İyulun 30-da Türkiyə–Ermənistan sərhədində iki ölkənin münasibətlərinin normallaşması prosesi üzrə xüsusi nümayəndələri – Sərdar Kılıç və Ruben Rubinyan arasında danışıqların beşinci raundu keçirilib. Kılıç və Rubinyan görüşdən əvvəl yeni təmir edilmiş “Marqara” sərhəd-keçid məntəqəsi ilə tanış olublar. Görüş Ermənistan ərazisində başlayıb. Sonra isə sərhədin Türkiyə tərəfində – “Alican” sərhəd-keçid məntəqəsində davam etdirilib.
Müzakirələrin yekunları ilə bağlı məlumat yayan Türkiyə Xarici İşlər Nazirliyi bildirib ki, xüsusi nümayəndələr əvvəlki görüşlərində razılaşdırılmış məsələləri bir daha təsdiqləyiblər. İki ölkə diplomatik pasport sahibləri üçün qarşılıqlı viza prosedurlarını asanlaşdırmaq barədə razılığa gəlib. Bundan başqa, tərəflər Akyaka/Axurik dəmir yolu sərhəd qapısının regional inkişafa uyğun olaraq istifadəyə veriləcəyi təqdirdə tələb olunacaq texniki ehtiyacları qiymətləndirmək barədə razılıq əldə ediblər. Razılaşma bəyanatda öz əksini bu şəkildə tapıb: “Xüsusi nümayəndələr, həmçinin Akyaka/Axurik dəmir yolu sərhəd qapısının regional inkişafa uyğun olaraq istifadəyə veriləcəyi təqdirdə tələb olunacaq texniki ehtiyacları qiymətləndirmək və diplomatik pasport sahibləri üçün qarşılıqlı viza prosedurlarını asanlaşdırmaq barədə razılığa gəliblər. Xüsusi nümayəndələr son məqsədi tam normallaşma olan bu prosesi heç bir ilkin şərt olmadan davam etdirməyə razı olduqlarını təsdiqləyiblər”.
Görüşlə bağlı “X” platformasındakı hesabında paylaşım edən S.Kılıç Ermənistandan olan həmkarı ilə danışıqları konstruktiv adlandırıb. “Biz Türkiyə–Ermənistan sərhədində, səhər Ermənistan tərəfində, günorta isə Türkiyə tərəfində danışıqların beşinci raundunu keçirdik. Münasibətlərin normallaşması prosesinin bütün aspektlərini və gələcək irəliləyiş imkanlarını konstruktiv şəkildə müzakirə etdik ” – yazan S.Kılıç paylaşıma Rubinyanla görüşünün videosunu da əlavə edib.
Qeyd edək ki, R.Rubinyan və S.Kılıç çoxdan görüşmürdülər. Sonuncu dəfə 2022-ci il iyulun 1-də Vyanada keçirilən görüşdə xüsusi nümayəndələr Ermənistan və Türkiyəyə səfər edən üçüncü ölkə vətəndaşları üçün ən qısa müddətdə Ermənistan–Türkiyə quru sərhədini keçmək imkanı yaratmaq barədə razılığa gəlmişdilər. Bu istiqamətdə zəruri proseslərin başlanacağı qərara alınmışdı.
Yada salaq ki, Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyan iyulun 26-da Armavir vilayətinə səfəri zamanı “Marqara” sərhəd-keçid məntəqəsinə gəlib, məntəqədə aparılan modernləşdirmə işləri ilə tanış olub. Layihənin ümumi dəyəri təxminən 2,5 milyon dollar təşkil edib.
ABŞ Dövlət Departamentinin mətbuat katibinin müavini Vedant Patel isə görüşdən əvvəl keçirdiyi brifinqdə xüsusi nümayəndələrin görüşünü şərh etməyib. “Bu, dövlət katibinin diqqət mərkəzində olan məsələdir və biz onunla məşğul olmağı fəal şəkildə davam etdirəcəyik” – deyə Patel bildirib.
Ermənistan tərəfinin Türkiyə ilə münasibətləri normallaşdırmaq istiqamətində cəhdlər göstərməsinə, bu prosesi Azərbaycanla münasibətlərdən ayırmağa çalışmasına baxmayaraq, Ankaranın prinsipial mövqeyindən bir addım da geri çəkilməyəcəyi hər kəsə aydındır. Ermənistan və Azərbaycan arasında davamlı sülh əldə olunmadan, o cümlədən şərti sərhəddə təxribatlara son qoyulmadan və sərhədlərin delimitasiya və demarkasiya prosesi tam həllini tapmadan Türkiyənin “Alican” sərhəd-keçid məntəqəsini açacağı inandırıcı görünmür. Əgər İrəvan, həqiqətən də, Türkiyə ilə sərhədlərin açılmasını, qarşılıqlı gediş-gəlişin olmasını, o cümlədən iqtisadiyyatının böyüməsini təmin etmək istəyirsə, Azərbaycanla danışıqlar prosesini sürətləndirməli, sülhə xələl gətirən addımlardan əl çəkərək real yanaşma ortaya qoymalıdır.
Mövzu üzrə fikirlərini “XQ” ilə bölüşən “Qafqaz Strateji Araşdırmalar Mərkəzi” sədrinin müavini, siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru Nazim Cəfərsoy bildirdi ki, görüş Türkiyənin Cənubi Qafqazda fəallaşdığını növbəti dəfə təsdiq edir. Ekspert görüşün motivləri arasında müxtəlif məqamların olduğunu düşünür. Onun sözlərinə görə, bu proses Türkiyə və Azərbaycanın koordinasiyası ilə aparılır. İki ölkə strateji müttəfiq kimi bölgədə əlaqələndirilmiş şəkildə hərəkət edirlər. Türkiyənin Ermənistanla münasibətləri bu koordinasiyanın əhəmiyyətli məqamlarından birini təşkil edir:
“Görüşün ağla gələn ilk səbəbi ondan ibarətdir ki, Azərbaycanla Ermənistan arasında danışıqlarda müəyyən irəliləyişlər əldə olunub. Bəlkə də bu ilk baxışda nəzərə çarpmır. Amma mən pərdə arxasında müəyyən irəliləyişlərin olduğunu təxmin edirəm. Bu, görüş də, əslində, həmin irəliləyişlərə cavab vermək mahiyyətində Türkiyənin fəallaşmasını özündə əks etdirir. Ankaranın Cənubi Qafqazda fəallaşması, heç şübhəsiz, bizim strateji maraqlarımıza uyğundur”.
Politoloq bildirdi ki, ikincisi, ABŞ-nin bu məsələ ilə bağlı Türkiyəyə yönəlik təşviq və təkidlərinin rolu var. Çünki mövcud ABŞ administrasiyası, yəni demokratlar seçkilərdə qalib gəlmək üçün bütün imkanlardan istifadə etməyə çalışırlar. Burada erməni lobbisinin dəstəyi xüsusi anlam qazanmağa başlayıb. Co Bayden administrasiyasının erməni diasporu ilə yaxın əlaqələri də yaxşı məlumdur. Bu çərçivədə erməni diasporunun dəstək vermək qarşılığında ABŞ-dən Ermənistanla bağlı bəzi tələbləri olur. ABŞ administrasiyası da Cənubi Qafqazda Ermənistanın durumunu yaxşılaşdıracaq, yaxud İrəvanı dəstəkləyəcək bəzi addımlar atmağa çalışır. Bu çərçivədə Türkiyəni təşviq, hətta bəzən ona təsir etməyə çalışırlar ki, Ermənistanla münasibətləri normallaşdırma istiqamətində fəallaşsın: “Düşünürəm ki, Ankaranın bu fəallığının digər motivi Qərbdən, xüsusilə ABŞ-dən gələn təkid və təşviqlərdir. Xüsusilə, son dövrlərdə fəallığın artmasının bir səbəbi də Baydenin getməsi, Kamala Harrisin gəlməsi və demokratların seçkini udmaqla bağlı imkanlarının daha da artmış olmasıdır. Doğrudur, Tramp hələ də öndədir. Ancaq demokratlar Harrislə bərabər bu prosesdə şanslı ola bilərlər. Ona görə də amerikalılar bu istiqamətdə fəallaşmağa çalışırlar. Bu fəallaşma həm də Türkiyə istiqamətində, Ankaranın İrəvanla müzakirələri aktivləşdirməsi fonunda cərəyan edir. Zənnimcə, bu da ikinci məqamdır”.
N.Cəfərsoy qeyd etdi ki, üçüncüsü, Rusiyanın bölgədə fəallaşması özünü göstərir: “Rusiya XİN-in rəsmi nümayəndəsi Mariya Zaxarovanın yenidən ortaq platforma təklif etməsi cəhdini xatırlayaq. Bu da, təbii ki, Cənubi Qafqazda digər regional aktor – Rusiyanın fəallaşması fonunda Türkiyənin aktivləşməsini gündəmə gətirir. Nəzərə almaq lazımdır ki, Rusiya həm Ermənistanla, həm də Azərbaycanla yaxşı münasibətlərə malikdir. Burada Türkiyə də fəallaşaraq, sanki buna cavab verir”.
Politoloqun fikrincə, dördüncüsü, fəallaşan başqa güc Avropa İttifaqı, xüsusilə Almaniyadır. Azərbaycan və Ermənistan liderləri arasında 2024-cü il fevralın 17-də Münxendə Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun təşəbbüsü ilə görüş keçirilmişdi. Almaniyanın timsalında Aİ-nin bölgədə fəallaşması Türkiyənin də fəallaşmasını təmin edən səbəblərdən biridir.
Beşincisi, iyulun 30-da andiçmə mərasimi keçirilən İran Prezidenti Məsud Pezeşkianın “Tehran Tayms”a verdiyi müsahibədə xarici siyasətdə region amilinə xüsusi önəm veriləcəyini xatırladan N.Cəfərsoy qeyd etdi ki, bu isə Tehranın həm Azərbaycanla, həm də Ermənistanla münasibətlərin inkişaf etdirilməsi mənasına gəlir: “Təbii ki, İranın fəallaşması Ankaranın da aktivləşməsinə yeni impuls qazandırır. Dolayısı ilə sadaladığımız bu beş səbəb Türkiyənin də proseslərdə fəallaşmasını gündəmə gətirir. Görüşün digər motivi isə ondan ibarətdir ki, “3+3” formatında müzakirələrin növbəti məkanı Türkiyə olmalıdır. Görüş xeyli müddətdir ki, ləngiyir. Ləngimənin əsas səbəblərindən biri də Ermənistanda buna qarşı çıxanların güclü olmasıdır. Sərhəddəki görüş həm də “3+3” formatı ilə bağlı etirazları və psixoloji baryeri azaltmağı, Ermənistan nümayəndəsinin görüşdə iştirakına nail olmağı da ehtiva edir”.
Politoloq onu da bildirdi ki, İrəvan–Bakı münasibətləri ilə bağlı həllini gözləyən 3 əsas məqam var. Bunlardan biri Zəngəzur dəhlizinin açılması, ikincisi Ermənistan konstitusiyana dəyişiklik edilməsi, üçüncüsü isə müharibənin humanitar nəticələrinin aradan qaldırılması ilə bağlıdır. Bu məsələlərin hər üçü Türkiyənin birbaşa içində olduğu və Ankaranı maraqlandıran mövzudur. Qoyulan məsələlər həllini tapmadan Türkiyə–Ermənistan münasibətlərinin normallaşması istiqamətində uğurlu nəticələr əldə olunacağı problemdir. Əgər Ermənistan Türkiyə ilə münasibətlərin normallaşdırılmasına dair bəyanatlarında səmimidirsə, bu istiqamətlər üzrə real addımlar atmalıdır.
Səxavət HƏMİD
XQ