Millətçi və təcavüzkar Ermənistanın işğalçılıq siyasəti ucbatından öz doğma yurd-yuvalarından məcburi qaçqın düşmüş insanların – Qərbi Azərbaycanlıların doğma yurd-yuva həsrəti heç vaxt sönməyib. Hətta illər ötdükcə bu həsrət onları daha da ağrıdıb, incidib. Baxmayaraq ki, dövlət qayğısı və himayəsi hər zaman yüksək səviyyədə olmuşdur, lakin bu insanların qəlbini yandırıb-yaxan dərd doğma vətən, ocaq, dədə-baba yurdlarına qayıtmaqdır.
Doğma yurd-yuvalarından qaçqın düşmüş o insanların sığındıqları yerlər artıq onların isti yuvasına çevrilsə də, qəlblərindəki vətən nisgili, xiffəti başdan bəri alovludur, sönməzdir. Ən böyük arzuları doğma yurdlarına dönmək, həyatlarının sonrakı hissəsini məhz o müqəddəs yerlərdə davam etdirməkdir. Azərbaycanımızın bir çox guşəsində məskunlaşmış bu insanlar vətən həsrətli, yurd nisgillidirlər. Onlardan biri müsahibimiz – Ordubad şəhərində məskunlaşmış Valeh Mirzəyev də qəlbində yurd sevgisi, vətən göynərtisi ilə yaşayır. Fikri-xəyalı daim doğma Qərbi Azərbaycanın Qafan rayonunun Baharlı kəndində dolaşır.
Valeh Mirzə oğlu 1955-ci ildə Qafan rayonu Baharlı kəndində dünyaya gəlib. Orta təhsilini öz doğma kəndində səkkizillik məktəbdə alıb. Orta təhsilinin növbəti iki ilini isə qonşu Gığı məktəbində davam etdirib. 1972-ci ildə orta məktəbi bitirdikdən sonra Azərbaycan Dövlət Universitetinin geoloji-coğrafiya fakültəsinə daxil olub. Burada mühəndis-geoloq ixtisasına yiyələnir. Və doğma el-obasına dönərək, Zəngilanda Vejnəli qızıl yatağında əmək fəaliyyətinə başlayıb. Bir müddət sonra isə doğma kəndi Baharlıya qayıdıb.
Lakin burada vəziyyətin gərginləşdiyini görür. Həmin vaxt azərbaycanlılar məskunlaşan kəndlərin bəzilərində ermənilər su anbarları tikilməsi planı ilə həmin kəndlərdən əhalinin köçürülməsi prosesinə başlamışdılar. Mirzəyevlər ailəsi 1982-ci ildə Ordubad rayonuna köçməyə məcbur olmuşdu..
İllər sonra Valeh müəllim sıxışdırılaraq çıxarıldıqları doğma yerləri belə xatırlayır:
Qərbi Zəngəzurda, eləcə də bizim Baharlı kəndinddə tarixən erməni yaşamayıb, o ərazilər başdan-başa Azərbaycan kəndləri idi. Ermənilər bu yerlərdə sonradan məskunlaşıblar. Lakin biz ermənilərlə bir yerdə yaşamamış, dərin ünsiyyətdə olmamışdıq. Yalnız mövsüm və məişət mərasimlərimizi keçirəndə ermənilərlə üz-üzə gələrdik. Onlar mərasimlərimizə çox həssaslıqla yanaşırdılar. Qonşuluqdakı erməni kəndlərindən axışıb gələrdilər, məhz bu mərasimlərə tamaşa etmək, hətta onlarda iştirak etmək üçün. Bizdə Xıdır Nəbi mərasimi çox geniş icra olunardı. Əsasən, bu mərasimi fevral ayının sonlarında qeyd edərdik. Qapılara düşüb torba, papaq atan uşaqların sırasında erməni uşaqları da olardı.
Sonrakı mərhələdə də Novruz mərasimini qeyd edərdik. Ən böyük coşqu isə İlaxır çərşənbədə olardı. İlaxır çərşənbələrin yalnız sonuncusunu keçirərdik, adı da eyni idi: “İlaxır çərşənbə”. Ermənilər bu mərasimimizə də çox diqqət edər və onlarda iştirak edərdilər. Bizim kənddən – Baharlıdan bir balaca aralıda uca bir yer var idi, ona Çiləxana piri deyərdilər. Həmin Çiləxana pirində ağ qəndillər var idi. Qarşısında böyük göllər yerləşirdi. Ora qədim yaşayış məskəni təsiri bağışlayırdı. Novruzun bəzi rituallarını həmin gölün ətrafında da qeyd edərdik.
Valeh müəllim xatirələrə dalır...Bir də o günlərə və o yerlərə qayıdacağına olan qəlbində ümidin heç zaman sönmədiyini təkcə sözlə deyil, baxışlarındakı həsrətlə də ifadə edir:
– Baharlıdan əlavə, 14 kənd var idi ki, hamısında sırf azərbaycanlılar yaşayırdılar. Ermənilər əsasən aprel ayında görünərdilər. Özlərinin qondarma soyqırım yaratdığı xülyalarının məhz aprel ayında baş verməsi haqda yalan mülahizələrini dramatikləşdirmək və qisas almaq üçün azərbaycanlılara hücum edirdilər. Bu zaman əməllicə davalar baş verərdi, yaralananlar çox olardı. Ümumiyyətlə, bu ərəfələrdə bizim kəndlərdə xəbər yayılardı ki, ermənilər silahlanırlar, nə zamansa hücum edəcəklər. Lakin bir azdan söz-söhbət yatardı. İnsanlarımız öz həyatlarına davam edərdilər.
Lakin bu nisbi sakitlik uzun sürməzdi. Ermənilərin məkrli xislətləri mütləq özünü göstərərdi. Növbəti mərasimlərimiz zamanı onların bəziləri bizim gənclərə atmaca atar, söyüş söyərdilər. Çalışardırlar, bizim gənclərlə təklikdə qarşılaşsınlar, onları qıcıqlandırıb davaya cəlb etsinlər. Belə davalar, çox zaman ölümlə və ya ağır yaralanmalarla nəticələnərdi. Odur ki, gənclər bu ərəfələrdə toplu şəkildə küçə-bacalara çıxardılar. Bu baxımdan xalq arasında belə bir deyim yaranmışdı: “İki erməni sənə quldu, üç olsa, vay halına, təkliyəcəklər, səni incidəcəklər”.
Valeh müəllim ermənilərlə münasibətlərin daha da gərginləşdiyini, konfliktlərin sürətləndiyini və çoxaldığını, belə halların, əsasən Livan və Suriyadan gələn ermənilərin axınlarından sonra baş verdiyini deyir:
Münaqişələrin daha çox baş verdiyi məkanlardan biri Qarabaş dərəsi deyilən yer idi. Qarabaş kəndi də var idi. Buradakı əhali köklərinin qədim olduğunu, qədim türk tayfası olan qarabaşlardan, qarapapaqlardan törədiklərini çox yaxşı bilirdilər. Və buranın əhalisi öz mübarizliyi və döyüşkənliyi ilə diqqət çəkirdi. Kəndlərin əhalisinin ən çox önəm və diqqət etdiyi mədəni dəyərlərdən biri də aşıq yaradıcılığı idi. Ümumiyyətlə, biz Azərbaycan aşıq mühitləri içərisində Qərbi Azərbaycan aşıq mühitinin ən özəl yeri olduğunu çox yaxşı bilirik.
Lakin bu kəndlərdə isə saz ifaçıları ilə bərabər zurnaçalanlar, nağara ifaçıları, dəm tutanlar da çox məhşur idilər. Belə ki, qonşu kəndlərdən də onları sifarişlə toy məclislərinə, yığıncaqlara dəvət edərdilər. Onlardan Qəzənfər (zurnaçalan), Xanlar-Cəlil qardaşları (nağaraçalanlar), İslam (dəmtutan) dəstəsi çox məşhur idilər. Hətta Gürcüstandan da buralara aşıqlardan ibarət qruppalar gələrdilər. Kluba yığışardıq. Dastan başlayardılar, deyişirdilər, bağlayardılar, gedərdilər. Onlar gedəndən sonra isə aylarla o ifaları, o cümlədən qonşu eldən gələn Aşıq Hüseyn Cavanın gözəl ifalarını unutmaq mümkün deyildi. “Şah İsmayıl” dastanını, Aşıq Ələsgərin səfərlərindən ibarət parçaları, “Abbas və Gülgəz”, “Əsli-Kərəm” dastanlarını uşaqdan-böyüyə hər kəs əzbər bilərdi. Günlərimiz olduqca xoş keçərdi...
Valeh müəllim Qafanın əsrarəngiz təbiətindən sinə dolusu danışır:
– Yazda dağlara gedərdik, gül-çiçəklərin bəzədiyi dağlara sanki qırmızı, rəngarəng xalılar sərilərdi. Hər tərəf də dərman əhəmiyyətli bitkilərlə dolu idi: çayotu, kəklikotu, qantəpər, baldırğan çiçəyi bizim içdiyimiz çayların qaynağı idi. Qara çayı elə də sevməzdik...Yayda yaylaqlara üz tutardıq. O yaylaqlarda buz bulaqlar bizi səsləyirdi. İşgəsu bulağının suyu diş dondurardı. Günlərimiz bu məkanlarda keçərdi – Vana, Novruzyurdu, Oğlannıca piri... Tarixi yer kimi ziyarətgahımıza çevrilən “Şəhidlər qəbiristanlığı”nda keçmiş müharibələrdə həlak olmuş türk igidləri yatırdılar
Hər bir fikrinin əvvəlində doğma el-obasının həsrətini dilləndirən Valeh müəllim o böyük şüarı da fərəhlə ifadə edirdi: “Biz qayıdacağıq!”.
Aytən CƏFƏROVA,
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent