Prezident Putinin Bakıya dövlət səfəri kontekstində
Rusiyalı politoloq Sergey Markedonov Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin Azərbaycana səfəri ilə əlaqədar bildirmişdi ki, bu, Moskvanın özünü dünyaya xatırlatmaq fürsətidir. Yəni, Kreml beynəlxalq aləmdən kənarda deyil. Belə nəticəyə gəlmək mümkündür ki, həm Azərbaycanın Rusiya ilə dünya birliyi arasında körpü missiyası var, həm də Cənubi Qafqaz müstəvisində yaşananlar, o cümlədən, Bakı-İrəvan münasibətlərində normallaşma prosesi Moskvanın diqqət mərkəzindədir.
Görəsən, indiki mərhələdə bu diqqəti aktuallaşdıran nədir? Hansı konkret məqamlar var? Yazımızda bu suallara cavab tapmağa çalışacağıq. Cənubi Qafqaz müstəvisindəki maraqlı qütblərin qarşıdakı fəaliyyətinin hansı məcrada cərəyan edə biləcəyinə dair fikirlərimizi də bölüşəcəyik. Ən əsası, Azərbaycanın bu dolaşıq labirintdəki mövqeyinin hazırkı parametrlərindən söz açacağıq. O parametrlərdən ki, orada balanslılıq, habelə milli və regional maraqların qorunmasında israrlı yanaşma son dərəcə prinsipial əhəmiyyətə malikdir, sabit və dəyişməz xətdir.
Bəli, Rusiya geosiyasi rəqabətdən uzaq deyil və bu rəqabət düzənində öz şərtləri ilə çıxış edir. Deməli, S.Markedonovun baxışını yalnız onun şəxsi düşüncə məhsulu kimi dəyərləndirmək olmaz. Bəzi məqamlara diqqət yetirəndə bütün daşların yerinə oturduğunu görürük. Məsələn, Rusiyanın dövlət agentliyi TASS Putinin Bakıya səfəri əsnasında yaydığı açıqlamada bildirmişdi ki, Moskva Azərbaycan və Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşması üçün kömək göstərməyə hazırdır. Daha doğrusu, söhbət Bakı–İrəvan normallaşmasına yardımın davamına hazır olmaqdan gedirdi. Xəbərdə o da vurğulanmışdı ki, “əsas vəzifələr sülh müqaviləsinin imzalanması, Azərbaycan–Ermənistan sərhədinin delimitasiyası və demarkasiyası prosesinin təşviqi, məlum 2020-2022-ci illərin ən yüksək səviyyəli üçtərəfli sazişləri əsasında regionda nəqliyyat, logistika və iqtisadi əlaqələrin bərpasıdır”.
Qeyd edək ki, S.Markedonov bir məqama da diqqət yetirmişdi. Söhbət Ukrayna hərbi birləşməsinin Kursk vilayətinin içərilərinə doğru irəliləmələrindən gedir. Politoloq bunu müharibənin Rusiya torpaqlarına çatması kimi dəyərləndirmişdi. Məhz belə bir məqamda Putinin Bakıya gəlişi maraq doğurmaqdadır. Moskvanın başlıca vurğunu Azərbaycan–Ermənistan normallaşmasına qoyması da həmçinin.
Durumu necə başa düşək? Rusiya Kurskun heyfini Cənubi Qafqaz müstəvisindəmi almağı düşünür? Yaxud Moskva Qərbə bu regiondamı əzələ nümayişi fikrindədir? Yoxsa, Rusiya Kursk uğursuzluğu fonunda beynəlxalq aləmə hələ də ayaqda olduğunun, heç bir məsələdə güzəştə getmədiyinin və ya getməyəcəyinin mesajınımı verir?
Daşlar yerinə V.Putinin Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə mətbuata birgə bəyanatında səsləndirdiyi fikirlərlə də oturur. Rusiya Prezidenti dövlətimizin başçısı ilə görüşdə Azərbaycan ilə Ermənistan arasında münasibətlərin hazırkı vəziyyətinə diqqət yetirdiklərini açıqladı: “Vurğulayım ki, Rusiya gələcəkdə də Azərbaycan–Ermənistan qarşılıqlı fəaliyyətinin normallaşdırılmasına və 2020-2022-ci illərdə Rusiya, Azərbaycan prezidentləri və Ermənistanın baş naziri arasında əldə olunmuş məlum üçtərəfli razılaşmalar əsasında sülh sazişinin bağlanmasına hərtərəfli kömək edəcək. Həmçinin hələ Sovet İttifaqı vaxtından bizdə qalan müvafiq sənədləri nəzərə almaqla, sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyasına, transsərhəd marşrutlarının açılmasına, humanitar təmasların yaradılmasına kömək etməyə hazırıq”.
Bəli, V.Putinin bu fikirləri TASS-ın onun Bakıya səfəri ilə bağlı açıqladığı prioritetlərin aktuallıq dərəcəsinin təsdiqidir. Eyni zamanda, Markedonovun bildirdiklərinin ciddiliyi də sübutunu tapır. Əlbəttə, Rusiya dövlət başçısının bu məsələ ilə bağlı ölkəmizdə səsləndirdiyi daha bir fikrin üzərində də dayanmalıyıq: “Bizim mövqeyimiz ondan ibarətdir ki, Cənubi Qafqazda sülh və sabitlik bu regionun bütün dövlətlərinin və xalqlarının köklü maraqlarına tam şəkildə cavab verməlidir”.
Xatırladaq ki, bu ilin iyununda ABŞ Dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə köməkçisi Ceyms O'Brayn əvvəl Ermənistana, sonra Azərbaycana səfər etmişdi. Onun səfər əsnasında dilə gətirdiyi başlıca fikir bu idi: Bakı və İrəvan arasında sülh Cənubi Qafqazın Rusiyadan asılılığını aradan qaldırmalıdır. Başqa sözlə desək, sülh mühiti elə bir şərait formalaşdırmalıdır ki, həmin şəraitin gətirəcəyi fayda Moskvanın bölgədən sıxışdırılmasını təmin etsin.
Yəni ki, C.O'Brayn ABŞ-nin Rusiyanı region üçün lüzumsuz dövlət qiyafəsində gördüyünü açıqlamışdı. Kollektiv Qərbin baxışı bundan ibarətdir. V.Putin, ümumilikdə, Rusiya rəhbərliyi belə düşüncənin əleyhinədir. Rusiya Prezidentinin “regionun bütün dövlətlərinin və xalqlarının köklü maraqları” məntiqi fikrimizin təsdiqidir. Nəzərə alaq ki, köklü maraq baxımından Rusiya Cənubi Qafqaza daha bağlıdır, nəinki hansısa Qərb dövləti, o cümlədən ABŞ. Əlbəttə, regiona tarixən bağlı başqa ölkələr də var. Məsələ üzərində dayanacağıq. Ancaq əvvəlcə aşağıdakı suala cavab tapaq.
Azərbaycanın mövqeyi nədən ibarətdir? Sual, müəyyən mənada, ritorikdir. Çünki cavab bəllidir. Rəsmi Bakı hələ əvvəldən “region region ölkələri üçündür” şüarını irəli sürüb. Ölkəmizin və qardaş Türkiyənin ciddi şəkildə dəstəklədiyi “3+3” platforması ideoloji mənbəyini bu şüardan götürür. O platforma ki, orada Azərbaycan və Türkiyə ilə yanaşı, Rusiyanın və İranın da aktivliyi hiss olunur. Ermənistanın mövcud müstəvidə təmsilçiliyi var, amma kağız üzərində. Ölkə Qərbin regional maraqlarının təminatçısı funksiyası ilə, faktiki olaraq, “3+3”ü boykot edir. O ki qaldı, Cənubi Qafqazın daha bir ölkəsi olan Gürcüstana, onun bu platformada iştirakı arzulanır. Hərçənd rəsmi Tbilisi Rusiya ilə Cənubi Osetiya və Abxaziya məsələsindəki ziddiyyətlər səbəbindən mövcud müstəvidəki iştirakda könülsüzdür. Təbii ki, Gürcüstanın mövqeyi anlaşılandır.
Əlqərəz, Azərbaycan “region region ölkələri üçündür” xəttinə sadiqliyini hər zaman sübuta yetirib və əslində, Prezident İlham Əliyevin Putinlə birgə mətbuat konfransında səsləndirdikləri fikrimizin təsdiqidir. Dövlətimizin başçısı Rusiya Prezidenti ilə məhdud formatda keçirilən görüşdə regional təhlükəsizliklə bağlı məsələləri müzakirə etdiklərini diqqətə çatdırıb. Cənab Əliyevin bildirdiklərində ən başlıca məqam isə onun 2023-cü ilin sentyabrından (lokal xarakterli anti-terror tədbirlərindən – red.) sonra regionda tamamilə yeni şəraitin yarandığını vurğulamasıdır: “Azərbaycan öz suverenliyini və ərazi bütövlüyünü tam şəkildə bərpa edib. Təbii ki, yeni şərait Cənubi Qafqazda möhkəm və uzunmüddətli sülhün bərqərar olması üçün yeni imkanlar açır. Bütün Cənubi Qafqaz regionunda sabitlik və təhlükəsizlik bir çox hallarda Rusiya ilə Azərbaycan arasında sıx qarşılıqlı fəaliyyətdən asılıdır”.
Əlbəttə, Cənubi Qafqazda möhkəm və uzunmüddətli sülhün qərarlaşması məntiqinin Rusiya ilə yanaşı, Türkiyə, İran və Qərb seqmenti də var. Yəni, bunun üçün Moskva ilə Bakı arasında sıx qarşılıqlı fəaliyyət lazımdırsa, eyni fəaliyyətin Türkiyə və İranla, o cümlədən, müəyyən mənada Qərblə də müştərəkliyi amili vurğulanmalıdır. Nəzərə alaq ki, sonra hansı mövqe tutmasından asılı olmayaraq, Ermənistan ilk dəfə Azərbaycanın, Qarabağ da daxil olmaqla, ərazi bütövlüyünü və suverenliyini məhz Qərb platformasında tanımışdı. Onu da nəzərə alaq ki, Rusiyadan zaman-zaman eşidilən bəyanatlarda Ermənistanın məhz Qərbyönümlü fəaliyyətinin ölkənin Qarabağ məsələsində yekun məğlubiyyəti kimi dəyərləndirildiyinin şahidi olmuşuq. Azərbaycan isə hansı platformada olursa-olsun, nəyi qazanıbsa, yalnız öz gücü, rasional yanaşması nəticəsində qazanıb. Prezident İlham Əliyevin diplomatik məharəti, erudik təfəkkür tərzi ölkəmizin uğurlarında həlledici rol oynayıb və oynamaqdadır.
Ancaq indi Qərb iki, hətta bir il öncəki Qərb deyil. Əslində, onun sülh təşəbbüslərinin səmimiyyətinə hər zaman şübhə amili hakim kəsilmişdi. Son dövrlərdəki yanaşmalar, xüsusən Ermənistanın silahlandırılması, obrazlı desək, maskaların cırılmasıdır. Əvvəldə Qərb–Rusiya rəqabətindən söz açmışdıq. Hazırda birinci bu rəqabət müstəvisində daha qətiyyətli görünür. Qətiyyət isə özünü Ermənistanın anti-sülh xəttində göstərir. Məsələn, ölkə rəhbərliyi normallaşmanın canını tapşırmış ATƏT-in Minsk qrupu formatından dəm vurur. Yəni, erməni iqtidarı əsl mahiyyətdən yayınmaq üçün ağlına və ağzına gələni danışır. Belə bir şəraitdə Azərbaycan sırf öz milli maraqlarının diktə etdiyi şərtlər daxilində davranmalıdır, davranır və davranacaqdır.
Bilavasitə Bakının İrəvanla sülh gündəminə gəlincə, bu gündəmin pozitiv ovqatını Ermənistan hərbi birləşmələrinin işə saldıqları silah səsləri korlamaqdadır. Məlum olduğu kimi, erməni ordusunun hissələri Kəlbəcərdə mövqelərimizi atəşə tutmaqla məşğuldurlar. Yeri gəlmişkən, onlar Putinin Bakı səfəri günlərində Naxçıvan istiqamətində səssizliyi pozdular. Naxçıvanın regional kommunikasiyalar baxımından strateji əhəmiyyəti böyükdür. Görəsən, Qərb hansı mesajı verirdi? Bəlkə atəş səsləri regional kommunikasiyaların açılması istəklərinə qarşı demarşdır? Hərçənd, İrəvanın qeyri-konstruktivliyi səbəbindən həmin istəyin məğzinin bir qədər dəyişdiyini deyə bilərik. Məsələyə ətraflı izah verək.
Qeyd edək ki, Azərbaycan 44 günlük müharibəyə son qoyan 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatda yer alan Naxçıvana yol məsələsində israrlı olduğunu nümayiş etdirib. Ölkəmiz hər zaman bildirib ki, sözügedən yol “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqinə əsaslanmalıdır. Yəni, ərazidə hansısa sərhəd və gömrük nəzarəti tətbiq edilməməlidir. Ermənistan və havadarları isə ərazi bütövlüyü və suverenlik məntiqini, habelə “Dünyanın kəsişməsi” avantürasını ortaya ataraq, bölgədə erməni dominantlığı formalaşdırmağa çalışırlar. Əlbəttə, bu dominantlığın anti-Rusiya təmayülü var ki, məsələ barədə söz açdıq.
Ancaq sərt reallıq və haqqında söz açdığımız istəyin dəyişməsi məntiqi belədir: rəsmi İrəvan 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatı tamamilə heçə sayırsa, həmin sənədlə üzərinə götürdüyü daha vacib öhdəliyi yerinə yetirmək istəmirsə (digər öhdəliklərə də əməl etməmişdi – red.), bununla da regional kommunikasiyaların açılmasına maneçilik törədirsə, o zaman sülh müqaviləsi həmin məsələ gerçəkləşmədən imzalanmalıdır. Nəticədə Ermənistan dalan vəziyyətində qalacaq.
İndi eşidilən atəş səsləri onu göstərir ki, rəsmi İrəvan və havadarları məsələnin belə qoyuluşu ilə də razı deyillər. Daha dəqiq desək, güc yolu ilə dalandan çıxmaq əzmindədirlər. Hazırda regional təhlükəsizliyə ən böyük təhdid məhz budur. Əlbəttə, Rusiyanın Xarici işlər naziri Sergey Lavrov həmin təhdidi “sabotaj” adlandırmaqda sərbəstdir. Ola bilər, vəziyyəti dramatikləşdirmək istəmir.
Bəli, Kremlin baş diplomatının Putinin Bakı səfəri əsnasında Rusiyanın “Birinci kanalı”na müsahibəsində bildirdikləri də adi qarşılana bilməz: “Biz sülh müqaviləsinin tezliklə bağlanması və kommunikasiyaların açılmasının tərəfdarıyıq. Təəssüf ki, Ermənistanın Sünik rayonundan keçən kommunikasiyalara gəldikdə, məhz Ermənistan rəhbərliyi baş nazir Nikol Paşinyanın imzaladığı razılaşmanı sabotaj edir. Belə bir mövqenin mənasının nədən ibarət olduğunu dərk etmək çətindir. Mən əminəm ki, üçtərəfli sənədlər çərçivəsində qoyulan özül tam həcmdə aktuallığını qoruyub saxlayır”.
Göründüyü kimi, S.Lavrovun müsahibəsində Rusiya Prezidentinin fikirlərinin, eləcə də TASS-ın açıqladığı səfər gündəliyinin, habelə politoloq S.Markedonovun bildirdiklərinin prioritetlik trayektoriyası yenidən vurğulanır. Bu vurğulanma Ermənistan üçün mesajdır. Mesajın məhz Bakıdan səslənməsi üzərində dayanaraq, Prezident İlham Əliyevin “Bütün Cənubi Qafqaz regionunda sabitlik və təhlükəsizlik bir çox hallarda Rusiya ilə Azərbaycan arasında sıx qarşılıqlı fəaliyyətdən asılıdır” bəyanatının aktuallığına diqqət yetirək. Ermənistanın Qərbə arxalanaraq, gerçəkləşdirdiyi təxribatların təkcə ölkəmizə deyil, ümumən Cənubi Qafqaz regionunda maraqlı olan və bölgəyə tarixən bağlılığa malik ölkələrə, o cümlədən Rusiyanın özünə qarşı yönəldiyi reallığını düşünək.
Deməli, ehtimal etmək mümkündür ki, V.Putinin ölkəmizə səfəri bu reallığa qarşı Bakı–Moskva cəbhəsini aktiv saxlamaq yolundakı mühüm mesajdır. Onu da ehtimal etmək mümkündür ki, bu mesaj Türkiyəni və İranı da hərəkətə gətirəcək. Hər halda, bu iki ölkə Qərbin Cənubi Qafqazda ikinci Ukrayna yaratmaq istəklərinin reallaşmasını istəmir. Onlar, eyni zamanda, regional kommunikasiyaların açılmasının Qərbin erməni avantürizmini diri saxlamaq niyyətlərinə xidmət göstərməsini da arzulamırlar. Türkiyə ilə bağlı hər şey aydındır, Ankara hər zaman ölkəmizi dəstəkləyir. Burada əsas qərar verən tərəf İran olmalıdır. Yəni, ölkə öz qəti mövqeyini müəyyənləşdirməlidir.
Sonda V.Putinin Bakıda səsləndirdiyi bir fikrə də diqqət yetirək. Rusiyanın dövlət başçısı Bakı–İrəvan münasibətlərinin normallaşmasından danışarkən, sabiq Sovet İttifaqı vaxtından qalan müvafiq sənədlərin nəzərə alınmaqla, Azərbaycan və Ermənistan sərhədlərinin delimitasiyası və demarkasiyasından söz açmışdır. Bəli, həmin sənədlər Rusiyadadır və bu məsələ ilk dəfə deyil ki, gündəmə gəlir. Yəni, əvvəllər də Kremlin təmsilçiləri, xüsusən də Xarici işlər naziri S.Lavrov Moskvanın nizamlama prosesində iştirakından danışarkən, real xəritələrin Rusiyada olduğunu vurğulamışdı. Elə isə sual olunur: real xəritələrdə Ermənistan adlı dövlət varmı və ya hansı formada var? Bu sual da ritorik olduğundan əlavə şərhə ehtiyac duymuruq. Sadəcə bunu deyirik: düşünmək növbəsi Ermənistanındır.
Əvəz CAHANGİROĞLU
XQ