Batabat yaylağında qurulmuş “Zəngəzur” çadırı nələr söylədi?
Bu ilin 21 – 23 iyununda Naxçıvanda Azərbaycan Respublikası Prezidenti Səlahiyyətli Nümayəndiliyinin, Naxçıvan Dövlət Universitetinin, Təhsil Nazirliyinin və Qərbi Azərbaycan İcmasının birgə təşkilatçılığı ilə keçirilən II “Qərbi Azərbaycana qayıdış” festival-konqresi də bu qədim türk yurdu ilə bağlı tarixi həqiqəti – siyasi və mədəni ismarıcları 11 tarixi mahalın zəngin milli-mənəvi irsi və bu gün də yaşadılan adət-ənənələri timsalında çatdırdı. Bu irimiqyaslı elmi-kütləvi aksiyanın əks-sədası geniş və təsirli olduğu kimi, önəmi də davamlıdır.
Qərbi Azərbaycanın beşaddımlığında yerləşən cənnətmisal Batabat yaylağından festival formatında start götürən bu möhtəşəm təntənə 37 ildən bəri əlimiz yetməyən 11 mahalımızın şərəfinə qurulmuş rəmzi çadırlarda və onların ətrafında canlandırılan etno-mədəni irsin təqdimatı ədalətsiz bir deportasiyanı bütün həqiqətləri ilə dünyaya yenidən nişan verdi. Aksiya bir daha göstərdi ki, zaman-zaman əzəli torpaqlarından qovulmuş və kütləvi soyqırımlarına məruz qalmış bir diyarın indiki nəsilləri öz yurdlarına qayıtmaq üçün səfərbər vəziyyətdədir. Nəhayət, dünya bu gerçəyi görməli, zəruri qayıdışın ləyaqətlə gerçəkləşməsini dəstəkləməlidir.
Bu il ikinci dəfə keçirilən festival-konqresin təqdimat strukturunda mədəni dəyərlərin tam şəkildə yerləşdirilərək təqdimatı, sözün əslində, elə tam Azərbaycan xalqının milli dəyərlərindən qaynaqlanan haqq səsinin ifadəsinə xidmət edirdi. Niyə məhz milli dəyərlər? Ona görə ki, milli adət-ənənəsi, dəyərləri olan xalq qədimdir, köklüdür, onun tarixi uludur! Bu baxımdan milli dəyərlərin müstəsna bir sevgi ilə, bir o qədər də diqqətli, qədim etnik köklər üstündə boy göstərən təqdimatları xalq diplomatiyasının müstəqil dövlətimizin Qərbi Azərbaycanla bağlı siyasətinə çox vacib və önəmli dəstək qazandırdı. Konqres-festivalın təşkili hazırlıqlar dönəmindən başlayaraq son günə qədər böyük əks-səda yaradılmasını nəzərdə tutmuşdu və belə də oldu.
Konqres-festivalın təşkilində və təqdimatında muxtar respublikanın müvafiq idarə və təşkilatları ilə yanaşı, ölkənin digər bölgələrinin yaxından iştirakı, köməyi onun ikiqat uğurlu keçməsini təmin etdi. Belə ki, hər bir rayona, eləcə də müvafiq idarə və təşkilata Qərbi Azərbaycanın bir tarixi mahalının adını daşıyan 11 ehtişamlı çadırın qurulması həvalə olunmuşdu. Hər bir çadırın da bəzənməsi, uyğun şəkildə təqdim edilməsi özəllikləri ilə diqqətçəkən olmalı və zəngin təəssürat yaratmalı idi.
“Zəngəzur” çadırının hamisi Ordubad rayonu idi. Zəngəzur mahalının milli-mənəvi aləmini təcəssüm etdirən bu rəmzi çadırın ərsəyə gəlməsinə əvvəldən məsuliyyət və həvəslə yanaşan Ordubad Rayon İcra Hakimiyyətinin diqqət, qayğısı ilə ərazidən müvafiq şəxslər hazırlıq işlərinə cəlb edildi. Azərbaycanlılardan ibarət bir komanda isə Batabat yaylağında çadırın təşkilində çox fəal iştirak etdi. Xatırladaq ki, konqres-festivalın ən önəmli yönlərindən biri də bu ərəfədə əslən Zəngəzur və Dərələyəzdən olan gənclərin toy mərasiminin təşkili oldu.
“Zəngəzur” çadırı oğlan evi, “Dərələyəz” çadırı isə qız evi timsalında həmin mahalların toy mərasimlərini canlandırırdı. Çadırların içərisi də məhz Qərbi azərbaycanlıların doğma el-obalarından qovulduqları vaxt özləri ilə gətirdikləri əşyalarla bəzdilmişdi. Bu da öz növbəsində seyrçilərin həm Vətənlə bağlı sevgi-həsrət duyğularına qanad taxır, həm də Qərbi Azərbaycanın qədim və zəngin bir türk mədəniyyəti məkanı olduğunu bir daha sübut edirdi. Əşyaların babalarımızın yaşam tərzindən – istər məişət, istərsə də təsərrüfat həyatından xəbər verən dəyərlər kəsb etməsi də dərhal diqqət çəkirdi.
Çadırda və onun ətrafındakı etnoqrafik təqdimatda Azərbaycan türklərinin qədim fəlsəfi dünyagörüşünü ifadə edən deyim və atalar sözlərinin yaranmasına səbəb olmuş mədəni dəyərlər, tarixi kolorit olduqca təsirli idi: “Örkən nə qədər uzun olsa, gəlib doğanaqdan keçər” - əşyalar içərisində doğanaq və örkən diqqəti cəlb edirdi. Eləcə də deportasiya zamanı Ordubad rayonuna gələn soydaşlarımız, əsasən qadınlar öz körpələrini daşımaq üçün belə, çiyinə salınan səbətlərdən istifadə ediblər. Yerli əhalidən gəlmələri fərqləndirmək üçün onlara zarafatla “arxa səbətdə gələnlər” deyilib. Qeyd edək ki, bu ifadə müəyyən qədər gülüş, əzizləmə xarakteri daşıması ilə yanaşı, həm də məlum deportasiyanın baş verdiyi tarixi və bu dövrdə insanların keçdiyin iztirablı yolları da özündə mühafizə edir.
Bundan başqa, etnoqrafik əşyaların içərisində bir maraq doğuranı da toxum saxlamaq üçün balqabaqdan hazırlanmış qabdır. Balqabağın içi oyularaq qurudulur, onda uzun illər müxtəlif toxumlar saxlanırdı. Ümumiyyətlə, belə əşya və vasitələr Qərbi azərbaycanlıların öz yurdları ilə bağlı yaddaşın qorunmasında mədəni saxlanc rolu oynayır. Bu maddi və mənəvi dəyərlər onların yurda qayıdış yollarına işıq saçır, zəhgəzurluları doğma ocaqlara səsləyir.
Elə bu baxımdan da çadırın içərisində toplaşmış zəngəzurlu qadınlar öz mədəni-mənəvi dəyər faktları olan bayatı və haxıştaları olduqca kövrək və nisgilli bir ahənglə ifa edirdilər. Hər bir belə örnəyin özündə də Ordubad rayonu və Zəngəzur mahalı, ümumilikdə, Qərbi Azərbaycan mədəni dəyərlərinin oxşarlıq və fərqləri öz ifadəsini tapırdı. Vətən həsrəti ilə çalıb-çağıran zəngəzurlular böyük bir ümidə də köklənmişdilər:
I iştirakçı:
Arazı keçən də var,
Suyunu içən də var.
Tutmuyun Vətən adın,
Ürəyi keçən də var.
II iştirakçı:
Zəngəzurun yastı yolu,
Su gəldi, basdı yolu.
İstəyirəm duram gələm,
Gavırrar kəsdi yolu.
III iştirakçı:
Bu dağ o dağa baxar,
Altından bulax axar.
Heyif qaçqın gözdərim
Beyvəfa Vətənə baxar.
“Qərbi Azərbaycana qayıdış” festival-konqresin ən ümdə və diqqətçəkən məqamlarından olan toy mərasimini haxışta folklor örnəklərinin ifası daha da sevilən etmişdi. Bu örnəklər, onu yaradan xalqın mədəni və mənəvi, eləcə də köklü dünyagörüşünü ifadə edən dəyərli faktlardır. Digər mahalların çadırlarında haxışta ifası müşahidə olunsa da, Zəngəzur çadırının xanımları bu örnəklərin təqdimatı ilə hamını heyran qoydular:
I dəstə:
Dəyirmanın mavınnan, hakuşqa,
Su gəlir sərnağınnan, hakuşqa.
Mənim balaca yarım, hakuşqa,
Gəlir kəklik avınnan, hakuşqa.
II dəstə:
Qara toyuq qaz kimin, hakuşqa,
Qanaddarı saz kimin, hakuşqa.
Gah yeriyir, gah durur, hakuşqa,
Nişannı qızdar kimin, hakuşqa.
I dəstə:
Su ilanı oleydim, hakuşqa,
Bankalara dolaydım, hakuşqa.
Orda duran oğlanın, hakuşqa,
Nişannısı olaydım, hakuşqa.
II dəstə:
Ordubadın qızları, hakuşqa.
İşvələri, nazları, hakuşqa.
Özləri şirin olur, hakuşqa.
Yamandı baldızları, hakuşqa.
Beləcə davam edir...
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ordubad rayonu da məlum tarixi dönəmlərdə deportasiyalara məruz qalmış Qərbi azərbaycanlılara qucaq geniş və isti açan məkanlardandır. Bu bölgə həm də coğrafi nöqteyi-nəzəridən Qərbi Azərbaycana yaxın olduğundan adət-ənənə, düşüncə, yaşam tərzi baxımından da olduqca doğmadır. Hazırda rayonun bir çox kəndlərində Qərbi azərbaycanlılar yaşayırlar.
Qərbi azərbaycanlıların yığcam yaşadıqları Parağa kəndinin qaçqın əhalisi festivalda fəallıq nümayiş etdirdilər. Günümüzdə də bu kəndin əhalisi tərəfindən müxtəlif mövsüm və məişət mərasimi zamanı icra edilən atüstü oyunlar qədim mədəniyyət tariximizin dəyərli örnəkləridir. Və “Çövkən” oyununu festival-konqres zamanı sevərək icra edən Parağa kəndində məskunlaşan Qərbi azərbaycanlılar bir daha sübut etdilər ki, qədim mədəniyyət daşıyıcısı olan xalqın yeri-yurdu, vətəni də qədim tarixə malikdir.
Oyunun maraqlı gedişatı hamının ruhunu oxşayır, gözəl əhvali-ruhiyyə, köklü vətənsevərlik duyğularının coşmasını tam şərtləndirirdi. Oyunun diqqətçəkən gedişatı var idi: Atlılar əllərində milli bayrağımız “Bayatı-Şiraz” sədası altında meydana daxil oldular. “Cəngi” havasının sədası altında iki dəstəyə ayrılaraq oyuna başladılar. Əllərində dəyənək topu bir-birlərinə ötürərək təyin olunmuş qapıya doğru vurdular. Qayda belədir ki, at hərəkətdə ola-ola dəyənəklə topu vurmaq olar. Əks halda gedişat pozulmuş sayılır. Oyunda qalib gələn komanda alqışlandı.
Yallı qruplarının təqdimatında Qərbi azərbaycanlıların bu gün də sevərək icra etdikləri “Üçayaq”, “İrəvanı” yallıları mərasimə yüksək coşğu gətirdi. Eləcə də Qərbi azərbaycanlılardan ibarət iki aşıq Bəylər Məmmədov və Balay Xudaverdiyev Zəngəzur mövzulu havalarla onları dinləyənlərdə vətən həsrətini daha da alovlandırdı, bununla yanaşı, Qərbi Azərbaycana qayıtmaq yolundakı mübarizə ruhlu havalarla insanlarda ruh yüksəkliyini artırdı.
Ümumiyyətlə, bu təqdimatlar insanların vətən nisgilini bir daha ovudur, yaxın gələcəyin qayıdışına ümidləri gücləndirirdi. Qərbi Azərbaycan torpaqları bu insanların tarixi dədə-baba torpaqlarıdır. Və bu torpaqlara geri dönərək orada etnik-mədəni düşüncədən formalaşan yaşam tərzləri ilə ömür sürmək onların ana südü qədər olan haqlarıdır.
“Qərbi Azərbaycana Qayıdış” festival-konqresin ən əhəmiyyətli yönlərindən biri də dərin və etnik mədəniyyətə malik olan xalqın haqq səsini dünyaya çatdırmaq, bu və aparılan siyasətə dəstək olaraq qaçqın soydaşlarımızın öz əzəli torpaqlarına geri dönəcəyi tarixi günləri yaxınlaşdırmaqdır. Bu festival-konqres bir daha bəyan etdi ki, Qarabağ torpaqlarımız 30 il düşmən işğalında olanda hamımız Qarabağlı idik, bu gün isə soydaşlarımız Qərbi Azərbaycana dönənədək hər birimiz Qərbi Azərbaycanlıyıq!
Aytən CƏFƏROVA,
AMEA Naxçıvan Bölməsnin dosenti, Qərbi Azərbaycan İcmasının Ordubad nümayəndəsi