İspaniyada imzalanan bəyanatda anklavlar və Zəngəzur dəhlizi nədənsə “unudulub”
Oktyabrın 5-də İspaniyanın Qranada şəhərində Avropa Siyasi Birliyinin sayca üçüncü sammiti keçirilib. Sammitdə Azərbaycan ictimaiyyətinin diqqətini daha çox cəlb edən məsələ onun gedişi zamanı Avropa İttifaqı Şurasının prezidenti Şarl Mişelin, Fransa prezidenti Emmanuel Makronun və Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyanla görüşməsidir.
Görüşün yekunlarına dair birgə bəyanat qəbul edilib. Bəyanatda Mişel, Makron və Şolts Ermənistanın müstəqilliyi, suverenliyi, ərazi bütövlüyü və sərhədlərinin toxunulmazlığına dəstəyin dəyişilməz olaraq qaldığını vurğulayıblar. Onlar, həmçinin Ermənistan Respublikasının ehtiyacları əsasında Ermənistan-Avropa İttifaqı münasibətlərinin bütün ölçülərdə gücləndirilməsini dəstəklədiklərini bildiriblər. Avropa liderləri “Qarabağ ermənilərinin bu yaxınlarda kütləvi köçkünlüyünün nəticələri ilə üzləşən Ermənistana əlavə humanitar yardımın göstərilməsi zərurəti haqqında” razılığa gəliblər.
Mişel, Makron və Şolts qeyd ediblər ki, bu “qaçqınlar” heç bir şərt olmadan, beynəlxalq nəzarət altında və öz tarixlərinə, mədəniyyətlərinə və insan hüquqlarına lazımi hörmətlə evlərinə və yaşayış yerlərinə qayıtmaq hüquqlarını sərbəst şəkildə həyata keçirə bilməlidirlər. Onlar Şarl Mişelin 14 may və 15 iyul 2023-cü il tarixli bəyanatlarında qeyd olunduğu kimi, Ermənistanın (29800 kvadratkilometr) və Azərbaycanın (86600 kvadratkilometr) suverenliyi, sərhədlərinin toxunulmazlığı və ərazi bütövlüyünün qarşılıqlı tanınması əsasında Ermənistan və Azərbaycan arasında münasibətlərin normallaşdırılmasına yönəlmiş bütün səylərə sadiq qalırlar. Mişel, Makron və Şolts gücdən istifadə etməmək və onun tətbiqi ilə hədələməmək prinsipinə ciddi əməl etməyə çağırıblar.
Onlar SSRİ Silahlı Qüvvələrinin Baş Qərargahının tərəflərə təqdim edilmiş ən son xəritələri əsasında sərhədlərin delimitasiyası üzərində işin təcili aparılmasının zəruriliyini vurğulayıblar ki, bu xəritələr həm də qüvvələrin ayrılması, habelə sülh müqaviləsi və bütün humanitar məsələlərin həlli üçün əsas olmalıdır.
Mişel, Makron və Şolts regional əməkdaşlığın genişləndirilməsinə və bütün sərhədlərin, o cümlədən, Ermənistan və Türkiyə arasındakı sərhədin, eləcə də ölkələrin suverenliyinə və yurisdiksiyasına tam hörmət, həmçinin bərabərlik və qarşılıqlılıq əsasında regional nəqliyyat əlaqələrinin açılmasına çağırıblar. Avropa liderləri Ermənistan və Azərbaycanı bütün saxlanılanları azad etməyə, itkin düşmüş şəxslərin taleyinin müəyyən olunmasında əməkdaşlığa və minalardan təmizləmə işlərinə birgə işləməyə çağırıblar.
Göründüyü kimi, Fransa, Almaniya liderləri və Aİ Şurasının rəhbəri yenə də Azərbaycanla Ermənistan arasında bərabərlik işarəsi qoyublar. Onların Ermənistanın ərazi bütövlüyü ilə bağlı dərin narahatlıq keçirməsindən belə anlaşılır ki, sanki Azərbaycan həmin ölkəyə hücuma hazırlaşır. Halbuki, ölkəmizin belə bir niyyəti yoxdur və Ermənistanın ərazi bütövlüyünü tanıyır. Bu məsələ bir neçə dəfə yüksək səviyyədə bəyan olunub. Sonuncu dəfə sentyabrın 20-də xalqa müraciəti zamanı Prezident İlham Əliyev bu barədə deyib: “Mən ümid etmək istəyirəm ki, bizim atdığımız addımlar və antiterror tədbirlərinin nəticələri imkan verəcək ki, nəhayət, sülh danışıqları üçün olan, Ermənistan tərəfindən qoyulan, verilən, təklif olunan, necə adlandırırsınız adlandırın, maneə aradan qalxa bilər. Bu, Cənubi Qafqazda yeni reallıq yaradacaq, uzunmüddətli sülh yaradacaq. Biz əmin olmalıyıq ki, qarşı tərəf revanşist fikirlərlə yaşamır və onlar da əmin olmalıdırlar ki, bizim onların torpağında gözümüz yoxdur. Biz onların ərazi bütövlüyünü tanıyırıq və bunu bəyan etmişik, bütün ölkələrin ərazi bütövlüyünü tanıyırıq”. Ermənistanın ərazi bütövlüyü ilə bağlı Azərbaycandan ən yüksək səviyyədə bəyanatın verilməsindən sonra Avropa liderlərinin nümayiş etdirdikləri bu mövqe anlaşılmazdır.
Bundan əlavə, sənəddə ümumi sözlərlə SSRİ Silahlı Qüvvələrinin Baş Qərargahının tərəflərə təqdim edilmiş ən son xəritələrindən söhbət açılır. Bəyanatdan bilmək olmur ki, söhbət neçənci illərin xəritələrindən gedir. Həmin xəritələrdə nələrin qeyd olunduğu isə ümumiyyətlə, müəmmalıdır. Güman etmək olar ki, Ermənistan baş nazirinin də iştirak etdiyi görüşdən sonra açıqlanan bəyanatda haqqında bəhs edilən xəritələr İrəvanın maraqlarına cavab verir.
Bəyanatda Azərbaycanın hələ də erməni işğalı altında olan 8 anklav kəndinin taleyi barədə heç nə deyilmir. Əgər Ermənistan Azərbaycanın 86,6 min kvadratkilometrdə ərazi bütövlüyünü tanıdığını bəyan edirsə, bura anklav kəndlər də daxil olmalıdır. Çünki ölkəmizin ərazisi həmin anklav ərazilərlə birlikdə 86,6 min kvadratkilometrdir.
Həmçinin, Azərbaycanın cənub-qərb rayonları ilə Naxçıvan MR arasında əlaqənin yaradılmasına xidmət edəcək Zəngəzur dəhlizinin də adı çəkilmir. Görünür, Ermənistan bu sözdən qıcıqlandığı üçün onun baş nazirinin olduğu tədbirdə dəhliz ifadəsini işlətməkdən yayınıblar. Əvəzində regional nəqliyyat əlaqələrindən bəhs ediblər. Olsun. Amma məsələ bundandır ki, İrəvan hətta Zəngəzur dəhlizi sözü olmadan da bu prosesə qarşı çıxır. Daha doğrusu, 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatla üzərinə götürdüyü öhdəliyi icra etmir.
Ermənistan, Fransa, Almaniya liderləri və Aİ Şurası rəhbərinin bəyanatında əksini tapan fikirlərdən Qərbi Azərbaycan İcması da narazı qalıb. İcmanın yaydığı bəyanatda bu barədə bildirilib: “Ermənistan, Fransa, Almaniya və Avropa İttifaqının Qranadada verdikləri bəyanat ayrı-seçkilik xarakteri daşıyır. Biz, Ermənistandan zorla qovulmuş azərbaycanlıları təmsil edən Qərbi Azərbaycan İcması Ermənistan, Fransa, Almaniya və Avropa İttifaqı liderlərinin 5 oktyabr 2023-cü il tarixində İspaniyanın Qranada şəhərində verdikləri ayrı-seçkilik xarakterli bəyanatla bağlı dərin məyusluğumuzu və narahatlığımızı bildiririk. Onlar Ermənistandan qovulmuş azərbaycanlıların öz evlərinə qayıtmaq üçün bərabər və legitim hüquqlarını tanımaqdan imtina ediblər. Geri qayıtmaq hüququmuzu inkar edən bu yanlış və birtərəfli bəyanat bizim iztirablarımızı dərinləşdirməklə yanaşı, regionda gərginliyi daha da artırır və davamlı sülhün və barışığın əldə edilməsinə mane olur”.
Qeyd olunub ki, Qərbi Azərbaycan İcması dəfələrlə Ermənistana, Aİ-yə və onun üzv dövlətlərinə müraciət edərək, ata-baba torpaqlarımıza təhlükəsiz və ləyaqətlə qayıtmağımıza imkan yaratmağı xahiş edib: “Təəssüflər olsun ki, bu müraciətlərimiz biganəlik və sükutla qarşılanıb. Qranadada yaydıqları qərəzli bəyanatla Aİ və onun bəzi üzv dövlətləri Ermənistanın azərbaycanlılara qarşı etnik təmizləmə siyasətinə faktiki olaraq dəstək veriblər. Biz Ermənistanı, Fransanı, Almaniyanı və Aİ-ni öz mövqelərinə yenidən baxmağa və Ermənistandan qovulmuş azərbaycanlıların təhlükəsiz şəkildə və ləyaqətlə öz evlərinə qayıtmaq hüquqlarını tanımağa çağırırıq”.
Onu da bildirək ki, Avropa Siyasi Birliyinin yaradılması təşəbbüsü Emmanuel Makrona məxsusdur. O, 2022-ci il mayın 9-da Ukrayna kimi Aİ-dən kənar ölkələrin daxil ola biləcəyi yeni siyasi birliyin yaradılmasını təklif edib. Avropa Siyasi Birliyi qitə ölkələri arasında siyasi əlaqələndirmə platforması kimi düşünülüb. Birliyin məqsədi ümumi maraq doğuran məsələlərin həlli üçün siyasi dialoqu və əməkdaşlığı inkişaf etdirmək, Avropa qitəsinin təhlükəsizliyini, sabitliyini və rifahını gücləndirməkdir. Onun ilk sammiti 2022-ci il oktyabrın 6-da Çexiyanın paytaxtı Praqada, ikinci sammiti 2023-cü il iyunun 1-də Moldovanın paytaxtı Kişineuda keçirilib. Qranada sammiti sayca üçüncü idi.
Ancaq Makronun digər təşəbbüsləri kimi bu təşəbbüsünün də uğursuz olduğunu söyləmək üçün əsaslar var. Azərbaycan və Türkiyə liderlərinin Fransanın qərəzliliyi üzündən sammitə qatılmadıqları belə əsaslardan biridir. “Politico” nəşri isə Qranada sammitinin fiaskoya uğradığını yazır. Nəşr 50-yə yaxın dövlət və hökumət başçısının, siyasətçilərin və jurnalistlərin qatıldığı sammitin Avropada münaqişələrin, yaxud hansısa digər regional problemin həlli baxımından əhəmiyyətli irəliləyişin əldə olunmadığı tədbir kimi yadda qaldığını bildirib.
Qeyd olunur ki, üçüncü sammit siyasi texnoloqlar tərəfindən Ermənistan və Azərbaycan arasında sülhə nail olmaq, Balkanlarda gərginliyi azaltmaq və qitənin təhlükəsizliyi ilə bağlı strateji danışıqlar imkanı kimi təqdim edilirdi: “Liderlər ABŞ-ın Ukraynaya yardımı ilə bağlı narahatlıqlar fonunda Avropanın dəstək verməsi üçün Qranadada olan Ukrayna Prezidenti Vladimir Zelenskinin ətrafında toplaşsalar da, əsas iştirakçıların olmaması səbəbindən digər münaqişələrin həllində irəliləyiş əldə edə bilmədilər. İlham Əliyev və Rəcəb Tayyib Ərdoğan görüşdə iştirak etməmək qərarına gəldilər, amma iştirakçılar Azərbaycan və Ermənistan liderləri arasında antiterror tədbirlərindən sonra ilk görüşün keçiriləcəyinə ümid edirdilər.
O da bildirilir ki, İspaniya hökumətinin 700-ə yaxın jurnalisti akkreditasiyadan keçirdiyi sammitdə mətbuat konfransı gözlənilmədən ləğv edilib. Halbuki, ev sahibi bəyanatları açıqlamalı və Avropa Siyasi Birliyi rəhbərliyinin İspaniyadan Böyük Britaniyaya keçdiyini rəsmi şəkildə bildirməli idi. Rəsmi Madrid mətbuat konfransının niyə ləğv edildiyi barədə məlumat verməyib.
“Politico” onu da qeyd edir ki, liderlərin sammitə həvəssiz gəldiyi günün əvvəlindən açıq-aydın görünürdü. Nə Almaniya Kansleri Olaf Şolts, nə də Böyük Britaniyanın Baş naziri Rişi Sunak mətbuata açıqlama verib. “Avropa Siyasi Birliyinin ideyası Emmanuel Makrona məxsus olsa da, onun da deyəcək sözü yox idi”, – deyə nəşr qeyd edib.
Fərid ŞƏFİYEV,
Beynəlxalq Münasibətlərin Təhlili Mərkəzinin rəhbəri:
– Qəbul olunan bəyanatın bizə və ümumiyyətlə proseslərə heç bir təsiri yoxdur. Qranadada görüşənlər dərk ediblər ki, Azərbaycansız bu işi irəli aparmaq mümkün olmayacaq. Ona görə də Şarl Mişel oktyabrın sonunda Brüsseldə görüş təşkil olunacağını və orada yalnız Azərbaycanla Ermənistanın iştirak edəcəyini bəyan edib. Bu, Qranada bəyanatının effektini müəyyən dərəcədə aşağı salır. Amma Qranada bəyanatında bizim üçün vacid olan bəzi məqamlar var. Məsələn, Paşinyan konkret rəqəmlə göstərməklə Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını etiraf edib.
Mənfi məqamlara gəldikdə isə qeyd etmək lazımdır ki, oktyabrın 5-də Avropa Parlamentinin ölkəmizlə bağlı qərəzli qətnaməsi qəbul olunub. Həmin qətnamədə ikili standartlar öz əksini tapıb. Azərbaycanlı qaçqınlar, vaxtilə işğal olunmuş ərazilərdəki dağıntılar barədə orada heç nə deyilməyib, mina problemi də öz əksini tapmayıb. Biz bunları lap əvvəldən müşahidə edirik. Hələ 1989-cu ildə – Sovet İttifaqının mövcud olduğu dövrdə Avropa Parlamentinin Azərbaycanla bağlı qətnaməsi qəbul olunmuşdu. Ona görə də biz buna öyrəşmişik. Avropa İttifaqı və Avropa Parlamenti bununla ancaq özlərini nüfuzdan salırlar.
Səxavət HƏMİD
XQ