II MƏQALƏ
Geniş sosial kəsimlərin hakimiyyətə qarşı kəskin narazılığı siyasi böhranı münaqişəli situasiyaya çevirə bilər.
Vladimir Melnik
“Maşa aqressor” qapalı geosiyasi dairədə
I məqalədəki sonuncu tezisdən aydın olur ki, Ermənistanın aqressivliyi dünya təcrübəsində müşahidə edilmiş siyasi böhranlardan fərqli izahlara malikdir. Belə ki, XX əsrdə Avropa dövlətləri, adətən, özlərinin güclü olmalarına istinad edərək yad torpaqlarda böhranlar yaratmış, işğallar həyata keçirmiş və əldə etdiklərini saxlamaq üçün başqa güclü dövlətlərlə savaşmışdır. Bunu şərti olaraq, “klassik siyasi böhran modeli” adlandıraq. Adətən, bu böhranlardan sonra onu yaradan güclü dövlət konstitusiya dəyişikliyinə getməmişdir. Nadir hallarda güclü dövlətlər öz Ana yasalarında nəyisə dəyişərlər. Bu, bir qayda olaraq, güclü dövlət daha güclü və təsir dairəsi daha əhatəli olan inkişaf səviyyəsinə yüksələndə və ya toplumda total yeniliklər baş verəndə olur. Məsələn, Türkiyə yeni konstitusiya qəbul etməyə hazırlaşır. Çünki Türkiyə Cümhuriyyəti daha yüksək inkişaf və daha əhatəli təsir səviyyəsinə çatmışdır və bunların Ana Yasada əks olunması vacibdir.
Ermənistan isə nəyə nail olmuşdur? Müsbət heç nəyə! Bəs onda İrəvan hansı səbəblərdən konstitusiyası ilə bağlı ajiotaj yaratmağa çalışır? Guya, hazırkı ölkədaxili siyasi, sosial, ideoloji, iqtisadi, idarəetmə və digər reallıqların fonunda ciddi yeni inkişaf bazası yarada bilər? Bu, bizə hələlik absurd arzu kimi görünür, lakin Ermənistan, həqiqətən, konstitusiyasında müəyyən dəyişikliklər etməlidir ki, heç olmasa salamat qala bilsin.
Deməli, Ermənistanın indiki konstitusiya dəyişikliyi ilə bağlı atmaq istədiyi addımın arxasında açıq deyilməyən iki məqam dayanır.
Birincisi, son 300 ildə ermənilərin və sonra Rusiyanın, onlara torpaq hədiyyəsindən sonra, “Ermənistan” adlandırdıqları qondarma ölkədə dövlət qurmaq cəhdləri heç bir müsbət nəticə verməmişdir. Bunu artıq üstüörtülü də olsa etiraf edirlər.
İkincisi, XXI əsrin gəlişi ilə Ermənistan özünü çıxılmaz qapalı geosiyasi labirintə salmışdır. O, daxili və xarici miqyasda elə ziddiyyətlər yaratmışdır ki, indiki konstitusiyanın verdiyi hüquqi imkanlar onlardan xilas olmağa yetərli deyildir. Buna görə də mütləq konstitusion dəyişiklik olmalıdır.
Bunlardan Ermənistanın siyasi böhranın yeni növünü yaratdığı və buna görə də ondan xilas yollarının hələ müəyyən edilmədiyi qənaətini almaq olar. Yuxarıda vurğulanan ümumi tezislərin fonunda erməni siyasi böhranının daha konkret politoloji izahını vermək olar.
Siyasi böhrana aparan yol
Ermənistanın yaratdığı siyasi və geosiyasi böhranın başlıca səbəbi onun dövlət və toplum olaraq zəifliyindən qaynaqlanmışdır. Son 300 illik tarixlərində ermənilər mənəvi və siyasi-ideoloji aspektlərdə daim uydurma faktlarla qidalanmışlar. Onları kənardan təsirlərlə inandırmışlar ki, qədim xalqdırlar, güclü dövlətlər qurmuşlar və bu “şanlı tarixi” bərpa etmək olar. Bunun üçün başlanğıc şərt kimi türk və müsəlmanları mütləq mənada düşmən kimi qəbul etməlisən. Guya, erməni dövlətçiliyi ona görə tarixdə duruş gətirə bilmədi ki, onu türk müsəlmanlar məhv etdilər. Yəni burada psixoloji olaraq bir xalqın taleyinin onun özünün daxili keyfiyyətləri ilə deyil, kənardan olan təsirlərlə formalaşdırıldığını zavallı erməni kütləsinə sırımağa başladılar.
Bu prosesin maraqlı bir cəhəti vardı. Bir tərəfdən, erməni dövlətçiliyini başqalarının məhv etdiyini sadə ermənilərə sırımaqla faktiki olaraq onların zəif olduqlarını şüuraltına yeridirdilər. Digər tərəfdən isə ermənilərin çox qədim və güclü olmalarını aşılamağa çalışırdılar. Bu iki zidd xəttin psixoloji anatomiyasını erməni şüuru anlaya bilmədi və o,kənardan olan tovlatmalara tam olaraq aldandı. Nəticədə erməni mentaliteti və siyasi şüurunda çox ciddi əyintilər və hətta şizofrenik faktorlar inkişaf etdi.
Ermənilər türk və müsəlmanlara, o cümlədən, azərbaycanlılara qarşı elə nifrət etdilər ki, dünyada misli görünməmiş cəza üsulları, təhqir formaları, işgəncə metodları yaratdılar. Onlar heç bir əsas olmadan milyonlarla türk – müsəlmanın həyatını məhv etdilər. Minbir işgəncə, təhqirlər və əxlaqsız savaşlarla, sözün əsl mənasında, soyqırımları törətdilər. Soyqırımı törətməkdə ermənilər avropalıları da keçdilər.
Bütün bunlar erməni psixologiyasında və davranışında heç yerdə görünməmiş radikalizm, ultramillətçi amillər, qatı nifrət və saymazlıq yaratdı. Ermənilərə tədricən kənardan edilən havadarlıqlar onlarda bütün situasiyalarda mənəvi, sosial, siyasi və hüquqi aspektlərdə haqlı olduqları kimi yalançı təsəvvürlər formalaşdırdı. Onlara elə gəldi ki, bütün hallarda erməni həm üstün, həm də haqlıdır. Və bunun əksi də doğrudur: bütün hallarda türk-müsəlmanlar geridə qalmış və haqsızdırlar. Bu durumun uzun müddət erməni şüurunda qalmasına Cənubi Qafqazın əvvəlcə Rusiya imperiyasının, sonra isə SSRİ-nin tərkibində olması rəvac verdi. Həmin mərhələdə ermənilər xüsusi təbliğ olunur və bunun fonunda azərbaycanlılar aşağılanırdı.
Kremlə elə gəlirdi ki, ermənilərin timsalında əbədi olaraq özünə sadiq kölələr yetişdirə bilmişdir. Lakin ruslara münasibətdə də ermənilər ənənəvi dönüklüklərində qaldılar. II Qarabağ savaşından sonra Ermənistan rəhbərliyi adəti üzrə özünü deyil, yenə kənar qüvvəni ittiham etdi. İrəvan konkret olaraq Rusiyanı onu müdafiə etməməkdə günahlandırmağa başladı və bu proses son zamanlar, ümumiyyətlə, Ermənistanın özünə yeni havadar axtarışı ilə xarakterizə olunmaqdadır. Etiraf edək ki, Ermənistanın siyasi böhrana düşməsində onun bu dönüklüyü də ciddi rol oynamışdır.
Yuxarıda qeyd edilənlər göstərir ki, Ermənistanın hazırkı siyasi böhranının fonunda aparılan yeni konstitusiya müzakirələrinin kökündə dövlət və millət zəifliyi faktı dayanır. Burada “zəiflik” anlayışının iki aspekti nəzərdə tutulur. Birincisi, Ermənistan həmişə öz daxili tələbatına görə deyil, kənardan olan təsirlərə görə siyasi addımlar atmışdır və bu proses davam edir. İkincisi, bir toplum olaraq ermənilər uydurma faktlar əsasında qonşu xalqlara qarşı dərin nifrət üzərində tərbiyələnmişlər ki, bu da yekunda konkret psixoloji apatiya və hətta ətrafa şizofrenik münasibət formalaşdırmışdır. Ermənilər toplum olaraq hazırda dünyanın başlıca çağırışlarını anlaya bilmirlər və buna görə də dəyişikliklərə verdikləri reaksiyalar adekvat deyildir.
Erməni siyasi böhranının digər əlaməti cəmiyyətdə hakimiyyət – xalq münasibətlərinin qarşılıqlı etimatsızlıq mühiti üzərində qurulması ilə bağlıdır. İqtidar cəmiyyətin bir çox kəsiminə, cəmiyyət də isə bütövlükdə, hakimiyyətə etibar etmir. Politoloji terminlə desək, hər iki tərəf “siyasi kredit” limitini artıq keçmişdir. Buna görədir ki, hazırda Ermənistanda kütləvi etirazlar dalğası səngimir – hər kəs qarşısındakını günahlandırır. Hakimiyyətin legitimsizliyi olduqca ciddi məsələdir və belə bir ölkədə sabitlik mümkün deyildir. Sağlam düşüncəyə əsaslanan və konstruktiv xarakter daşıyan qərarların qəbul edilməsi ehtimalı da sıfra yaxındır. Bu səbəbdən, Ermənistanda yaxın zamanlarda siyasi böhranın finişə çıxacağına inanmaq çox çətindir.
Erməni siyasi böhranının başqa bir özəl xüsusiyyəti onun qəti geosiyasi kurs müəyyən edə bilməməsindən qaynaqlanır. İndi rəsmi İrəvan Rusiyaya deyil, Qərbə üstünlük verdiyini bəyan edir. Ancaq buna Kreml kəskin reaksiya verdikdə praktiki addım ata bilmir. İrəvan nəzərə alır ki, indi arxalandığı Qərb Gürcüstanda M.Saakaşvili hakimiyyətini axıra kimi qoruya bilmədi. Eyni ssenari İrəvanda da təkrar oluna bilər. Bunun üçün Ermənistan rəhbərliyi çevik geosiyasi seçim etməlidir. Proseslər isə göstərir ki, o, buna qadir deyildir. Xüsusilə, Antalyada Rusiya xarici işlər naziri Sergey Lavrovun Ermənistanın geosiyasi oyunu ilə bağlı faktiki olaraq təhdidedici və aşağılayıcı fikirlər bəyan etməsindən sonra, ölkə üzərində qara buludların dolaşdığı haqqında daha çox danışılmağa başlanmışdır. Məsələ ondan ibarətdir ki, S.Lavrov açıq ifadə etmişdir ki, Moskva Ermənistanla bağlı mövqeyinə yenidən baxa bilər ki, bu da çox şeyin dəyişməsi ilə xarakterizə olunar. Ekspertlər bu fikri birbaşa xəbərdarlıq və təhdid kimi qiymətləndirirlər. Açıq deyək ki, hazırda Rusiya ilə münasibətlərin həssaslığı Ermənistanın indiki siyasi böhranının mərkəzi punktunu təşkil edir.
Vurğuladığımız xüsusiyyətlərlə yanaşı, Ermənistanın indiki siyasi böhranında Azərbaycanla münasibətləri normallaşdıra bilməməsinin həlledici rol oynadığını da demək lazımdır. Çünki Ermənistanı indiki vəziyyətə həm də Azərbaycanın II Qarabağ savaşında və 23 saat 41 dəqiqəlik antiterror tədbirlərində əldə etdiyi qalibiyyətlər salmışdır. Bu qələbə Ermənistanın indiyə qədər yeritdiyi daxili və xarici siyasətin yararsızlığını üzə çıxarmışdır.
Hərb meydanında isə Azərbaycan Ordusu, sözün həqiqi mənasında, Ermənistan ordusunu darmadağın etmişdir. Bununla da Ermənistan bir dövlət kimi hərbi məğlubiyyətə uğramış, bir cəmiyyət kimi də “qəflət yuxusunda yatdığı”nı anlamışdır. Konkret olaraq, erməni cəmiyyəti başa düşmüşdür ki, Ermənistan ordusu haqqında indiyə kimi yalanlar danışmışlar və ölkənin təhlükəsizliyinin kənar qüvvələrə etibar edilməsi tarixi səhv olmuşdur. Bu faktorların birgə təsiri nəticəsində Ermənistan cəmiyyəti psixoloji bədbinliyə düçar olmuş və onun acı nəticələri cəm halında siyasi-psixoloji və sosial böhran yaratmışdır.
Daxili ziddiyyətlər və yeni konstitusiya
Sual nə ritorikdir, nə də ittihamedici. O, Ermənistanın daxili durumunun real mənzərəsindən çıxış edərək sağlam düşüncəyə əsaslanır. Doğrudan da, dövlətçiliyin, millilik anlayışının və idarəetmənin müasir tələblərə uyğun məzmunlaşmadığından yaranmış dərin və əhatəli siyasi böhranı, sadəcə olaraq, yeni konstitusiya vasitəsilə aradan qaldırmağı düşünmək ciddi haldırmı? Bu, arabanı atın qabağına qoşmaq misalını xatırladır. Əgər siyasi böhran XX əsrin siyasi böhranlarından fərqli olaraq dövlətin güclü olmasından deyil, zəifliyindən və daha dəqiqi, ümumiyyətlə, müstəqil dövlətin qurulmasının alınmamasından qaynaqlanırsa, burada hüquqi aspektin aparıcı rol oynaması yetərli ola bilməz.
Öncə, Ermənistan cəmiyyətinin özü “sağalmalı”dır. Ermənilər toplum halında psixoloji və özündən razılıq ilğımından qurtulmalıdırlar. Bu isə konstitusiya ilə tənzimlənən məsələ deyildir. Burada daha dərin sosial-psixoloji, mədəni və ideoloji qatlarda işləmək lazımdır. Xüsusilə, ermənilərin “millət” və “ideologiya” anlayışları dəyişməlidir. Bu, baş verməsə, heç bir hüquqi qaydalar, hətta konstitusiya çərçivəsində tətbiq edilsə belə, fayda verməyəcək. Əksinə, köhnə təfəkkürlü cəmiyyətlə yeni konstitusiyanın prinsipial məqamları arasında ziddiyyətlər kəskinləşəcək ki, bu da ortaya yeni siyasi böhran çıxaracaqdır. Ondan erməni xalqının və hakimiyyətin qurtuluşu mümkün olmayacaq. Deməli, rəsmi İrəvanın indi tutduğu yol yeni siyasi dalana aparır. Ancaq xilas yolu vardır.
Tarixi etiraflar: siyasi böhrandan çıxış yolu
Ermənistan dövlət və xalq olaraq üç tarixi etirafı qəbul etməlidir. Birinci, erməni millətçiliyinin düzgün məzmunlaşdırılmaması, ikinci, qonşu dövlətlərlə münasibətlərin real və ədalətli geosiyasi, sosial-psixoloji, mədəni-mənəvi, siyasi kriteriyalar üzərində qurulmaması, üçüncü, Azərbaycanın qələbəsini səmimi qəbul edə bilməməsi. Yalnız bu etiraflardan sonra yeni konstitusiyadan danışmaq olar.
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru