Cənubi Qafqazda “supergüc”ün maraqları ilə üst-üstə düşən və düşməyən məqamlar
Azərbaycan üçün həm regional, həm də beynəlxalq layihələrə tezliklə start verilməsi prioritet sayılır. Bu zaman Bakı əsas tərəfdaşı kimi, təbii olaraq, bölgə ölkələrini görür. Cənubi Qafqazı “Qafqaz evi” kimi görən və bu evin sakinlərinin qarşılıqlı səmərəli əməkdaşlığına hesablanmış perspektiv Bakının maraqlarına tam cavab verir. Azərbaycan rəhbərliyi bu zaman tərəfdaşlardan biri kimi Ermənistanın da transmilli nəqliyyat dəhlizlərinə qoşulmasını mümkün saydığını dəfələrlə açıqlayıb. Sadəcə, bundan ötrü iki ölkə arasında otuz ildən çox uzanmış məlum münaqişəyə sülh sazişini imzalamaqla son qoyulmalı və Azərbaycanın qərb rayonlarını Naxçıvanla birləşdirəcək Zəngəzur dəhlizi açılmalıdır.
Bəs, Bakının beynəlxalq hüquqa və tarixi ədalətə söykənən şərt və təklifləri bölgədə maraqlarını güdən kənar aktorların maraqları ilə düz mütənasibdirmi? Söhbət konkret olaraq ABŞ-ın son vaxtlar Cənubi Qafqaza diqqətini xeyli artırmasından, Ağ ev rəsmilərinin Azərbaycana səfərlərinin və telefon danışıqlarının intensivləşməsindən gedir. Bu diplomatik fəallığın altında hansı taktiki və strateji məqsədlərin gizləndiyini araşdırmağa çalışaq.
***
44 günlük müharibə başa çatdıqdan dərhal sonra Prezident İlham Əliyev Zəngəzur dəhlizinin açılması təşəbbüsü ilə çıxış etdi. Bu nəqliyyat dəhlizinin ölkəmiz üçün əhəmiyyəti göz qabağında olduğundan rəsmi Bakı şəffaf şəkildə Ermənistanla sərhədə nəqliyyat kommunikasiyalarını daşımağa başladı. Fəqət bir müddət sonra Yerevan, guya, 2020-ci il 10 noyabr üçtərəfli Bəyanatdan irəli gələn şərtlərə əsaslanaraq, dəhliz üzərində özünün sərhəd və gömrük nəzarətini qurmaq iddiasını bəyan etdi. Həm Bakının, həm də Moskvanın rəsmi İrəvana belə bir yanaşmanın yanlışlığını və faydasızlığını anlatmaq cəhdləri uğursuz oldu. Görünən bu idi ki, Paşinyan hakimiyyəti Zəngəzur dəhlizi ideyasının Türk dövlətləri tərəfindən dəstəklənməsini həzm edə bilmirdi. Məntiqlə yanaşdıqda qlobal logistika üçün çətin bir dövrdə bu marşrutun böyük gəlir gətirəcəyi o qədər açıq idi ki, onun həyata keçirilməsinə qarşı çıxmaq ağılsızlıq olardı. İrəvanın mövqeyinin “sarsılmaz” olduğunu görən Bakı son nəticədə Tehranla ikitərəfli razılaşma əsasında İran ərazisindən keçməklə Naxçıvan və Türkiyə ilə “qardaşlıq yolunun” inşasına start verdi.
Son vaxtlar Vaşinqton Orta dəhlizin açılmasını bütün Cənubi Qafqaz regionu üçün mühüm strateji addım hesab edərək, bu problemə artan maraq göstərməyə başlayıb. Bir faktı da nəzərə alsaq ki, ABŞ prezident seçkiləri ərəfəsindədir, onda Ağ evin bölgəyə tez-tez üz tutmasının başlıca səbəbini görmüş olarıq. Elə ABŞ Dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə köməkçisi Ceyms O`Brayenin Bakıya son səfərində verdiyi açıqlamalara da məhz bu kontekstdən yanaşmaq lazımdır. O dedi ki, Mərkəzi Asiya ölkələri ənənəvi olaraq Rusiya və Çin vasitəsilə beynəlxalq bazarlara ixrac edirlər. Amma indi Xəzərin o tayında bunu etmək imkanı var. Yəni, Ağ evin fikrincə, Türkiyə ilə həm Gürcüstan, həm də Ermənistan ərazisindən alternativ nəqliyyat marşrutu keçə bilər. Bu isə həm daşınma xərclərini azaltmağa, həm də geosiyasi müdaxilələrdən qorunan alternativlər təqdim etməyə imkan yaradardı. ABŞ-nin mövqeyi ondan ibarətdir ki, Orta Asiyadan tutmuş Türkiyəyə qədər bütün xalqlar imtiyazlar əldə edə bilər, amma bu, yalnız bölgədə maraqları olan bütün tərəflərin razılığı ilə mümkündür. Vaşinqton bu prosesin Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh müqaviləsinin əldə olunması ilə başlayacağına əmindir. Kənardan hər şey hamar görünür, amma praktiki baxımdan təbii sual ortaya çıxır: Son vaxtlar Vaşinqton niyə bu qədər inadkarlıq göstərməyə başlayıb?
Mövzu ilə bağlı “XQ”-yə münasibətini açıqlayan politoloq Fərhad Məmmədovun fikrincə, Ağ evin hazırkı administrasiyası üçün seçkiyə qədər xarici siyasətdə əldə etdiyi uğurları nümayiş etdirmək çox vacibdir: “Rəsmi Vaşinqtonun qazanmağa ümid etdiyi uğurlar Ukraynaya dəstək, Çinə qarşı sərt ritorika, İsrailə edilən yardımlar və nəhayət, Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh sazişinin imzalanmasıdır. Bunlar seçkidə ABŞ-dakı mövcud iqtidarın xeyrinə işləyə biləcək amillərdir. İndi hamı anlayır ki, sülh müqaviləsinin imzalanması avtomatik olaraq, Ermənistan–Türkiyə münasibətlərinin normallaşmasına və iki ölkə arasında sərhədlərin açılmasına gətirib çıxaracaq. Bu da öz növbəsində Türkiyənin regionda daha da fəallaşması və Rusiyanın bölgədən sıxışdırılması demək olacaq. Ağ ev üçün geosiyasi baxımdan Moskvanın Cənubi Qafqazda mövqeyinin zəifləməsi xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Digər tərəfdən, Bakı və İrəvanın sülh sazişini imzalaması Ermənistanın Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsindən çıxmasını sürətləndirə bilər. Aydın məsələdir ki, bu məsələ də Vaşinqtonun marağındadır. Çünki, Rusiya NATO-nu zəiflətməyə çalışır, amma ABŞ Ermənistan vasitəsilə ona zərbə endirə bilər. Yəni, Moskvanın rəhbərlik etdiyi hərbi-siyasi blokdan hansısa üzv dövlətin çıxması arzuolunmaz haldlr”.
C.O'Brayenin Mərkəzi Asiya ölkələri üçün Qafqazdan nəqliyyat dəhlizinin yaradılması barədə Bakıda səsləndirdiyi fikirlərə toxunan politoloq diqqəti Avropa İttifaqının Mərkəzi Asiyaya girişinin məhz Cənubi Qafqazdan keçməsinə yönəldir: “Burada çox ciddi geosiyasi rəqabət mövcuddur. Bütün bu daxili və xarici amilləri nəzərə alan Ağ ev hazırda Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh sazişinin mümkün qədər tez imzalanmasına tərəfləri vadar edir”.
***
Yəqin diqqətli oxucular xatırlayırlar ki, İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə Bakı–Tbilisi–Qars dəmir yolunun inşasına başlananda Qərb bu marşrutu maliyyələşdirməkdən qəti şəkildə imtina edirdi. Baxmayaraq ki, bu marşrutun nəinki strateji məqsədəuyğunluğu, hətta zəruriliyi o zaman da göz qabağında idi. Üstəlik, kollektiv Qərb layihəni maliyyələşdirmədən imtinasının səbəbini heç gizlətmirdi. ABŞ və Avropa İttifaqı bu marşrutun Ermənistan ərazisindən çəkilməsini istəyirdi. Təbii ki, rəsmi Bakı buna heç bir halda razı ola bilməzdi. Eyni vəziyyət ötən əsrin sonlarında Bakı–Tbilisi–Ceyhan neft kəmərinin tikintisi zamanı da yaranmışdı. O vaxt Qərbin aparıcı dövlətləri, həqiqətən də, neft kəmərinin klapanının İrəvanın nəzarətində olmasını açıq şəkildə bəyan edirdilər. Bu mənada Vaşinqtonun gözlənilmədən Orta dəhlizə marağının artması təsadüfi sayılmasa da müəyyən şübhələrə yol açır. ABŞ Dövlət Departamentinin sədr müavini O'Brayen Bakını bu problemi həll etməyə tələsdirir və bunu Azərbaycan və Ermənistan arasında sülhün sürətləndirilməsinin mümkünlüyü ilə əlaqələndirir. Səbəb? Maraqlıdır ki, Ermənistanın otuz illik işğalçılıq siyasəti ərzində dünyanın heç bir ölkəsi, o cümlədən ABŞ rəsmi Bakıya belə məqbul formada tammiqyaslı sülh təklif etməyib. Deməli, Vaşinqtonun Cənubi Qafqaza baxışlarında bəzi dəyərlər və yanaşmalar dəyişib.
“Atlas” Araşdırmalar Mərkəzinin rəhbəri Elxan Şahinoğlu hesab edir ki, ABŞ-nin Cənubi Qafqazda sülh və əməkdaşlığa nail olmaq üçün tələsməsinin iki əsas səbəbi var: “Birinci səbəb Rusiya–Ukrayna müharibəsi ilə bağlıdır. Ağ evin diplomatları və hərbçiləri belə düşünürlər ki, nə qədər Rusiyanın başı Ukrayna ilə hərbi əməliyyatlara qarşıb, onun digər bölgələrdə fəal hərəkət etməsini gözləmək lazım deyil. Həqiqətən də Ukrayna əməliyyatı Moskvanın bütün potensialını bu cəbhəyə yönəldib, ona görə də Cənubi Qafqaza çox da diqqət yetirə bilmir. Bu səbəbdən rəsmi Vaşinqtonda hesab edirlər ki, Ermənistan və Azərbaycan ən qısa müddətdə sülh əldə etməlidirlər ki, Rusiyanın bölgəyə təsir imkanı minimuma ensin. Əgər Rusiya–Ukrayna müharibəsi birincinin qələbəsi ilə bitsə, ondan sonrakı mərhələdə Moskva Mərkəzi Asiyada və Cənubi Qafqazda fəallaşacaq ki, bu da ABŞ-nin maraqlarına ziddir. Ona görə Vaşinqton çalışır ki, Rusiyanın başı qarışmış ikən İrəvan və Bakı arasında sülh əldə olunsun. İkinci səbəb isə odur ki, Ağ ev qorxur ki, Zəngəzur dəhlizi reallaşmasa, bu halda Orta dəhliz buradan deyil, İrandan keçər. Ermənistan məsələni uzatdığından Azərbaycanın bu barədə İranla razılaşması var. Araz dəhlizi adlanan marşrutun inşası ABŞ-nin bölgədəki maraqlarına ziddir. Çünki, Vaşinqton yaxşı anlayır ki, bu, adi dəhliz deyil, Çindən başlayan böyük bir layihənin tərkib hissəsinə çevriləcək”.
Çinin öz mallarını İran, yaxud Rusiya üzərindən Avropaya daşınmasına qarşı olan Vaşinqton üçün ən münasib variantın Mərkəzi Asiya–Cənubi Qafqaz–Türkiyə – Avropa marşrutunun olduğunu bildirən E. Şahinoğlu ABŞ -nin məhz buna görə tələsdiyini vurğulayır: “Əgər Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh olmasa Zəngəzur dəhlizinin reallaşması da ləngiyəcək və rəsmi Tehran öz ərazisindən keçəcək dəmir yolunu sürətlə inşa edəcək və beləliklə, Orta dəhliz İrandan keçəcək. Ağ ev diplomatlarının bölgəyə artan səfərlərinin məqsədi məhz bu variantın qarşısını almaqdan ötrü sülh sazişinin imzalanmasını tezləşdirməkdir”.
Yeri gəlmişkən, bir qədər əvvəl ABŞ Nümayəndələr Palatasının Xarici əlaqələr komitəsində dinləmələrdə çıxış edən O`Brayen ölkəsinin Mərkəzi Asiyadan malların ixracının Rusiya və Çindən deyil, alternativ yollarla getməsini təmin etməyə çalışdığını bildirmişdi: “Bir marşrut Gürcüstandan Qara dənizə keçir, digəri isə potensial olaraq daha böyük marşrut Azərbaycan, Ermənistan və Türkiyədən keçəcək. Bu səbəblərə görə Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh sazişinə ehtiyacımız var”.
***
ABŞ-nin son vaxtlar bölgəyə yönəlik yürütdüyü siyasəti prinsipcə aydındır. Deməli, Ağ evin işinə yarayanda “Azadlığa dəstək Aktı”-na 907-ci düzəlişi unudur, Azərbaycana istənilən köməyi göstərməyə, hətta, hərbi dəstəyi verməyə hazır olduğunu bəyan edir. Amma bir müddət əvvəl Bakı Vaşinqtonla bir qədər müstəqil siyasi xətt yürüdəndə, siyasi iradə nümayiş etdirəndə ABŞ bunu yenidən yada saldı.
Mövzu ilə bağlı oxucularımıza maraqlı bir detalı da xatırlatmaq yerinə düşər. Hazırda Mərkəzi Asiya və Cənubi Qafqaz ölkələri, o cümlədən Ermənistanın özü mallarını bu ölkələrin ərazisi ilə deyil, əsasən, birbaşa Çinə və Rusiyaya ixrac edir. Orta dəhliz isə Çin və Avropa arasında ticarət əlaqələri üçün nəzərdə tutulub. Yaranmış vəziyyətdə Vaşinqton Azərbaycan da daxil olmaqla region ölkələrinin həm Rusiya, həm də Çinlə ticarətdən tamamilə imtina etməsini istəyir? Əgər doğrudan da belədirsə, onda ABŞ yeni bazarları harada axtarır? Bu suallar Bakının O’Brayenin gətirdiyi təkliflərə o qədər də maraq göstərməməsini şərtləndirir.
Aşkar görünən odur ki, Ermənistanla sülh, eləcə də Orta dəhliz layihəsi Azərbaycan üçün son dərəcə vacibdir. Yəni, bölgədə yalnız geosiyasi maraqlarını güdən ABŞ və digər aktorlarla müqayisədə daha çox əhəmiyyətlidir. Sadəcə, Ağ evin sülh yolunda göstərdiyi səylərini yalnız alqışlamaq olar.
İntəhası, bu zaman Azərbaycanın maraqlarını qətiyyən unutmaq olmaz. Bu maraqlar artıq Cənubi Qafqazda, o cümlədən ölkəmizdə öz mənfəətlərini güdən bir sıra böyük dövlətlər tərəfindən nəzərə alınır.
İmran BƏDİRXANLI
XQ