Hayastanın bəhanələri bitib-tükənmir...
Konstitusiya dəyişikliyi, Azərbaycanla sülh, Rusiya ilə münasibətlər. Hazırda başlıca olaraq bu üç mövzu Ermənistanın siyasi gündəmini məşğul etməkdədir. Diqqətçəkən cəhət ondadır ki, konstitusiya dəyişikliyi və Rusiya ilə münasibətlər xüsusunda ortaya çıxanlar da özlüyündə Azərbaycanla sülh gündəliyinə təsir göstərməkdədir. Əlbəttə, söhbət mənfi təsirdən gedir. Birincidən başlayaq.
Məlumdur ki, Azərbaycan rəhbərliyi də Ermənistan konstitusiyasının dəyişdirilməsinin vacibliyini vurğulayıb. Bunun çox sadə səbəbi var – həmin konstitusiyada qonşulara, o cümlədən, Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları yer alır. İrəvan sülhdə maraqlıdırsa, gərək, ilk növbədə, özünün əsas qanununa əl gəzdirsin. Nəzərə alaq ki, dəyişiklik həm də səmimiyyət jestidir.
Ancaq Ermənistanda məsələni belə qiymətləndirməyənlər siyasi meydandadırlar. Onlar bildirirlər ki, Bakının bəyanatı Ermənistanın suverenliyinə qəsddir. Belə təxribatçı mövqe tutanlar onu da vurğulayrılar ki, Azərbaycan, guya, Ermənistanın ərazi bütövlüyünü pozaraq, ölkənin 220 kvadratkilometrdən çox ərazisini işğal edib və guya, indi təcavüzünü respublikanın fundamental sənədlərini sıradan çıxarmaqla davam etdirir. Ən başlıca məqam isə budur ki, başıpozuqlar yığını ölkəmiz tərəfindən irəli sürülmüş məsələnin Ermənistanın tamamilə məhvinə yönəldiyinə dair vay-şivən qaldırırlar.
Bəli, müasir Ermənistan Respublikasının fundamental əsası işğalçılıq, Qarabağ avantürası üzərində qurulub. Əslində, ölkə 1918-ci ildə müstəqilliyini əldə edərkən də eyni motivlər aktual idi. Bu isə o deməkdir ki, ərazi iddiası olmasa, Ermənistan bir dövlət kimi yoxdur. Deməli, mövcud trayektoriyada dəyişiklik mütləqdir. Yəni, Ermənistan mövcudiyyət üçün fərqli yol seçməlidir. Əlbəttə, bunu ölkədə dərk edənlər var. Ancaq, təəssüf ki, onların sayı şivən ritorikasına baş vuranlardan ya çoxdur, ya da birincilərin susqunluğu fonunda ikincilərin qışqırığı daha ucadan gəlir.
Ermənistandakı revanşist kəsim iddia edir ki, vaxtilə sülh yolunda əsas maneə Azərbaycanın və Türkiyənin Qarabağ məsələsinin həll olunmaması ilə bağlı bəyanatları idi. Artıq Qarabağ məsələsi yoluna qoyulub, ancaq Bakı bununla kifayətlənmək fikrindən uzaqdır.
Əlbəttə, erməni siyasilərin səsləndirdikləri bəhanədir. 2020-ci ilin 44 günlük müharibəsindən sonra yeni nələrisə uydurub onu sülh gündəmi kimi təqdim edən Ermənistan hakimiyyəti olub. Erməni siyasi isteblişmenti də ölkə rəhbərliyinin hansı siyasi manipulyasiyalara baş vurduğunu gözəl anlayır. Mövcud xüsusda hər iki qütb arasında yazılmamış anlaşma mövcuddur.
Tam aydındır ki, Ermənistana sülh lazım deyil. Ona görə də ölkə reallığı qəbul etmək niyyətindən uzaqdır. Müvafiq olaraq, Azərbaycan tərəfindən səslənmiş bütün fikirlər erməni cəmiyyətinə qıcıqlandırıcı tərzdə təqdim olunur. Eləcə də, konstitusiya dəyişikliyi ilə bağlı məsələ. Baxmayaraq ki, onu ilk dəfə erməni iqtidarı gündəmə gətirib, mövzu o tərzdə vurğulanır ki, sanki, Bakı İrəvana əsas qanunda dəyişikliyi diktə edir. Nəticədə psixoz mühitin təsirləri güclənir və reallıq ikinci plana keçir. İlk baxışdan, bu durumu yaradan Ermənistan müxalifəti kimi görünür. Ancaq məsələ heç də belə deyil. Çünki zaman-zaman ölkə hakimiyyətinin məhz müxalifətin dilindən səslənmiş avantürist baxışları özünün siyasətinin tərkib hissəsinə çevirdiyini görmüşük.
Dediyimiz kimi, Ermənistanın siyasi mühitinin əsas mövzularından biri də Rusiya ilə münasibətlərdir. Əlbəttə, mövcud xüsusda birinci cəhət Azərbaycanla sülh gündəmidirsə, ikinci məqam Ermənistanın Qərblə yaxınlığıdır. Qərblə yaxınlığa son zamanlar bir seqment də əlavə olunub. Söhbət NATO seqmentindən gedir. İrəvanda səfərdə olan NATO-nun Cənubi Qafqaz üzrə xüsusi nümayəndəsi Xavyer Kolominanın açıqladığı kimi, Ermənistanın Alyans ilə siyasi və praktiki əməkdaşlığı fəallaşdırmaq qərarı ruhlandırıcıdır. Ermənistan hakimiyyəti isə bu kursu ölkənin təhlükəsizliyinin möhkəmlənməsi baxımıdan izah etməyə çalışır.
Əlbəttə, Ermənistana konkret təhlükəsizlik təminatı lazımdır. Ancaq ölkənin siyasi ekspertləri bildirirlər ki, indiki durumda NATO-da, ABŞ-da və Avropa İttifaqında heç kim belə bir zəmanəti verməyə hazır deyil. Mövcud istiqamətdə yalnız şifahi vədlər nəzərə çarpır. Əlbəttə, bu mənada, Fransanı istisna saymaq mümkündür. Ancaq o da məlumdur ki, Parisin özünün də beynəlxalq durumu qaydasında deyil.
Digər tərəfdən, burada İran faktoru da vurğulanmalıdır. Ermənistanın NATO ilə əməkdaşlığa can atması kontekstində bu faktorun İrəvanın təhlühəsizliyinin təminatı baxımından nə dərəcədə önəmli olacağı şübhəlidir. Nəzərə alaq ki, bu günlərdə İran Ermənistana səfər etmiş Ali Dini Rəhbərin müşaviri Kamal Xərrazinin dili ilə Qərbin İranın şimal sərhədlərində mövcudluğunun qəbuledilməzliyini diqqətə çatdırdı. Bu, o deməkdir ki, Qərbin istənilən infra-strukturu, ilk növbədə, NATO İran üçün “qırmızı xətt”dir.
Bilavasitə, Rusiyanın üzərinə gələk. Hələlik, Moskva İrəvanın davranışlarına yalnız ritorika səviyyəsində reaksiya verir. Çünki ikincinin Qərb xüsusunda NATO ilə yaxınlaşması hələlik reallıq kimi görünmür. Deməli, Kreml ehtiyatlıdır. Onun ehtiyatlı davrandığını təsdiqləyən daha bir xüsus da var.
Xatırlayaq ki, Rusiya Ermənistanın Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin Roma Statutunu ratifikasiyasının yolverilməz olduğunu bildirmişdi. Ancaq bu il fevralın 1-dən İrəvan BCM-in tamhüququlu üzvünə çevrildi. Yəni, Roma Statutu rəsmən qüvvəyə mindi. Moskva isə buna qarşılıq səbrli davrandı. Rusiya Prezidentinin mətbuat katibi Dmitri Peskov bildirdi ki, Roma Statutunun qəbulunun Moskva–İrəvan ikitərəfli münasibətlərinə təsir göstərməyəcəyinə ümidvardır.
Deməli, Ermənistan tərəfindən bilavasitə özünə qarşı yönəlməyən hərəkətlər olmazsa, Rusiya bəyanatlarla məhdudlaşa bilər. Moskva fərqindədir ki, İrəvana qarşı cəza mexanizmlərindən istifadə mənfi reaksiya doğuracaq. Yəni, sərtlik Ermənistana hansısa yolla öz hərəkətlərini və siyasətini yenidən düşünməyə və qiymətləndirməyə şərait yaratmayacaq, əksinə, ölkədə atdığı addımların düzgünlüyü hissi güclənəcək. Ancaq bu, heç də o demək deyil ki, Kreml İrəvanı iqtisadi, enerji və s. alətlərlə sıxmağa çalışmayacaq.
Bəli, Rusiya ümidlidir ki, Ermənistan qatarı ondan uzaqlaşmayıb. Bir ümid yeri də İrəvanın Rusiyanın hakim rol oynadığı Avrasiya İqtisadi İttifaqına rotasiya qaydasında sədrliyə başlamasıdır. Bu sədrlik Ermənistanın 2022-ci ildə Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatına sədrliyi zamanı çıxardığı oyunbazlığı unutdurur.
Sonda onu deyək ki, Ermənistan hakimiyyəti yuxarıda qeyd etdiklərimiz xüsusunda Azərbaycanla sülhdən boyun qaçırmaqdadır. Mövcud durumda onun gələcək fəaliyyətinin nədən ibarət olacağını proqnozlaşdırmaq da müəyyən qədər çətindir.
Ə.RÜSTƏMOV
XQ