Rəqəmsallaşma bu marşrutda daşımaları asanlaşdırır
Avropa-Qafqaz-Asiya Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizi (TRACECA) Transxəzər Beynəlxalq Şərq–Qərb Orta Dəhlizi boyu “Bir pəncərə” prinsipindən istifadə etməklə tranzit gömrük prosedurunun rəqəmsallaşdırılmasına mühüm önəm verir. Bu yenilik təkcə marşrutun cəlbediciliyinin artırmır, həm də əlavə yüklərin daşınmasına əlverişli şərait yaradır.
TRACECA-nın ayrı-ayrı marşrutlarda elektron dəmir yolu yük qaiməsinin istifadəsi üzrə pilot layihənin həyata keçirilməsi üzrə İşçi qrupunun videokonfrans formatında ilk iclasında da bu barədə ətraflı söhbət açılıb. Sözügedən nəqliyyat dəhlizi saytının yaydığı məlumata əsasən, layihə üzrə işçi qrupunun tərkibinə beş iştirakçı ölkənin – Azərbaycan, Gürcüstan, Qazaxıstan, Türkiyə və Ukraynanın nəqliyyat, dəmir yolu, dəniz nəqliyyatı və liman operatorları, habelə gömrük orqanlarının nümayəndələri daxil edilib. İşçi qrupun iclasında pilot layihənin həyata keçirilməsi üzrə ilkin fəaliyyətlər müzakirə olunub.
Xatırladaq ki, adıçəkilən pilot layihənin həyata keçirilməsi 22 may 2023-cü il tarixində imzalanan anlaşma memorandumu ilə nəzərdə tutulub. İşçi qrupu BMT, Dəmir Yolları arasında Əməkdaşlıq Təşkilatı, Beynəlxalq Dəmir Yolu Nəqliyyatı Komitəsi, Avropa İqtisadi Komissiyası ilə birgə layihəni həyata keçirən TRACECA Hökumətlərarası Komissiyasının Daimi Katibliyinin koordinasiyası ilə yaradılıb. Belə ki, 45-dən çox iştirakçının iştirak etdiyi iclasda elektron yük qaiməsinin istifadəsinin hüquqi və texniki aspektlərinin ilkin təhlili müzakirə olunub. Növbəti mərhələlərdə TRACECA dəhlizi boyunca elektron yük qaiməsinin tam tətbiqi üçün zəruri hüquqi mühitin təmin edilməsi üçün təkliflərin hazırlanması nəzərdə tutulub.
Bundan əlavə, həmin iclasda BMT-nin Avropa İqtisadi Komissiyası ilə əməkdaşlıq şəraitində ayrı-ayrı TRACECA marşrutları üzrə elektron yük qaiməsinin istifadəsi üzrə pilot layihəyə elektron sənədinin prototipinin hazırlanması, eləcə də BMT standartlarının və proseslərin bu beynəlxalq təşkilatın müvafiq mərkəzlərinin ekspertləri tərəfindən hazırlanan məlumat modellərinin istifadəsi üzrə potensial texniki dəstək təqdim olunub. Bütün fəaliyyətlərin TRACECA Baş katibliyinin dəstəyi ilə beynəlxalq dəmir yolu təşkilatları ilə əlaqəli şəkildə həyata keçirilməsi nəzərdə tutulub.
Transsərhəd və milli səviyyədə e-CIM/SMGS yük qaiməsi üzrə məlumatların elektron mübadiləsi üçün mövcud və yeni hazırlanmış texniki həllərin virtual və paralel sınaqdan keçirilməsi növbəti iki il müddətinə planlaşdırılır ki, bu da gələcəkdə kağız sənədlərsiz dəmir yolu nəqliyyatına keçidi asanlaşdıracaq.
Yeri gəlmişkən, TRACECA-nın beynəlxalq yük daşımalarının səmərəliliyinin təmin edilməsində fəal iştirakçı olan Azərbaycan bu dəhlizə üzv 13 ölkə ilə birlikdə nəhəng infrastrukturun inkişafında mühüm rol oynayır, daşımaların həcminin artırılması məqsədilə xüsusi layihələrin həyata keçirilməsinə prioritet istiqamət kimi yanaşır. Bir sözlə, TRACECA boyunca multimodal nəqliyyatın inkişafı, dəhlizin rəqəmsallaşdırılması, sərhəd-keçid prosedurlarının asanlaşdırılması, beynəlxalq avtomobil nəqliyyatı üzrə icazə sistemləri, habelə infrastrukturun inkişafına yönəlmiş digər məsələlərin həllinə böyük önəm verir.
Respublikamızda uzun illər ərzində nəqliyyat–logistika sisteminin inkişafı ilə bağlı qoyulan investisiya hesabına bu sahədə indiyədək mühüm layihələr icra edilib, dəmir və magistral yollar istifadəyə verilib, yeni tankerlər, bərələr və yük gəmiləri potensialı gücləndirilib, müasir gəmiqayırma müəssisəsi işə salınıb. Bütün bunlarla bərabər, ölkəmiz Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu infrastrukturunun Gürcüstan hissəsinin genişləndirilməsinə sərmayə yatırıb. Respublikamız Yeni Bakı Dəniz Ticarət Limanının 15 milyon tondan 25 milyon tona qədər genişləndirilməsini, hava limanları layihələrinin tamamlanmasını gerçəkləşdirilib.
Bakı limanının ərazisi də daxil olmaqla ətraf sahələrdə azad iqtisadi zona da yaradılacaq. Belə bir planın gələcəkdə reallaşması isə tranzit və daşıma imkanları geniş olan mühüm nəqliyyat qovşağının–adıçəkilən limanın TRACECA-nın inkişafında rolunu daha da artıracaq.
Prezident İlham Əliyev Ələt Azad İqtisadi Zonasının fəaliyyətinin, inkişafının və idarəsinin hüquqi rejimini müəyyənləşdirən “Ələt Azad İqtisadi Zonası haqqında” 18 may 2018-ci il tarixli Qanun imzalayıb. Sənədə əsasən, həmin iqtisadi zonada təsərrüfat subyektləri üçün vergi, gömrük, lisenziyalaşdırma, viza rəsmiləşdirilməsi və s. rejimlərin yaradılması nəzərdə tutulub.
Həyata keçirilən tədbirlərin nəticəsidir ki, TRACECA beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin Azərbaycan hissəsi ilə yük daşımaları 2022-ci ildə 51 milyard 420 milyon tondan artıq olub ki, bu da 2021-ci ildəkindən 29,76 faiz və ya 11 milyard 8 milyon ton çoxdur. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə isə qeyd olunan dövrdə bu nəqliyyat dəhlizinin Azərbaycan hissəsi ilə yük dövriyyəsi 12 trilyon 649 milyard ton-kilometrdən artıq olub ki, bu da 2021-ci ilin göstəricisindən 31,9 faiz yüksəkdir.
Emin BAĞIROV,
ETN Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun
böyük elmi işçisi, mexanika üzrə fəlsəfə doktoru
Müstəqilliyimizin ilk illərində iqtisadi, o cümlədən nəqliyyat əlaqələrinin daha geniş coğrafiyada bərpası zərurəti yaranmışdı. Buna görə də Böyük İpək Yolunun müasir şəraitdə yeni elmi əsaslarla qurulması mühüm və təxirəsalınmaz vəzifələrdən biri kimi qarşıya qoyulmuşdu. Avropa Komissiyası tərəfindən hazırlanan və respublikamızın iqtisadi inkişaf strategiyasında əsas yer tutan həmin yolun bərpası, “Avropa-Qafqaz-Asiya” (TRASEKA) nəqliyyat dəhlizi layihəsinin həyata keçirilməsi isə həmin məqsədin gerçəkləşməsində həlledici rol oynadı.
Azərbaycanın beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin üzərində yerləşməsi baxımından mühüm coğrafi üstünlüklərə malik olması da layihənin sürətlə icrasını reallaşdırdı. Respublikamızın Şərq-Qərb və Şimal-Cənub nəqliyyat marşrutları üzərində yerləşməsi də bu təşəbbüsün həyata vəsiqə qazanmasına müsbət təsir göstərdi. Ölkəmiz beynəlxalq daşımalarda fəaliyyətə başladığı ilk vaxtlardan etibarən yerli infrastrukturu inkişaf etdirmək üçün bu sahəyə geniş həcmdə investisiya qoymağa, qonşularla bağlantı körpülərinin qurulmasını diqqətdə saxlamağa başladı. “Bir kəmər, bir yol” layihəsi ilə bağlı ölkədaxili infrastruktur sistemini gerçəkləşdirdi. Bununla da nəqliyyat dəhlizləri ilə əlaqədar digər proseslərin sürətlə aparılması asanlaşdı.
Hazırda beynəlxalq daşımaların səmərəliliyinin artırılması məqsədilə Yeni Bakı Ticarət Limanı genişləndirilir. Bu zərurət Şərqdən Qərbə daşınan yüklərin həcminin getdikcə artması ilə əlaqədardır. Əgər limanın yükaşırma probleminin həlli diqqətdən kənar qalarsa, o zaman qarşıya qoyulan vəzifənin reallaşmasında ciddi çətinliklər yaranır. Belə ki, sözügedən ticarət infrastrukturu istifadəyə veriləndə onun yükaşırma qabiliyyəti 15 milyon ton idi. İndi isə Bakı Limanının imkanları 25 milyon tona qədər artırılıb. Digər tərəfdən Xəzər dənizində gəmi tikintisi də diqqətdə saxlanılıb. Gəmiqayırma zavodunda il ərzində 20-dək gəminin inşa ediləcəyinin planlaşdırılması da bu məsələyə dövlətimizin həssaslıqla yanaşmasından xəbər verir.
Ümumiyyətlə, son illər ərzində Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə Xəzər dənizində ən böyük ticarət donanmamızın inkişafı dəniz nəqliyyatının rəqabətqabiliyyətini yüksəldib. Nəticədə TRASEKA potensial imkanlarından istifadəni xeyli genişləndirib. Təkcə onu qeyd etmək kifayətdir ki, bu ilin ilk yarısında dəniz nəqliyyatında yükdaşımaların həcmi əvvəlki ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 21,7 faiz artaraq 4 milyon 514 min 700 ton təşkil edib. Ölkəmizin dəniz limanları tərəfindən isə 2023-cü ilin birinci yarımilliyində 6 milyon 328 min ton yükaşırma işləri həyata keçirilib ki, bunun da 82,4 faizi tranzit yüklərin payına düşüb.
TRASEKA-dan danışarkən, bir məqamı da vurğulamaq istərdim. Belə ki, TRASEKA Şərq-Qərb, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizlərinin reallaşmasında önəmli bir baza, körpü rolunu oynayıb. Başqa sözlə, Azərbaycan bununla Avropa-Qafqaz-Asiya nəqliyyat dəhlizinin inkişaf etdirilməsinə böyük töhfə verib, ölkəmizin dünya dövlətləri ilə inteqrasiyasının daha da dərinləşməsinü sürətləndirib. Təkcə ötən il Azərbaycan üzərindən daşınan yüklərin həcmində 30 faizdən çox artım qeydə alınması məhz bunun bariz ifadəsidir.
V.BAYRAMOV
XQ