10 milyard dollar artım hesabına 1,2 milyard dollar xarici borc ödənilib
Prezident İlham Əliyevin müdrik rəhbərliyi ilə həyata keçirilən məqsədyönlü və genişmiqyaslı sosial-iqtisadi islahatlar, kompleks tədbirlər nəticəsində yaranan, eyni zamanda getdikcə möhkəmlənən makroiqtisadi və maliyyə sabitliyi daxili və xarici dövlət borclarının davamlı olaraq azalmasını şərtləndirir. Maliyyə Nazirliyinin məlumatına əsasən, cari ilin yanvar–mart aylarında daxili dövlət borcunun 66,6 milyon manat, xarici dövlət borcunun isə 1 milyard 21 milyon manat ödənilməsi də məhz həmin fikrin bariz ifadəsidir.
İcrası davam etdirilən layihələr çərçivəsində təqdim edilən operativ məlumatlar və əsas ödənişlər nəzərə alınmaqla, bu il aprelin 1-nə xarici dövlət borcu 5 milyard 507 milyon ABŞ dolları ekvivalentində olub. Daxili dövlət borcalmasının həcminin artırılması, dövlət qiymətli kağızlar bazarının inkişafının dəstəklənməsi, dövlət borcunun orta və uzunmüddətli gəlirlik əyrisinin formalaşdırılması, “Dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddətli Strategiya”ya uyğun olaraq xarici borcun daxili borcla əvəzlənməsi istiqamətində məqsədyönlü borclanma siyasətinin həyata keçirilməsi nəticəsində cari il aprelin 1-nə daxili dövlət borcu 16 milyard 416 milyon manat təşkil edib.
Maliyyə Nazirliyinin məlumatında, həmçinin cari ilin yanvar–mart aylarında respublikada dövlət borcuna və öhdəliklərinə xidmətlə bağlı xərclərin isə ötən ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 5,5 dəfə çox –1 milyard 88 milyon manat və yaxud dövlət büdcəsində nəzərdə tutulan vəsaitin 55,15 faizi qədər olduğu bildirilib.
Ölkəmizin dövlət borcunun azalmasında strateji valyuta ehtiyatlarının davamlı artması da əhəmiyyətli rol oynayır. Bununla bağlı qeyd edək ki, 2023-cü ildə ölkəmizin strateji valyuta ehtiyatlarının 17 faiz, başqa sözlə, 10 milyard dollar artaraq 68,5 milyard dollara çatması və bu göstəricinin ÜDM-in 95 faiz səviyyəsinə yüksələrək xarici dövlət borcunu 10 dəfədən çox üstələməsi nəticəsində hesabat dövründə Azərbaycanın xarici dövlət borcu 3,5 faiz azalaraq 6,46 milyard dollar (ÜDM-in 8,9 faizi) təşkil edib.
Bu məqamda onu da xatırladaq ki, cari il mart ayının 31-nə Dövlət Neft Fondunun vəsaitləri 2024-cü ilin əvvəlinə (56 milyard 70 milyon ABŞ dolları) nisbətən 2,3 faiz artaraq 57 milyard 373 milyon ABŞ dolları təşkil edib. Mərkəzi Bankın valyuta ehtiyatları isə bu ilin mart ayında 4,1 milyon dollar və ya 0,03 faiz artaraq 11 milyard 654,4 milyon dollara yüksəlib.
Xarici dövlət borcunun davamlı azalmasını şərtləndirən əsas amillərdən danışarkən onu da qeyd edək ki, bu məsələdə dövlətimizin başçısının 22 iyul 2022 -ci il tarixli müvafiq sərəncamı ilə təsdiqlənən “Azərbaycan Respublikasının 2022–2026-cı illərdə sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyası” böyük əhəmiyyətə malikdir. Strategiyada 2026-cı ilin sonuna ümumi dövlət borcunun ÜDM-də payının 30 faizini, o cümlədən xarici dövlət borcunun 10 milyard dolları üstələməməsi qarşıya mühüm vəzifə kimi qoyulub.
Yeri gəlmişkən, adı çəkilən sənəd imzalanana qədər xarici dövlət borcunun azalması probleminin həllində ölkə Prezidenti tərəfindən 2018-ci il 24 avqust tarixli sərəncamla təsdiqlənən “Azərbaycan Respublikasında dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün Strategiya”, “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər” mühüm rol oynayıb. Lakin ötən dövr ərzində dünyada baş verən müəyyən hadisələr, məsələn, koronavirus pandemiyası ölkəmizin makroiqtisadi sabitliyinə, məşğulluq və sahibkarlıq subyektlərinin fəaliyyətinə mənfi təsir göstərib. Daha sonra isə işğaldan azad edilən Qarabağ və Şərqi Zəngəzur iqtisadi rayonlarının bərpası və yenidən qurulması zərurətindən irəli gələn yeni sosial-iqtisadi çağırışlar meydana gəlib. Bütün bunlar isə “Azərbaycan Respublikasında dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün Strategiya”da müəyyən düzəlişlər aparılması ilə nəticələnib.
Bu məqamda “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər”də ifadə olunan bir məsələni də vurğulamaq yerinə düşərdi. Belə ki, adı çəkilən milli prioritetlərdə bildirilir ki, daxili borcun idarə edilməsi ölkədə maliyyə bazarlarının inkişafını dəstəkləməli, xarici dövlət borcunun dayanıqlı səviyyəsi qorunmalı, dövlət şirkətlərinin borclanmalarına nəzarət gücləndirilməli və bu əsaslarda dövlət borcunun idarəedilməsi təşkil olunmalıdır.
Bax, elə bütün bunlara görə də hazırda istər daxili, istərsə də xarici borcun qarşılanması makroiqtisadi sabitliyin əsas meyarı olan qiymətlərin aşağı və sabit olmasının gerçəkləşdirilməsi, idarəetmənin institusional çərçivəsinin təkmilləşdirilməsi və maliyyə bazarlarının səmərəli fəaliyyət göstərmələri diqqətdə saxlanılır. Nəticə isə xarici dövlət borcunun azalmasını əks etdirən müsbət dinamika ilə müşahidə olunur.
Beləliklə, “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər”də yeni çağırışlarla əlaqədar yaranan əlavə maliyyə tələbatının təmin edilməsi üçün icmal büdcənin qeyri-neft baza kəsirinin qeyri-neft ÜDM-ə nisbət göstəricisinin hədəflənən yuxarı həddinin 2024-cü ilin sonuna 24 faiz müəyyənləşdirilməsi, ortamüddətli dövrün sonuna (2027-ci il) 17,5 faiz, dövlət borcunun ÜDM-ə nisbət göstəricisi üzrə isə 2027-ci ilin sonuna hədəflənən yuxarı həddinin 30 faiz səviyyəsində olması zərurət yarandığı bildirilir.
Vaqif BAYRAMOV
XQ