Bu layihədə ən çox qazanan Azərbaycan olacaq
Sülhə, əməkdaşlığa və tərəqqiyə aparan yol
“3+3” formatının Qərbi Cənubi Qafqazdan uzaqlaşdırmağın bir yolu olduğunu deyən ekspertlər də var. Eyni zamanda bu format bölgədə nüfuz davası edən ən barışmaz rəqiblər arasında regional problemlərin birgə həlli üzrə dialoqa şərait yaradır. Bu kontekstdən yanaşanda “altılar”ın “dəyirmi masa”sı Moskva ilə Tbilisi arasında münasibətlərin normallaşması üçün də ilkin zəmin rolunu oynaya bilər. Amma, regional oyunçuların bu “düzümündə” İrəvanın Rusiya ilə münasibətlərdə eksklüzivliyi qoruyub saxlamaqdan ötrü alternativi yoxdur. Yeni regional platforma ideyasının irəli sürüldüyü dönəmdə onun Tehrana heç bir fayda gətirməyəcəyini deyənlər az deyildi. Guya, Türkiyənin bu dövrəyə girməsi ilə İran oyundankənar vəziyyətdə qalacaqdır. Amma indi vəziyyət tamamilə ayrı cürdür. Hələlik “beşlik”dən ibarət bu regional platformanın iştirakçıları öz aralarında sülhə, birgə əməkdaşlığa və iqtisadi tərəqqiyə aparacaq yolları müzakirə edirlər. Yəni, üç il əvvəldən fərqli olaraq, bu gün “3+3” formatı Rusiyanın da, İranın da işinə yarayır. Əgər məsələyə obyektiv yanaşılsa, bu modelin Azərbaycanın 44 günlük müharibədən sonra bölgədə yaratdığı yeni reallıqdan doğan bir məsələ olduğunu “altılıq”dakı bütün ölkələr qəbul etməlidirlər. Yəni, fakt göz önündədir: Azərbaycan Cənubi Qafqazdakı yeni hərbi və geosiyasi durumun müəllifidir. İndi atacağı addımları da buna uyğun müəyyənləşdirir.
“Tehran-23”ün görünən və görünməyən tərəfləri
Oktyabrın 23-də Tehranda keçirilən “3+3” regional platformanın ikinci məşvərət toplantısınin yekunlarına dair iştirakçılar birgə bəyanat imzalayıblar. Toplantıya təşkilatçılığı və evsahibliyi etmiş İİR XİN-in başçısı Hüseyn Əmir Abdullahianın, Azərbaycanın Xarici işlər naziri Ceyhun Bayramovun, Ermənistan XİN-in başçısı Ararat Mirzoyanın, Rusiyanın baş diplomatı Sergey Lavrovun və Türkiyənin Xarici işlər naziri Hakan Fidanın imzaladıqları 9 bənddən ibarət bəyanatda iştirakçı ölkələr arasında qarşılıqlı marağa və qonşuluq münasibətlərinə söykənən dostluq əlaqələrinin inkişafının vacibliyi nəzərə alınaraq, bununla bağlı mübahisələrin dinc yolla nizamlanması, suverenliyə, siyasi müstəqilliyə, ərazi bütövlüyünə hörmət edilməsi, beynəlxalq səviyyədə tanınmış sərhədlərin toxunulmazlığı, daxili işlərə qarışılmaması, BMT Nizamnaməsinin bütün prinsipləri əsasında insan hüquqlarına hörmət, güc tətbiqinə və ya güclə təhdid etməyə yol verilməməsi öz əksini tapıb.
Bəyanatda, həmçinin regionda möhkəm sülhün əldə edilməsi və onun iqtisadi inkişafı məqsədilə ikitərəfli və çoxtərəfli məsləhətləşmələrin və qarşılıqlı fəaliyyətin dərinləşdirilməsi qeyd olunur. Yekun sənədi imzalayanlar regionun bütün ölkələri arasında münasibətlərin tənzimlənməsinə və inkişafına yönəlik proseslərdən məmnunluğunu ifadə etmiş, bu platformanın Gürcüstanın bərabərhüquqlu iştirakı üçün açıq olduğunu bir daha təsdiqləyiblər.
İlk baxışda “3+3” formatlı Tehran görüşündən iştirakçıların hamısının məmnun qaldığı təəssüratı yaranır. Fəqət İrəvanın təmsilçisi Ararat Mirzoyanın davranışından və üzünün ifadəsindən Bakının irəli sürdüyü, Türkiyənin dəstəklədiyi bu regional layihənin ölkəsinə “uğurlu perspektiv” vəd etmədiyini sezmək elə də çətin deyildi. Buna isə təəccüblənmək olmaz.
Çünki Ermənistanın Fransa başda olmaqla Qərbdəki dəstəkçilərindən heç birinin bu platformada təmsil olunmaması onun üçün bir növ təklənmək anlamına gəlir. Müzakirələrdə Rusiyanın əsas təşəbbüskarlardan biri kimi çıxış etməsi isə Mirzoyanı daha çox narahat edirdi. Axı qarşıda İrəvanı Zəngəzur dəhlizinə nəzarət uğrunda Moskva ilə çətin “döyüş” gözləyir. Üstəlik, Kremlin maraqlarına qarşı gedəcəyi təqdirdə onun Şimal–Cənub transmilli marşrutuna qoşula bilməsi barədə rəsmi Tehranın təklifi göydən asılı qala bilər. Biz hələ perspektivdə həmin dəhlizin konkret hansı ərazidən keçməsi və ona nəzarət məsələsində Hayastanın arzularının indiki “qardaşı” İranın iddiaları ilə kəllə-kəlləyə gəlməsi ehtimalını demirik. Beləliklə, İrəvan xeyiri yenə Azərbaycandan və Türkyədən görə bilər. Xarici İşlər nazirimiz Ceyhun Bayramovun toplantıdakı çıxışında Ermənistana fürsəti əldən qaçırmamaq barədə çağırışı məhz bu kontekstdə qəbul olunmalıdır.
Bakının prinsipləri dəyişməzdir
Bəli, “3+3” formatını Cənubi Qafqazda etibarlı sülhün bərqərar olması, bu prosesdə bölgənin böyük güclərinin maraqlarının nəzərə alınması baxımından ideal platforma saymaq olar. Əslində, bu, Azərbaycanı məqsədlərinə doğru daşıyacaq “lokomotiv–platforma”dır. Sadəcə olaraq, bu formatda əldə olunacaq bir sıra üstünlüklər Bakıya imkan verəcək ki, Ermənistanı sağlam istiqamətə yönəldə bilsin.
Bu kontekstdən yanaşanda onu da qeyd etməliyik ki, “3+3” platformasının əsas üstünlüklərindən biri həm Şimal–Cənub marşrutu, həm də Şərq–Qərb istiqamətində olan kommunikasiya xətlərinin geniş müzakirəsi üçün burada iştirakçılara imkanların yaradılmasıdır. Azərbaycanın mövqeyindən yanaşsaq, bu format ümumi strateji kanallarımızın fövqündə bu gün müəyyən taktiki üstünlükləri əldə etməyə hesablanıb. Görünən odur ki, bu platformada müzakirə ediləcək mövzuların ağırlıq yükü iqtisadi xarakterlidir. Elə Rusiyanın baş diplomatı Sergey Lavrov da məşvərət toplantısının yekunlarına həsr olunmuş mətbuat konfransında verdiyi açıqlamasında vurğunu bunun üzərinə yönəltdi. Onun sözlərinə görə, Moskvanın “3+3”-ə təqdim etdiyi sənəddə bu platformada iqtisadi, enerji, ticarət, nəqliyyat, informasiya texnologiyaları, təbii sərvətlər, humanitar, mədəniyyət, təhsil və turizm sahələrində əməkdaşlığın perspektivləri barədə təkliflər öz əksini tapıb. “Tehran–23”-də əldə edilən razılaşmaya əsasən, hər bir iştirakçı ölkə xüsusi nümayəndə təyin edəcək. Və həmin nümayəndə qeyd olunan istiqamətlər üzrə milli ideyaları formalaşdıracaq.
Azərbaycan “3+3”lə bağlı milli ideyasını artıq ortaya qoyub. Bu ideyanın əsas prinsipləri şəffaflıq, bərabərlik və ədalətdir.
Fikrət SADIXOV,
politoloq
Bu formatda hər hansı qeyri-regional dövlətin iştirakı yoxdur. “3+3”-in iştitrakçıları belə bir müdaxiləyə sədd çəkə bilərlər. Düzdür, biz kənar güclərin bu platformaya müdaxilə etmək səylərini görürük. İlk növbədə, Fransanın Ermənistanla əməkdaşlığı çərçivəsində canfəşanlığı var. Avropa Parlamentində Azərbaycana qarşı qərəzli qətnamənin qəbuluna da bu kontekstdə baxmalıyıq. Məhz bu baxımdan bölgə ölkələrinin bir araya gələrək məsələləri öz aralarında müzakirəsi effektli nəticəyə gətirib çıxara bilər. Düşünürəm ki, kənardan müdaxilə ilə bağlı regional oyunçuların hamısı eyni mövqedədir. Amma, bu, o demək deyil ki, “3+3” platformasında müzakirəyə çıxarılan məsələlərdə tərəflərin mövqeləri üst-üstə düşür.
İranın Azərbaycanın mövqeyinə uyğun sayılmayan, yaxud Ermənistanın fərqli mövqeyi var. Hər halda, Bakı həm diplomatik, həm də hərbi-siyasi səviyyədə ortaya qoyulan məsələləri ardıcıl şəkildə həll etməyə hazırdır. Çünki bugünədək biz hədəflərimizə çatmışıq, planladığımız məsələləri həll etmişik. Əlbəttə ki, postmüharibə dövrünə qalan problemlər də mütləq öz həllini tapmalıdır.
Müxtəlif bəhanələrə baxmayaraq, Zəngəzur dəhlizi açılmalıdır. Bu istiqamətdə, ilk növbədə, İran tərəfindən süni maneələrin yaradılmasına cəhdlər edilir. Amma Azərbaycan bütün hallarda öz məqsədinə çatacaq. Bu dəhlizin açılmasında Türkiyə kimi, Rusiya da maraqlıdır. Daha böyük layihələrin reallaşmasına yaşıl işıq məhz Zəngəzurda yandırılacaq.
Elxan ŞAHİNOĞLU,
“Atlas” Araşdırmalar Mərkəzinin rəhbəri, siyasi analitik:
“3+3” formatının tam işə düşməsi üçün Gürcüstan da ona qoşulmalıdır. Amma, Rusiyaya görə Tbilisi bu addımı atmaqdan çəkinir. Bundan başqa, Ermənistan və Azərbaycan arasında sülh müqaviləsi imzalanmalıdır. Bu iki şərt aradan qalxandan sonra “3+3” platforması qarşısına qoyduğu hədəflərə çata bilər. Təəssüf ki, İrəvan sülh sazişinin imzalanmasını uzatdığına görə, Zəngəzur dəhlizinin açılması məsələsi də ləngiyir. Düzdür, İran üzərindən keçəcək dəhliz protokolu imzalanıb. Azərbaycanın maliyələşdirəcəyi avtomobil və dəmir yolunun keçəcəyi İranla da münasibətlərdə bəzi suallar cavabsız qalır. Onlar da öz həllini tapmalıdır.
Dəhlizlərin təhlükəsizliyi məsələsinə gəlincə, İran layihəsində elə bir problem yoxdur. Əsas sual Ermənistan ərazisindən keçəcək dəhlizin təhlükəsizliyi ciddi mübahisə mövzusudur. Rəsmi Bakı istəyir ki, bizim avtomobillərimizə və qatarlarımıza baxış həyata keçirilməsin. Ermənistan bunun əleyhinədir. O biri tərəfdən Rusiyanın hərbi kontingentini zonaya yerləşdirməsi Paşinyan hakimiyyətinin maraqlarına ziddir. İrəvan təhlükəsizliyinə təminatı Qərbdən almaq istəyir. Amma, bu, artıq bizim problemimiz deyil. Dediyimiz kimi, ortada sülh sazişi olmadığına görə, dəhlizin reallaşması da uzanır. Real görünəni dəhlizin İran ərazisindən keçməsidir. Bundan ötrü inşaat işlərinın aparılması bir yana, Tehran gərək Bakı ilə münasibətləri gərginləşdirməsin. Digər tərəfdən, Moskva İrəvanın təhlükəsizliklə bağlı Qərblə sövdələşməyə gedəcəyindən narahatdır.
İmran BƏDİRXANLI
XQ