Türkiyədə bu il mayın 14-də keçirilmiş prezident və parlament seçkiləri dünyanın ən demokratik seçki prosesi kimi tarixə düşdü, – desək, heç bir mübaliğəyə yol vermərik. Bunu təsdiqləyən amil kimi, ilk növbədə, yüksək seçici fəallığını vurğulamaq mümkündür. Fəallıq isə o deməkdir ki, insanlarda inam var. İnam varsa, prosesin qanuniliyini qoruyacaq immunitet də mövcuddur. Türkiyə xalqı prezident və parlament seçkilərində səfərbərlik nümunəsi göstərməklə, ortaya həm də yüksək mənəvi göstəricilərindən irəli gələn mədəniyyət qoydu. Təəssüf ki, bu mədəniyyəti gözü götürməyənlər var. Bu baxımdan seçkilərlə bağlı mənfi rəy açıqlamış ATƏT-i misal göstərmək olar.
...Əlbəttə, demək olmaz ki, qurumun müşahidə missiyası 14 may seçkilərində heç bir iş görməyib. Məsələn, bu missiyanın tərkibində olan Azərbaycan Mətbuat Şurasının İdarə Heyətinin üzvü, “Bayraqdar Media”nın baş redaktoru Azər Həsrət bildirir ki, həmkarları kifayət qədər məhsuldar çalışıblar: “Bizimlə birgə daha 6 nəfər də Adana vilayətinə göndərildi. Daha sonra biz iki heyət olaraq Mersinə yollandıq. Səsvermə günü ilkin müşahidələrimizə görə fəallıq müşahidə olunurdu. Binada bir neçə məntəqə var idi. İlk saatlardan bizə hər hansı əngəl yaradılmadı. Saat 8-dən sonra da hər hansı pozuntuya rast gəlmədik. Gün ərzində, ümumilikdə, 9 məntəqədə seçki prosesini izlədik. Küçədən keçən hər kəs gəlib seçki nəticələrinin yoxlanılmasında iştirak edə bilərdi. Seçicilərin yazdığı adlar açıq şəkildə sonda göstərilirdi”.
Göründüyü kimi, müşahidə missiyası səmərəli fəaliyyət göstərib. Amma, çifayda. Sən demə, bu məhsuldarlıq ATƏT-in rəhbərliyində dayananlar üçün gərəksiz imiş. Çünki onların dünyaya bəyan etmək üçün hazır qərəz mətnləri var. Nədir bu mətnlərdə olanlar? “Seçki prosesinə müdaxilə edilib”, “seçicilərin böyük bir qismi səsvermədə iştirak etməkdə çətinliklə üzləşib”.
ATƏT təmsilçiləri başqa cəfəngiyyatlar da irəli sürürlər. Qurumun kluarlarında hazırlanan və “model” kimi müxtəlif hədəflərə tətbiq edilən seçkiyə müdaxilə ilə bağlı iyrənc üsulların hamısını sadalamağa ehtiyac duymuruq. Ona görə ki, qərəz varsa, deməli, nələrisə “düşünüb tapmaq” mümkündür. Bəs, Türkiyə ilə bağlı seçki saxtakarlığı iddiasını gündəmə gətirmək hansı məqsəddən qaynaqlanırdı?
***
Əlbəttə, burada ilk vurğulanmalı məqam Qərbin hazırkı Türkiyə iqtidarına və şəxsən Prezident Rəcəb Tayyib Ərdoğana bəslədiyi hiddətli münasibətdir. Ankaranın müstəqil siyasi xətti, dünyada, xüsusən də, türk dünyasında artan nüfuzu göz önündədir və bu, qlobal siyasi dairələri ciddi qayğılandırmaqdadır. Onlar ölkənin hazırkı yüksək statusunun, bilavasitə Prezident Ərdoğanın yeritdiyi kursun nəticəsi olduğunu gözəl anlayırlar. Onu da gözəl anlayırlar ki, bu xətt Türkiyədə iqtidardakı şəxsin kimliyindən asılı olmayaraq, dövlətin daxili potensialının göstəricisi, əhalinın ədalət ruhunun məhsulu kimi oturuşmaqdadır.
Ərdoğan son iyirmi ildəki siyasəti ilə yalnız ölkənin iqtisadi tərəqqisini təmin etməyib, eyni zamanda, müasir Türkiyənin dərin dövlətçilik ənənəsini möhkəmləndirib. Elə bir ənənəni ki, özünün ideya qaynağını Osmanlı zənginliyindən götürüb. Hazırkı Türkiyə ulu öndər Mustafa Kamal Atatürkün qurduğu modeli rəhbər tutsa da, dövlətin alt qatında haqqında söz açdığımız zənginliyin olduğu danılmazdır.
Bəli, hazırda Qərbin müasir Türkiyəyə baxışı onun vaxtilə Osmanlıya baxışından heç nə ilə fərqlənmir. Yəni, ölkənin əzəmətini qəbul etmək, lakin ona qısqanc yanaşmaq, hər fürsətdə Türkiyəni sarsıtmaq. Axı son iyirmi ilədək sarsıntılara mübtəla olan, iqtisadi cəhətdən zəif, dirənişsiz bir Türkiyə olub. Bir qədər əvvəlki tarixə baxsaq, dövlət rəhbərlərinin edam kötüklərinə daşındığı, dar ağaclarından asıldığı, səhərlərini çevrilişlərlə açan ölkənin acı mənzərəsi də yaddaşlardan silinməyib. Hər bu kimi olayların dövlətin əsaslarına nə dərəcədə böyük zərbə vurduğu gün kimi aydındır.
Tam qətiyyətlə söyləmək mümkündür ki, Prezident Ərdoğan dövlətin əsaslarına zərbə vurulmasını mümkünsüzə çevirən sistem yaradıb. Ancaq görünən budur ki, Qərbin bəzi dairələri məkrli niyyətlərindən əl çəkmirlər. Onlar ölkəni ötən əsrin 50-90-cı illərinin siyasi kataklizmləri dövrünə qaytarmaqda israrlıdırlar. Mənfur niyyətlərini gerçəkləşdirmək üçün ənənəvi hərbi çevriliş yoluna baş vurduqlarını da gördük. 2016-cı ilin 15 iyul tarixi hamımızın yaxşı xatirindədir. Türkiyə dövlətinə və dövlətçiliyinə qarşı yırtıcı mahiyyətin özünü göstərdiyi o məşum tarix yaddaşlardan silinmədiyi kimi, həmin vaxtkı xalq-hakimiyyət vəhdətinin böyük qəhrəmanlıq dastanına çevrilməsi də həmçinin. Bu vəhdəti yaradan da Ərdoğandır, türk lirəsinə qarşı dollar hücumlarının qarşısında duruş gətirən işlək sistemi də quran odur.
***
ABŞ Prezidenti Co Baydenin hakimiyətə gələr-gəlməz işlətdiyi bir söz var – Ərdoğanı seçki ilə devirəcəm. Əlbəttə, qoca Bayden başqa yolun mümkün olmadığını yaxşı bildiyindən belə deyirdi. Mayın 14-də keçirilmiş prezident və parlament seçkiləri də Türkiyə liderini devirməyə hesablanmışdı.
Qərb özünün ənənəvi seçki texnologiyalarını işə salmış, beləliklə ölkə əhalisinin iradəsinə təsir göstərməyə çalışmışdı. Bu baxımdan müxtəlif saxta rəy sorğularının keçirilməsini, həmin sorğularda iqtidarın, guya, nüfuzunun yoxluğunun göstərilməsini misal çəkmək mümkündür. Hələ, guya, seçki qutularına saxta bülletenlərin atıldığının əksini tapdığı videogörüntülər də dövriyyəyə buraxılmışdı. Ancaq bu kimi cəhdlər uğursuzluqla üzləşdi. Belə planları hazırlayanlar reallığın tamam başqa cür olduğunu görüb geri çəkildilər. Həm də, ona görə geri çəkildilər ki, mövcud iqtidarın həmin saxta səhnələrin üzərinə gedərək, onları düzüb-qoşanları ifşa edəcəyindən qorxdular. Baxın, haqqında söz açdığımız videogörüntüləri dünyanın heç bir kütləvi informasiya vasitəsi yayımlamadı. Əgər, azacıq həqiqət payı olsaydı, tərəddüdsüz edərdilər.
Əlbəttə, Qərb Ərdoğan hakimiyyətini devirmək üçün əvvəldən mövcud istiqamətdə zəmin də hazırlamışdı. Söhbət bir qədər əvvəl haqqında söz açdığımız süni devalvasiya meyillərindən gedir. Təbiidir ki, lirənin dollara nisbətdə ciddi dəyər itirməsi adi bir şey deyil. Yəni, demək olmaz ki, iqtisadi böhran sıravi Türkiyə vətəndaşının güzəranına təsirsiz ötüşdü. Elə bu təsirin nəticəsi idi ki, hakim komandanın parlament seçkilərində aşkar uğur qazanmasına baxmayaraq, prezident seçkilərində ikinci turu gözləmək zərurəti yarandı.
Ancaq Ərdoğan iqtidarının ilk turda qazandığı səsçoxluğu ikinci turun hazırkı dövlət başçısının qələbəsi ilə bitəcəyini söyləməyə son dərəcə ciddi əsaslar verməkdədir. Əvvəla, birinci turda üstünlük qazanmış siyasi qüvvənin ikinci turda mövqeyini əldən verməsi təcrübəsi yoxdur. İkinicisi, Ərdoğan 28 mayda keçiriləcək ikinci tura psixoloji rahatlıqla gedir. Nəzərə alaq ki, Qərb birinci turda bütün kartlarını xərclədi. Məlumdur ki, başlıca güc müxalif kəsimin ilk mərhələdə qələbə qazanmasına qoyulmuşdu. İkinci tura təsir göstərmək üçün resurs, sadəcə olaraq, yoxdur. Rəy sorğuları kimi manipulyasiya alətlərinin reallığı əks etdirmədiyi tam şəkildə ortadadır. ATƏT kimi qurumların qərəzli yanaşmaları da ikinci turdakı gedişata təsir göstərmək baxımından heç nədir.
***
Bəli, Türkiyədə seçki Qərbin istədiyi məcrada getmədi. Axı saxtakarlıq görmək istəyirdilər ki, xalqı buna qarşı ayağa qaldırmaq üçün vacib olan resursları işə salsınlar. Dünyanın müxtəlif yerlərində gerçəkləşdirdikləri məxməri inqilablar zamanı işə saldıqları kimi. Bacarmadılar. Nəticə etibarilə ATƏT-in seçkilərə verdiyi qiymət siyasi-hüquqi riyakarlıqdan başqa bir şey olmadı. Türk Dövlətləri Təşkilatının xətti ilə qardaş ölkədə prezident və parlament seçkilərini müşahidə etmiş Azərbaycan Milli Məclisinin deputatı Hikmət Babaoğlu da bunu deyib.
H.Babaoğlu APA-ya açıqlamasında bildirib ki, Türkiyənin siyasi sistemi və seçki institutları qədər seçkilərə və onun nəticələrinə münasibətdə həssaslıq nümayiş etdirən ikinci sistem təsəvvür etmək mümkün deyil: “Seçki prosesində ən radikal dil və üslubdan istifadə edən siyasi qüvvələrin 14 may tarixində keçirilən seçkilərin nəticələrinə heç bir xüsusi etiraz bildirməməsi də ölkə daxilində siyasi aktorların öz milli demokratiyalarına inam və etibarın göstəricisidir. Belə olan halda ATƏT-in seçkilərin nəticələrini şübhə altına alan açıqlamalarla çıxış etməsi absurd olmaqla yanaşı, həm də qərəzli və məqsədyönlü mövqe hesab edilə bilər. ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və İnsan Haqları Bürosunun seçki müşahidə missiyasına rəhbərlik edən Yan Petersenin “seçki prosesinə müdaxilə edildiyini”, “seçicilərin böyük bir qisminin səsvermədə iştirak etməkdə çətinliklə üzləşdiyini”ni iddia etməsinə gəldikdə, bu fikir kökündən yanlışdır. Çünki seçicilərin 90 faizə yaxın iştirakçılığı ilə keçirilən bir seçkidə iştirakçılığın məhdudlaşdırılmasını iddia etmək yalnız Demokratik Təsisatlar və İnsan Haqları Bürosunun ağlına gələn “arqument” ola bilər”.
***
Sonda bir daha bildirək ki, ATƏT kimi qurumların hansı rəyi verməsindən asılı olmayaraq, dünyada formalaşmış qənaət bundan ibarətdir ki, 14 may seçkiləri Türkiyə xalqının iradəsinin və əzminin təntənəsidir. Əminik ki, mayın 28-də biz bu əzmin növbəti nümayişinə şahidlik edəcəyik. Qardaşlarımızın ilk turdakı doğru seçimlərini təkrarlayacaqları şübhəsizdir.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”