Qaratikan həmişə xalq arasında və bədii ədəbiyyatda əsasən mənfi mənada, ayrılıq və hicran rəmzi kimi işlədilib. Lakin təsərrüfat və məişətdə ondan heç də az istifadə etmirlər. Bağ-bağçalara, həyətyanı sahələrə qaratikan kolundan çəpər çəkirlər. Təndir qalayanda qurumuş kollar yaxşı alışıq hesab edilir. Arılar qaratikan çiçəklərindən bal çəkirlər. Onun sarıya çalan çiçəklərinin ortasında olan qara toxumlar quşların sevdiyi dənlərdir.
Deyilənə görə, müharibə illərində, aclıq-qıtlıq vaxtı camaatın da onun toxumları ilə qidalandığı vaxtlar olub. Qaratikanın müalicəvi əhəmiyyəti də var. Dəri infeksiyası zamanı qaratikanın təzə budaqlarını oçaqda yandırır və ondan ayrılan yağı zədəli nayihə üzərinə sürtürlər.
Qaratikanın kulinariya əhəmiyyəti barədə maraqlı bir əhvalat da var...
Vaxtilə xalq şairi Səməd Vurğun Füzuli rayonunda oxuçularla görüşdən sonra bir evə dəvət olunur. Şairin adına layiq süfrə açırlar. O, dovğa kasasını qarşısına çəkərək bir-iki qaşıq yeyəndən sonra ev sahibinə deyir:
– Əzəldən dovğa sevənəm. Bu dovğanın ləzzətindən ağzım dada gəldi. Mən bu dovğanı qırqovullu plova dəyişmərəm! Sonra şair sözünə ara verib soruşur:
– Bu dovğanın ayranına dağkeşnişi, quzuqulağı, ispanaq, nanə və yarpızdan başqa, nə qatılıb ki, belə dadlıdır?
Dovğanı bişirib süfrəyə verən evin xanımını çağırırlar. Səməd Vurğun üzünü ona tutub soruşur:
– Ay bacı, bu dovğanın bu cür dadlı alınmağının sirri nədədir? Bu, mənim üçün çox maraqlıdır!
Xanım deyir:
– Səməd qağa, burada heç bir sirr yoxdur. Mən də ayrana bütün qadınların istifadə etydiyi dovğa göylərindən tökmüşəm. Amma onlardan fərqli olaraq mən dovğanı təzə kəsilmiş qaratikan budağı ilə bulayıram. Əlbəttə ki, onun yarpaqlarını, tikanlarını yaxşı-yaxşı yuyuram. O, dovğaya özgə dad verir.
Səməd Vurğun deyir:
– Afərin sənə, ay bacı! Bu, Azərbaycan kulinariyasında yenilikdir. Bundan sonra könlüm dovğa istəyəndə sizə gələcəyəm...
Süleyman QARADAĞLI