Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun, Xarici işlər naziri Ketrin Kolonnanın, parlamentin yuxarı palatası – Senatın sədri Jerar Larşenin və ölkənin digər rəsmi şəxslərinin Azərbaycanın daxili işlərinə qarışması adət halını alıb. Onlar yeri gəldi-gəlmədi Qarabağ iqtisadi rayonunda yaşayan erməni azlığının hüquqlarının qorunması və təhlükəsizliklərinin təmin edilməsi məsələsini qaldırırlar. Bu çağırışlar əsassız olduğundan, istər-istəməz, hiddət doğurur.
Azərbaycan Qarabağda yaşayan ermənilərlə danışmağa hazır olduğunu dəfələrlə yüksək səviyyədə bəyan edib. Prezident İlham Əliyev 2022-ci ilin noyabrın 17-də Avropa İttifaqının Şərq Tərəfdaşlığı üzrə xüsusi elçisi Dirk Şuebelin rəhbərlik etdiyi, Aİ-nin və bir sıra üzv ölkələrin Şərq Tərəfdaşlığı üzrə məsul şəxslərinin daxil olduğu nümayəndə heyətini qəbul edərkən bu barədə deyib: “Hesab edirəm, vacib odur ki, Ermənistan, əslində, istədiyini açıq şəkildə elan edir. Əgər onlar Qarabağda ermənilərin hüquqları və təhlükəsizliyi barədə söhbət aparmaq istəyirlərsə, bu, alınmayacaq. Biz bu haqda Qarabağda yaşayan ermənilərlə danışmağa hazırıq, amma Moskvanın göndərdiyi, ciblərində rus xalqından oğurladığı milyardlarla pula sahib Vardanyan kimi insanlarla yox. O, Moskvadan oraya çox aydın gündəliklə göndərilib. Biz Qarabağda yaşayan və orada yaşamaq istəyən insanlarla söhbətə hazırıq. Biz buna hazırıq. Yeri gəlmişkən, bu proses başlayıb. Əgər elə indicə qeyd etdiyim bəzi ölkələrdən, yəni, kənardan müdaxilə olmasa və həmin prosesi dayandırmaq cəhdləri edilməsə, onda hesab edirəm ki, proses daha dinamik gedə bilərdi. Lakin bunun Paşinyana və onun hökumətinə heç aidiyyəti yoxdur...”
Bir sıra nüanslar rəsmi Bakının erməni azlıqla danışmaqda səmimi istəyinin olduğunu nümayiş etdirir. Milli Məclisin deputatı Ramin Məmmədov Qarabağda yaşayan erməni sakinlərlə təmaslar üzrə məsul şəxs kimi müəyyən olunub. Martın 1-də Xocalıda ilkin təmaslar aparılıb. Bundan sonra Azərbaycan tərəfi Qarabağ ermənilərini növbəti görüş üçün rəsmi şəkildə Bakıya dəvət edib. Ancaq onlar bu təklifdən imtina ediblər. Bundan sonra onlara ikinci təklif ünvanlanıb. Haylar bundan da boyun qaçırıblar. Belə olan təqdirdə Azərbaycan Prezidenti üçüncü təklifin olmayacağını artıq bəyan edib. Zənnimizcə, fransalı rəsmilər Azərbaycana bu istiqamətdə hansısa çağırış etməzdən qabaq proseslərin xronoloji ardıcıllığına diqqət yetirməlidirlər. Onlar yalnız bundan sonra fikir yürüdə bilərlər. Əgər bu fikir konstruktiv olacaqsa, qarşılıqlı fayda verəcəksə, onu müzakirə və qəbul etmək məqbul sayıla bilər. Hərçənd ki, E.Makronun prezident olduğu müddətdə Fransanın məhsuldar, proseslərə əməli töhfə verəcək yanaşma sərgiləyəcəyi az ehtimal olunandır.
Fransanın müstəmləkəçilik siyasəti, buna rəğmən Azərbaycanın daxili işlərinə müdaxilə etmək cəhdləri Prezident İlham Əliyevin Çinin “China Media Group” media korporasiyasına müsahibəsi zamanı toxunduğu məsələlərdən biri olub. Dövlətimizin başçısı qeyd edib ki, hazırda biz Fransa hökumətinin, əgər belə demək olarsa, çox əsassız hücumları ilə üzləşirik: “Təsəvvür edirsinizmi, Fransa Ermənistanın ən böyük vəkilinə çevrilib. Yaxşı, bu, onların işidir, lakin onlar Avropada ən iri anti-Azərbaycan mənbəyinə çevriliblər. Onlar bizə hər istiqamətdə hücum çəkirlər. Onların xarici siyasi bəyanatları və rəsmilərin bəyanatları hər cür siyasi etikadan kənara çıxır. Onlar müharibə zamanı bizi elə məsələlərdə ittiham etdilər ki, biz bunları heç vaxt etməmişik və bununla bağlı, üzr belə istəmədilər. İndi isə onlar bizi öz ərazimizdə gördüyümüz işlərə görə ittiham edirlər. Baxın hələ bunu kim edir? O ölkə ki, Korsika dilinə qadağa qoyur, Korsikada öz müqəddəratını təyin etmək hərəkatını qəddarcasına boğur. Onlar Qarabağda ermənilərin “öz müqəddəratını təyin etmələrini” təşviq edirlər. Bu, necə ola bilər? Müharibə zamanı siyasi təcavüz bütün sərhədləri aşanda, dedim ki, əgər onlar “Dağlıq Qarabağ respublikasını” haradasa qurmaq istəsələr, qoy öz ərazisində qursunlar. Məsələn, çoxlu erməninin yaşadığı Marsel şəhərinin ətrafında qurub, “Dağlıq Qarabağ respublikasını” orada elan etsinlər, biz də tanıyaq”.
Prezident İlham Əliyev qeyd edib ki, bu ölkə hələ də öz müstəmləkəçilik siyasətini davam etdirir: “Baxın Mayot adasına, Fransanın müstəmləkəsi. Yeni Kaledoniya, Fransanın müstəmləkəsi. Onlar hələ də insan hüquqları haqqında danışır!? Bu, siyasi riyakarlıqdır. İndi söylədiklərimi biz deyəndə isə siz görürsünüz ki, onlar bütün mətbuatı dərhal işə salır, Azərbaycanı, onun rəhbərlərini və siyasətini təhqir etməyə, hücum çəkməyə, şayiə yaymağa başlayırlar”.
Dövlət başçımız haqlıdır. Fransa digər keçmiş müstəmləkəçi ölkələrdən müstəmləkəçilik “irsini” yaşatması ilə seçilir. Rəsmi Paris dünyanın min kilometrlərlə uzaqda yerləşən müxtəlif ərazilərini özünün əsarəti altında saxlamaqda davam edir, milli azlıqların hüquqlarını pozur, onların müstəqillik arzularını ürəklərində qoyur. Bu, azmış kimi başqalarına öyüd-nəsihət verir, onlara necə yaşamağı öyrədir. Azərbaycanın isə aşkar şəkildə daxili işlərinə qarışır. Qarabağ iqtisadi rayonunda etnik separatizmi qızışdırır, ermənilərin Azərbaycan cəmiyyətinə reinteqrasiyasına mane olmağa çalışır. Parisin bu siyasəti Azərbaycanın haqlı etirazına səbəb olur.
Digər tərəfdən, bu faktı qeyd etmək də fransız rəsmilərin çağırışlarının əsassız olduğunu sübuta yetirmək üçün kifayət edər. Qarabağda erməni azlığının yaşadığı yerlər beynəlxalq hüquq nöqteyi-nəzərindən Azərbaycanın suveren ərazisidir. Vaxtilə – 1923-cü ilin iyulun 7-də Azərbaycan SSR Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin qərarı ilə ölkəmizin tərkibində Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti yaradılıb. Xankəndi şəhəri yeni yaradılmış muxtar vilayətin mərkəzi şəhəri olub.
Yeri gəlmişkən, mənbələrdə bu yaşayış məntəqəmizlə bağlı “Xanın kəndi” mənasını verən Xankəndi toponiminin XVIII əsrin sonlarından etibarən işlədilməyə başlandığı qeyd olunur. Xankəndi 1822-ci ildən Yelizavetpol quberniyasının Şuşa qəzasının tərkibinə daxil edilməklə bilavasitə Rusiya imperiyasının hakimiyyəti altında olub. Kənd 1847-ci ildə rəsmi olaraq Xankəndi adını alıb. Qarabağ xanlığının ikinci xanı İbrahim Xəlil xanın mülkü Xankəndidə yerləşirmiş, xana məxsus damazlıq atlar (Qarabağ atları) burada saxlanılırmış.
Tədricən inkişaf edərək şəhərə çevrilən Xankəndi DQMV-nin mərkəzinə çevrildikdən az sonra – 1923-cü ilin avqustun 10-da Azərbaycan SSR Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin fərmanı ilə Bakı Xalq Komissarları Sovetinin sədri, 1918-ci ilin martında Bakıda baş vermiş soyqırımının təşkilatçısı və rəhbəri, əliqanlı cəllad Stepan Şaumyanın şərəfinə Stepanakert adlandırılıb. Bununla belə, hələ sovet dövründə Xankəndi sözü xalq arasında Stepanakert sözü ilə yanaşı işlədilib.
Azərbaycan Ali Soveti 1991-ci il 26 noyabr tarixli qərarı ilə DQMV-nin ləğv olunması barədə qərar qəbul edib. Vilayətin ərazisi Yuxarı Qarabağ iqtisadi rayonunun tərkibinə daxil edilib. Dövlət başçımızın Azərbaycan Respublikasında iqtisadi rayonların yeni bölgüsü haqqında 2021-ci ilin 7 iyul tarixli fərmanına əsasən, Xankəndi şəhərinin də daxil olduğu yeni Qarabağ iqtisadi rayonu yaradılıb. Fərmanın məhz iyulun 7-də – DQMV-nin yaradılmasının 98-ci ildönümü günündə imzalanmasının rəmzi mahiyyət daşıdığı da gün kimi aydındır.
Azərbaycan rəhbərliyi ölkəmizin özünəməxsus zəngin tarixi-mədəni irsə, əsrarəngiz təbiətə malik qədim Qarabağ bölgəsini ondan ayırmaq istəyənlərə bununla tutarlı cavab verdi. Bunu fransız rəsmilər də birdəfəlik yadda saxlamalıdırlar. Onlar bilməlidirlər ki, Xankəndi Azərbaycanın inzibati ərazi bölgüsünə görə, respublika tabeli şəhərlərimizdən biridir və bu şəhərdə gec-tez Azərbaycanın üçrəngli dövlət bayrağı dalğalanacaqdır. Onu da bilməlidirlər ki, Fransa bununla bölgədə olan-qalan nüfuzunu da itirir.
Aydın QULİYEV,
siyasi şərhçi
– Fransanın Azərbaycana qarşı olan hücumları getdikcə sistemli dövlət siyasəti xarakteri almaqda və özünü ən müxtəlif ziyankar formalarda büruzə verməkdədir. Parisin Azərbaycan əleyhinə siyasətinin ən populyar və aydın ifadə olunan təzahür forması ölkəmizin daxili işlərinə kobud şəkildə müdaxilə etməsidir. Amma Azərbaycan dövlətinin mövqelərinin güclü olması, həm daxili, həm də xarici siyasətin cəmiyyət tərəfindən tam dəstəklənməsi nəticəsində biz Fransanın siyasətinin ziyanlı nəticələrini ciddi şəkildə hiss etmirik.
Fransa hazırda müstəmləkəçilik siyasətini yeni forma və üsullarda davam etdirmək üçün üsullar axtarır. Eyni zamanda, onun keçmiş müstəmləkələri olan ölkələrin azad və suveren şəkildə yaşamasına imkan vermir. Həmin ölkələrin daxili işlərinə qarışır. O ölkələrin təbii sərvətlərini talan edib aparmaq istəyir. Eyni zamanda, özünün daxilində sosial ədalət və haqları uğrunda insanlara qarşı hörmətsizlik, zorakılıq edir. Daxildə dinc etirazçıların üzərinə atlılar, silahlılar yeriyir, az qala, ağır texnika etirazçılarla mübarizəyə cəlb olunur. Paris insanların haqq səsini boğmağa çalışır.
Bundan əlavə, Fransa daxilində öz milli haqları uğrunda mübarizə aparan müxtəlif xalqların hüquqlarını kobud şəkildə pozur. Doğrudan da, ironik vəziyyət yaranıb. Fransa daxilində korsikalıların milli muxtariyyət hüququna, hətta öz dillərində danışmaq hüquqlarına hörmət etmədiyi təqdirdə, Azərbaycanın daxili işlərinə kobud şəkildə müdaxilə edir. Burada ermənilərin heç bir haqları, əsasları olmayan “müstəqillik səyləri”nə dəstək verir. Fransanın apardığı siyasət beynəlxalq hüquq normalarına tamamilə ziddir. Bu siyasət BMT-nin Ümumdünya İnsan Hüquqları Bəyannaməsinin, dövlətlərarası münasibətlərin qurulmasının əsas prinsiplərinin əleyhinədir. Bu siyasət dövlətlərarası etimad mühitini zədələyir. Bütün bunlar onu deməyə əsas verir ki, Fransa bölgəmizdəki proseslərdə heç vaxt ədalətli rol oynaya bilməz.
Səxavət HƏMİD, “Xalq qəzeti”