Yəmən husiləri Səudiyyə Ərəbistanının Ciddə və Şərqi Afrikadakı Cibuti limanları arasında Qırmızı dənizdə dörd dənizaltı internet kabelini zədələyib. Bu barədə İsrailin “Globes” qəzeti məlumat yayıb. Nəşrin məlumatına görə, bu, Avropa və Asiya arasında internetdə fasilələrə səbəb olub. Əsas zərər Körfəz ölkələri və Hindistanda qeydə alınıb.
Nəşr aydınlaşdırıb ki, “AAE-1”, “Seacom”, “EIG” və “TGN” şirkətlərinə məxsus kabellər zədələnib. Həmin kabellər Misir və Səudiyyə Ərəbistanından keçərək Şərqi Asiya, Avropa, Afrika, Hindistan, BƏƏ, Cibuti , Cənubi Avropa və Marsel arasında internet əlaqələrini gerçəkləşdirir.
Beləliklə, nəşrin məlumatına görə, husilərin hücumu internet rabitəsində ciddi pozulmalara səbəb olub, ən çox zərərin Körfəz və Hindistandakı istifadəçilərə dəydiyi bildirilib. Eyni zamanda, fəsad ciddi olsa da, kritik həddə çatmadığı vurğulanıb.
“Globes” qəzetinin yazdığına görə, kabel əməliyyatı 8 həftədən gec olmayaraq bərpa edilə bilər. Həmçinin şirkətlərin çox güman ki, təmir zamanı risklərə görə podratçılara yüksək mükafat ödəməli olacaqları da gözlənilir.
Nəşr, eyni zamanda, xatırladıb ki, husilər Qırmızı dənizdə İsrailə aid gəmilərə hücum etmək niyyətlərini açıqlayıblar. Onlar İsrail və Fələstin arasında qarşıdurma başlayandan yəhudi dövləti ilə əlaqəli şirkətlərin gəmilərinə hücum edəcəklərini bildiriblər, lakin hücumlar nəticəsində üçüncü ölkələrin ticarət gəmilərini də vurublar.
Onu da qeyd edək ki, bu il fevralın 18-də Yəməndə husi üsyançıları Ənsar Allah tərəfindən Britaniyanın Rubymar yük gəmisinə hücumundan sonra Qırmızı dənizin 18 mil (təxminən 29 kilometr) ərazisində neft ləkəsi əmələ gəlib. Bundan 3 gün sonra isə husi üsyançıları tərəfindən Yəmənə humanitar yardım aparan “Sea Champion” gəmisinə iki raket atılıb. Raketlərdən biri gəminin yaxınlığında partlayaraq kiçik ziyana səbəb olub. Buna baxmayaraq, ekipaj son mənzilə doğru yolunu davam etdirə bilib.
Son zamanlar husilərin Qırmızı dənizdə gəmilərə hücumu yükdaşıma proseslərinə də ciddi təsir göstərib, təchizat zəncirinin pozulmasına səbəb olub. Baş verən hadisələr fonunda logistika şirkətləri tərəfindən alternativ marşrutlara üz tutmağa qərar verilib. Bu marşrutlardan biri Ümid burnundan keçməklə yüklərin Avropaya çatdırılmasıdır ki, bu zaman çatdırılma müddəti ən yaxşı halda 20 gün, daşımaların xərci isə ən azı 70 faiz artıb. Həmçinin yeni yoldan istifadə gəmi və konteyner çatışmazlığına da səbəb olub ki, bu da qiymət artımında öz əksini tapıb. Bütün bu amillər Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutunun (Orta Dəhliz) cəlbediciliyini və Azərbaycan logistikasının əhəmiyyətini ön plana çıxarıb.
Son dövrlər regionda baş verən hadisələr, xüsusilə Rusiya–Ukrayna münaqişəsi Orta Dəhlizin əhəmiyyətini və bu istiqamətdə daşımaların həcmini nəzərəçarpacaq dərəcədə artırıb. Təsadüfi deyil ki, ötən il Azərbaycanda dəniz nəqliyyatı ilə yükdaşımaların həcmi 2022-ci illə müqayisədə 2,1 dəfə artıb. Bu nəqliyyat vasitəsilə ixrac olunan yüklərin həcmində 48 faiz, idxal olunan yüklərin həcmində isə 2,1 dəfə artım müşahidə olunub.
Beləliklə, hazırda dəyişən geosiyasi vəziyyət nəticəsində Orta Dəhlizin artan potensialı husilərin Qırmızı dənizdə üzən gəmilərə hücumu ilə diqqət çəkir. Bunun əsas səbəblərindən biri də son həftələrdə Asiya-Avropa kimi ən çox zərər görən marşrutlarda yükdaşıma tariflərinin təxminən 300 faiz artmasıdır ki, bu tariflər potensial olaraq daha iki dəfə arta bilər. Bir çox gəmiçilik şirkəti yükdaşımalarda, əsasən, təhlükəsizliyə üstünlük versə də, xərc və zaman amili də diqqətdən kənarda qalmır. Hazırda ən böyük logistika şirkətləri tərəfindən gəmilər təhlükəsizlik səbəbi ilə Qırmızı dəniz və Süveyş kanalına deyil, Ümid burnundan (Cənubi Afrikanın yaxınlığından) keçməklə Avropaya çatdırmağı qərara alınıb, bu zaman ciddi vaxt və maliyyə itkisi ilə üzləşilib. Bununla da bu gün diqqət Azərbaycanın da fəal iştirakçısı olduğu Orta Dəhlizə yönəlib.
Samir HEYDƏROV,
iqtisadçı-ekspert
Hazırda dünyada güc mərkəzləri arasında resurslar və bazarlar uğrunda qızğın mübarizə gedir. Bu baxımdan tranzit yollarının önəmi inkşaf etmiş ölkələin iqtisadiyyatları üçün mühüm əhəmiyyət daşıyır. Ona görə də dünya iqtisadiyyatının təchizat zəncirində əsas amillərdən biri olan beynəlxalq ticarət yolları “Şərq-Qərb” və “Şimal-Cənub” bu gün dunyanın gündəmindədir. Çünki Qırmızı dənizdə İsrail və Avropa gəmilərini hədəf alan Husi yaraqlılıarı böyük şirkətlərin ticarət marşurutlarını dəyişdirməyə təsir göstərir.
Mövcud problemlər barədə danışarkən qeyd edə bilərik ki, bu gün Almaniyada elektromobil istehsal edən “Tesla” şirkəti vəsait çatışmazlığı səbəbindən zavodlarını bağlamağı düşünür.Son günlər aparıcı sosial mediya şəbəklərinin fəaliyyətində belə meydana gələn problemər də bütün şübhələri Husi yaraqlılarının üzərinə yönləndirir. Belə ki, kommunikasiya xətlərinin onlar tərəfindən kəsilməsi versiyası üzərində daha çox dayanılır.
Bütün bunları nəzərə alaraq Orta Dəhlizin əhəmiyyətinin artdığını və Avropa logistik şirkətlərinin diqqət mərkəzinə gəldiyini söyləmək olar. Son zamanlar Almaniyanın Azərbaycan–Ermənistan arasinda sülhyaratma missiyası və vasitəçiliyi, Avropanın lokomativ ölkəsinin Cənubi Qafqazda dayanıqlı sülhdə nə qədər maraqlı olduğunu bir daha göstərir.
İndiki geopolitik reallıqlar Azərbaycanın tranzit imkanlarını da artırır. Respublikamız həm “Şərq-Qərb”, həm də “Şimal-Cənub” marşrutlarının inteqrasiya etdiyi bir ölkəyə çevirilir. Baxmayaraq ki, Avropanın bəzi ölkələri 2023-cu ildə Orta Dəhliz üzrə yükləri otürməkdən qismən imtina etsələr də, artıq bunun əksi müsahidə olunur.
Azərbaycanın tranzit imkanları aparılan işlər nəticəsində artrılır. Eyni zamanda, Rusiya Federasıyasinin baş nazirinin müavini Marat Xusnullin də öz çıxışında Rusiyanın Hindistana edəcək ixracın Azərbaycan üzərindən keçərək həyata keçirilməsini nəzərdə tutduğunu bəyan etməsi tarixi İpək Yolu üzərində yerləşən Azərbaycanın açar ölkə olmasının bariz göstəricisidir.
Son olaraq onu demək olar ki, “Azerbaijan Digital Hub” proqramının birinci mərhələsi çərçivəsində icra edilən ən mühüm layihələrdən biri də məhz Avropa ilə Asiya arasında rəqəmsal telekommunikasiya dəhlizinin yaradılması ilə bağlı aparılan “Rəqəmsal İpək Yolu” (“Digital Silk Way”) layihəsidir.
Tarixi İpək yolunu üzərində yerləşən əlverişli coğrafi mövqeyə “Şimal-Cənub” və “Şərq-Qərb” nəqliyyat dəhlizlərinin mərkəzinə çevrilmiş Azərbaycan Respublikası hazırda Qərblə Şərq arasında, həm də rəqəmsal ipək yolunun yaradılması üzrə geniş imkanlara sahibdir. Proqram çərçivəsində icra olunan bu layihə Avropa internet mərkəzlərindən rəqəmsal kontentin və internet xidmətinin məhz Azərbaycan üzərindən Asiya ölkələrinə daşınmasını nəzərdə tutur.
Layihə Azərbaycanın yaradılacaq telekommunikasiya dəhlizində mərkəzi mövqeyə sahib olmasını, internet xidmətinin və iri kontent operatorları olan “Google”, “Amazon”, “Alibaba”, “Netflix”, “Facebook” və digərlərinin kontentin daşınmasında tranzit ölkə olmasını, gələcəkdə isə Bakının İnternet Mübadilə Mərkəzinə çevrildikdən sonra mərkəzə çevrilməsini və bu kontentin, eləcə də internetin artıq buradan Orta və Cənubi Asiya regionu dövlətlərinə, eləcə də ətraf region dövlətlərinə daşınmasını özündə ehtiva edir.
V.BAYRAMOV
XQ