Mayın 14-də Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan arasında Avropa İttifaqı Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə dörd saata qədər davam etmiş görüş keçirildi. Bakı–İrəvan nizamlanmasının “Brüssel formatı” kimi qiymətləndirilən vasitəçilik missiyasının bərpası, ümumən Cənubi Qafqazda sülh gündəliyinin aktuallaşması baxımından vacibdir. Ölkəmizin Xarici İşlər Nazirliyinin də görüşə münasibəti mövcud məqamın vurğulanmasına əsaslanmaqdadır: “İlk növbədə, müxtəlif müdaxilə və şərtləndirmə cəhdlərinə görə 9 aya yaxın müddətdə fasilə verilən “Brüssel formatı”nda görüşün yenidən keçirilməsi tərəflər arasında ən yüksək səviyyədə dialoqun təşviqi baxımından əhəmiyyət kəsb edir”.
Yada salaq ki, 9 ay əvvəl “Brüssel formatı” Fransanın aşkar ermənipərəst mövqeyi səbəbindən iflasa uğramışdı və indi də bu mövqedə hər hansı dəyişiklik yoxmuş kimi görünməkdədir. Ancaq, çox güman ki, hazırda Ş.Mişelin vasitəçiliyi ilə format bərpa edilirsə, deməli, Aİ problemə yanaşmasındakı Fransa patronajlığını bir kənara qoyub. Bu tendensiya nə vaxtadək özünü göstərəcək, yaxud Paris yenidən aşkar tərəfkeşliyə keçməyəcək ki? Gedişatı zaman göstərəcək.
Hələlik isə görüşün konstruktivliyini vurğulamaq mümkündür. Bunu Azərbaycan XİN-in münasibətindən də görmək mümkündür: “Avropa İttifaqı Şurasının prezidentinin təşkilatçılığı ilə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti və Ermənistanın baş naziri arasında bu formatda 14 may tarixli sayca beşinci görüşü iki ölkə arasında normallaşma gündəliyinin irəlilədilməsi baxımından faydalı və nəticəyönümlü hesab edirik”.
***
Görüşün müsbət məcrasını vurğulayan məqamlardan biri də tərəflərin Azərbaycan–Ermənistan əlaqələrinin normallaşmasında indiyədək əldə edilmiş tərəqqiyə fokuslanmaları və liderlərin Cənubi Qafqazda sülhə ümumi istəklərini ifadə etmələridir. Bu isə Ş.Mişelin sözlərinə görə, hər iki ölkənin xarici işlər nazirlərinin Vaşinqton danışıqlarından irəli gəlir: “Mən onların səylərini təqdir edirəm. Biz birlikdə gündəliyimizdəki bütün məsələləri nəzərdən keçirdik. Sülh müqaviləsi ilə bağlı bu yaxınlarda ABŞ-də keçirilmiş pozitiv danışıqların ardınca Ermənistan və Azərbaycan arasında hərtərəfli sülh razılaşmasının imzalanması istiqamətində həlledici addımların atılması üçün qazanılmış impuls saxlanılmalıdır”.
Vaşinqtondan söz düşmüşkən, ABŞ Dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə köməkçisinin müavini Erika Olson ölkəmizin Xarici işlər nazirinin müavini Elnur Məmmədovla telefon danışığı zamanı bildirib ki, bölgədə sülh və sabitlik üçün sülh sazişinin imzalanması zəruridir. E.Olson, həmçinin ABŞ-nin Azərbaycan və Ermənistan arasında ikitərəfli əsasda aparılan danışıqlara dəstək verməyə daim hazır olduğunu diqqətə çatdırıb.
Qeyd edək ki, “Brüssel formatı”nın bərpasından məmnunluq Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə Ş.Mişelin təkbətək görüşündə də ifadə olunub. Dövlətimizin başçısı Aİ Şurasının rəhbərinin Ermənistanla Azərbaycan arasında münasibətlərin normallaşması, regionda davamlı sülh və təhlükəsizliyin, sabitliyin təmin olunmasına yönəlmiş səylərini yüksək qiymətləndirib. Yeri gəlmişkən, təkbətək görüşdə mayın əvvəlində Vaşinqtonda sülh müqaviləsi üzrə danışıqlar məsələsinə də toxunulub və mövcud kontekstdə regional məsələlər ətrafında müzakirə aparılıb. Həmçinin üçtərəfli görüşün gündəliyinə aid başqa məqamlara nəzər salınıb, Ermənistan tərəfindən iki ölkənin sərhədində Kəlbəcər istiqamətində törədilmiş məqsədyönlü təxribatlar da gündəmə gətirilib.
Ş.Mişelin N.Paşinyanla təkbətək görüşünə gəlincə, bildiririk ki, Nikolun Avropa auditoriyasına fərqli görünmək üçün İrəvanın tır sürücülərinə bənzər geyimi ilə diqqət çəkən təmas barədə Ermənistanın Nazirlər Kabineti məlumat yayıb. Məlumatda tərəflərin regiondakı vəziyyəti müzakirə etdikləri, Paşinyanın Laçın–Xankəndi yolundakı şərti sərhəddə Azərbaycana məxsus nəzarət-buraxılış məntəqəsinin qurulmasından, adəti üzrə, şikayətləndiyi önə çəkilib. Görüşdə, habelə, Moldovanın paytaxtı Kişinyovda beştərəfli formatda, yəni Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun və Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun da iştirakı ilə təmasın gerçəkləşdirilməsinin vacibliyindən danışıldığı vurğulanıb. Görünür, Aİ Şurasının rəhbəri əvvəlcədən bilinən beştərəfli görüşü Paşinyanın şikayətlərinə nikbinlik ovqatı gətirmək üçün yada salıb. Təxminən belə: dərdini həm də onlara (Makrona və Şoltsa – red.) de.
Ancaq məlumdur ki, Nikolun dərdini Fransa Prezidentinə söyləməsi xoşagəlməz nəticələr doğurur. Axı, Ş.Mişelin 9 ay öncəki missiyası, məhz buna görə iflasa uğramışdı. Görünür, Aİ Şurasının rəhbərinin təşəbbüsünə Almaniya Kanslerini də əlavə etməsi keçmişin xoşagəlməz təcrübəsinə qayıdılmaması üçündür. Ola bilər, Şoltsu görüşə qatmaq Makronun mümkün tərəfkeşliyinə qarşılıq atılmış addımdır. Üstəlik, Avropa tənzimlənməsində Fransa tək deyil, Aİ-nin mühüm siması Almaniya ilə birlikdədir – məntiqi də var.
***
Ümumən, mayın 14-də keçirilmiş üçtərəfli görüş bir neçə vacib özəlliklərə malikdir. Bu baxımdan Ş.Mişelin mətbuata açıqlamasında söylədiklərinin üzərində dayanmaq mümkündür. Məsələn, Aİ Şurasının rəhbəri təmsil etdiyi qurumun fəaliyyətinin davamlılığına toxunaraq, onun hər hansı gizli gündəliyinin yoxluğunu və məqsədinin sülh olduğunu vurğulayaraq bildirdi ki, tərəflər iyulda Brüsseldə yenidən bir araya gələcəklər: “Biz onların birgə səylərinə töhfə verməyə davam edəcəyik”.
Ş.Mişelin açıqlamasındakı digər məqama diqqət yetirək: “Biz keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində yaşayan ermənilərin hüquq və təhlükəsizliyi məsələsinə dair fikir mübadiləmizi davam etdirdik. Mən Azərbaycanı beynəlxalq ictimaiyyətlə sıx əməkdaşlıq yolu ilə bu əhalinin hüquq və təhlükəsizliyini təmin etmək üçün müsbət gündəliyin işlənib hazırlanmasında iştiraka təşviq etdim. Mən, həmçinin Bakı ilə bu əhali arasında şəffaf və konstruktiv dialoq aparılmasına olan ehtiyacı vurğuladım”.
Bu iqtibasdan belə nəticəyə gəlmək mümkündür ki, Ermənistanın hakim dairələrinin, eləcə də ayrı-ayrı siyasi çevrələrinin zaman-zaman qaldırdıqları Qarabağ ermənilərinin hüquq və vəzifələri məsələsi Avropa nizamlaması üçün prioritet deyil. Çünki Ş.Mişel mövcud istiqamətdə “Azərbaycanın beynəlxalq ictimaiyyətlə sıx əməkdaşlıq yolu”nu irəli sürür. Bu, o deməkdir ki, Ermənistan, heç bir halda, Qarabağ erməniləri ilə bağlı nəyəsə iddia edə bilməyəcəkdir. Əlbəttə, bu məhrumiyyət hələ heç də o demək deyil ki, beynəlxalq ictimaiyyət ölkəmizə erməni kəsimlə əlaqədar hansısa məsələni sırımağa cəhd göstərməyəcəkdir. Ancaq, həm də 14 may görüşünə görə cavab arqumentlərimiz olacaq. Eyni zamanda, nəzərə alaq ki, Bakı Qarabağ ermənilərinin Azərbaycan cəmiyyətinə inteqrasiyasına, kifayət qədər, səmimi yanaşıb və yanaşmaqdadır. Deməli, üçtərəfli görüşdə ölkəmizin bu mövqeyi də əsas götürülüb. Buyurub Qarabağ ermənilərinə yanaşmamızdakı pozitiv məqamlara tamaşa edə bilərlər...
Daha bir məqama diqqət yetirək. Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin az əvvəl haqqında söz açdığımız Kişineu sammitində (Fransa Prezidenti Makron və Almaniya Kansleri Şoltsla birlikdə 2-ci Avropa Siyasi İcması Sammiti) yenidən bir araya gələcəklərini, həmçinin onları oktyabrda Qranadada keçiriləcək 3-cü Avropa Siyasi İcması Sammiti çərçivəsində görüşə dəvət etdiyini xatırladan Ş.Mişelin vurğulamaq istədiyi başlıca məqam Avropanın sülh səylərinin ardıcıl qrafikə əsaslanmasıdır. Bu fikirdən hazırkı status-kvonu saxlamaqla, Ermənistanı qorumaq məntiqi də boylana bilər.
Digər tərəfdən, Aİ rəsmisinin söylədiklərində Qərb tənzimləməsini ardıcıllıq trayektoriyası subliminal şəkildə Rusiyanın vasitəçilik səylərinə qarşı qoyulur. Başqa sözlə desək: Qərb aktivdir, Rusiya yox. Yeri gəlmişkən, “Brüssel formatı”nın bərpasına Kremldən də reaksiya gəlib. Rusiya Prezidentinin mətbuat katibi Dmitri Peskov bildirib ki, ölkəsi iki il əvvəl imzalanmış üçtərəfli Bəyanatın məntiqinə sadiqdir. Buradan “siz nə edirsiniz edin, əsas bizim dediyimizdir” deyimi də nəzərə çarpmaqdadır: "Biz ondan çıxış edirik ki, üçtərəfli razılaşmalar hələ də nizamlanma üçün mübahisəsiz əsasdır və nizamlanmaya nail olmaq üçün biz üçlüyün əldə etdiyi razılaşmaların həyata keçirilməsi yolu ilə getməliyik".
***
Qayıdaq mətləbə. “Brüssel formatı” çərçivəsində toxunulan məsələlərdən biri də regionda kommunikasiyaların açılmasıdır. Ş.Mişelin mövzuya dair söylədikləri maraq doğurmaqdadır. O bildirib ki, məsələ ilə bağlı mövqelər bir-birinə çox yaxınlaşıb. Xüsusən də Naxçıvana və Naxçıvandan keçən dəmir yolu əlaqələrinin yenidən açılmasına yanaşmada: “Onlar (Azərbaycan və Ermənistan liderləri – red.) komandalarına dəmir yolu əlaqələrinin açılması və konkret vaxt cədvəli ilə birlikdə zəruri tikinti işlərinin aparılması ilə bağlı prinsipial razılaşmanı yekunlaşdırmaq tapşırığı veriblər. Onlar, həmçinin bu işdə Ümumdünya Gömrük Təşkilatının dəstəyindən istifadə etmək barədə razılığa gəliblər”.
Göründüyü kimi, üçtərəfli görüşdə Azərbaycan üçün prioritet olan bu məsələnin üzərində xüsusi dayanılıb. Burada vacib məqam Naxçıvana gedən yolun statusudur. Məlum olduğu kimi, ölkəmiz üçün Zəngəzur dəhlizi məntiqi var. Ermənistan isə bunu qəbul etmir. O zaman Ş.Mişelin Ümumdünya Gömrük Təşkilatının dəstəyindən faydalanmağa dair fikri necə izah edilə bilər? Təşkilat tərəfindən dəhliz üçün hansısa fərqli status təklif olunacaq? Hər halda, söhbətin ənənəvi sərhəd-buraxılış məntəqəsindən getmədiyi aydın görünür.
O da məlumdur ki, ölkəmizin Zəngəzur dəhlizi məntiqi Azərbaycanın digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yolun qlobal məramından irəli gəlir. Bu yanaşmada həmin yolun təhlükəsizlik təminatında Ermənistana etimad göstərilməsindən uzaq durulması aşkardır. Görünür, sözügedən uzaqlıq dəst-xətti Avropa tərəfindən də qəbul edilir. Ancaq Paşinyana daxili auditoriya qarşısında cavab vermək üçün istinad lazımdır. Çox güman ki, Ümumdünya Gömrük Təşkilatı, məhz, buna görə dövriyyəyə gəlməkdədir. Hər halda, mövzu müzakirə üçün açıq təsir bağışlamaqdadır.
“Brüssel formatı” çərçivəsindəki görüşün ən mühüm nəticəsinə keçid almazdan əvvəl orada qaldırılan məsələlərdən birinə də diqqət yetirməyi zəruri sayırıq. Söhbət hər iki tərəfdə saxlanılan şəxslərin azadlığa buraxılmasından gedir. Görüş zamanı həmin şəxslərin qarşıdakı həftələrdə azadlığa buraxılmalarına dair anlaşmanın əldə edildiyini diqqətə çatdıran Ş.Mişel məsələyə baxışını bu cür əsaslandırıb: “Mən həmçinin, sadəcə olaraq, azaraq sərhədi qarşı tərəfə keçmiş əsgərlərin sürətli prosedurlarla azad edilməsinin davam etməsinə dair qarşılıqlı anlaşmanın qorunmasına ehtiyacı vurğuladım. Biz, həmçinin itkin düşmüş şəxslərin taleləri və minaların təmizlənməsi işlərinin sürətləndirilməsinin vacibliyini müzakirə etdik”.
***
İndi isə keçək üçtərəfli görüşün ən əhəmiyyətli hissəsinə. Məlumdur ki, Ermənistan “Brüssel formatı” çərçivəsində ötən ilin oktyabrında keçirilmiş Praqa Sammiti zamanı Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanımışdı. Eləcə də Azərbaycan Ermənistanın. Ancaq sonradan İrəvanın hərəkət və davranışlarından belə nəticəyə gəlindi ki, bu tanınma üçün Qarabağ amili, bir növ, siyasi oyundur. Yəni, Ermənistan ərazinin kimə məxsusluğunu şübhələndirməkdə israrlı göründü. Mayın 14-də keçirilmiş görüşün nəticəsi isə gələcəkdə mövcud müstəvidə manipulyasiyalara imkan və şərait tanımır. Belə ki, Azərbaycan Prezidenti Ermənistanın 29800 kvadratkilometr, N.Paşinyan isə ölkəmizin 86600 kvadratkilometrlik ərazi bütövlüyünə birmənalı sadiqliklərini təsdiqləyiblər. “Sərhədlərin yekun delimitasiyası danışıqlar yolu ilə müəyyən ediləcək”, – deyən Aİ Şurasının rəhbəri Ş.Mişel hər iki liderin 1991-ci il Alm-Ata Bəyannaməsinə söykəndiklərini vurğulayıb.
Məsələnin məhz bu formada konkretləşməsi həm də ona görə vacibdir ki, Paşinyan indiyədək Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını, ölkəmizin isə Ermənistanın 29800 kvadratkilometr ərazisini tanımalı olduğunu vurğulayırdı. O, bilərəkdən 86600 kvadratkilometr sözünü dilinə gətirmirdi. Erməni tərəfi, hətta, indiki Brüssel danışıqlarında da 1975-ci ilin xəritələrinin qeyd olunmasına çalışıb, lakin alınmayıb. Əsas Alm-Ata Bəyannaməsidir və bu sənəd, artıq, spekulyasiyalar üçün tam bağlıdır.
***
Sonda qeyd edək ki, indiyədək “Brüssel formatı” çərçivəsində keçirilmiş görüşlər, mövcud xüsusda Aİ Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçilik missiyası Azərbaycan üçün uğurlu nəticələr verib. Mayın 14-də keçirilmiş görüş də uğur ənənəsinin davamı baxımından qiymətləndirilməlidir. Nəzərə alsaq ki, bu format çərçivəsində yaxın gələcəkdə Azərbaycan və Ermənistan liderləri daha iki dəfə üz-üzə gələcəklər, həmin təmasların məhsuldarlığına da inanmaq mümkündür.
Əlbəttə, başlıca gözləntimiz sülhlə bağlıdır. Belə görünür və bəyan edilir ki, dünyanın da gözləntisi budur. Ancaq onu da nəzərə almalıyıq ki, gözləntinin özünü doğrultması Ermənistan hakimiyyətinin hərəkətlərindən, qətiyyət və iradəsindən asılıdır. Paşinyan administrasiyası sülh gündəliyinə, xüsusən də “Brüssel formatı”nın verdiyi nikbinlik ovqatına nə dərəcədə adekvat davranacaq, bunu əlahəzrət zaman göstərəcək.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”