Bu, beynəlxalq hüququn və sivil əxlaqın tələbidir
Beynəlxalq hüququn normalarına zidd olaraq ərazi iddiaları ilə Azərbaycana hərbi təcavüz etmiş Ermənistan 30 il ərzində torpaqlarımızı işğal altında saxlamaqla kifayətlənməmiş, qarət və dağıntılarla ölkəmizə yüz milyardlarla manatlıq maddi ziyan vurmuşdur. Tarixi torpaqlarımızı işğal edən düşmən yaşayış məskənlərimizi viran qoymaqla, soydaşlarımızı yurd-yuvalarından didərgin salmaqla, minlərlə günahsız mülki şəxsi yaşamaq hüququndan məhrum etməklə yanaşı, tarixi-mədəni abidələrimizi də məhv etmişdir.
Dünya birliyinin etinasız münasibətindən, işğal faktına göz yuman bir sıra ölkələrin və beynəlxalq təşkilatların ikili standartlarından ruhlanan Ermənistan beynəlxalq və humanitar hüququn prinsiplərinə zidd olaraq yeraltı və yerüstü sərvətlərimizi də talayıb. Bu azmış kimi, düşmən şirin su hövzələrimizi kimyəvi tullantılarla çirkləndirib, müalicəvi əhəmiyyətli bütün bulaqları dağıdıb, ya da onun məhsullarını Ermənistan brendi adı altında xaricə satıb.
Torpaqlarımızın işğaldan azad edilməsi Ermənistanın vaxtilə bir milyon azərbaycanlının yaşadığı suveren Azərbaycan ərazilərində törədilmiş dağıntıların həcmini üzə çıxarmağa imkan yaradıb. Məlum olub ki, düşmən işğal etdiyi ərazilərdə daşı daş üstə qoymayıb, şəhər, kənd və qəsəbələrimizdə bütün tikililər: evlər, xəstəxanalar, məscidlər, mədəniyyət abidələri hətta qəbirlər yerlə-yeksan edilib. Bütövlükdə isə, Ermənistanın hərbi təcavüzü nəticəsində 20 min azərbaycanlı həlak olub, 4 min 866 nəfər itkin düşüb, 100 min nəfər yaralanıb, 50 min nəfər isə müxtəlif dərəcəli xəsarətlər alaraq əlilə çevrilib. İşğal zamanı mülki və təsərrüfat obyektləri ilə yanaşı, ölkəmizin çoxsaylı maddi-mədəni nümunələri, o cümlədən 44 dini məbəd, 18 məscid qəddarcasına dağıdılıb.
Eyni zamanda, düşmən həmin ərazilərdə Azərbaycanın min illərlə tarixi olan mədəniyyət abidələrini də məhv edib. Həmin dövrə kimi qədim Azərbaycan torpaqlarında mövcud olmuş 13 dünya, 292 ölkə və 330 yerli əhəmiyyətli tarix və mədəniyyət abidəsi, 40 mindən artıq eksponatın toplandığı 22 muzey, 4,6 milyon kitab fondu olan 927 kitabxana, 808 klub, 4 teatr və 2 konsert salonu, 9 tarixi saray, 8 mədəniyyət və istirahət parkı, 4 rəsm qalereyası, 85 musiqi məktəbi işğal olunmuş ərazilərdə dağıntılara məruz qalıb.
Tarixdə bu cür vandalizm aktlarına isə orta əsrlərdə, cəngəllik qanunlarının hökm sürdüyü vaxtlarda rast gəlinmişdi. Beynəlxalq hüquq isə faktiki olaraq işğalçı dövlətin nəzarəti altında yerləşən ərazilərin işğal rejimi altında olduğunu və bu fakta yol vermiş dövlətin orada baş verənlərə görə məsuliyyət daşıdığını vurğulayır. Bununla yanaşı, mülkiyyətin, mədəni irsin, tarixi abidələrin, xəstəxanaların və s. dağıdılması qadağan edilir. Buna baxmayaraq, beynəlxalq hüququn tələblərinə əsasən maddi və mənəvi abidələri, ətraf mühiti, təbiəti qorumaq öhdəliyi olan işğalçı Ermənistan bu prinsiplərə qətiyyən əməl etməyib. Elə dağıntıların həcmi də düşmən dövlətin azərbaycanlıların bütün tarixi və mədəni izini silmək üçün bu dağıdıcı fəaliyyəti planlı şəkildə həyata keçirməsini təsdiq edir.
Bütün bunlar isə Ermənistanın üzərinə ölkəmizə təzminat ödəmək kimi beynəlxalq məsuliyyət qoyur. Qeyd edək ki, hər bir dövlətin beynəlxalq hüququn subyekti kimi mövcud hüquqi rejim çərçivəsində, qüvvədə olan qaydalara uyğun davranış sərgiləməsi, sadəcə, bir seçim deyil, bu onun üzərinə düşən öhdəlikdir. Əgər hər hansı dövlət mövcud hüquqi nizamın müəyyən qaydasını pozursa və qeyri-qanuni vəziyyət yaradırsa, demək, o üzərinə götürdüyü öhdəliyi yerinə yetirmir və yaratdığı vəziyyət nəticəsində vurduğu zərərin qarşılığını ödəməlidir.
Təsadüfi deyil ki, Prezident İlham Əliyev çıxışlarının birində bu məsələyə toxunaraq bildirib ki, rəsmi Bakı Ermənistanın Qarabağdakı qanunsuz istismarı ilə bağlı bütün hüquqi prosedurlara start verib: “Mən bu haqda Azərbaycan ictimaiyyətini məlumatlandırmışdım. Bir cinayət də cavabsız qalmayacaq. Birincisi, biz dəymiş bütün ziyanı hesablayırıq, bütün şəhər və kəndlərimizin pasportlaşdırılması prosesi gedir. Hər bir binanın, yaxud da ki, o binadan qalan dağıntıların video-foto çəkilişi aparılır. Bu, sübutdur və biz beynəlxalq məhkəmələrə də müraciət etmək əzmindəyik, hazırlıq işləri gedir”.
Yeri gəlmişkən, təzminat məsələsi tarix boyu dövlətlərarası münasibətlərdə özünü daha çox ticarət müstəvisində büruzə verib. Beynəlxalq daimi ədalət məhkəməsi 1928-ci ildə təzminatın dəyən zərərin nəticələrinin aradan qaldırılmasını və zərərdən əvvəlki vəziyyətin bərpasını nəzərdə tutduğunu təsdiq edir. Artıq dövlət qeyri-qanuni fəaliyyətin doğurduğu nəticələrin aradan qaldırılması üçün təzminat ödəməyə borclu hesab edilir. Ermənistanın Azərbaycana qarşı hərbi müdaxiləsi beynəlxalq hüququn fundamental prinsiplərini pozan və beynəlxalq hüquq tərəfindən qadağan edilmiş təcavüz aktıdır. Belə ki, Ermənistan silahlı qüvvələrinin dövlət sərhədlərimizi keçməsi, Azərbaycan ərazilərində döyüşməsi və qeyri-qanuni erməni hərbi birləşmələri ilə hərbi əməliyyatları planlaşdırması təcavüzün bariz nümunəsidir.
Ermənistan bu təcavüzə, 30 illik işğal dövründə ölkəmizə vurduğu ziyana görə təzminat ödəməlidir. Həmin ziyan isə milyardlarla dollar səviyyəsində ölçülür. Bu proses üzrə təzminatın məbləği də kifayət qədər yüksək olmalıdır. 2020-ci il 44 günlük Vətən müharibəsi zamanı Ermənistanın bütün hərbi potensialı ilə məğlubiyyətini etiraf etməsi həm də təcavüzün etirafı idi. Bu, Ermənistanın beynəlxalq məsuliyyətini təsdiqləyir, onun beynəlxalq öhdəliklərini pozaraq qeyri-qanuni vəziyyət yaratdığını və bu vəziyyətin doğurduğu nəticələrə görə məsuliyyət daşıdığını göstərir.
Ermənistanın təzminat ödəməsi hüquqi öhdəliyin yerinə yetirilməsidir. Hər iki dövlət arasında sülh və barışıq isə, ilk növbədə, maddi və mənəvi ziyanın ödənilməsini tələb edir. Ekspertlərin fikrincə, mənəvi ziyan Ermənistanın təcavüz və işğalçılıq siyasətinə görə Azərbaycan xalqından üzr istəməsini və ərazi iddialarından hüquqi və siyasi müstəvidə birdəfəlik imtinasını ehtiva edirsə, maddi ziyan fərdi və ictimai zərərin kompensasiyasını nəzərdə tutur. Ermənistanın işğal etdiyi ərazilərdə vurduğu zərərin həcmi Vətən müharibəsindən dərhal sonra hesablanıb. Həmin ziyanın məbləği isə bir trilyon dollar məbləğində qiymətləndirilir. Ziyanın məbləği isə çox yüksək olduğu üçün Ermənistan iqtisadiyyatı bu məbləği tam ödəmək gücündə deyil.
Ekspertlər bu qənaətdədirlər ki, Ermənistan vurduğu ziyana görə təzminatı bir neçə formada ödəyə bilər. Hər şeydən əvvəl qeyd edək ki, XX əsrin böyük münaqişələrinin yekununda məğlub olmuş təcavüzkar dövlətlərin zərərin ödənilməsi ilə bağlı öhdəlikləri sülh müqaviləsində öz əksini tapıbdır. Bu baxımdan Ermənistanla sülh danışıqları mütləq şəkildə təzminat məsələsini də əhatə etməli, onun vurduğu zərərin bərpa edilməsi üçün ödəyəcəyi məbləğin miqdarı və ödəniş formaları müəyyən olunmalıdır.
Əgər Ermənistanın maliyyə durumu buna imkan vermirsə, bununla bağlı beynəlxalq təzminat fondu yaradıla bilər. Bu gün Ermənistanı revanşizm kimi mənasız və məntiqsiz bir ideyaya sürükləyən “dostları” həmin fond vasitəsilə təzminatın ödənilməsində iştirak edə bilərlər. Eyni zamanda, Azərbaycana qarşı həyata keçirdiyi qeyri-insani hərəkətlərə yol verən Ermənistan öz ərazisindən ölkəmizin xeyrinə müəyyən güzəştləri özündə ehtiva edən təzminat razılaşmasına da gedə bilər.
Ekspertlər hesab edirlər ki, bu növ təzminat Ermənistanın müəyyən əraziləri üzərində suveren hüquqlarından Azərbaycanın xeyrinə imtina etməsini və ya suveren ərazilərində müəyyən funksional suveren hüquqların, yəni müəyyən fəaliyyət sferalarının uzunmüddətli konsessiyasını özündə ehtiva edə bilər. İqtisadçı ekspert Eldəniz Əmirov Rusiyanın pula görə Alyaskanı Amerikaya satdığını buna misal çəkərək deyir ki, situasiya fərqli olsa da, ölkənin ölkəyə torpaqsatma təcrübəsi mövcuddur. Onun sözlərinə görə, pulu olmayan Ermənistan Arazdan şimala doğru olan ərazisini təzminat olaraq Azərbaycana verə bilər.
İşğalçı Ermənistan təkcə yaşayış məntəqələrimizi viran qoymaqla, mülki əhaliyə divan tutmaqla kifayətlənməyib. Düşmən 30 illlik işğal dövründə Azərbaycanın minlərlə kvadratkilometr ərazisində milyonlarla müxtəlif növ mina basdırmaqla bəşəri cinayətlərə yol verib. Ölümsaçan həmin minalar bu gün də vətəndaşlarımızı təhdid edir, bir çoxlarının ölümünə və ya şikəstliyinə səbəb olur. Əsas qurbanlar isə günahsız mülki şəxslər və minatəmizləmə əməliyyatlarını həyata keçirənlərdir. Bütövlükdə isə, 2020-ci il noyabrın 10-dan indiyədək 370 nəfərdən çox vətəndaşımız işğaldan azad olunmuş ərazilərdə minaya düşüb.
Yeri gəlmişkən, Azərbaycan hazırda dünyada minalardan əziyyət çəkən ilk 10 ölkə arasında yer alıb. Ekspertlər hesab edirlər ki, Ermənistan təkcə dağıntılara görə deyil, həm də Azərbaycan ərazilərini mina ilə çirkləndirdiyinə görə təzminat ödəməlidir. Beynəlxalq Münasibətlərin Təhlili Mərkəzinin İdarə Heyətinin sədri Fərid Şəfiyev bildirib ki, mina problemi Ermənistan və Azərbaycan arasındakı normallaşma prosesində vacib hissəni təşkil edir. Mina probleminin miqyasının çox böyük olduğunu və bu problemlə mübarizədə Azərbaycana kifayət qədər beynəlxalq dəstək verilmədiyini söyləyən ekspertin sözlərinə görə, xüsusən də mövzu Ermənistan olduqda humanitar şou yaradan dövlətlər bu barədə qərəzli mövqe sərgiləyirlər: “Ermənistan və Azərbaycan arasındakı keçmiş münaqişə Azərbaycan ərazisində baş verib. Dağıntılar, mina ilə çirklənmə məhz Azərbaycan torpaqlarında həyata keçirilməsinə baxmayaraq, ölkəmizə müvafiq həcmdə yardım göstərilmədi. Azərbaycan ərazilərinin mina ilə çirkləndirilməsi Ermənistanın təcavüzkar və işğalçı siyasətinin mahiyyətini ortaya qoyur. Qeyd edə bilərik ki, həmin minaların böyük qismi Ermənistanda istehsal olunub”.
XQ