Ötən sayımızda bu mövzuya toxunmuşduq. Bu gün bir qədər də ətraflı nəzər salmağı düşünürük. Ona görə də sərlövhəmiz dünənki yazımızın başlığını xatırladır. Əlbəttə, bir qədər fərqli formada. Bəli, mövzumuz prinsip etibarilə dəyişməzdir: Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyanın 44 günlük müharibə şəraitinin öyrənilməsi üzrə istintaq komissiyasının iyunun 20-də keçirilmiş iclasındakı çıxışı.
Əvvəla, bildirək ki, haqqında söz açdığımız çıxış hay siyasi dairələrində böyük ajiotaj doğurub. Əslində, onu bir qədər də körükləyib desək, daha yerinə düşər. Özü də ajiotajın sərhədləri Ermənistanı aşıb. Baş nazirin söylədiklərinə Rusiyanın siyasi dairələrindən də reaksiyalar gəlməkdədir. Bu barədə yazımızın sonunda söz açacağıq.
“Keçi axtarışında” preambula
Hələlik onu deyək ki, Nikol sanki 44 günlük müharibədən sonrakı “günah keçisi” axtarışlarını təzələmiş kimi görünür. O, ölkənin özündən əvvəlki rəhbərliyinə yüklənir. Konkret olaraq, sabiq prezidentlər Robert Koçaryan və Serj Sarkisyana. Elə görüntü yaradır ki, istər 44 günlük müharibədəki məğlubiyyət, istərsə də siyasi-diplomatik müstəvidə Qarabağın və Azərbaycanın işğal edilmiş digər torpaqlarının əldən çıxması onların yarıtmaz fəaliyyətinin nəticəsidir.
Nikolun arqumentləri maraqlıdır. O anlamda ki, bütün günahları öz üzərindən atmaq üçün kifayət qədər müxtəlif məqamlara toxunur. Əlbəttə, bizim üçün əsas olan onun dedikləri fonunda Ermənistanın ictimai-siyasi həyatındakı deqradasiyanın qabarıq şəkildə özünü göstərməsidir. Belə nəticəyə gələ bilərik ki, ölkə əhalisi ötən müddətdə total şəkildə aldadılıb. Nəzərə alaq ki, illüziyaların reallıq kimi təqdimatı erməni xəstəliyinin bariz təzahür formasıdır. Əslində, Paşinyanın fikirləri həm də həmin xəstəliyin alt qatlarının mükəmməl təsviridir.
Koçaryan – “buynuzlu keçi”
Başlayaq Nikolun Ermənistanın ikinci prezidenti Robert Koçaryana ünvanlanmış tənqidlərindən. O bildirir ki, Koçaryan Azərbaycanla danışıqları bağlı qapılar arxasında aparıb. Prosesdə Qarabağın Azərbaycanın tərkibindəki statusu məqbul hesab edilib. Lakin əhalinin bundan xəbəri olmayıb. İctimai bəyanatlar və dövlət təbliğatı səviyyəsində tamam fərqli məsələlər gündəmə gətirilib. Məsələn, həmin vaxt Ermənistan telekanalları Qarabağın və yeddi rayonun ölkənin tərkibindəki vahid xəritəsini göstərməyə başlayıblar. Oxşar xəritələr ictimai yerlərdə, hətta dövlət qurumlarında da asılıb. Necə deyərlər, arxayınlıq formalaşdırılıb.
Ümumən Koçaryanın apardığı danışıqların heç birində Qarabağa aidiyyatı olmayan rayonların qaytarılmaması kimi məqam yer almayıb. Azərbaycanla Ermənistan arasında danışıqlar gedə-gedə yeddi rayonun erməni toponimləri dövriyyəyə buraxılıb. Füzuli Varanda, Ağdam Akna, Qubadlı Sanasar, Zəngilan Kovsakan, Cəbrayıl Mehakavan, Kəlbəcər Karvaçar, Laçın Kaşatağ adlandırılıb. Danışıqlar isə Azərbaycan toponimlərindən istifadə olunmaqda davam edib, vətən elan edilən əraziləri alaq otları basıb, bəzi hallarda generallar hərbi qulluqçuların əməyindən istifadə edərək, orada buğda əkiblər. Bundan əvvəl isə birinci prezident Levon Ter-Petrosyanın “ələ keçirilmiş ərazilər”, daha sonra keçmiş xarici işlər naziri Vardan Oskanyan isə “işğal edilmiş ərazilər” ifadələrini işlədib. Yəni, Nikol demək istəyib ki, bu şəxslər də Qarabağı və digər yeddi rayonu Ermənistan torpaqları kimi görməyiblər.
N.Paşinyan deyib ki, Ermənistan hakimiyyəti Qarabağın statusu ilə bağlı referendumun keçirilməsini nəzərdə tutan Madrid prinsipləri ilə razılaşdığı üçün 1991-ci il Qarabağda ərazinin öz müqəddəratını təyin etməsi ilə bağlı reallaşmış referendumun nəticələri və legitimliyi şübhə altına düşüb.
“Koçaryan Qarabağı istənilən müstəqillikdən məhrum etdi və Qarabağ xalqının iradəsini pozdu. Üstəlik, o, bölgəni beynəlxalq səviyyədə tanınma statusundan da məhrum etdi”, – deyən Nikol ikinci prezidenti 1998-ci il seçkilərində saxtakarlıqla hakimiyyətə yiyələnməkdə və qeyri-legitim formada dövlət başçısı postunu tutmaqda da ittiham edib. Onun sözlərinə görə, həmin vaxt qüvvədə olan qanunvericilik Koçaryanın prezidentliyə namizədliyini irəli sürməsinə imkan vermirdi. Robert Qarabağın beynəlxalq səviyyədə tanınma və legitimlik əldə etmək şanslarını dünya ictimaiyyətinin Ermənistanda hakimiyyətin qəsbinə göz yumması üçün qurban verib.
Sarkisyan – “buynuzsuz keçi”
Bəs, üçüncü prezident Serj Sarkisyan nə edib? Paşinyanın bildirdiyinə görə, Sarkisyan konstruktiv danışıqçı imicini qazanmağa çalışıb və “pis danışıqlar yaxşı müharibədən yaxşıdır” kimi təhlükəli tezis irəli sürüb. Başa düşməyib ki, “pis danışıqlar” yolu Azərbaycana müharibəyə hazırlaşmaq imkanı verib. Bundan əlavə, Ermənistan hakimiyyətinin bu cür yanaşması yalvarış kimi səslənib. Azərbaycan isə əksinə, “mənə istədiyimi sülh yolu ilə ver, əks halda müharibə yolu ilə əldə edəcəyəm” prinsipini əsas götürərək savaşa hazırlıq görüb.
Paşinyanın fikrincə, Madrid prinsiplərinin qəbulu nəinki 1991-ci ildə Qarabağda keçirilmiş referendumun nəticələrini heçə endirdi, eyni zamanda, imkan verdi ki, Azərbaycan Qarabağ ətrafındakı yeddi rayonun məsələsini də Qarabağ müstəvisinə çıxarsın. Madrid prinsipləri, daha sonra 2010-cu ildə Ermənistanın inzibati-ərazi bölgüsü haqqında qanun qəbul edildi ki, ikinci sənəddə yeddi rayon “Dağlıq Qarabağ Respublikası” deyil, Azərbaycanın ərazisi kimi tanındı.
Bütün bunlarla yanaşı, Ermənistan tərəfi “plebissit keçirmək vədi” aldı. Halbuki, onun keçirilməsinin vaxtı de-fakto Azərbaycanın istəyindən asılı idi. Çünki qərarın konsensusla qəbulu əsas götürülürdü. Belə bir şəraitdə plebissitin, yəni referendumun təşkilində maraqlı tərəf sonradan onun necə düzənləməyi və ya heç olmamasını diktə edir. Bundan əlavə, proses zamanı hansı sualın veriləcəyi ilə bağlı heç bir məhdudiyyət yox idi. Əgər tərəflər məsələdə razılığa gəlməsələr, onda proses sadəcə baş tutmamış sayılır, nəticədə Qarabağ statussuz, başqa sözlə desək, Azərbaycanın tərkibində qalırdı. Baş nazir onu da xatırladıb ki, Ermənistan tərəfi Sarkisyanın hakimiyyəti illərində çoxsaylı risklər görüb və onları idarə etməyə çalışıb. Kazan prosesi vasitəsilə Qarabağa aralıq statusu verməyə çalışıb.
Baş nazir “demokratiyanın qladiatoru” qiyafəsində
Bəli, Paşinyanın 44 günlük müharibə şəraitinin öyrənilməsi üzrə istintaq komissiyasının iclasında səsləndirdikləri, onun ancaq Azərbaycanın gücü ilə hesablaşmasının nəticəsidir. Daha doğrusu, o, sübut edir ki, yalnız Bakının gücü torpaqların işğaldan azad edilməsinə gətirə bilərdi. Bu məqamı heç də əbəs yerə vurğulamadıq. Çünki yuxarıda da bildirdiyimiz ki, Nikol hazırda 44 günlük müharibəyə görə sanki “günah keçisi” axtarışındadır. Və o keçi qismində həm ölkənin ikinci, həm də üçüncü prezidentini görür. Hərçənd, baş nazirin Sarkisyandan çox Koçaryanın üstünə getdiyi aşkardır.
Nikolun çıxışındakı qeyri-səmimilik isə bundadır ki, o, Qarabağın yalnız əvvəlki hakimiyyətlərin səhvi səbəbindən, belə demək mümkünsə, əldən çıxdığı düşüncəsindədir. Yəni, Paşinyan üçün bölgənin əbədi və əzəli Azərbaycan torpağı olması məntiqi yaddır. O, əsl həqiqətləri dilə gətirməkdən uzaqdır. Sanki Qarabağ danışıqlar masası arxasında uduzulmuş ərazidir. Baş nazir oyunda özünün iştirak etmədiyini bildirir, məsuliyyəti boynundan atır.
Nəzərə alaq ki, “Qarabağ Ermənistandır– nöqtə” bəyanatını verən, “yeni ərazilər uğrunda yeni müharibə” şüarını irəli sürən nə Koçaryan idi, nə də Sarkisyan. Bunu Paşinyan etmişdi. Baş nazirin söylədiklərindən belə nəticə çıxarmaq olar: O, hakimiyyətə yiyələnəndə də indi dilə gətirdiyi qənaətə gələrək görüb ki, Qarabağın, o cümlədən digər Azərbaycan torpaqlarının Ermənistana məxsusluğunun təsdiqi üçün şans qalmayıb. Səmimi olsaydı, torpaqları müharibəsiz qaytarardı. Başqa sözlə, şanssızlığını əvvəldən bilər və bəyan edərdi. Etmədi və özünü “demokratiyanın qladiatoru” kimi apararaq, ölkəmizə qarşı demarş xətti götürdü. Nəticədə Ermənistan üçün böyük rüsvayçılıqla sona çatmış 44 günlük müharibə qaçılmaza çevrildi.
Bir məqamı da vurğulayaq ki, Paşinyan 44 günlük müharibə şəraitinin öyrənilməsi üzrə istintaq komissiyasının iclasının qapalı yox, açıq şəkildə keçirilməsini istəyib. Yəni, özü bütün suallara açıq cavab verməyi vacib sayıb. Bu da təsadüfi deyil. Nikol yaxşı başa düşür ki, Qarabağ da daxil olmaqla, Azərbaycanın 86,6 min kvadratkilometr ərazidə suverliyini tanıması ona qarşı ciddi təzyiqlər doğurub. Buna görə çalışır ki, müharibə və Qarabağ danışıqları ilə bağlı bütün detalları açıqlasın və həmin təzyiqləri özündən uzaqlaşdırsın. Beləliklə də hakimiyyətini saxlamaq üçün mənəvi immunitet qazansın.
Məğlubiyyət insanı “yetim gününə” qoyur
İndi isə gələk sonda bildirəcəyimizi vurğuladığımız məqama. Bəli, Ermənistan baş nazirinin sözləri Rusiya siyasi dairələrində də müzakirəyə səbəb olub. Bu baxımdan Moskva Dövlət Beynəlxalq Münasibətlər İnstitutunun tərkibindəki Beynəlxalq Tədqiqatlar İnstitutunun Avro-Atlantika Təhlükəsizlik Mərkəzinin aparıcı elmi işçisi, politoloq Sergey Markedonovun bildirdikləri maraqlıdır. Markedonov “Don kazakı” teleqram kanalında N.Paşinyanın nə üçün İkinci Qarabağ müharibəsi müstəvisində tarixə baş vurduğuna 5 müstəvidə özünəməxsus izah verib. Həmin izahatı təqdim edirik:
1. Ermənistanın baş naziri ictimai məkanda İkinci Qarabağ müharibəsinin nəticələri mövzusunu yenidən gündəmə gətirir. Siyasətçi tarixçi deyil. Paşinyanın mənbəşünaslıq problemləri ilə peşəkarcasına məşğul olması ehtimalı azdır. Onun fərqli motivasiyası varmı? Bu nədədir? Onun “İyun tezisləri”nin indi ortaya çıxması təsadüfdürmü? Bu tezislərin dilə gətirilməsinin siyasi nəticələri olacaqmı?
2. Demək olmaz ki, 2023-cü il iyunun 20-də N.Paşinyan İkinci Qarabağ müharibəsi empirizmində (və bütövlükdə, Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin sülh yolu ilə həlli prosesində) prinsipial olaraq yeni bir şey kəşf etdi. Prezident Vladimir Putin Rusiyanın vasitəçiliyi və atəşkəs variantları haqqında dəfələrlə danışmışdı. Əslində, Putinin baxış bucağı daha geniş idi. Bu gün Paşinyanın sözlərində yeni heç nə yoxdur. Sual yaranır: Nəyə görə, indi “yaraları qanatmaqla” məşğuldur?
3. Çünki Ermənistan xoşagəlməz və dəhşətli sayılacaq spektrdə qərar qəbul etmək üçün çətin çağırışlar və perspektivlərlə üzləşib. 1994-2020-ci illərdəki status-kvoya qayıtmaq mümkün deyil. Hətta, baş nazirin alovlu əleyhdarları da bunu başa düşürlər. Hərbi resurslar və kritik ictimai dəstək yoxdur. Kənar oyunçular da İrəvanın ötən illərdəki maksimalist planlarını həyata keçirməyə həvəsli deyillər. Beləliklə, qeyri-populyar qərarların qaçılmazlığı zərurəti yaranır. Nəticədə Ermənistan cəmiyyəti və siyasətçiləri ardıcıl hekayələr tapmaq məcburiyyətindədirlər. Hətta bu, acı dərman formatında olsa belə lazımdır. Güzəştlərin və məğlubiyyətlərin qaçılmazlığı haqqında tezislərin fəal şəkildə təbliği də buna görədir.
4. Paşinyan siyasi prezentizmlə məşğul olur. Məsuliyyəti sələflərinin, o cümlədən Rusiyanın üstünə atır? Bəli, təbii ki, o, alim deyil, siyasətçidir. O, konkret şəraitdə hakimiyyətini saxlamaq istəyir. Halbuki vəziyyətin indiki şəklə düşməsində onun da günahı var. Bunu inkar etmək çətindir. Amma obyektivlik naminə biz digər “məğlubiyyət atalarını” tanımalıyıq. Burada bir məqam var: adətən məğlubiyyət “yetimdir”, zəfərin isə “valideynləri” çox olur!
5. Ermənistan cəmiyyəti və bütövlükdə, siyasi sinfi Nikol Paşinyan və Robert Koçaryan arasındakı münaqişədən kənardakı mürəkkəb sistemli problemləri dəfələrlə müzakirə etməli olacaq. Hazırda isə ölkədə siyasi gündəmi yalnız xəyallar müəyyən edir.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”