IV məqalə
Tarixi olduğu kimi qəbul etmək, dərk etmək və olduğu kimi qiymətləndirmək lazımdır.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
Kənar təşəbbüslər
Dünyanın yeni təhlükəsizlik arxitekturasının formalaşması kontekstində Cənubi Qafqazda regional inteqrasiyanın formalarına nəzər salmaq zərurətini öncəki məqalədə vurğulamışıq. Məsələnin bu cür qoyuluşu iki səbəbdən aktualdır. Birinci səbəb yeni təhlükəsizlik arxitekturasında regionların əhəmiyyətli rol oynaması ilə bağlıdır. İkinci səbəb isə hər regionun özünəməxsusluğu prizmasında fərqli inteqrasiya formalarının regionlararası miqysada sistem yarada bilmələrinin geosiyasi və siyasi şərtləri ilə əlaqəlidir.
Bu iki səbəb işığında Cənubi Qafqazda regional inteqrasiyanın formalarına baxanda burada vahid birləşmə modelini görə bilmirik. Keçən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində regionun inteqrasiyasının sifarişi əsasən Qərbdən gəlirdi. Ayrıca, Avropa İttifaqı xüsusi canfəşanlıq göstərirdi. 1992–1993-cü illərdən isə Aİ-nin Cənubi Qafqaz siyasətinin konseptual əsası qoyuldu. Bunu təşkilat bir neçə proqram çərçivəsində həyata keçirməyə başladı. Həmin kontekstdə 1993-cü ildə Brüsseldə “Avropa–Qafqaz–Asiya” – “Tarixi İpək yolunun bərpası” nəqliyyat dəhlizi kimi TRACECA proqramı həyata keçirilməyə başladı. Bu proqram MDB ölkələrinə texniki yardım adlı TACİS proqramının bir hissəsi idi. Cənubi Qafqazın hər üç dövləti bu proqrama daxil edildi.
Aİ-nin region dövlətləri ilə münasibətləri qurmağa bu formada başlaması bir neçə özəllikdən xəbər verirdi. Hər şeydən öncə, təşkilat başlıca olaraq öz maraqlarına uyğun inteqrasiya görməyə çalışırdı. Sonra, bu prosesi ehtiyatla apararaq Cənubi Qafqaz dövlətləri ilə əlaqələrə Rusiyanı və Çini nəzərə almaqla yanaşırdı. Lakin Brüssel lap başlanğıcdan Rusiyanı bu proseslərdən kənarda tutmaq kimi bir strategiya da güdürdü. Bu da Cənubi Qafqaz dövlətlərinin üzv olduqları MDB ilə bəri başdan ziddiyyətə daxil olmaq demək idi. Sonrakı proseslər bu məsələnin dərindən region ölkələri üçün çətinliklər yarada biləcəyini göstərdi. Həmin kontekstdə Aİ-nin yaratdığı bir situasiya Azərbaycanı da geosiyasi baxımdan həssas bir məkana çevirirdi. Biz, Qərbin enerji sahəsində əməkdaşlıq niyyətlərini nəzərdə tuturuq. Məhz həmin istiqamətdə Rusiyadan yan keçən nəqliyyat marşrutlarını Qərb öz xeyrinə həll etməyə çalışdı. Azərbaycan isə balanslı mövqeyi ilə reallığa uyğun əməkdaşlıq mühiti yaratmağa çalışırdı. Bu potensial ziddiyyətin mövcudluğu şəraitində Aİ Cənubi Qafqaz ölkələri ilə əlaqələri inkişaf etdirməyə cəhdlər göstərirdi.
Belə ki, 1994–1995-ci illərdə Aİ Cənubi Qafqaz ölkələri ilə münasibətlərin strategiyasını əks etdirən sənəd hazırladı. Həmin sənəddə regionla münasibətlər enerji maraqları ilə izah olundu. Bununla, Cənubi Qafqaza Qərbin baxışının mühüm bir cəhəti də konkretləşdi. Belə görünürdü ki, Avropa üçün enerji təhlükəsizliyi prioritet təşkil edəcəkdir.
Bunlarla yanaşı, geosiyasi baxımdan əhəmiyyəti olan bir münasibətlər istiqaməti də özünü göstərməyə başladı. Bu, Aİ-nin Cənubi Qafqazın dövlətlərinə ayrı-ayrılıqda yanaşması ilə bağlıdır. Həmin əsasda 1996-cı ildə hər üç region dövləti ilə Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq Müqaviləsi imzalandı. Həmin müqavilə 1999-cu ildə qüvvəyə mindi. Bununla da Qərbin Cənubi Qafqaz strategiyasında iki istiqamət birləşdi – milli dövlətlərlə qarşılıqlı əlaqələr fonunda ümumregion mühiti yaratmaq məqsədi qarşıya qoyuldu.
Deməli, artıq XXI əsrin başlanğıcına Qərbin Cənubi Qafqazda inteqrasiya formatına konkret yanaşması formalaşmışdı. Burada əsas məqsəd regionun ayrı-ayrı dövlətləri ilə əlaqələri genişlədirməklə onları ortaq “Avropa mühiti” halına gətirmək niyyəti vardı.
Lakin Brüsseldə iki geosiyasi məqamı unutmuşdular. Onlardan biri Rusiya faktorunu düzgün nəzərə almamaqla bağlı idi. Digəri isə Cənubi Qafqazda Ermənistanın təcavüzünün nəzərə alınmaması ilə əlaqəli idi. Konkret olaraq, avropalılar təcavüzkarla təcavüz qurbanını eyni siyasi qəlibdə görürdülər. Bu da o demək idi ki, regional reallıq nəzərə alınmır və həmin səbəbdən heç bir inteqrasiya formatı uğurlu ola bilməzdi.
Burada onu da qeyd edək ki, Qərbin Cənubi Qafqazda inteqrasiya prosesinə əsasən öz maraqları prizmasından yanaşmasını təsdiq edən faktlardan biri regional təşkilatların formalaşdırılması cəhdləri idi. Həmin aspektdə 1997-ci ildə yaradılmış GUÖAM adlı təşkilat maraqlıdır. Bura Azərbaycan, Gürcüstan, Moldova, Ukrayna və Özbəkistan daxil idi. Sonra Özbəkistan təşkilatı tərk etdi və GUAM qaldı. Göründüyü kimi, bu təşkilatda Ermənistan yox idi. Lakin Brüssel üçün GUAM-ın başlıca rolu Rusiyadan yan keçən enerji-nəqliyyat yolunun yaradılması ilə üzv dövlətlərin Moskvadan asılılığını azaltmaq olmalıydı. Bu da sona kimi alınmadı. Bunların fonunda MDB daha dayanıqlı görünürdü, lakin bu təşkilat da Cənubi Qafqazda real inteqrasiya prosesini yarada bilmədi. Əsas maneə öncə Azərbaycana Ermənistanın təcavüzü idi, sonra isə Rusiyanın Gürcüstana hücumu bura əlavə olundu.
2004–2008-ci illərdə Cənubi Qafqazda ABŞ dominantlıq etməyə cəhd göstərdi. Müəyyən nəticələr də oldu. Lakin tam mənasında hansısa dayanıqlı inteqrasiya modelindən söhbət gedə bilməzdi. Sonrakı proseslər də göstərdi ki, Vaşinqtonun da regional əməkdaşlıq formatları səmərəli və ədalətli deyil, tarixi gerçəkliyi nəzərə almır.
“Qafqaz evi” və regional təhlükəsizlik
Burada bir məqamı mütləq nəzərə almaq lazımdır. Hələ keçən əsrin 90-cı illərində Azərbaycanla Gürcüstan rəhbərliyinın təşəbbüsü ilə region ölkələrindən ibarət “Qafqaz evi” yaradılmasına cəhd oldu. 1996-cı il martın 8-də Tbilisidə ulu öndər Heydər Əliyev və Gürcüstan Prezidenti E.Şevardnadze “Qafqaz regionunda sülh, sabitlik və təhlükəsizlik haqqında” adlı sənəd imzaladılar. Onu “Tbilisi bəyannaməsi” adlandırırlar. Sənəddə vurğulanır ki, “Qafqaz bizim ümumi evimizdir. Bizim borcumuz onu dinc, çiçəklənən region etməkdən ibarətdir...”
Həmin sənəddə regional əməkdaşlıq ön sıraya çıxarılmaqla yanaşı, digər təşkilatlarla da əməkdaşlığa geniş yer verilirdi. Regionda əməkdaşlığın qarşılıqlı faydalı qazanca və bərabərhüquqlu münasibətlərə görə formalaşması nəzərdə tutulurdu. Bu sənəd faktiki olaraq müasir tarixi mərhələdə Cənubi Qafqazın iki dövlətinin bütövlükdə regionda əməkdaşlıq və sabitlik istiqamətində əlaqələr qurmağın fəlsəfəsi idi. “Qafqaz evi” bu geosiyasi aspektdə ilk real regional ideya kimi qəbul edilə bilərdi. Burada Ermənistanın olmaması isə gələcəkdə aradan qaldırıla biləcək məsələ idi. II Qarabağ savaşı göstərdi ki, gec və ya tez Ermənistan da “Qafqaz evi” ideyasına uyğun davranacaq.
Ancaq müəyyən səbəblərdən bu ideya da yarımçıq qalmışdır. İlk təcrübə kimi isə əhəmiyyətini saxlamaqdadır. Bununla yanaşı, digər təkliflər və cəhdlər də olmuşdur (məsələn, E.Şevardnadzenin “Qafqaz ATƏT”i ideyası və s.). Lakin onların heç birində hər üç Cənubi Qafqaz ölkəsini əhatə edən format gözə dəymir.
TDT: əməkdaşlıq və təhlükəsizliyə yeni nəfəs
Bunların fonunda Cənubi Qafqaz üçün müsbət təsiri ola biləcək bir təşkilatın da meydana gəlməsini mütləq vurğulamaq gərəkdir. Biz, Türk Dövlətləri Təşkilatını nəzərdə tuturuq. Bura Cənubi Qafqazdan ancaq Azərbaycan daxil olsa da, onun fəaliyyətinin geosiyasi faydası bütövlükdə regionda qarşılıqlı qazanca, geosiyasi və enerji təhlükəsizliyinə, regionda sabitliyə xidmət edir. Bu da TDT-nin, bütövlükdə regional təhlükəsizliklə qalobal təhlükəsizliyi əlaqələndirə biləcək bir təşkilat olduğunu göstərir.
Məsələnin bu tərəfini biz irəlidə təhlil edəcəyik. Burada onu vurğulayaq ki, Prezident İlham Əliyevin yenidən “Qafqaz evi” ideyasını gündəmə gətirməsində II Qarabağ savaşında əldə edilən möhtəşəm Qələbə ilə yanaşı, TDT-nin regional və regionlararası əməkdaşlıqda əldə etdiyi uğurlar da az rol oynamamışdır. Azərbaycan bu təşkilatın üzvü kimi geniş bir geosiyasi məkanda əməkdaşlıq və təhlükəsizlik istiqamətlərində olduqca fəaldır! Prezident İlham Əliyev məharətlə bu istiqamətdə liderlik edir!
İlk ümumiləşdirmələr
Biz Cənubi Qafqazda regional əməkdaşlıq və təhlükəsizliklə bağlı daha geniş şərhə ehtiyac görmürük. Çünki burada əsas məqam yuxarıda vurğulanan əməkdaşlıq formatlarının fəlsəfi və geosiyasi mənasını izah etməklə bağlıdır. Belə görünür ki, keçən əsrin 90-cı illərindən bir nümunəni çıxmaq şərti ilə təklif olunan regional əməkdaşlıq formatları reallığa adekvat olmamışdır. Sovetlərin dağılması ilə Qərb Cənubi Qafqazda əməkaşlıq formatları təşəbbüsünü ələ almağa çalışmışdır. Bir neçə proqram da təklif etmişdir. Lakin burada əsas nöqsan Aİ və ABŞ-ın öz maraqlarına üstünlük verməsindən ibarət olmuşdur. Onun başlıca təzahürü isə Ermənistanın Azərbaycana təcavüzünü nəzərə almamaqla bağlı idi. Bunun fonunda Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü bərpa etməsinə və suverenliyə tam nail olmasına maneçiliklər törətmişlər. Belə bir şəraitdə hansısa real və davamlı regional əməkdaşlıqdan danışmaq mümkün deyildir. Deməli, regional təhülkəsizlik arxitekturası məsələsi də açıq olaraq qalırdı.
Digər məqam Rusiyanın bu proseslərə reaksiyası ilə bağlıdır. Rusiya da ənənəvi dominantlıq şərtlərini saxlamağa çalışdığından real regional əməkdaşlığa adekvat təklif edə bilməmişdir. Bunun fonunda Moskvanın hansısa gerçək regional təhlükəsizlik modeli yarada bilməsi heç inandırıcı deyildir. Proseslər də bunu sübut edir!
İran daima gözləmə mövqeyi ilə öz maraqlarını saxlamağı balanslaşdırmışdır. II Qarabağ savaşından sonra isə əsl niyyətini açıq ifadə etməli oldu. Rəsmi Tehran real olaraq Cənubi Qafqazda heç bir inteqrasiya modeli təklif etmir və buna da çalışmır. Onun əsas məqsədi ənənəvi vəziyyəti saxlamaqdan ibarətdir. Buna görə də “Ermənistan sərhədi qırmızı cizgimizdir” tezisindən bir addım da irəli gedə bilmir. Son zamanlar Azərbaycanla müəyyən əlaqələr qurmağa etdiyi cəhdlərin real nəticəsini zaman göstərəcəkdir.
Ancaq insanların yaddaşında hələlik daha çox İranın Ermənistana yardımları, ermənilərin dini-mədəni abidələri təhqir etməsinə göz yumması, Azərbaycanda müxtəlif şəxslərə qarşı terror etmək cəhdləri və Azərbacyan səfirliyinə olan terror hücumu yadda qalmışdır.
Vurğuladığımız bu iki tendensiya Cənubi Qafqazda əməkdaşlıq və təhlükəsizliyə nəinki fayda vermişdir, hətta vəziyyəti daha da mürəkkəbləşdirmişdir. Qərblə Rusiyanın aktiv surətdə regional rəqabəti, Çinin isə arxa planda görünməklə öz siyasətini aparması, İranın “türklərdən başqa hamıya olar” məntiqində qalması mürəkkəb və riskli bir mənzərə formalaşdırmışdır. Özü də bu, qlobal miqyasda təhlükəsizlik arxitekturasının getdikcə daha da aktuallaşması fonunda xeyli təhlükəli görünür. Obrazlı desək, Cənubi Qafqaz “təhlükəsizlik seytnotuna düşmüşdür”.
Ancaq işıq ucu var. Xilas yolu ola biləcək əməkdaşlıq formatı təklifi mövcuddur. Həm də, bu, regional və qlobal təhlükəsizlik arxitekturasının formalaşması aspektində olduqca perspektivli görünür.
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru