Şəhla ASLAN,
Təhsil araşdırmaları üzrə doktorant
Müasir həyatın ən güclü istinad nöqtəsi elmdir. Elm həmişə insanın özü, yaşadığı kainat və cəmiyyət haqqında həqiqətə çatmaq cəhdi kimi mövcud olmuşdur. Bu baxımdan elm bütün cəmiyyətlərdə var olan bir fəaliyyətdir.
Elm həm də, xüsusi bir intizamdır. Bunun müəyyən bir üsulu var. Elmlə ciddi şəkildə məşğul olmaq mütərəqqi bir fəaliyyətdir. Elm insan həyatına təsir edir. Elm adamları xarici aləmdəki hadisələri tədqiq edir, onların baş vermə şəraitini qiymətləndirir, aralarında səbəb-nəticə əlaqəsini tapıb proqnozlaşdırmağa çalışırlar. Onlar bu münasibətləri ümumbəşəri ifadələrlə əks edirlər. Bu mənada elmi araşdırma da, xüsusi nizam-intizam tələb edir; burada ciddi qaydalar mövcuddur. Alimlər bu qaydalar çərçivəsində təbiətə üz tuturlar.
Elm adamı bir problemə fokuslanıb, mümkün həll yollarını nəzərdən keçirir, eksperimental üsulla yeni həllər istehsal edir. Elm adamı araşdıran insandır. O, xarici aləmi tədqiq edir; insanın, kainatın mənşəyini araşdırır. Problemlərin nəzəri həlli yollarını göstərir; əvvəlki həll yollarını yoxlayır, bu yollar kifayət etmirsə, yeni həll yolları təqdim edir. Bəzən özünün təqdim etdiyi həll yollarını da yetərli hesab etmir. Araşdırmalarını davam etdirir, təkrar-təkrar yeni mövzu ətrafında tədqiqatlar aparır, həll yolları axtarırlar. Əsl elm adamı səbrlidir. O, bəzən bütün həyatını eyni bir mövzuda araşdırmalara sərf edir, tükənməz enerji və öyrənmək istəyi ilə problemləri həll etməyə çalışır. Sözsüz, maraq və səbr elm adamının ən vacib cəhətləridir.
Elmlə ciddi şəkildə məşğul olanlar böyük insanlardır. Onlar fikirləri, ixtiraları ilə cəmiyyəti dəyişmək gücünə malik olurlar, insanlığı bir addım daha önə aparırlar. Dahi Nizami deyirdi: “Hamıdan ucadır alimin yeri”.
Məlumdur ki, insana xas ehtiyaclarla bağlı aparılan elmi araşdırmalar insan həyatı üçün daha yaxşı yaşayış şəraiti təmin etmək üçün irəliləyir. Lakin elmin digər hərəkətverici qüvvəsi maraqdır. Elm adamları daim sorğu-sual edir, ona görə də, tədqiqat predmetinə təbiəti və insanları daxil edirlər. Elm adamlarının yetişdirilmə məqsədi də elə budur. Elm adamlarına əvvəlcə suallar vermək, problemlər üzərində dərindəm düşünmək öyrədilir. Digər tərəfdən, elm adamlarının yetişmə şərtlərini təkcə elm və ya onun araşdırma, öyrənmə marağı deyil, həm də cəmiyyət formalaşdırır.
Sözsüz, ciddi elm adamlarının meydana çıxmasında və yetişməsində, ilk növbədə, cəmiyyətin elmə verdiyi dəyər və cəmiyyətin yeni bilgilərə hazır olması böyük əhəmiyyət kəsb edir. Əminliklə söyləmək olar ki, elm adamlarını həm də, cəmiyyət yetişdirir. Cəmiyyətin şəraiti kafi deyilsə, orada böyük elm adamının meydana çıxması çox çətindir.
Elmi təfəkkür və tədqiqat metodlarının tətbiqi cəmiyyətləri innovativ edir. İnsanlar elmi təfəkkürün olmamasından başqa millətlərdən geri qalırlar. Elm bəşəriyyəti maarifləndirən, ona bu yolda bilik və söz sahibi olmağı təmin edən ən mühüm ünsürdür. Elmin məqsədi də, insan həyatını asanlaşdırmaq və dünyanı daha yaşana bilən etməkdir. Əlbəttə ki, buna nail ola bilən cəmiyyətlər dünyanın aparıcı cəmiyyətləri olacaqlar.