TRACECA-nın xidmətləri rəqəmsallaşdırılır
Azərbaycanda son 20 ildən artıq bir zaman ərzində inkişaf edən infrastruktur sahələrindən biri kimi nəqliyyat sektoruna irihəcmli investisiyaların yönəldilməsi nəticəsində hava limanları, körpülər, tunellər və yol qovşaqlarının tikilməsi, yeni avtomobil və dəmir yollarının çəkilməsi, yenidən qurulması ilə bağlı mühüm işlər görülüb.
Tranzit potensialının reallaşdırılması istiqamətində də irimiqyaslı layihələr həyata keçirilib, o cümlədən Avropa–Qafqaz–Asiya (TRACECA) nəqliyyat dəhlizinin fəaliyyəti gücləndirilib, Bakı–Tbilisi–Qars dəmir yolu istismara verilib, Şimal–Cənub, Şərq–Qərb nəqliyyat dəhlizləri üzrə magistral yolların tikintisi layihələri uğurla davam etdirilib.
TRACECA nəqliyyat dəhlizinin səmərəliliyinin artırılması istiqamətində tədbirlər bu gün də uğurla davam etdirilir. Tezliklə bu çərçivədə bir sıra xidmətlərin rəqəmsallaşdırılması nəzərdə tutulur. TRACECA Hökumətlərarası Komissiyasının Azərbaycan üzrə milli katibi Rüfət Bayramov bununla bağlı mediaya bildirib ki, bu yöndə sürətli iş aparılır. Onun sözlərinə görə, nəqliyyat dəhlizi üzrə bir neçə nəqliyyat növündə rəqəmsallaşma – həm TIR, həm də dəmir yolu daşımalarında elektron qaimənin tətbiqi planlaşdırılır. Azərbaycan, Ukrayna, Gürcüstan və Türkiyənin Qazaxıstan dəmir yolunda elektron “CİM/SMGS” qaiməsinin tətbiqi üçün memorandum imzalamaları da bu məqsədi şərtləndirir. Bir sözlə, transsərhəd və milli səviyyədə “CIM/SMGS” yük qaiməsi üzrə məlumatların elektron mübadiləsi üçün mövcud və yeni hazırlanan texniki həllərin tədbiqi gələcəkdə kağız sənədlərsiz dəmir yolu nəqliyyatına keçidi asanlaşdırmaq məqsədi daşıyır.
TRACECA, eyni zamanda, dəhlizi boyu “Bir pəncərə” prinsipindən istifadə etməklə tranzit gömrük prosedurunun da rəqəmsallaşdırılmasına mühüm önəm verir. Bu yenilik təkcə marşrutun cəlbediciliyinin artırmır, həm də əlavə yüklərin daşınmasına əlverişli şərait yaradır.
Qurum rəsmisi, həmçinin deyib ki, dəhlizlə yükdaşımanı asanlaşdırmaq məqsədi daşıyan vahid tranzit sazişinin tətbiqi ilə bağlı iş davamlı olacaq. Sazişin bu il imzalanacağını bildirən R.Bayramov qeyd edib ki, layihə həyata keçiriləndən sonra bütün dəhliz boyu ölkələrdə sözügedən razılaşmadan istifadə etmək imkanı yaranacaq, TRACECA boyunca yükdaşıma asanlaşacaq.
Qeyd edək ki, TRACECA-nın beynəlxalq yük daşımalarının səmərəliliyinin təmin edilməsində fəal iştirakçı olan Azərbaycan bu dəhlizə üzv 13 ölkə ilə birlikdə nəhəng infrastrukturun inkişafında mühüm rol oynayır, daşımaların həcminin artırılması məqsədilə xüsusi layihələrin həyata keçirilməsinə prioritet istiqamət kimi yanaşır. Bir sözlə, TRACECA multimodal nəqliyyatın inkişafı, dəhlizin rəqəmsallaşdırılması, sərhəd-keçid prosedurlarının asanlaşdırılması, beynəlxalq avtomobil nəqliyyatı üzrə icazə sistemləri, habelə infrastrukturun inkişafına yönəlmiş digər məsələlərin həllinə böyük önəm verir.
Respublikamızda uzun illər ərzində nəqliyyat–logistika sisteminin inkişafı ilə bağlı qoyulan investisiya hesabına bu sahədə indiyədək mühüm layihələr icra edilib, dəmir və magistral yollar istifadəyə verilib, yeni tankerlər, bərələr və yük gəmiləri potensialı gücləndirilib, müasir gəmiqayırma müəssisəsi işə salınıb. Bütün bunlarla bərabər, ölkəmiz Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu infrastrukturunun Gürcüstan hissəsinin genişləndirilməsinə sərmayə yatırıb. Respublikamız Yeni Bakı Dəniz Ticarət Limanının 15 milyon tondan 25 milyon tona qədər genişləndirilməsini, hava limanları layihələrinin tamamlanmasını gerçəkləşdirilib.
Bakı limanının ərazisi də daxil olmaqla ətraf sahələrdə azad iqtisadi zona da yaradılacaq. Belə bir planın gələcəkdə reallaşması isə tranzit və daşıma imkanları geniş olan mühüm nəqliyyat qovşağının – adıçəkilən limanın TRACECA-nın inkişafında rolunu daha da artıracaq.
Hazırda beynəlxalq daşımaların səmərəliliyinin artırılması məqsədilə Yeni Bakı Ticarət Limanı genişləndirilir. Bu zərurət Şərqdən Qərbə daşınan yüklərin həcminin getdikcə artması ilə əlaqədardır. Əgər limanın yükaşırma probleminin həlli diqqətdən kənar qalarsa, o zaman qarşıya qoyulan vəzifənin reallaşmasında ciddi çətinliklərlə üzləşilər. Belə ki, sözügedən ticarət infrastrukturu istifadəyə veriləndə onun yükaşırma qabiliyyəti 15 milyon ton idi. İndi isə Bakı Limanının imkanları 25 milyon tona qədər artırılıb. Digər tərəfdən Xəzər dənizində gəmi tikintisi də diqqətdə saxlanılıb.
Ümumiyyətlə, son illər ərzində Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə Xəzər dənizində ən böyük ticarət donanmamızın inkişafı dəniz nəqliyyatının rəqabətqabiliyyətini yüksəldib. Nəticədə TRACECA potensial imkanlarından istifadəni xeyli genişləndirib.
Həyata keçirilən tədbirlərin nəticəsidir ki, TRACECA beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin Azərbaycan hissəsində 2023-cü ilin 11 ayında yükaşırımı əvvəlki ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə 12 milyon 308 min ton və ya 14,8 faiz artırılıb.
Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə, ümumi daşınmanın 10 milyon 190 min tonu və yaxud 82,8 faizi beynəlxalq tranzit yüklərin, 17,2 faizi isə yerli yüklərin payına düşüb. Tranzit yüklərin daşınma həcminin artımı ötən ilin yanvar-noyabr ayları ilə müqayisədə 2,8 faiz təşkil edib.
TRACECA-dan danışarkən, bir məqamı da vurğulamaq istərdim. Belə ki, TRACECA ötən illərdə Şərq-Qərb, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizlərinin reallaşmasında önəmli bir baza, körpü rolunu oynayıb. Başqa sözlə, Azərbaycan bununla Avropa-Qafqaz-Asiya nəqliyyat dəhlizinin inkişaf etdirilməsinə böyük töhfə verib, ölkəmizin dünya dövlətləri ilə inteqrasiyasının daha da dərinləşməsini sürətləndirib. Təkcə ötən il Azərbaycan üzərindən daşınan yüklərin həcmində 30 faizdən çox artım qeydə alınması məhz bunun bariz ifadəsi kimi diqqət çəkib.
Xatırladaq ki,TRACECA proqramı 1993-cü ilin may ayında Qafqaz və Mərkəzi Asiya ölkələrinin (Azərbaycan, Ermənistan, Gürcüstan, Özbəkistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan və Türkmənistan) ticarət və nəqliyyat nazirlərinin iştirakı ilə Brüsseldə keçirilmiş konfransda irəli sürülüb. Konfrans iştirakçıları TRACECA texniki yardım proqramının icrasını nəzərdə tutan Brüssel Bəyannaməsi qəbul edib. 1998-ci il sentyabrın 7-8-də Bakıda 9 ölkənin – Azərbaycan, Bolqarıstan, Gürcüstan, Qırğızıstan, Moldova, Rumıniya, Türkiyə, Özbəkistan və Ukraynanın dövlət başçıları, 13 beynəlxalq təşkilat və 32 dövlətdən nümayəndə heyətinin iştirak etdiyi tarixi İpək yolunun bərpasına həsr olunmuş beynəlxalq konfrans keçirilib və TRACECA Proqramı əsasında “Avropa – Qafqaz – Asiya dəhlizinin inkişafı üzrə beynəlxalq nəqliyyat haqqında Əsas Çoxtərəfli Saziş” imzalanıb, Bakı Bəyannaməsi qəbul edilib.
Onu da qeyd edək ki, müstəqilliyimizin ilk illərində iqtisadi, o cümlədən nəqliyyat əlaqələrinin daha geniş coğrafiyada bərpası zərurəti yaranmışdı. Buna görə də İpək yolunun müasir şəraitdə yeni elmi əsaslarla qurulması mühüm və təxirəsalınmaz vəzifələrdən biri kimi qarşıya qoyulmuşdu. Avropa Komissiyası tərəfindən hazırlanan və respublikamızın iqtisadi inkişaf strategiyasında əsas yer tutan həmin yolun bərpası, “Avropa-Qafqaz-Asiya” (TRACECA) nəqliyyat dəhlizi layihəsinin həyata keçirilməsi isə həmin məqsədin gerçəkləşməsində həlledici rol oynadı.
Vaqif BAYRAMOV
XQ