Teatr daim yenilənməyə can atır. Mühafizəkar rejissorlar isə nədənsə buna müqavimət göstərməkdədir. Texnogen erada sənətə münasibət kökündən dəyişdiyi halda eksperimental tamaşalara dodaq büzənlər tapılır. Halbuki sənətin mahiyyətində daim yenilənmək, dəyişmək, forma axtarışları dayanır. Bu, həmişə belə olub.
Böyük teatr islahatçısı Konstantin Stanislavski bu düşüncədə olmasaydı, Rusiyada və bütün dünyada son dərəcə populyar olan məşhur teatr sistemini yarada bilməzdi. Əks halda, hələ də tamaşalara quruluşu dramaturqlar və aktyorlar özləri verəcəkdi. Vsevolod Meyerhold səhnə sənətində qrotesk üslubunu və biomexanika adıyla məşhurlaşan aktyor sistemini yaratdı və beləliklə, teatr yeni axtarışlar dövrünə qədəm qoydu.
Bertold Brextin epik teatrı teatr tarixində ən əhəmiyyətli hadisələrdən birinə çevrildi. Daha sonra Qrotovskinin teatr laboraratoriyası yarandı. Antonen Arto yeni teatr nəzəriyyəsini işləməyə başladı. Qrotovski yazırdı ki, “biz indi Arto epoxasına daxil olmuşuq”. Artonun nəzəriyyəsi özünü doğrultmasa belə, adı sənət tarixinə düşdü. O, XX yüzil mədəniyyətinə böyük təsir göstərmiş və mədəniyyət, teatr barədə düşüncələrdə çevriliş etmiş bir şəxsdir.
XX yüzilin teatr məkanında Qrotovski canlı mif idi. Rejissor ssenarinin reallaşdırılması üçün xüsusi yanaşma formalaşdırmışdı. Məsələn, o tamaşaçı zalını qəbul etmirdi. Onun tamaşalarında tamaşaçı və aktyor hadisədə birgə iştirak edən, iki ayrılmaz şəkildə bir-birinə bağlı elementləri təşkil edirdi. "Yoxsul teatrın" nəzəriyyə və praktikasını yaratmaqla o, teatr tarixində qaldı. Və əfsanəvi Taqanka teatrını xatırlayaq.
Bəs bu gün səhnəmizdə yeni forma nümunələri, yeni texniki metodlar tətbiq edən avanqard rejissorlar yetişirmi? Teatra yeni sistem gətirən nəzəriyyəçi rejissorlarımız varmı? Bu suallara birmənalı cavab vermək bir qədər çətindir. Mövzuya gələcək yazılarımızda toxunacağıq. Bu dəfə isə sənədli dramaturgiya janrı üzərində dayanaq.
Azərbaycan teatrında sənədli dramaturgiya janrı gözə dəymir, bu sahəni inkişaf etdirmək üçün fraqmental cəhdlər var. Hələ ötən əsrin 60-cı illərində bu janr Avropada geniş yayılmışdı. Bu janrın ən görkəmli nümayəndələrindən biri alman dramaturqu Rolf Hoxxot idi. Onun həbs düşərgəsindən bəhs edən “Canişin” pyesi 1963-cü ildə Qərbi Berlində rejissor Ervin Piskatorun quruluşunda səhnə həyatı qazandı və tamaşa görünməmiş uğur qazandı. Repressiya səhnədə sənədlərin dili ilə danışırdı və tamaşaçını həyəcana gətirirdi. Tamaşanın uğurundan həvəsə gələn Hoxxot bundan sonra bir neçə sənədli dram yazdı və o pyeslər də uğurlu səhnə həyatı yaşadı.
Sözsüz, sənədli dramın səhnələşdirilməsində kino elementlərindən, xronikalardan, mütəhərrik proyeksiyalardan da istifadə olunurdu. Bu, kino ilə teatrın sintezindən yaranan yeni bir forma, uğurlu təcrübə mübadiləsi idi. İncəsənətin bu iki sahəsi öz xüsusiyyətlərini itirmədən qarşılıqlı surətdə ifadə vasitələri tapır. Zatən kino da, teatr da eyni ədəbi mənbədən qaynaqlanır.
Görkəmli rus rejissoru və pedaqoqu G.Tovstonoqovun təbirincə desək, bu iki sahənin sərhədləri şərtilik meridianından keçir. Yeri gəlmişkən, Tovstonoqov “Səhnə güzgüsü” kitabında kinonun teatrdan necə qidalandığını müfəssəl şəkildə izah edir. O, qeyd edir ki, kinematoqrafçılar Stanislavski və Nemirov-Dançenkodan çox şey öyrəniblər. Meyerholdun, Vaxtanqovun, Dikiy və Popovun təcrübəsi və istedadı onların karına çox gəlib. Teatr da öz üzərində kino sənətinin təsirini duyub və indi də duymaqdadır. Teatrda kino priyomlarından istifadə pyes və ssenariləri də bir-birinə yaxınlaşdırdı. Dünya teatrlarında elə tamaşalar var ki, onlar ssenarilər əsasında səhnələşdirilib. Tovstonoqov yazır:
“Kinematoqrafın demək olar ki, bütün elementləri teatrda sınaqdan çıxarılıb. Teatrda səssiz kinodakı kimi titrlərlə müşayiət edilən tamaşaları, panoramları, səhnənin qaralmasını, işıq-kölgə oyunlarını gördük. Kinonun təsiri ilə daxili monoloqları və qəhrəmanların çıxışlarını eşitdik. Beləliklə, müasir kinematoqrafın müasir teatra təsirini danmaq qeyri-mümkündür”.
Görkəmli rejissor bu fikirlərini yarım əsr bundan öncə dilə gətirib. Dünya teatrlarında sənədli dramaturgiya mühüm yer tutur. Bu janr məhz kino ilə teatrın yaradıcı mübadiləsi nəticəsində meydana gəlib. Buna qəlibdən çıxmış mexaniki üsullardan imtina etməklə nail olublar. Teatr və kino nəzəriyyəçisi Piter Bruk “Boş məkan” kitabında bu barədə geniş yazır. Bugünkü dövrdə teatrın imkanları daha genişdir. Müasir texniki avadanlıqlar vizual effekt baxımından teatra kinematoqrafik elementlər əlavə etmək üçün çox əlverişlidir. Bu imkanlardan faydalanıb forma axtarışları aparmaq mümkündür.
Unutmaq lazım deyil ki, zalda əyləşənlər XXI əsrin insanlarıdır. Bu gün süni intellekt (alqoritmlər) insan emosiyası üzərində piano dillərində gəzişən kimi gəzişir. İnsanın biometrik məlumatlarından istifadə edən alqoritmlər bizim üçün hətta fərdi melodiyalar da bəstələyə bilir. Əlbəttə, fərdiləşmiş sənət cəlbedici olub dəbə minə bilməz. Əgər sənət həqiqətən insan emosiyasını ilhamlandırmaq və ya manipulyasiya etmək üçündürsə, lap cüzi sayda olsa belə, dramaturqun, rejissorun alqoritmlə bəhsə girmək şansı ola bilər. Çünki yaradıcı insan bu məsələdə əsas alət olan insanın biokimyəvi sistemini işlətməkdə alqoritmlə yarışa bilməz.
Bəs necə edək ki, nanotexnologiya dövründə teatra marağı qoruyub saxlaya bilək? Bu baxımdan, sənədli dram janrının inkişaf etdirilməsinə ehtiyac var. Bu janrda əsərlər yazılmalıdır və səhnəyə qoyulmalıdır. Bu yaxınlarda sənətşünas Azər Turanın "Atam, anam, qardaşım, mən və Stalin" dramı C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrında səhnə təcəssümünü tapdı. Tamaşanın quruluşçu rejissoru Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram Osmanov idi. Hüseyn Cavidin faciəli həyatından bəhs edən tamaşa çox böyük marağa səbəb oldu, kifayət qədər müsbət reaksiyalar doğurdu. Cavidlər aləsinin iztirablarla keçən həyatı tamaşada şairin qızı Turan Cavid obrazının nümunəsində əyaniləşdi. Xatirələr, məktublar, gerçəkdə baş verən hadisələr, bütünlükdə Cavid faciəsi, ötüb keçən əzabla dolu ömür övladlarının, ailəsinin yaşantılarında uğurlu aktyor oyunu nümunəsində əksini tapdı.
Bu tamaşanın ardınca Əməkdar İncəsənət xadimi Mehriban Ələkbərzadənin 37-ci il repressiyası zamanı müsibətlər yaşayan Azərbaycan qadınlarına həsr olunmuş “Kod adı: V.X.A.” tamaşası Dövlət Milli Gənc Tamaşaçılar Teatrında nümayiş olundu. Yenə böyük maraq və anşlaq!
Xalq artisti, görkəmli rejissorumuz Mərahim Fərzəlibəyovun Bakı Bələdiyyə Teatrında hazırladığı “Xan qızı” tamaşası da sənədlərin dili ilə danışır. Böyük yazıçımız İlyas Əfəndiyevin “Natəvan” dramı əsasında hazırlanmış tamaşada Xurşudbanu Natəvanın acı taleyi sənədlilik prinsipi ilə işlənib və rejissor Natəvana fərqli rakursdan baxa bilib. Nəticədə, son dərəcə uğurlu tamaşa ərsəyə gəlib.
Azərbaycan teatrında çox az sayda belə nümunələr var. Könül istərdi ki, tarixi şəxsiyyətlərimz, Vətən Müharibəsi qəhrəmanları haqqında sənədli dram əsərləri yazılsın və səhnələşdirilsin. Yeni və fərqli formalar tapılsın. Eyni zamanda bu istiqamətdə işlərin gerçəkləşməsi üçün ömrünü teatra həsr etmiş peşəkar rejissorlarımıza da meydan verilməlidir.
Kənan HACI,
yazıçı-publisist