“Nizaminin əsərlərinin mövzu seçimi və fars dilində yazmasının səbəbləri barədə mütəxəssislər dəfələrlə izahat verib məsələyə tam aydınlıq gətirsələr də paniranistlər bunu məhz şairin “fars” olması ilə əlaqələndirməkdən əl çəkmirlər. Dərin və əhatəli araşdırmalar isə bir daha təsdiqləyir ki, Nizami poeziyasının cismi - dili, mətni farsca olsa da, ruhu – məramı, ideyası türkcədir. Nizami türk əsrinin, türk minilliyinin, türk məmləkətinin türk oğludur”. Ədəbiyyatşünas İlham Abbasov bu barədə son tədqiqatına əsaslanaraq İranda molla rejiminin Nizami Gəncəvinin milli mənsubiyyəti ilə bağlı ölkəmizə qarşı növbəti qərəzli kampaniyasının əsassızlığı barədə qəzetimizə açıqlamasının davamında dedi:
Bizim klassik ədəbiyyatımızda, hətta türkcə yazan şairlərimizin heç birində türklük ideologiyası Nizamidəki qədər ardıcıl və prinsipial xarakter daşımır. Nizami farsca yazsa da, ana dilinə dərindən bələd olduğu və böyük sevgi bəslədiyi yaradıcılığından aydın görünür. Onun əsərlərində türk söz və ifadələri həm sayca, həm də işlənmə məqamlarına görə xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Nizamidə ozan, muncuq, gərdək, alaçıq, bayraq, bilək, doğru, dovğa, çox, çavuş, çirkin, dağ, qırmızı, uşaq, qarınca, hancarı və s. kimi türk sözləri ilə yanaşı, fars söz köklərinə türk şəkilçisi artırmaqla düzələn miyançı, xacətaş sözləri də işlənir. Bu son nümunələr böyük şairin ana dilinin yalnız leksikasına deyil, qrammatikasına da yaxşı bələd olduğunu sübut edir.
Nizaminin türklüyə bağlılığı təkcə dil məsələsində deyil, şairin yaradıcılığının məzmun və ideya istiqamətlərində, onun dünyagörüşü və düşüncə tərzində də çox qabarıq və aydın şəkildə görünür. Şairin həyatı və sənəti haqqındakı bir sıra tədqiqat əsərlərində, xüsusən Məmməd Əmin Rəsulzadənin, Həmid Araslının, Rüstəm Əliyevin, Əlisa Şükürlünün, Seyfəddin Rzasoyun araşdırmalarında bu məsələyə geniş yer verilmişdir.
Nizaminin təfəkküründə “türk” anlayışına, dilində “türk” sözünə pərəstiş səviyyəsinə yüksələn bir sevgi var. O, əsərlərində gözəl, mərd, qəhrəman, döyüşçü, sərkərdə, müdrik, rəhbər, adil anlayışlarını “türk” kəlməsi ilə ifadə edir. Gözəllikdən, yaxşılıqdan, təmizlikdən, doğruluqdan, mərdlikdən, qəhrəmanlıqdan, halallıqdan, müdriklikdən bəhs edəndə “türklük” sözünü işlədir. Şeyx Nizami ərəb soylu islam peyğəmbərini mədh edərkən onu “türk” adlandırmaqdan yüksək epitet tapa bilmir. Qüdrətli qələm sahiblərini isə Nizami “qələm türkləri” adlandırır.
Nizaminin “türkcəsinin” (türklüyünün) qəbul edilməməsinin, onun türk dilində yazmamasının səbəbinə böyük şairin özünün aydınlıq gətirməsinin “Leyli və Məcnun” poemasında açıq əksini tapdığını söyləyən tədqiqatçı bildirdi:
–Şirvanşah Axsitanın bu əsərin yazılması barədə sifariş məktubunda işlətdiyi – “İstəyirəm, bu təzə gəlini fars-ərəb zinəti ilə bəzəyəsən... Türklük bizim etibar etdiyimiz sifət deyil. Türklük sifəti bizə layiq deyil” - sözlərinin şairi hiddətləndirməsi Nizaminin öz türk mənsubiyyətinə həqarətə kəskin reaksiyasıdır. Axsitanın işlətdiyi “türki” kəlməsi “türklük” kimi də, “türkcə” (türk dili) kimi də anlaşıla bilər. Nizaminin heysiyyətinə toxunan səbəb hər iki halda aydındır. Şirvan hökmdarı onun milli varlığını, ruhunu, həm də dilini aşağılamışdı. Əgər Nizaminin adi bir qəzəli deyil, möhtəşəm bir dastanı doğma dilində yaza bilməsi ehtimalı olmasaydı, sah bu sözləri işlətməzdi.
Bundan əlavə, Nizaminin “Xosrov və Şirin”də, “İsgəndərnamə”də təsvir etdiyi Bərdə hökmdarlığı türk Aran (Alban) dövlətidir. Məhin Banu Şirinə öyüdündə onu İran şahzadəsi Xosrovun mənəmlik düşüncəsindən qorumaq üçün, “O, Keyxosrovdursa, biz Əfrasiyabıq” - sözlərini işlədərək böyük Turan hökmdarı Alp ər Tonqanın (Əfrasiyabın) varisi olduqlarını qürurla vurğulayır. Süjetin sonrakı inkişafında müəllif Şirini eqoist bir məhəbbətlə sevən İran şahzadəsinin qarşısına eşqi yolunda canından keçməyi bacaran türk soylu Fərhadı çıxarır. Məhin Banunun, Nüşabənin ölkəsinin eyni zamanda yunan tarixçilərinin heyranlıqla bəhs etdikləri Amazonkalar səltənəti olduğu da göz önündədir.
Müsahibimiz qeyd etdi ki, bütün bunlar Nizaminin Atabəylər türk imperiyasınına daxil olan Aranı (Albaniyanı) fars deyil türk diyarı, Gəngəni, Bərdəni İran deyil, Turan şəhərləri kimi təqdim etməsinin birmənalı təsdiqidir:
Bunlardan əlavə, özündən əvvəl yaşayıb-yaratmış Yusif Balasaqunlu, Əhməd Yəsəvi kimi türk əsilli söz bahadırlarına, böyük filosof əl-Fərabi ət-Türkiyə mənən bağlı olan Nizamidə türklük ideyalarının ən güclü dəlili onun yaradıcılığında “Kitabi-Dədə Qorqud” motivləri ilə səsləşən detalların olmasıdır. Qəribədir ki, indiyəcən nə Dədə Qorqudun, nə də Nizaminin tədqiqatçılarından heç kim bu məsələyə diqqət yetirməyib.
Ədəbi ənənələrə və dövrün yaradıcılıq normalarına uyğun olaraq, Nizami əsərlərini farsca yazsa da (necə ki, o zaman fars alimlər də elmi əsərlərini ərəb dilində yazırdılar və bu onların ərəb olması sayılmırdı), dahi sənətkar bütün varlığı ilə doğma xalqına, Vətəninə bağlı idi. Şairin iliyinə, qanına işləmiş türk ruhu, türk təəssübkeşliyi dönmədən sübut edir ki, İranda qatı fars millətçilərinin ona sahib çıxmaq istəyindən asılı olmayaraq, Nizami türk oğludur və türk şairidir. Nizami sənətinin ölməzliyi türk varlığının, türk ruhunun ölməzliyini sübut edir.
Nəhayət, müsahibimizin dediklərinə əlavə etmək olar ki, Nizami həm də ona görə fars deyil ki, Firdovsi və digər fars şairləri kimi millətçi olmayıb. Bir də İran millətçilərinin farslığı şübhə doğurmayan Firdovsini Nizamidən üstün tutmaları onu göstərir ki, onlar daxillərində gəncəli dahinin fars olmasına o qədər də əmin deyillər. Sadəcə, Nizamini ona görə fars etmək istəyirlər ki, o türk sayılmasın. Türklük və Azərbaycanla bağlı İranda cərəyan edən son proseslər isə onu göstərir ki, özündən əvvəlki Pəhləvi şahlığı kimi, molla rejimi də Nizamini erməni kimi qəbul etməyə də hazırdır – təki o türk sayılmasın.
Hazırladı:
T.AYDINOĞLU, “Xalq qəzeti”