur. Amma sertifikasiyanın həyata keçirilməsi bizə bir reallığı da anlatdı: pedaqoji təhsil verən kollec və universitetlərin faydalı iş əmsalı çox aşağıdır. Universitet və kollec səviyyəsində də sertifikasiya prosesini həyata keçirmək olar. Reallıq budur ki, orada dərs deyən müəllimlərin də hamısı yüksək savadlı deyil. Onların da bilikləri qiymətləndirilməlidir ki, təhsilimizi istədiyimiz səviyyəyə çatdıra bilək.
Ekspert qeyd etdi ki, sertifikasiya prosesi ilə bağlı təhsilverənlər arasında narazılıqla qarşılanan bir neçə məsələni aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar:
– Əvvəla, suallar məsələsidir. Təhsilverənlərin sertifikatlaşdırılması prosesində müsabiqə iştirakçılarına hər biri 1 balla qiymətləndirilən 60 sual ünvanlanır. 50 sual uyğun fənn proqramına aid olur. Yalnız 10 sual təlim strategiyalarını, tədris metodikasını, psixoloji bacarıqları əhatə edir. Nəzərə alaq ki, təhsilverənin peşə yararlığını müəyyən etməkdən ötrü onun metodiki və psixoloji bacarıqları da önəmli rol oynayır. Test imtahanı mərhələsində suallararası balanssızlıq bu göstəricilərdə məntiqi əlaqəni pozur. Sualların verilmə texnologiyaları, əsasən uyğun fənn proqramlarına aid əzbərçiliyə yönələn faktoloji bilgilər tələb edir.
Elmin Nuri müsahibə mərhələsi ilə bağlı narazılığa da toxundu:
– 20 dəqiqə davam edən müsahibədə təhsilverənlərin biliyi 4 ballıq şkala əsasında 40 balla qiymətləndirilir. Müsahibə mərhələsi proqram üzrə mövzunu təqdimetmə, təhsilalanları qiymətləndirmə, özünü təqdimetmə, pedaqoji prosesi təşkiletmə, ünsiyyət bacarığı kimi meyarlar əsasında aparılır. Müsahibə mərhələsinin bu qədər vacib meyarları özündə əks etdirməsinə baxmayaraq, prosesin təşkil olunduğu ilk iki ildə test imtahanı mərhələsinin kölgəsində qalıb, müəyyən mənada az qala formal xarakter daşıyıb.
Maksimum 40 balla dəyərləndirilməli olan müsahibə mərhələsinin nəticələrinin əməkhaqqının artımına təsir etməməsi onun funksionallığını azaldıb. Birbaşa psixoloji və metodiki bacarıqları aşkar edən müsahibə mərhələsi təhsilverənin peşəkarlıq səriştəsini test mərhələsindən də dəqiq müəyyənləşdirsə də, hazırda müəllim üçün faydalı deyil. Ötən il müsahibəyə qatılan minlərlə müəllimdən yalnız 33 nəfərinin qeyri-məqbul qiymətləndirilməsi də bunu göstərir.
Araşdırmamızın nəticəsi olaraq bildirək ki, getdikcə qloballaşan dünya sürətlə inkişaf etməkdə və dəyişməkdədir. Belə bir tərəqqi ilə ayaqlaşmaq üçün bütün dövlətlərdə islahatlar və yeniliklər, ilk növbədə, təhsil sahəsində aparılır. Buna görə də müəllimin peşə hazırlığı prosesi yalnız təhsil aldığı dövrlə tamamlanmamalıdır. Gələcək nəslin təlim və tərbiyəsi ilə məşğul olan müəllimlərin öz bilik və bacarıqlarını müasir tələblərə uyğun təkmilləşdirmələri ilə yanaşı, onların mütəmadi olaraq inkişaf səviyyəsinin qiymətləndirilməsi də zəruridir.
Leyla QURBANOVA
XQ