Yaxud keçmişin “kupça söhbəti”nə yeni yanaşma
Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan Ədliyyə Nazirliyinin son bir ildəki fəaliyyəti haqqında hesabatın müzakirəsi zamanı maraqlı məqama toxunub. Ölkəsinin Azərbaycanla sərhədlərin demarkasiyası ilə bağlı komissiyasının işinə sözügedən nazirliyin də cəlb edildiyini, prosesin strateji əhəmiyyətinin olduğunu, durumun çox ciddi siyasi, sosial-psixoloji aspektlərinin mövcudluğunu dilə gətirən hökumət rəhbəri bildirib ki, Ermənistanın təhlükəsizliyinin təməl daşı legitimlikdir.
Qeyd edək ki, N.Paşinyanın bu tərzdə fikir bildirməsi heç də yenilik deyil. O, ötənilki açıqlamalarının birində demişdi ki, məqsədi Ermənistan üçün şəhadətnamə almaqdır. Yəni, baş nazirin sözlərindən belə çıxmışdı ki, keçmiş SSRİ-nin süqutundan sonrakı Ermənistanın mövcudluğunda legitimlik yoxdur. Başqa sözlə desək, hamı belə bir dövlətin adını eşidib, onu qəbul edib, ancaq bu qəbuletmənin hansı sərhədlər və parametrlər daxilində olduğu bilinmir.
Əslində, N.Paşinyan, kifayət qədər, sərt reallıqlardan söz açmışdı. Onun fikirləri avantürist erməni ictimai rəyində, bir növ, şapalaq effekti yaratmışdı. Ölkənin müxtəlif başıpozuq dairələri baş naziri təhqir etmiş, onu dövlətin mənafeyini satmaqda günahlandırmışdılar və mövcud xüsusda hazırkı müzakirələrdən tam uzaq düşmüş Qarabağ məsələsi gündəmə gəlmişdi. Bildirilmişdi ki, Nikol bölgəni Azərbaycana təhvil verməyə çalışır. İndi isə həmin başıpozuqlar Paşinyanı dövləti məhv etmək cəhdində günahlandırmaqdadırlar. Halbuki, hökumət rəhbərinin vurğuladığı məsələ, həqiqətən aktualdır. Çünki Ermənistan adlı dövlət hazırda, faktiki olaraq, legitim deyil.
Əlbəttə, N.Paşinyan ara-sıra belə fikirlər səsləndirməklə, daha doğrusu, oxu atıb yayı gizlətməklə, erməni cəmiyyətini qəflət yuxusundan ayıltmağa və reallıqlara düzgün prizmadan yanaşmağa çağırışlar səsləndirir. O, hər şeyi açıq formada bildirməyə cəsarət edə bilməz və bu, müəyyən mənada, təbii sayılmalıdır. Ancaq Nikolun dilə gətirdiklərinin ayrı-ayrı cəhətlərinə diqqət yetirəndə, bu adamın hansı məqamlardan söz açdığını sezmək mümkündür.
Məsələn, Paşinyan Ədliyyə Nazirliyinin hesabat müzakirəsi gedişində vurğulayıb ki, ermənilər yüksək sürətlə və gözlənilməz istiqamətlərdə dəyişən dünyada yaşayırlar. Bəs bu konfiqurasiyadakı legitimlik nədir? Suala Nikolun kələkötür cavabı belədir: “Bu o deməkdir ki, biz vəzifəni çox aydın şəkildə formalaşdırmalıyıq. Biz qarşımıza Ermənistan Respublikasının, beynəlxalq səviyyədə tanınmış ərazisində, onun hüquqi, demokratik dövlət kimi yaradılması və inkişafı vəzifəsini qoyuruq. Bu zaman isə ölkəmizin gələcəyinə dair strateji təsəvvür olmalıdır. Ermənistan Respublikası suveren, hüquqi, demokratik və sosial dövlətə çevrilməlidir”.
Yeri gəlmişkən, N.Paşinyanın əvvəlki şəhadətnamə məntiqini əsaslandırmaq üçün vurğuladıqları fikirlərdə bir məqam diqqəti cəlb etmişdi. O demişdi ki, məqsədi Ermənistan üçün, belə demək mümkünsə, “kupça” almaqla, mövcudiyyəti gələcək nəsillərə miras kimi saxlamaqdır. Nikolun fikirlərindən anlaşılan budur ki, hazırkı Ermənistanın gələcək nəsillərə qalma ehtimalı ya yoxdur, ya da çox zəifdir.
Bəli, Ermənistanda bəlkə hamıdan çox Nikol Paşinyan yaxşı anlayır ki, hazırkı erməni dövlətçiliyi quramadır və onun gələcək baxımından oturuşmuş gerçək mahiyyəti və perspektivi yoxdur. Sadəcə, o, bir erməni, hətta, bir qədər şişirdilmiş formada desək, vətənpərvər erməni kimi indiki axarı dəyişmək niyyətindədir. Problem isə ondadır ki, Ermənistanda Nikolu anlayacaq başlar yoxdur, yaxud da belə başların sayı olduqca azdır. Əksinə, avantüristlər və reallıq hissini itirmişlər çoxluq təşkil etməkdədir. Belə bir situasiyada Paşinyan, əlbəttə ki, subliminal mesajlarla və eyhamlarla kifayətlənməli olur. Yəni, o, gah reallığa doğru açıq formada gedir, gah da geri çəkilərək, avantüristlərin cəb-həsinə qoşulur ki, linç olub hakimiyyəti əldən verməsin. Əlbəttə, Nikol mövcud ampluanın heç də hər zaman davamlı ola bilməyəcəyini anlayır. Ona görə qeyri-müəyyən sual ünvanlayır: “Ermənistan Respublikasının ərazisi nədir? Əslində, bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, bu suala cavab axtarmaq lazım deyil. Sadəcə olaraq, mövcud cavabı rəflərdən götürüb masaya qoymaq lazımdır. İndi mənim üçün neçə il əvvəl olduğunu söyləmək çətin olacaq, lakin Ermənistan Respublikasının suveren ərazisinin ölçüsü onun torpaq balansında çoxdan qeydə alınıb”.
Paşinyan bu fikirləri ilə, sanki, özünü sığortalamaqdadır. Yəni, o deyir ki, Ermənistanın ərazisi ilə bağlı şüurlara hakim kəsilmiş fikirlərlə, onun mövcud olduğu torpaqlar arasında fərq var. Bu, həqiqətən doğru yanaşmadır. Məsələ burasındadır ki, erməni avantürizmi Azərbaycan torpaqlarının bir hissəsini də Ermənistan kimi təsəvvürə gətirir, üstəlik Türkiyənin torpaqlarını müəyyən kəsimini də. Hələ bu avantürizmin Gürcüstana qarşı da ərazi iddiası var. Belə bir yolverilməz “yanaşma” ölkənin ideoloji xəttini təşkil etməkdədir və Paşinyan vurğulayır ki, mövcud təfəkkür tərzi onun hakimiyyətindən əvvələ aiddir: “Ermənistan Respublikası hökuməti vaxtaşırı Ermənistan Respublikasının torpaq balansını qəbul edir. Bu, 2018-ci ildən əvvəl, 2018-ci ildən sonra idi. Biz də sonda bunu bəyan etməli və buna və məntiqə əsaslanaraq legitimliyimizi, haqlı məsələlərimizi, gözləntilərimizi vurğulamalıyıq”.
Bəs, Paşinyan vəziyyətdən gerçək çıxış yolunu nədə görür? Yəni, gözlənti nədən ibarət olmalıdır? Əlbəttə, onun söylədiklərini söz oyunu kimi qiymətləndirmək mümkündür. Ancaq bəzi nüanslar var ki, həmin nüanslara nəzərən demək olar ki, Nikol fikirlərində ardıcıl təsir bağışlayır. Məsələn, məlumdur ki, Ermənistanın hakimiyyət nümayəndələrinin anti-Azərbaycan ritorikasındakı başlıca yeri, öz ölkələrinin demokratik obrazda təqdimat xətti təşkil etməkdədir. Bu, dünyanın bəzi qütblərinin Azərbaycana münasibətdəki ikili yanaşmalarından və qərəzindən qaynaqlanmış, daha doğrusu, həmin qərəzli motivlərə hesablanmış təqdimatdır. İrəvan rəsmiləri ölkələrinin, guya, demokratik olduğunu gözə soxmaqla, öz aləmlərində Azərbaycandan daha üstün mövqedə dayandıqlarını düşünürlər. Elə 44 günlük müharibəyə də məhz bu düşüncə ilə rəvac vermişdilər. Yəni, baş nazir Nikol Paşinyan Xankəndinin mərkəzi meydanında “Qarabağ Ermənistandır nöqtə” bəyanatını verərkən belə fikirləşmişdi ki, dünya birliyi demokratik Ermənistanı Azərbaycana qarşı savaşda dəstəkləyəcək, yaxud Azərbaycanın güc nümayişinə imkan verməyəcək. Amma gözləntilər özünü doğrultmadı. Müharibə Ermənistan və onun “şanlı demokratiyası” üçün də bir növ, gilyotinə çevrildi.
O da məlumdur ki, 44 günlük müharibədən sonra Ermənistan əvvəlki “kursuna” sadiqdir. Paşinyan və komandası indinin özündə də, az qala, hər beynəlxalq tribunada Ermənistanın hüquqi və demokratik dövlət obrazını yaratmaqla məşğuldur. Hazırkı konkret mövzumuz Nikolun Ermənistanın Ədliyyə Nazirliyinin fəaliyyəti haqqında hesabatın müzakirəsində dedikləridirsə, bildirək ki, o, yenə də köhnə məsələləri gündəmə gətirir. Ancaq bu dəfə həmin məsələləri haqqında söz açdığımız legitimlik müstəvisində qiymətləndirmək yolu tutur. “Baxın, biz təhlükəsizlik dedikdə adətən ordunu, silahlı qüvvələri, diplomatiyanı nəzərdə tuturuq. Hər şey düzgündür, yəni burada heç bir problem yoxdur, lakin biz təhlükəsizliyin təmin edilməsində legitimliyi unuduruq. Təminat funksiyasını, ilk növbədə, hüquq ictimaiyyətimiz daşıyır. İstəyirəm ki, özümüzü elə bir işə hazırlayaq ki, bu mərhələdə təhlükəsizliyin təmin edilməsinin səmərəliliyini əhəmiyyətli dərəcədə artıraq”.
Deməli, eyni zamanda, aydın olur ki, Paşinyan Azərbaycanla sərhədin demarkasiyası fonunda Ermənistanın dövlət maraqlarının qorunmasında tarixi yox, hüquqi aspektə söykənilməsini əsas götürür. Bu isə heç şübhəsiz, manipulyativ gedişdir və reallıqların təhrifinə, hansısa qeyri-real durumu reallıq kimi təqdim etməyə hesablanıb. Və deməli, Nikolun ölkənin legitimliyinin qəbulu məntiqi siyasi saxtakarlıqdan başqa bir şey deyil.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ