Cənubi Qafqazda gedən proseslərdə hər zaman mənfi rol oynayan, bölgədə davamlı sülhün, əmin-amanlığın və sabitliyin yaranmasına imkan verməyən dövlətlərin önündə, heç şübhəsiz ki, Fransa gəlir. Rəsmi Paris ATƏT-in Minsk qrupunun üç həmsədrindən biri olduğu dövrdə zahirən də olsa, özünü tərəfsiz kimi göstərməyə çalışırdı.
Həmin dövrdə mövcud vəziyyət – status-kvo Ermənistan kimi Fransanı da qane etdiyindən, eyni zamanda, Azərbaycanı tamamilə itirmək istəmədiyindən fransızlar necə deyərlər, çox da dərinə getmək istəmirdilər. Bununla belə, həlledici məqamlarda, məsələn, Azərbaycanın ərazi bütövlüyü ilə bağlı BMT Baş Assambleyasında keçirilən səsvermələrdə ölkəmizin ərazi bütövlüyünün əleyhinə səs verirdilər. Həmçinin, Fransa Azərbaycanın öz ərazilərini hərbi yolla azad etməsinin qəti əleyhinə idi. Onlar məsələnin sülh yolu ilə həllinə çağırış etməklə, əslində, ölkəmizi işğalla barışmağa çağırırdılar.
Qırx dörd günlük Vətən müharibəsi zamanı Fransanın, necə deyərlər, simasından maskası düşdü. Paris bütün kartları açaraq, masa üzərinə qoydu. Həmin günlərdə rəsmi Paris Azərbaycan Ordusunun Zəfər yürüşünü dayandırmaq üçün əlindən gələni etdi. Obrazlı desək, Fransa, bütün cəbhəboyu ölkəmizin üzərinə hücuma keçdi. Başda prezident Emmanuel Makron olmaqla ölkənin rəsmi şəxsləri dayanmadan çağırışlar edir, Ermənistanı hər cür dəstəklədiklərini bildirir, eyni zamanda, Azərbaycana qarşı kampaniya aparırdılar. Fransa media subyektləri Azərbaycanın, guya, Suriya və İraqdan muzdlular gətirdiyinə, mülki əhalini, yaşayış məntəqələrini atəşə tutduğuna dair feyk xəbərlər yayırdılar.
Təbii ki, Fransa mediası kimi, ölkənin hakimiyyət orqanları da heç nəyə nail ola bilmədilər. Azərbaycan döyüş əməliyyatlarını yalnız Ermənistan baş nazirinin işğal olunmuş ərazilərdən çıxmaqla bağlı vaxt cədvəli təqdim etməsindən sonra dayandırdı. Bundan sonra Azərbaycan tərəfi məsələnin siyasi yolla tənzimlənməsi işinə başladı. Qarabağ iqtisadi rayonunun separatçı rejimin hələ də nəzarətində olan hissəsində yaşayan ermənilərin reinteqrasiyası prosesinə start verildi. Milli Məclisin VI çağırış deputatı Ramin Məmmədov Qarabağda yaşayan erməni sakinlərlə təmaslar üzrə məsul şəxs təyin edildi.
2023-cü il martın 1-də Xocalıda ilkin təmaslar aparıldı. Təəssüf ki, təmaslardan sonra erməni sakinlərin nümayəndələrinin arzuolunmaz açıqlamalarının şahidi olduq. Lakin Bakı bu təmasları davam etdirməkdə israrlı idi. Bizim tələbimiz Ermənistan ordusunun qalıqlarının Qarabağdan çıxarılması, bölgənin Azərbaycana reinteqrasiyası, orada yaşayan erməni əsilli şəxslərin ölkəmizin vətəndaşlığını qəbul etmələri idi. Ancaq xarici havadarları Ermənistana və separatçı rejimə 1980-ci illərin sonunda olduğu kimi, şirnikləndirici vədlər, gen-bol dəstək boyun olaraq onlara Azərbaycanın şərtləri ilə razılaşmağa imkan vermədilər. Halbuki, 2023-cü il aprelin 23-də Laçın–Xankəndi yolunun başlanğıcında sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin yaradılması separatçılara ciddi siqnal olmalı idi. Separatçıların Azərbaycanın şərtləri ilə razılaşmaqdan, könüllü şəkildə təslim olmaqdan, əfv diləməkdən savayı yolları qalmamışdı. Onlar isə yenə də daşı ətəklərindən tökmək istəmirdilər. Yenə də məhz Fransa kimi xarici havadarlar onlara bizim şərtlərimizi qəbul etməyə imkan vermədilər. 2023-cü ilin yayında Paris meri Ann İdalqo başda olmaqla Fransanın bir sıra regionlarının Qarabağa humanitar yardım aparmaq adı altında düzənlədikləri şou kampaniyası yaddan çıxmayıb.
Nəticədə Azərbaycan ərazi bütövlüyünü və dövlət suverenliyini tam təmin etmək istiqamətində qəti addımlar atmaq məcburiyyətində qaldı. Bir sutkadan az müddət ərzində davam edən və lokal xarakterli antiterror tədbirləri adlanan həmin tədbirlər xunta rejiminin süqut etməsi ilə nəticələndi. Bununla da Qarabağda separatizm ocağı dağıdıldı, ərazilərimizdən separatizmin kökü birdəfəlik kəsildi. Xunta rejimi “qlavarları”nın sonuncu addımı erməni əhalinin təcili çıxarılması ilə bağlı xarici direktivlər əsasında verdikləri göstəriş oldu. Burada da məqsəd gələcəkdə Azərbaycana təsir və təzyiq göstərmək üçün alətlər formalaşdırmaq idi.
Bir ay sonra Qarabağdakı antiterror tədbirlərinin ildönümü tamam olacaq. Artıq indidən Ermənistanda həmin hadisələr barədə müzakirələrə start verilib. Haylar ənənəyə sadiq qalaraq, baş vermiş hadisələrin mahiyyətini təhrif etməyə, gözə kül üfürməyə çalışırlar. Onlardan daha artıq ermənilik etməyə cəhd edən isə Fransanın fövqəladə və səlahiyyətli səfiri Olivye Dekotinidir. Səfir bugünlərdə yenə də yəqin ki, onu narahat edən “ermənilərin Qarabağa qayıtmaq hüququ”ndan danışıb. O, “X” platformasındakı hesabında yazıb: “Gəlin, öz torpaqlarından qovulmuş Dağlıq Qarabağ ermənilərini unutmayaq. Onların qayıtmaq hüququ Beynəlxalq Məhkəmə tərəfindən təsdiqlənib”.
Bəri başdan qeyd edək ki, səfir bu fikirləri yazmaqla səlahiyyətlərindən kənara çıxıb. 1961-ci ildə qəbul olunmuş və 1964-cü ildə qüvvəyə minmiş “Diplomatik əlaqələr haqqında” Vyana Konvensiyası diplomatik nümayəndəliklərin statusunu və funksiyalarını müəyyən edən əsas beynəlxalq hüquqi sənəddir. Həmin sənəddə diplomatik nümayəndəliyin başçısının səlahiyyətlərinin nədən ibarət olduğu açıq-aydın qeyd olunub. Görünür, cənab Dekotini ya konvensiyanı yaxşı oxumayıb, ya da oxuduğu halda səlahiyyətindən kənara çıxmağa vərdiş edib. Bütün hallarda ona səlahiyyətinin nədən ibarət olduğunu nəzərdə tutan üçüncü maddəni bir daha xatırladırıq.
1. Diplomatik nümayəndəliyin funksiyaları bunlardan ibarətdir:
– yerləşdiyi dövlətdə akkreditə edən dövləti təmsil etmək;
– beynəlxalq hüquqla yol verilən hüdudlarda yerləşmə dövlətində akkreditə edən dövlətin və onun vətəndaşlarının mənafelərini müdafiə etmək;
– yerləşmə dövlətinin hökuməti ilə danışıqlar aparmaq;
– yerləşmə dövlətindəki şərait və hadisələri qanuni yolla müəyyən etmək və bunlar haqqında akkreditə edən dövlətin hökumətinə məlumat vermək;
– akkreditə edən dövlətlə yerləşmə dövləti arasında dostluq münasibətlərini təşviq etmək və onlar arasında iqtisadiyyat, mədəniyyət və elm sahəsində qarşılıqlı münasibətləri inkişaf etdirmək.
Səfir Dekotini Ermənistanda Fransa Respublikasının maraqlarını təmsil etdiyini unudub. Onu da unudub ki, Qarabağ iqtisadi rayonu Azərbaycanın beynəlxalq birlik tərəfindən tanınmış ərazisidir. Azərbaycan 1992-ci ildə BMT-yə indiki sərhədləri daxilində, yəni 86,6 min kvadratkilometr hüdudları çərçivəsində qəbul olunub. Azərbaycan torpaqları, o cümlədən burada yaşayan şəxslərlə bağlı hər hansı fikir səsləndirmək Fransa səfirinin həddi deyil.
Məsələnin digər maraqlı tərəfi ondan ibarətdir ki, bu gün Ermənistan rəsmiləri Qarabağ erməniləri barədə danışmağı faktiki olaraq dayandırıblar. Burada sual yaranır: Niyə fransalı diplomatlar və deputatlar ermənilərin Qarabağa qayıtması barədə hətta, Ermənistan rəsmilərindən də çox danışırlar? Fransanın burada marağı nədir? Cənab Dekotini başa düşmür ki, Qarabağ erməniləri qayıtsalar, onlar Azərbaycan vətəndaşlığını qəbul etməli, ölkəmizin qanunları çərçivəsində yaşamalı olacaqlar. Çünki beynəlxalq hüquqa görə, onların sadəcə olaraq, başqa variantı yoxdur.
Onu da bildirək ki, səfir bugünlərdə sosial şəbəkə hesabında daha bir təxribatçı paylaşım edib. Lilit Şahverdyan adlı tələbə qızla birgə fotosunu paylaşan diplomat yazıb: “Dağlıq Qarabağdan olan tələbə Lilit Şahverdyan bu tədris ilinin əvvəlindən Paris Siyasi Araşdırmalar İnstitutunda təhsil alacaq. Bu parlaq uğur həm də onun əziyyət çəkmiş həmyaşıdları üçün ümid rəmzidir. Bu yolda ona dəstək olan və onu müşayiət edən hər kəsə təşəkkür edirəm”.
Bu paylaşımın özü də qeyd etdiyimiz kimi, Fransa səfirinin daha bir təxribatçı addımıdır. Həmin Lilit və onun həmyaşıdları Fransa kimi xarici havadarların Qarabağ ermənilərinin reinteqrasiyasına imkan verməmələri səbəbindən 11 ay öncə bölgəni tərk etməli olublar. Səfirin qəlbinin dərinliyində bunu bildiyi halda bu cür paylaşımlar etməsi, sadəcə, ikrah hissi doğurur.
Rasim MUSABƏYOV,
politoloq
– Dekotini bu mövzunu yalnız yerli auditoriyanı sevindirmək və “Artsax” adlanan məsələni media məkanında gündəmdə saxlamaq üçün qaldırır. Mən buna əminəm. Çünki nə Fransa, nə də Ermənistan bu mövzunu beynəlxalq arenada canlandırmaq, Azərbaycanı onun müzakirəsinə cəlb etmək iqtidarında deyil. Boş yerə səy göstərirlər. Bakı bu məsələni nə İrəvanın, nə Parisin, nə də başqasının iştirakı ilə müzakirə etmək niyyətində deyil. Biz yalnız Qarabağda dünyaya gəlmiş erməni əsilli şəxslərin dövlətimizin hakimiyyət orqanlarına və qanunlarına sadiq olacaqları təqdirdə Azərbaycana qayıdışını leqallaşdırmaqla bağlı fərdi müraciətlərinə baxmağa hazırıq.
Səxavət HƏMİD
XQ