Avropa Komissiyasının yaydığı məlumatda bildirilir ki, Avropa İttifaqında (Aİ) 2023-cü ildə enerjidaşıyıcılarının qiymətlərinin aşağı olacağı səbəbindən 1 faiz iqtisadi artım gözlənilir, inflyasiyanın isə yüksək həddə qalxacağı proqnozlaşdırılır.
Məlumatda Avropa Komissiyasının son iqtisadi proqnozuna əsasən, Aİ-nin ümumi daxili məhsulunun (ÜDM) həcminin bu il 1 faiz, 2024-cü ildə isə 1,7 faiz artacağı və ÜDM-nin həcminin qış aylarında dərc olunan proqnoz ilə müqayisədə 0,8 faizdən 1 faizə çatacağının gözlənilməsi də qeyd olunur.
Avropa Komissiyası daha sonra bildirib ki, Aİ-yə üzv ölkələrdə əməkhaqqının artımı inflyasiyadan geri qalır və bu, əhalinin enerji istehlakının aşağı səviyyədə qalmasını şərtləndirir, həmçinin maliyyələşdirmə şərtlərini daha da sərtləşdirir.
Ekspertlərin fikrincə, Aİ-yə üzv ölkələri bu problemdən yalnız təchizat zəncirlərinin yaxşılaşması, monetar siyasətin sərtləşməsi və tələbin intensiv istehlak olunan mallardan xidmətə yönəlməsi xilas edə bilər. Düzdür, bəzi yüksək sürətli inkişafa malik ölkələrin güzəştli monetar siyasətdən tədricən imtinası qlobal maliyyə bazarlarında sərtləşməni və valyutalarına təzyiqi şərtləndirir. Xüsusən də yüksək faizlər dünya maliyyə bazarlarında borclanmanı çətinləşdirir və dövlət maliyyələşməsində problemlər yaradır. Xüsusən də böyük xarici borcu olan, həmçinin sərt maliyyə şəraiti, milli valyutanın ucuzlaşması və idxal edilən inflyasiya kimi çağırışlarla üzləşən ölkələrdə monetar və fiskal siyasət arasında kompromis tapmaq müşkülə çevrilir.
Dünyada monetar sərtləşmə siyasəti ölkələrin hansı iqtisadi inkişaf tsiklində olması, qiymət artımının dərəcəsi və əhatə dairəsindən asılı olaraq dəyişir. Məsələn, ən yüksək inflyasiya müşahidə olunan Latın Amerikası ölkələrində mərkəzi banklar tərəfindən uçot dərəcəsi daha çox artırılır, başqa sözlə, inflyasiyanı cilovlamaq üçün faiz dərəcələri yüksəldilir.
Avropa İttifaqında illik inflyasiyanın 5,1 faizə çatması fonunda Avropa Mərkəzi Bankı aktiv alışlarını azaltmaq və faiz dərəcələrini sabit saxlamaq qərarını verir və simmetrik 2 faiz inflyasiya hədəfinə ortamüddətli dönəmdə nail olmağı qarşıya əsas vəzifə kimi qoyur.
Mütəxəssislər çıxış yolu kimi, bildirirlər ki, bir sıra dövlətlərin, məsələn, ABŞ-ın güzəştli monetar siyasətdən imtina perspektivinə uyğun olaraq inkişaf yolu keçən ölkələr dövlət borcunun ödənilməsinin vaxtının uzadılması, fiskal öhdəliklərin tənzimlənməsi və valyuta uyğunsuzluğu sayəsində düzgün siyasət tədbirləri müəyyənləşdirməlidirlər.
O da qeyd edilir ki, Latın Amerikası və Avropadan fərqli olaraq Asiya–Sakit Okean bölgəsində inflyasiya daha “mülayimdir”. Məsələn, Yaponiyada illik inflyasiya 1 faiz, Çində və İndoneziyada 2 faiz, Tayvanda 3 faiz və Cənubi Koreyada və Sinqapurda isə 4 faiz həddindədir. Bu bölgədə yalnız Hindistan və Filippində inflyasiya nisbətən yüksəkdir.
Bu məsələdə ekspertlər tərəfindən BVF-nin inflyasiya modelləşdirilməsinə də xüsusi diqqət yetirilir və bu zaman müəyyən parametrlərin nəzərdən keçirilməsi tövsiyə olunur. Əvvəla, marjinal xərcləri inflyasiya ilə əlaqələndirən əmsal diqqətdə saxlanılır. Eyni zamanda, xarici tələbin ölkə iqtisadiyyatında tələbin inkişafına təsirini müəyyənləşdirən əmsal da unudulmur. Çünki bu, həm marjinal xərcləri artırır, həm də ticarət tərəfdaşları ilə səmərəli iqtisadi münasibətlərdən irəli gələn ixracın yüksəlməsinə təsir göstərir. Digər tərəfdən, bu məsələdə şokların təsiri də həlledici rol oynayır.
Yeri gəlmişkən, ekspertlərin fikrincə, Azərbaycan Mərkəzi Bankının əsas hədəf dəyişənlərindən biri manatın mübadilə məzənnəsidir ki, valyuta bazarına müdaxilələrlə manatın məzənnəsi tənzimlənir. Bəzən Mərkəzi Bankın sadalanan məqsədləri arasında toqquşma da yarana bildiyindən, monetar siyasət əsas hədəf kimi inflyasiyanı götürməlidir.
Mərkəzi Bankın məlumatına görə, mart ayında illik inflyasiya 13,6 faiz təşkil edib. Bu, ötən ilin sentyabr ayında qeydə alınmış pik səviyyə ilə müqayisədə 2 faiz bəndi aşağıdır.
Məlumatda bildirilir ki, qlobal iqtisadi aktivliyin azalmasının, əksər ölkələrdə pul siyasətinin sərtləşdirilməsinin və dünya əmtəə qiymətlərində aşağı düşmə meyilinin təsiri ilə əsas ticarət tərəfdaşlarında faktiki inflyasiya nisbətən səngiyib.
Stimullaşdırıcı fiskal siyasət və ölkənin xarici valyuta daxilolmalarının artması şəraitində məcmu tələb genişlənir və qeyri-neft sektorunda iqtisadi artım yüksək olaraq qalır. Cari ilin əvvəlindən reallaşdırılan 4-cü sosial islahat paketi və kredit aktivliyinin davam etməsi məcmu tələbin əsas komponenti olan istehlakı dəstəkləyir. Banklar və qeyri-bank kredit təşkilatları üzrə kredit portfelinin illik artımı bir qədər səngisə də, yüksək olaraq qalır və cari ilin fevralında 15,7 faiz təşkil edib. İlin əvvəlindən bəri qiymətləri (tarifləri) dövlət tərəfindən tənzimlənən bəzi xidmətlərin (məhsulların) qiymətlərinin dəyişdirilməsi ilə bağlı qəbul edilmiş qərar inflyasiya gözləntilərinə təsir edə bilər. Qeyd olunanlar proqnozlaşdırılan inflyasiyanın qəbul edilmiş hədəfi hələ də üstələməsinə təsir edir. Baza ssenari üzrə ehtimala əsasən, 2023-cü ildə illik inflyasiyanın 8 faiz ətrafında olacağı proqnozu dəyişməz qalır.
Göründüyü kimi, inflyasiya təkcə Azərbaycanın çətinliyi deyil, bu, artıq qlobal problemə çevrilib. Beynəlxalq miqyasda inflyasiya təzyiqlərinin artması, enerji daşıyıcılarının qiymətlərinin yüksəlməsi ilk olaraq neft və qazın qiymətlərinin artması ilə başlanıb. Bunun nəticəsidir ki, artıq Avrozonada enerji və ərzaq xərclərinin sürətlə artması fonunda iyun ayında inflyasiya səviyyəsi rekord həddə yüksəlib. Avropa Statistika Bürosunun (“Eurostat”) məlumatına görə, keçən ay ərzində Avrozonada illik inflyasiya 8,6 faiz olub. Bu, “Eurostat” tərəfindən Avrozonada inflyasiya ilə bağlı məlumatların qeydiyyatının aparıldığı son 25 ildə nəzərə çarpan ən yüksək göstəricidir.
“Xalq qəzeti”