Bölgə mətbuatı: tamam, yoxsa davam?
Peşəmlə bağlı əvvəldən dünya mediasını, baş verən hadisələrin xalqa necə çatdırılması formalarını daim nəzərdən keçirir, materialların oxunaqlı olması üçün mətbuatın necə şəkillənməsini öyrənirdim. Uzun illərin söhbətidir, xarici mütəxəssislər, ənənəvi medianın internet media qarşısında necə duruş gətirə biləcəyini müzakirə edir, qəzetlərin yaşam yollarını arayırdılar. Mütəxəssislər deyirdilər ki, mətbuatı yaşatmanın tək yolu ona əmtəə, yəni bazar məhsulu kimi baxmaqdır. Məhsul keyfiyyətli olarsa, bazarda özünə alıcı tapa bilər və qurbana çevrilməz.
O vaxt bu fikrə sağlam mövqedən baxa bilmirdim: Mətbuat mədəniyyətdir, o, bazar məhsulu ola bilməz, – deyə düşünürdüm. Aradan xeyli vaxt keçdi, fikrimdə yanıldığım qənaətinə gəldim. Amma bu da bir reallıqdır ki, hazırda xarici ölkələrdə qəzetçilik əvvəlki nüfuzunu qoruyur, nəşrlər satılır və internet medianın qurbanına çevrilmir. Düşünürəm ki, bunun səbəbi bəzilərinin dediyi kimi, heç də yalnız bazara keyfiyyətli məhsul çıxarmaqla bağlı deyil. Əlbəttə, əlverişli reklam mühitinin mövcudluğunun da əmtəənin keyfiyyətində və satışında müstəsna rolunu unutmuram. Zənnimcə, ən önəmlisi budur ki, oxucu oxumaq və görmək istədiyini tapır və bu səbəbdən öz büdcəsindən qəzet almaq üçün vəsait ayırır.
Təəssüflə bildirim ki, ölkəmizdə qəzetə münasibət bir qədər fərqli oldu. Xüsusən də bölgə qəzetlərinə. Mətbuatımızın banisi Həzən bəy Zərdabi deyirdi ki, hər bir vilayətin qəzeti o vilayətin aynasıdır. Bu gün bölgələrimizin baxmağa aynası, demək olar, yox dərəcəsindədir. Sovet İttifaqı dövründə rayon partiya komitələrinin, müstəqillik dönəmində rayon icra hakimiyyətlərinin orqanı olaraq fəaliyyət göstərmiş nəşrlər hazırda lazımsız əşya kimi kənara atılıb.
Əslində, əvvəllər də mövcud istiqamətdə heç də xoş olmayan durum var idi. Belə ki, bölgə kütləvi informasiya vasitələrinin bəziləri ayaqüstə qala bilsələr də, çoxları bunu bacarmırdı. Tək-tük qəzetlər öz güclərinə fəaliyyət göstərirdi. Bəziləri isə yaşamlarını rayon icra hakimiyyətlərinin himayəsi hesabına yaşayırdı. Buradan həmin rayonların rəhbərlərinə təşəkkür edirəm. Hər halda, qəzetə və qəzetçiliyə önəm verirdilər.
Uzun müddət rəhbərlik etdiyim, 90 yaşını haqlamağa az qalmış Yevlaxın “Kür” qəzeti son zamanlar bayramdan bayrama, heç bir dəstək olmadan, kollektivin və ayrı-ayrı sadiq abunəçilərin vəsaiti hesabına nəşr olunurdu. Əlbəttə, belə davam edə bilməzdi və etmədi də. Günlərin birində qəzetimiz fəaliyyətini dayandırdı. Təsəllimiz odur ki, bu dayanmamız müvəqqətidir.
“Kür”ün belə aqibət yaşamasının səbəbləri çoxdur. Əvvəlki yazılarımda bu barədə söz açmışam. İlk növbədə, obyektiv amilləri sadalamışam: regionalarımızda mətbəələr yox dərəcəsindədir, maddi-texniki baza da həmçinin. Üstəlik, peşəkar kadrlar bölgələrdə çalışmaq istəmirlər, bölgə mediasının inkişafına şərait yaradılmır, qrantlar, reklamlar ayrılmır və sair. Amma bütün bu sadaladıqlarımı, o cümlədən haqqında söz açmadığım problemləri aradan qaldırmaq göründüyü qədər də çətin deyil. Sadəcə, niyyət lazımdır. Yəni düşünmək şərtdir. Bölgə mətbuatını yaşatmaq üçün əsasların yaradılması haqqında düşünməyi nəzərdə tuturam. Axı Azərbaycan təkcə Bakı şəhərindən ibarət deyil. Onu da düşünək ki, 10 milyonluq əhalinin yalnız 3 milyona qədəri paytaxtda yaşayır.
Qonşu və qardaş Türkiyədə qəzet yazarları, xəbər jurnalistləri ölkənin siyasi nəbzini, iqtisadi və mədəni gedişatını yönləndirirlər. Günün indisində hər sabah erkəndən Türkiyədə mağazalar, metrolar, iş yerləri, lokantalar açılmamış, evlərin qapısını qəzetlər açır. Bu, mətbuata verilən dəyərin bariz nümunəsidir. Bir zamanlar bizdə də belə idi. Bəs indi? İndiki durumun ayrı-ayrı cəhətlərinə aydınlıq gətirdim. Vəziyyətdən çıxmağın yolunu da göstərdim.
Ümumən, qəzet yaşamdır, ənənədir. Bölgə mətbuatı da ənənədir. Rayonlarımızda mədəni mühiti, sosial cəmiyyəti ayaqda tutan ənənə. Bu mətbuat tariximizin və mədəniyyətimizin saxlancı, yaddaşı və arxividir. Çağırışım budur ki, ona biganə yanaşmayaq. Nəzərə alaq ki, vaxtilə dövrün aydın insanları qəzetlərdə yetişirdi. Nəşrlər bədii dilin zənginləşməsinə töhfələr verir, gənclər, məktəblilər onu oxuyaraq dillərini inkişaf etdirirdilər.
Bəli, XXI əsr informasiya əsridir. İnternet informasiyanı mübarizə predmetinə çevirir. Hətta mübarizəni daha da kəskinləşdirir və radikallaşdırır. Belə bir qlobal konfrantasiyalar mühitində mədəniyyətlərin, ənənələrin qorunmasına ehtiyac duyulduğu bir məqamda böyük bir mədəniyyət eramızı – region mətbuatı ənənəmizi sıradan çıxarmaqla səhv etmirik ki?