Ölkənin Xarici İşlər Nazirliyinin yaydığı bəyanata sözardı
Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin “Cənubi Qafqazda Rusiya maraqlarının təşviqi” mövzusunda keçirdiyi kollegiya iclasının yekunlarına dair bəyanatındakı ayrı-ayrı məqamlar barədə söz açacağıq. Əvvəlcə bildirək ki, qurumun mövzuya yer ayırması adi məsələ sayıla bilməz.
Nəzərə alaq ki, nazirliyin kollegiya iclas Qarabağdakı Rusiya sülhməramlılarının bölgəni tərk etmələri ilə bağlı qərar məsələsində Moskvanın Cənubi Qafqaza marağının sıradan çıxmasına dair diskussiyaların gücləndiyi bir dövrə təsadüf edir. Deməli, XİN bəyanatı ilə göstərir ki, region maraq dairəsi baxımından Rusiya üçün əvvəlki əhəmiyyətini qorumaqdadır.
Əlbəttə, Kremlin Cənubi Qafqaz maraqları heç cür ikinci plana keçə bilməz. Yəni, Rusiya sülhməramlılarının Qarabağdan çıxmalarının vurğuladığımız tərzdə təqdimatı yolverilməzdir. Əksinə, hesab edirik ki, hazırda regionun Moskva üçün vaciblik əmsalı daha yüksəkdir. Ən əsası, artıq vaciblik tamam fərqli mərhələyə qədəm qoyur. Görünür, Rusiya məsələyə artıq hərbi baxımdan yanaşmır. Daha doğrusu, gücə mövcudluq aləti kimi baxmır. Sırf Azərbaycan məsələsinə gəldikdə, Moskva Bakıya hər planda etimad göstərir. Əmindir ki, Bakı özünün müstəqil xarici siyasət xətti ilə Cənubi Qafqazda balanlaşdırılmış kurs yeridir və bu kursda Kremlin mənafeləri heçə sayıla bilməz.
***
Rusiya XİN-in sözügedən kollegiya iclası ilə verdiyi mesaj daha çox “Rusiyasız Cənubi Qafqaz” ritorikasını formalaşdıran qüvvələrədir. Həmin qüvvələr hazırda Moskva və Cənubi Qafqaz mövzusunda “Axilles dabanı” görüntüsünü yayırlar ki, gələcək planlar üçün psixoloji üstünlüyə yiyələnsinlər. Axı Qərb ictimaiyyəti Ukrayna müharibəsindən bezib. Bununla bağlı Avropanın müxtəlif ölkələrində etirazlar səslənməkdədir. Hətta “köhnə qitə”nin bəzi ölkələrində Rusiyanın yenilməz obrazı formalaşıb. Belə bir durumda Avropanın sıravi sakinlərinə anti-Rusiya cəbhəsinin Cənubi Qaqfaz səngərinin işə düşdüyünü anlatmaq mümkünsüzdür. Ona görə Rusiyanın zəifliyi təbliğatı aparılır. Təbliğat ona hesablanıb ki, region şüurlarda, belə demək mümkünsə, rahat lukum kimi qəbul edilsin. Bu platformada “Ukrayna demokratiyasını qorumaq”, “Ukrayna xalqının azadlıq mübarizəsini dəstəkləmək” tipli pafosa hesablanmış deyimlər keçərli deyil. Hərçənd, “Ermənistan demokratiyasını qorumaq” kimi şüarların səsləndirildiyini, İrəvanın avtoritarlarla mübarizədəki qala təsəvvürünün formalaşdırıldığını söyləməliyik. Ancaq...
Bəli, Cənubi Qafqazda anti-Rusiya cəbhəsi açmaq niyyətini güdənlər Ermənistanı öz maraqları naminə alətə çevirirlər. Onların məqsədlərinə çatmaq üçün üzərində dayandıqları bir sıra gedişlər var. Həmin gedişlərdə iki başlıca məqam diqqət çəkir. Birincisi, Bakı – İrəvan münasibətlərinin nizamlanması məsələsində manipulyasiya, ikincisi isə birbaşa Ermənistan-Rusiya münasibətləri üzərində oyun. Hər iki istiqamət bir-biri ilə əlaqəlidir. Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin “Cənubi Qafqazda Rusiya maraqlarının təşviqi” mövzusunda keçirdiyi kollegiya iclası sonrası yaydığı bəyanatdakı ayrı-ayrı fikirlər də bunun təsdiqidir.
Bəyanatda bildirilir ki, iclas zamanı kollektiv Qərbin “Rusiyaya strateji məğlubiyyət gətirmək” üçün Ukraynanın ardınca postsovet məkanının digər hissələrində, o cümlədən, Cənubi Qafqazda sabitliyi pozmağa çalışdığı vurğulanıb. Eyni zamanda, Rusiyanı region ölkələri ilə birləşdirən müttəfiqlik və tərəfdaşlıq münasibətlərini sarsıtmaq, mövcud kollektiv təhlükəsizlik və iqtisadi tərəfdaşlıq mexanizmlərini sıradan çıxarmaq planlarının işə salındığı diqqətə çatdırılıb.
Sənəddə, həmçinin vurğulanıb ki, “sıfır məbləğli oyunlar” məntiqi ilə idarə olunan qərblilərdən fərqli olaraq, Rusiya üçün prioritet həmişə Cənubi Qafqazda sabitliyin, təhlükəsizliyin və rifahın təminatı olub və mövcud yanaşma aktuallığını saxlayır: “Rusiya ölkəni çoxəsrlik ümumi tarix, coğrafi yaxınlıq və sıx insani təmasların birləşdirdiyi regionun bütün dövlətləri ilə qarşılıqlı hörmətə əsaslanan faydalı əməkdaşlığı inkişaf etdirəcək”.
Göründüyü kimi, Rusiya Cənubi Qafqazdakı kənar oyunçuların yürütdükləri siyasətə qarşı müqavimət formalaşdırmağa çalışır. Əslində, həm XİN-in iclası, həm də qəbul edilmiş bəyanat müqavimətin ideoloji aspektlərinin vurğulanmasıdır. Təbii ki, Moskva yalnız bu aspektlərlə kifayətlənməyəcək, sistemli iş aparacaq.
Mənəvi baxımdan yanaşsaq, Kremlə 44 günlük müharibənin başa çatmasından sonra regionda qazandığı populyarlığının sıradan çıxmaması lazımdır. Bu baxımdan ölkənin söykəndiyi əsas baza Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan liderləri arasında imzalanmış üçtərəfli sazişlər kompleksidir. Ona görə də bəyanatda həmin kompleksin üzərində xüsusi dayanılır. Bildirilir ki, üçtərəfli bəyanatların tam icrasına, o cümlədən, Bakı ilə İrəvan arasında sülh müqaviləsinin razılaşdırılmasına, regionda nəqliyyat kommunikasiyaları blokunun açılmasına nail olunması istiqamətində səylərin davamı zəruridir. Eləcə də Ermənistan – Azərbaycan sərhədinin delimitasiyası istiqamətindəki dəstək önəmlidir.
Bəyanatda diqqət çəkən növbəti məqama keçid alaq. Sənəddə deyilir ki, Rusiya Abxaziya, Gürcüstan və Cənubi Osetiyanın iştirakı ilə Transqafqaz üzrə Beynəlxalq Cenevrə müzakirələri çərçivəsində gücdən istifadə etməməyə dair etibarlı razılaşmaların əldə olunmasına yönələn fəaliyyətini gücləndirəcək. Deməli, vurğu “region region ölkələri üçündür” prinsipi üzərinə qoyulur. Bu, öz yerində, əvvəldə isə bildirdik ki, Qarabağdan Rusiya sülhməramlılarının çıxmaları Moskvanın Cənubi Qafqazla bağlı siyasətində dəyişikliyə getdiyinin təsdiqidir. Onu da diqqətə çatdırdıq ki, belə yanaşmanın formalaşmasında Azərbaycana olan inam və etimad mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu yerdə nəzərə alaq ki, Cənubi Qafqaz bir-biri ilə üzvü surətdə əlaqəli vahid orqanizmdir. Müstəsna baxış məhz bu anlayışa söykənməlidir. Yəni, iş yalnız Azərbaycanla aşmır.
Yeri gəlmişkən, “Qafqaz evi” ideyası Qərb siyasi sisteminin məhsuludur. Yada salaq ki, vaxtilə Gürcüstanın sabiq prezidenti Mixeil Saakaşvili tərəfindən dilə gətirilmiş “Qafqaz benilüksü” formulu mövcuddur. Qərb həmin formulu işə salmağı lap çoxdan düşünüb. İdeyanın gerçəkləşməsinə maneçilik törədən başlıca amil Qarabağ münaqişəsi olub. Qərb dairələri uzun müddət çalışıblar ki, sözügedən təşəbbüs münaqişə həllini tapmadan gerçəkləşsin. Baxış bu olub: Madam ki, üç region ölkəsi arasında sərhəd anlayışı aradan qalxır, torpağın onlardan hansına məxsusluğunun əhəmiyyəti yoxdur.
Əlbəttə, belə münasibət heç cür qəbul edilə bilməzdi və mövcud səbəbdən əməli fəaliyyət müstəvisinə yaxınlaşmadı. Həm də ona görə yaxınlaşmadı ki, elə lap başlanğıcdan “Qafqazın benilüksü” “Rusiyasız Cənubi Qafqaz” formuluna söykənmişdi. Məqsədimiz heç də onu demək deyil ki, Moskvasız regionun mövcudluğu mümkünsüzdür. Əsas olan Rusiyanın qlobal aktor kimi nəzərə alınmamasından gedir. Aydındır ki, bu cür yanaşma, istər-istəməz, gərginliklər formalaşdırır. Çünki Kreml heç kəsə öz maraqlarını asanlıqla güzəştə gedən deyil. İndi də eyni mövqedədir. Sadəcə olaraq, Rusiya həmin maraqların təminatındakı üsul və vasitələrini dəyişməlidir. Ölkənin rəhbərliyi qəbul etməlidir ki, əvvəlki mexanizmlər daha işlək deyil.
Moskva indi yaxşı dərk edir ki, Cənubi Qafqazı ondan qoparmaq istəyənlərin yalnız bir arqumenti var. Rusiya pisdir, getməlidir, vəssalam! Deməli, indi Kreml onların səhv etdiyini göstərməlidir. Bunun yolu qarşılıqlı, bərabərtərəfli əməkdaşlıqdan keçir. Moskva bölgədəki varlığını ənənəvi hegemonluqla, güc nümayişi ilə deyil, yalnız bərabərtərəfli münasibətlər müstəvisində göstərə bilər. Cənubi Qafqazın vahid orqanizm reallığını nəzərə alsaq, həmin orqanizmin bütün hissələri işlək hala gəlməlidir. Və deməli, bölgədə həm də separatizmin kökü kəsilməlidir. Təkcə Qarabağda deyil, elə Abxaziyada da, Cənubi Osetiyada da. Münasibətlər tam rəvan müstəviyə çıxmalıdır. Elə bir müstəviyə ki, orada region ölkələrinin müstəqilliyi əsas götürülsün. Cənubi Qafqaz heç bir halda hansısa kənar oyunçuların geosiyasi maraqlar plasdarmına çevrilməsin, özü ayrıca tərəf olsun. Bu baxımdan Azərbaycanın irəli sürdüyü Türkiyə tərəfindən də ciddi şəkildə dəstəklənmiş “3+3” regional platformasının önəmi böyükdür.
Bəli, məhz sadaladıqlarımıza görədir ki, Rusiya XİN-in bəyanatında “Qafqaz evi” ideyasına söykənmiş “3+3” platformasından söz açılır. Bildirilir ki, kollegiya iclasında regionun üzləşdiyi problemlərin, ilk növbədə, region liderlərinin öz səyləri ilə, kənar müdaxilələr olmadan həlli naminə onların əlaqəsinin və özünü təmin etməsinin gücləndirilməsi vəzifələri nəzərdən keçirilib, mövcud kontekstdə “3+3”-ün (Azərbaycan, Ermənistan, Gürcüstan və İran, Rusiya, Türkiyə) potensialından istifadənin xüsusi əhəmiyyəti vurğulanıb. Ən əsası isə bu istiqamətdə əməli addımlar müəyyənləşdirilib.
***
Sonda bir məqamı vurğulayaq. Tarixdən məlumdur ki, Qərb dünyası keçmiş SSRİ amili üzərində inkişaf tapdı. Yəni, imperiyanın bəyan etdiyi, lakin yalnız nəzəri formada saxladığı prinsip və normaları praktik müstəviyə gətirməklə tərəqqisinə qovuşdu. Məsələn, hazırda Avropadakı sosial cəmiyyət modeli Karl Marksın, Engelsin, elə Leninin kitablarında yazılanlardı. SSRİ-nin formalaşması Qərbdə həmin kitablara marağı artırdığından, nəşrlərdə yazılanlar gerçəkləşib. Əlbəttə, hazırda tənəzzül dövrünü keçirən Qərbdə, necə deyərlər, hesablar kitablarla aparılmır. Vaxtilə SSRİ-nin, sonra Rusiyanın əsas götürdüyü hərbə-zorba metodlarına üstünlük verilir. Moskva yanaşmalarda korrektələrə getməli, əvvəldə vurğuladığımız kimi, Cənubi Qafqaz müstəvisinə münasibətini dəyişməlidir. Dəyişməlidir ki, rəqabətə tab gətirərək, regiondakı maraqlarını qorusun. Bu, günün təxirəsalınmaz tələbidir. Axı Moskvaya “ikinci Ukrayna” lazım deyil. Hesab edirik ki, Rusiya XİN-in kollegiya iclası sonrası verdiyi bəyanatdakı fikirlər həm də haqqında söz açdığımız məqamın ifadəsidir. Əlbəttə, ölkə açıqladığı prinsiplərin həyata vəsiqə qazanması naminə əzmlə çalışmalıdır. Həm də ona görə çalışmalıdır ki, Qərbdən fərqli olaraq, daha səmimi imic qazansın.
Ə.CANAHGİROĞLU
XQ