Bəs Ermənistan?
Qalib Azərbaycan sülhün tərəfdarıdır. Biz 2024-cü ilin sülh ili olmasını arzulayırıq. Rəsmi Bakı bunun üçün əlindən gələn hər şeyi edir. Vasitəçilər, moderatorlar, sülh danışıqlarının platforması dəyişsə də, bizim sülh niyyətimiz dəyişməz qalır. Postmüharibə dövrünün ortaya qoyduğu reallıq bundan ibarətdir: Ermənistan özünün məntiqə və hüquqa sığmayan iddialarından əl çəkməli, Bakının hər iki tərəf üçün məqbul saydığı şərtlərlə sülhə razılaşmalıdır. İrəvan hazırda sülh prosesinin gözlənilən sonluğa çatmasından ötrü siyasi iradə və səy göstərməlidir. Dediyimiz kimi, bu məsələdə Azərbaycanın mövqeyi istər Ermənistan, istərsə də vasitəçi tərəflər üçün tamamilə aydındır.
Moskvanın ardınca Brüssel də sülh danışıqlarının növbəti raunduna evsahibliyi etmək üçün öz platformasını təklif etməyə cəhd göstərir. Görünən odur ki, Avropa İttifaqı Şurasının (AİŞ) prezidenti Şarl Mişel Ermənistan və Azərbaycan arasında davamlı sülhün bərqərar olmasına yönəlmiş səyləri təzələmək qərarına gəlib. Bu barədə “Politico” nəşri məlumat yayıb. Öyrənirik ki, AİŞ-nin ali diplomatı hər iki tərəfə məktub yazaraq, onları danışıqlar masasına qayıtmağa və sərhədlərin delimitasiyası kimi məsələlərdə irəliləyiş əldə etməyə çağırıb. Ən önəmlisi isə Aİ Şurasının prezidenti tərəflərə müraciətində “sülh razılaşmasını tamamlamağın” vacibliyini nəzərə çatdırıb.
İlk baxışda keçmiş vasitəçinin yenidən öz missiyasını davam etdirmək yönündə səyləri başadüşüləndir. Təki, bu müraciətin altında yalnız xoş niyyətin dayandığına əmin olaq. Müqəddəs kitablarda yazıldığı kimi, “Sülhə gələnlərlə sülhü yaradanlar bəxtiyardırlar”. Fəqət burada nəzərə almağa məcbur olduğumuz bir incə nüans var. Azərbaycan üçün istənilən tərəfin sülh təşəbbüsü narahatlıq yaratmasa da, hər halda, Aİ rəsmisinin bununla, əslində, nəyə nail olmağa çalışdığını dəqiq bilmək vacibdir. Bu məqamda AİŞ prezidenti Şarl Mişelin özünün deyil, yüksək səviyyəli başqa diplomatın dediklərinə diqqət yetirək: “Britaniyadakı görüşlər Azərbaycan Qarabağı geri almaq üçün “hərbi hücuma” başlayandan cəmi 9 ay sonra baş tutub. Bu, Şarl Mişelin rəhbərlik etdiyi və aylarla davam edən danışıqlardan sonra, Qərbin münaqişənin yalnız diplomatik həllinin bölgəyə sülh gətirə biləcəyi barədə xəbərdarlıqlarına baxmayaraq baş verdi”.
Bölgəyə sülhün yalnız diplomatik yolla gələ biləcəyini bəyan edənlər bunun alternativini qəbul etməsələr də reallıqda məhz, bu, baş verdi. Danılmaz fakt ondan ibarətdir ki, bölgəyə sülhü diplomatik danışıqlar deyi, Azərbaycan Silahlı Qüvvələri gətirdi. Bununla da “boz zona”lar həmişəlik qapadıldı, separatizm epidemiyasının kökü birdəfəlik kəsildi. Azərbaycan uzun illər gözlədi və beynəlxalq hüququn danışıqlar masası arxasında qələbə çalmayacağına əmin olandan sonra, işğalçı məhz silah gücü ilə torpaqlarımızı tərk etməyə məcbur edildi. Ardınca Cənubi Qafqazada yaranmış yeni reallıqla barışmaq istəməyən kənar vasitəçi-aktorların ikiüzlülüyü ilə üzləşdik. Artıq açıq söyləyə bilərik ki, Aİ-nin marağı heç də Ermənistanla Azərbaycan arasında “uzun və davamlı sülhün bərqərar olmasında” deyil, qitələrarası nəqliyyat dəhlizlərinə nəzarəti ələ keçirməkdir.
* * *
“Biz görürük ki, bu gün beynəlxalq hüquq normaları kobud şəkildə pozulur. Biz görürük ki, beynəlxalq hüquq selektiv tətbiq edilir. Biz uzun illər bu yanaşmaya məruz qalmışıq. Biz səsimizi ucaldırdıq və deyirdik BMT Təhlükəsizlik Şurası 4 qətnamə qəbul edib ki, Ermənistan qoşunları dərhal və qeyd-şərtsiz Azərbaycanın ərazisindən çıxarılmalıdır. Ancaq o qətnamələrə riayət edilmirdi və bu gün həmin o tendensiya davam edir. Beynəlxalq hüquq işləməyəndə, imza o qədər də əhəmiyyətə malik olmayanda sülhün təminatı yalnız gücdür. Bunu deyərkən, əlbəttə, biz gələcəkdə yarana biləcək təhlükələri istisna etməməliyik, çünki dünya və bizim regionumuz bu gün çətin proqnozlaşdırılır. Ancaq hazırda xaricdən qaynaqlanan təhlükə səviyyəsi o qədər də yüksək deyil. Yəqin, bu, ona görədir ki, biz həmin təhlükənin öhdəsindən gələ bilirik”. Bu sözləri Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev iyulun 21-də Şuşa Qlobal Media Forumunda çıxışında deyib.
Bəli, bu gün sülhün təminatçısının yalnız güc olduğunu təkcə Cənubi Qafqazın ən uzunömürlü münaqişəsinin həlli timsalında deyil, eləcə də dünyanın digər qaynar nöqtələrində müşahidə etdiyimiz tendensiyalarda görürük. Biz, Zəngəzur üzərində nəzarəti yalnız ona görə güzəştə getməliyik ki, Aİ regiondankənar qüvvədir? Bundan savayı, unutmaq olmaz ki, Azərbaycan və Ermənistan arasındakı sülh danışıqlarında Aİ və ya ABŞ-nin vasitəçiliyi heç də “ədalət, humanizm və beynəlxalq hüququn normaları ilə” mütənasib gəlmir. Bəlkə də, bu, Ermənistan tərəfdən Azərbaycana qarşı düşünülmüş bir oyundur? Yaxın təcrübə bizi belə gümanlara düşməyə vadar edir.
Aİ Şurası rəhbərliyinin sülh çağırışlarının səmimiliyinə xələl gətirən əsas amil isə iyulun 22-də bu qurumun Sülh Fondu vasitəsilə Ermənistan ordusuna 10 milyon avro həcmində maliyyə yardımın ayrılması barədə qərarı oldu. İndi biz Aİ-nin “lokomotivi” sayılan Fransanın Ermənistana birmənalı hərbi-texniki dəstəyini görəndən, Parisdə Olimpiya Oyunlarının açılışının canlı yayımında şərhçinin “Ermənistan tarixən fransızların ürəyinə yaxın olan ölkədir” xitabını, ardınca “ermənilər Azərbaycan Ordusundan əziyyət çəkib, Dağlıq Qarabağı itiriblər” kimi avantürist açıqlamasını eşidəndən sonra bu quruma necə etimad göstərək? Axı, Azərbaycanın səmimi münasibətini, etimadını onlar özləri itiriblər.
Bütün bunlar azmış kimi, bu yaxınlarda Fransanın Ermənistandakı səfiri Olivye Dekotininin sosial şəbəkələrdə yazdığı “Dağlıq Qarabağ ermənilərinin Beynəlxalq Ədalət Məhkəməsi tərəfindən tanınan hüquqları var. Bu, ilk növbədə geri qayıtmaq hüququna aiddir” təxribatçı-separatçı açıqlamasını hansı diplomatik müstəvidə yozmaq olar? Bəlkə biz də ermənilərin Azərbaycana qayıtması mövzusuna soydaşlarımızın Ermənistandakı doğma yurdlarına qayıdışından sonra baxılacağını tələb edək? Hər halda, baş verən son hadisələr bizi bu barədə düşünməyə vadar edir.
İstənilən danışıqların məğzi təkcə tərəflər arasında hansısa razılaşmaya gəlmək deyil. Bu, həm də düşmənə başa salmaq fürsətidir ki, o, istənilən halda vurduğu ziyanın əvəzini ödəyəcək. Məsələyə bir qədər geniş rakursdan yanaşsaq, deyə bilərik ki, müasir dünyada silahsız diplomatiya musiqi alətləri olmayan orkestr kimi bir şeydir. Bu diplomatik silah isə ordunun gücü ilə təmin edilir. Acı həqiqət həm də ondan xəbər verir ki, bütün Avropa və ümumbəşəri dəyərlərin bir araya gəlməsinə baxmayaraq, dünya güc üzərində bərqərar olub. Nə gizlədək ki, güc hazırda Avropada və dünyada, doğrudan da, ən mühüm və universal dəyərdir. Məhz həm də buna görə Ermənistan konstitusiyasına düzəlişlər edilməyincə sülh müqaviləsi olmayacaq. Azərbaycan həmin müqaviləsiz də yaşamağa və inkişaf etməyə hazırdır. Amma daxili siyasi tarazlığı pozulmuş, logistika və infrastrukturu dalana dirənmiş Ermənistanın isə sonda ayağımıza qapanıb imdad diləyəcəyi gün uzaqda deyil. Onu bu duruma salanlara da təkcə Cənubi Qafqazın deyil, dünyanın siyasi xəritəsinə diqqətlə baxmalarını tövsiyə edirik.
Fikrət SADIXOV,
Qərbi Kaspi Universitetinin professoru, politoloq:
– Ola bilsin ki, Şarl Mişelin təşəbbüsü yeni təkliflərlə, yaxud düşünülmüş hansısa addımlarla bağlıdır. Amma şəxsən mən buna müəyyən qədər tərəddüdlə yanaşıram. Burada, sadəcə olaraq, özünə siyasi xal qazandırmaq niyyətinin silueti görünür. Çox güman ki, Şarl Mişelin vasitəçilk edəcəyi yeni görüş də heç bir nəticə verməyəcək. Çünki Azərbaycan və Ermənistan arasında bir çox məsələlər öz həllini tapıb. Həllini gözləyən məsələlərin də nədən ibarət olduğu İrəvana yaxşı məlumdur. Həmin məsələləri bir daha Brüsseldə müzakirəyə çıxarmağa ehtiyac varmı? Düşünürəm ki, belə bir təşəbbüsə bir qədər şübhə ilə yanaşmağımız lazımdır.
Azərbaycan heç vaxt obyektiv və ədalətli danışıqlardan imtina etməyib. Bizi bu platfotmaya dəvət edən dövlət başçısı, yaxud beynəlxalq təşkilatın rəhbəri olsa da, əsas göstərici nəticədir. Arzu olunan nəticəni əldə etməkdən ötrü isə müəyyən şərtlər yerinə yetirilməlidir. Bu zaman Azərbaycana qarşı hər hansı şərt irəli sürülə bilməz. Çünki bizim qonşularımıza, başqalarına qarşı ərazi iddiamız yoxdur. Amma Ermənistanın ölkəmizə qarşı ərazi iddiaları hələ durur. Əvvəlcə bu məsələlər uyğun formada öz həllini tapmalı, sonra müzakirələr danışıqlar masası arxasında davam etdirilə bilər. Düşünürəm ki, təcrübəli diplomat kimi, Şarl Mişel bunu anlamalı və sülh dialoqunda real nəticəyə nail olmaq istəyirsə, bunları nəzərə almalıdır.
İmran BƏDİRXANLI
XQ