Oğuz yurdunun füsunkar təbiətə, əsrarəngiz gözəlliklərə, qədim tarixə malik yaşayış məskənlərindən biri olan Daşkənd kəndi Göyçə mahalının şərqində, rayon mərkəzi Basarkeçərdən 8 kilometr cənub-şərqdə yerləşir. “Daşkənd” türk mənşəli toponimdir, sözün mənası “qayalıq və daşlı yer” deməkdir. Kənd relyefə uyğun olaraq bir hissəsi daşlıq, kəmərvari silsilə qayalıq üzərindəki düzənlikdə, qalan hissəsi qayalığın ətəklərindəki düzənlik ərazidədir. Kənd dəniz səviyyəsindən təxminən 2450-2550 metr yüksəklikdədir. Daşkənd, Basarkeçər, Qıxbulaq, Aşağı Şorca, Yuxarı Şorca, Qoşabulaq, Sarıyaqub kəndləri ilə əhatə olunmuşdur.
Daşkəndin tarixi çox qədimdir. Bura qədim yaşayış məntəqəsi kimi Son tunc və Erkən dəmir dövründə (Bizim eradan əvvəl II minilliyin sonları–I minilliyin əvvəlləri) mövcud olmuşdur.
Kəndin ərazisində aparılan qazıntılar zamanı tapılan tunc və dəmir məişət əşyaları, əmək alətləri, kəhraba qaşlı bəzək əşyaları, silahlar (ox və nizə ucluqları, qılınc) və küp qəbirlər bunu təsdiqləyir.
Xalqların böyük köçü (IV-VI əsrlərdə) zamanı bu ərazilərə gələn yeni-yeni türk tayfaları (saklar, kimmerlər, hunlar, oğuzlar və s.) aborigen türklərlə qarışaraq yeni etnosların yaranmasına səbəb olmuşlar.
Müxtəlif tarixi dönəmlərdə baş vermiş dövlətlərarası toqquşmalar Daşkəndin tarixinə təsirsiz ötüşməmişdir. Əhali qanlı müharibələr səbəbindən köçməyə, yaşayış yerlərini dəyişməyə məcbur olmuşdur.
Kənddə VI-VII əsrlərə aid oğuz qəbiristanlığı vardı. Yaşayış evlərinin tikintisi məqsədilə evlərin bünövrəsi qazılarkən oradakı qəbirlərdən müasir insanlardan xeyli böyük insan skletləri aşkarlanırdı. Bu məzarlar “Oğuz qəbirləri” adlanırdı. Bu da onu göstərir ki, burada elə tarixən Oğuz türkləri yaşamışlar.
Daşkənd Erkən Orta əsrlərdə Qafqaz Albaniyasının tərkibinə daxil olmuşdur. Bunu Daşkəndin ərazisində xristian alban türklərinə məxsus çox sayda məzarlıqlar, ayrı-ayrı qəbirlər, habelə, iki məbəd–ibadətgah da təsdiq edir. Bunlar 1181-ci ildə tikilmiş S.Astvatsatsin məbədi, eləcə də, təxminən, XIII əsrdə tikilmiş S.Gevorq məbədidir. Birinci məbəd təbii təsirlərə məruz qalıb tavan hissəsinin bəzi yerləri uçsa da, ikinci məbəd olduğu kimi qalmışdır. Azərbaycan türklərinin tarixi torpaqları olan Göyçə mahalı zaman-zaman mövcud olmuş Ərəb Xilafətinin, Sacilər, Salarilər, Şəddadilər dövlətinin, Səlcuq imperatorluğunun, Eldənizlər, Hülakülər, Ağqoyunlu və Qaraqoyunlu dövlətlərinin, Səfəvi imperatorluğunun tərkibinə daxil olmuşdu.
Səfəvilər dövründə (1501-1736-cı illər) Göyçə mahalı Çuxursəd bəylərbəyliyinin tərkibində idi. Çuxursəd bəylərbəyliyi birinci dəfə 1583-cü ildə Osmanlı dövlətinin tərkibinə daxil olsa da, 1604-cü ildə I Şah Abbasın idarəçiliyinə keçib. Osmanlılar işğal olunmuş ərazilərin idarəsinə lazim olan hüquqi bazanı hazırlamaq üçün sənədlər tərtib etmişdilər. Bu sənədlər “müfəssəl dəftər” və “icmal dəftəri” adlanırdı. “İcmal dəftəri”ndə ərazidəki kəndlər və təsərrüfat subyektləri (tiyul, ziyamət, timar) siyahıya alınaraq ödənilən vergilər, “müfəssəl dəftər»də ərazidə yaşayan vergi mükəlləfiyyətli əhali siyahıya alınırdı.
Daşkəndin adı “İrəvan əyalətinin icmal dəftəri”ndə, “İrəvan əyalətinin müfəssəl dəftəri” ndə və Qafqazın 5 verstlik xəritəsində qeyd edilmişdir.
1828-ci il Türkmənçay müqaviləsindən sonra İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarının ərazisində Rusiya İmperiyasına tabe olan “erməni vilayəti” (1828-1840-cı illərdə mövcud olmuşdu) yaradıldı. Göyçə mahalı, o cümlədən, Daşkənd kəndı “erməni vilayəti”nə verildi. Yeni yaradılmış “erməni vilayəti”nin idarəçiliyinə verilmiş kəndlərinin siyahısını tərtib edən İ.Şopen Daşkəndin adını 43-cü sırada qeyd etmişdir.
İ.Şopenə görə, İrəvan sərdarı Hüseynqulu xan Qacar Rusiya İmperiyasının Cənubi Qafqaza hücumundan müdafiə olunmaq üçün Göyçə mahalının boş qalmış kəndlərinə qarapapaqları məskunlaşdırırdı.
1829-cu il rus-türk müharibəsindən sonra Rusiya işğal etdiyi Bəyazid paşalığından 1.485 erməni ailəsini Göyçə mahalına köçürüb onun cənubunda, az bir qismini də qərbində yerləşdirdi. Ermənilərin yaşadığı ərazi SSRİ-nin dövründəki inzibati-ərazi bölgüsünə görə Martuni və Kamo rayonlarına aid edilmişdir. Bu ərazi 1831-ci ilin kameral siyahısında “Göyçə mahalı” adlanırdı. 1831-ci ilin siyahısına görə, Göyçə mahalındakı 999 müsəlman ailəsində 3.164 nəfər kişi, 2.443 qadın, cəmi 5.607 nəfər azərbaycanlı yaşayırdı. Rus işğalından qabaq Göyçə mahalında cəmi 15 erməni ailəsi və 90 nəfər erməni yaşayırdı. 1829-cu il Rusiya–Türkiyə müharibəsindən sonra Osmanlının Bəyazid paşalığından Göyçə mahalına köçürülmüş 1.485 erməni ailəsi isə Göyçə gölünün cənubundakı 24 boş kəndə yerləşdirilmişdi.
XIX əsrin 40-cı illərin inzibati-idarə islahatına uyğun olaraq, İrəvan quberniyası (1849-cu il) yaradıldı. Daşkənd kəndi Yeni Bayazit qəzasının tərkibində İrəvan quberniyasına tabe edildi. 1842-ci ilin kameral siyahısında “Göyçə nahiyəsi” adlansa da, sonradan erməni vilayətinin ərazisində yaradılan İrəvan quberniyasının tərkibində Novobəyazid qəzası adlandırılmışdır. Qəza mərkəzi olan Kəvərin adını da 1850-ci ildə dəyişib Novobəyazid qoymuşdular [18,153]. Bu ad Türkiyədən gətirilən ermənilərin Bəyazid paşalığından olmaları ilə bağlı idi. (1959-cu ildə həmin yaşayış məntəqəsi Kamo adlandırılmışdır.
Kənddə 1831-ci ildə 357 nəfər, 1873-cü ildə 560, 1886-cı ildə 816, 1897-ci ildə 1004 1908-ci ildə 816, 1914-cü ildə 1389, 1916-cı ildə isə 1054 nəfər azərbaycanlı yaşamışdı.
Ermənilər Rusiya imperiyasının himayəsinə sığınsalar da, imperiyada hökumət əleyhinə baş verən hadisələrdən öz mənafeləri üçün vəziyyətdən məharətlə istifadə edirdilər. Ərazi iddialarından əl çəkmir, tarixi türk torpaqları hesabına ərazilərini genişləndirməyə çalışırdılar. 1905-1907-ci illərdə baş vermış Birinci Rus inqilabı dövründə Bakıda, Qubada, Şamaxıda, Qarabağda, Zəngibasarda, Vedibasarda, Zəngəzurda, Ağbabada, Şörəyeldə və Naxçıvanda olduğu kimi Göyçə mahalında da ermənilərin Azərbaycan türklərinə qarşı təcavüzkar niyyətləri qanlı hadisələrə, qətliamlara gətirib çıxardı. Digər kəndlərdə olduğu kimi, Daşkənddə də əhalinin şəxsi təsərrüfatları talan edilir, mal-qaraları, məişət əşyaları əllərindən zorla alınırdı. Erməni təcavüzündən cana doyan əhali kənddən çıxmağa məcbur olaraq Kəlbəcərin kəndlərinə pənah gətirmişdi. Əhali bir neçə ildən sonra doğma yurdlarına qayıtmışdı.
Məlum olduğu kimi, Rusiyadakı 1917-ci il Oktyabr inqilabı nəticəsində Cənubi Qafqazda siyasi dəyişikliklər baş vermiş və burada 3 yeni dövlət yaranmışdı. Göyçə mahalı və onun bir hissəsi olaraq Göyçə gölü Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilə Ermənistan Res-publikası arasında mövcud olan sərhədin bir hissəsini təşkil edirdi. Göyçə gölünün şərq tərəfindəki torpaqları “Göyçə dairəsi” inzibati ərazi statusu ilə Azərbaycana məxsus idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti parlamentinin qəbul etdiyi son qanun Göyçə mahalı ilə bağlı olmuşdur.
1918-ci ildə ermənilər öz mənfur antitürk niyyətlərini reallaşdırmaq üçün Göyçədə qətliamlara rəvac verəndə Daşkənd ən çox zərər çəkən yurd yerlərindən biri oldu.
Daşnakların silahlı quldur dəstələrinə Göyçə mahalında Andranikin silahdaşı Sulikov başçılıq edirdi. Silahlı dəstənin ərzaqla, atlarının yemlə təmin olunmasını tələb edən daşnak quldurları azərbaycanlıların yaşadıqları kəndlərə basqınlar edərək talanlar və qətillər törədirdilər. Sulikovun amansızlığına və qəddarlığına dözməyib onu qətlə yetirdilər. Onun qətlində Daşkənddən Məşədi Qasım və Hacı Rəhim, Aşıq Nəcəf iştirak etmişdilər. Bu səbəbdən də Göyçədə erməni talanlarından ən çox zərər çəkən yurd yerlərindən biri Daşkənd oldu.
Azğınlaşmış ermənilər türk qanına susayaraq “1918-ci il yanvarın 24-də Göyçənin Çamırlı kəndinə basqın edən daşnak terrorçuları 10 sakini vəhşicəsinə qətlə yetirdilər. Bunu eşidən Məşədi Qasım həmkəndlilərindən ibarət dəstə ilə Çamırlıya köməyə gedir. Digər kəndlərdən də köməyə gəlmiş silahlı dəstələr erməni-daşnak terrorçularını geri oturdurlar. Ermənilərin Daşkəndə talançı basqınları mütəşəkkil xarakter alır. Ermənilərə qarşı kəndin igid sakinləri Məşədi Qasım, Kərbəlayi Zeynal (Rəsullular), Əliş, İdris (Qızılhacılılar), Qocaman oğlu Mədət, Hacı Rəhim, Koroğlu Məhəmməd, Vəli (Koralılar), Ziyad (Babakişilər), Nağı bəy, Tağı oğlu Məhərrəm, Hacı Dünyamalı oğlu Abbasəli və başqaları kəndin müdafiəsini təşkil etmişdilər. Ermənilər ciddi müqavimətlə rastlaşaraq geri çəkilməyə məcbur olmuşdular.
Erməni-daşnak qüvvələrinin Daşkəndə vaxtaşırı hücumları barədə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin orqanı “Azərbaycan” qəzeti (3 fevral 1919-cu il) “İrəvan: Erməni-müsəlman məsələsi. yeni vicdansız təcavüzlər” məqaləsində yazmışdır ki, ermənilər 1918 sənəsi may ayında müsəlman kəndlərinə hücum etmişlər. Lakin müsəlmanlar erməni hücumlarının qarşısında dayana bilmiş, hətta, haylar beş-altı yüzə qədər tələfat vermişlər. Məqalədə deyilir: “Mən Qazaxlıyam. ...Daşkəndə qonaq getmişdim. 750 nəfərdən ibarət erməni əsgərləri 3 pulemyot, 2 topla NovoBəyazid qəzası kəndlərindən xərac toplamaq üçün müsəlman kəndlərinin üstünə gəlmişdilər. ... Sonra “Daşkənd» adlanan kənddən 280 min manatlıq ot, taxıl, neft... qarət etdilər. Bundan savayı, həmin kəndin sakini Məşədi Qasımın 120 baş qoyununu, 24 baş qaramalını, 50 araba otunu və 10 min manatlıq ev əşyalarını özləri ilə apardılar.
Digər tarixi sənəddə, İrəvan quberniyası Yenibəyazit qəzası Daşkənd kənd sakinləri Məşədi Qasım Hacı Kərim oğlu və Böyük Əli Hacı Mirzə Ələkbər oğlunun Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Daxili İşlər Nazirinin adına 23 yanvar 1919-cu il tarixli xahişnaməsində də erməni vandalizmi öz əksini tapmışdı:
“Erməni hökuməti qoşunlarla məmur qismində müsəlman kəndlərinin sakinlərini tamamilə talan etdi: – Zağalı, Daşkənd, Zod, Hüseynquluağalı, Sarıyaqub, Böyük Qaraqoyunlu, Kiçik Qaraqoyunlu, Aşağı Narçamor, Yeni Keti, Qayabaşı, Qoşabulaq, Ağkilsə, Zərzibil, İnəkdağı, Sultanəliqışlağı, Oğruca, Böyük Məzrə, Bala Məzrə, Kəsəmən, Şişqaya, Sətənəxaç, Qızıl-Payka. Qoşunlar hər kənddə 5-6 gün qalırlar. Talan etdikdən sonra çıxıb başqa kəndə gedirlər.Aşağıdakı kəndləri tamamilə yandırmışlar: Örkülü, Alçalı, Kəminli, Yarpızlı, Qanlı, Kərkibaş, Çaxırlı, Kefli-Kürdü və Böyük Məzrə.”
1919-cu il aprelin 13-20-də daşnakların Göyçəyə növbəti basqısı zamanı 22 kənd yenidən dağıdıldı, 15 min əhali Cavanşir qəzasının dağlıq ərazilərinə qaçmaq məcburiyyətində qaldı. Dağlıq zolağın V sahəsinin müsəlman əhalisi üzrə müvəkkil İ.Sultanovun bu faciə barədə verdiyi məlumatda (“Azərbaycan” qəzeti. 19 may 1919-cu il) dağıdılmış kəndlərin siyahısın-da birinci sırada yenə də Daşkəndin adı gəlir.
Ermənilərin Daşkəndə qarşı budəfəki vəhşiliyi isə səbəbsiz deyildi. Aprel qırğınlarından əvvəl daşnaklar Zod yaxınlığında ciddi məğlubiyyətlə üzləşmişdilər və Andranikin silahdaşı Sulikovun qətli mərasimində daşkəndli Aşıq Nəcəfin də olduğu barədə şayiələr erməniləri təbdən çıxarmışdı. Onlar Aşıq Nəcəfi hədəf seçmişdilər. Hiylə ilə danışığa dəvət edərək onu kürəyinə samovar bağlayaraq faciəli şəkildə qətlə yetirdilər. Aprel qırğınlarında artıq Aşıq Nəcəf sağ deyildi, o, faciəli surətdə qətlə yetirilsə də, bu da daşnakların ürəyini soyutmamışdı. Onlar bu haqq aşığının nəslinin və Daşkənd əhalisinin qanına susamış,top və pulemyotla silahlanaraq yenidən kəndə hücum etmişdilər. Daşkəndlə Basarkeçər arasında, Qaraburunda və Səngər təpəsi deyilən yerdə müdafiəçilər istehkam qurmuşdular. Bir neçə saat ciddi müqaviməti görən ermənilər topdan atəş açırlar. Əhali kəndi tərk etməyə məcbur olur. Yurd-yuvasından didərgin düşən əhali Yelli dərə və Tərsə-Keyti istiqamətində Kəlbəcərə üz tutur. Erməni təcavüzündən yayınan bir çox insanlar sərt şaxtada donub həlak olur. Erməni quldurları kəndə daxil olub evlərini tərk edə bilməyən qocaları, əlsiz-ayaqsız insanları qətlə yetirib talançılıq edirlər.
Didərgin düşmüş əhali sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra yenidən yurd-yuvasına qayıdır.1922-ci ildə kəndə qayıdanların sayı 882 nəfər, yəni 1916-cı ildəki əhalinin 40 faizi həddində idi ki, bu da Daşkəndin 1919-cu ildə yaşadığı faciənin miqyasını tam mənada təsəvvür etməyə imkan verir.
Bolşevik Rusiyası Göyçə dairəsini Azərbaycandan qoparıb Ermənistana verdi. Keçmiş Göyçə mahalının yerində Hrazdan, Sevan, Martuni, Kamo, Vardenis (Basarkeçər) və Krasnoselski rayonları yaradıldı ki, onlardan yalnız sonuncu 2 rayonda türklər yenə də sayca əksəriyyət təşkil edirdilər.
1941-1945-ci illərdə faşist Almaniyasına qarşı müharibədə kəndin əhalisi çətinliklərə, məhrumiyyətlərə baxmayaraq cəbhəyə hər cür yardım göstərmişdi. Müharibədə iştirak edən Daşkənd sakinlərindən 122 nəfər həlak olmuşdu.
Sovet hakimiyyəti illərində də Göyçədə həyata keçirilən erməniyönlü siyasət, etnik təmizləmə prosesi davam etdirilmişdir. 1947-ci il dekabrın 23-də İ.V.Stalin “Ermənistan SSR-dən kolxozçuların və digər əhalinin Azərbaycan SSR-in Kür-Araz ovalığına köçürülməsi haqqında” SSRİ Nazirlər Sovetinin 4083 nömrəli qərarını imzaladı. Həmin qərara uyğun olaraq, əhalinin köçü mərhələ-mərhələ həyata keçirilməli idi.1953-cü il mayın 18-də əhalinin bir hissəsi Daşkənddən yük maşınları ilə Uluxanlı (Zəngibasar) stansiyasına gətirilmiş, oradan isə vaqonlarla Yevlax stansiyasına gətirilərək 130 ailə, 621 nəfər deportasiya olundu. Əhalinin istəyi ilə Bərdə ilə Tərtər arasında Çinarlıq deyilən yerdə Yeni Daşkənd kəndinin əsasını qoydular. Stalinin ölümündən sonra köç dayandırıldı. Əhalinin qalan hissəsi Daşkənddə qaldı və 17 ailə yenidən Daşkəndə qayıtdı. XX əsrin 60-80-ci illərində Daşkənddə 10 illik məktəb, univermaq, poçt, avtomat telefon stansiyası, mədəniyyət klubu, kino zalı, kitabxana, məişət evi, yeməkxana, dəyirman fəaliyyət göstərirdi. Burada traktor parkı və qaraj vardı. Kolxozun təsərrüfatına 60-dan çox avtomobil, traktor, kombayn ... daxil idi. Kolxozun əsas təyinatı maldarlıq və əkinçilik idi. Maldarlıq və qoyunçuluq fermalarında 20-dən çox qaramal naxırı və qoyun sürüsü bəslənirdi. Deportasiya zamanı kolxozun əmlakı və bütün əhalinin mal-qarası, şəxsi təsərrüfatı ermənilər tərəfindən talan edilmışdi.
Qərbi Azərbaycanın digər bölgələrində olduğu kimi Göyçədəki yurd adları erməniləşdirildi. 1969-cu ildə rayon mərkəzi Basarkeçərin adı dəyişdirilərək Vardenis adlandırıldı. Daşkəndin adını dəyişib “Karaguğ” adlandırmaq təşəbbüsü Daşkənd kənd sovetinin sədri Xasay Zeynalovun inadlı müqaviməti ilə boşa çıxdı.
Bu qədim tarixi yurdun türklərin məskəni olduğu erməni mənbələrində öz təsdiqini tapmışdır. Erməni tarixçisi Z.Korkodyanın “Sovet Ermənistanının əhalisi 100 ildə: 1831-1931” kitabında rəsmi mənbələrə istinadən verdiyi məlumata görə, Daşkəndin türk əhalisinin sayı 1873-cü ildə 560 nəfər, 1897-ci ildə 1004 nəfər, 1916-cı ildə 1954 nəfər olmuşdur.
1987-ci ilin məlumatına görə, Daşkənd kəndində 458 ailə, 2343 nəfər əhali yaşayırdı. Bədnam “Böyük Ermənistan” iddiasinda olan ermənilərin məkrli siyasəti nəicəsində Qərbi Azərbaycanın digər ərazilərində olduğu kimi, Daşkəndin əhalisi zorakılıqla 1988-ci ilin noyabr-dekabr aylarında tamamilə deportasiya edildi. Bundan sonra kəndə 2001-ci ildə 441 nəfər, 2008-ci ildə 471 nəfər, 2010-cu ildə 520 nəfər, 2011-ci ildə 597 nəfər erməni yerləşdirilmişdi.
Daşkənd kəndinin sakinləri I və II Qarabağ müharibələrində fədakarlıqla iştirak etmişlər. Qocamanov Tofiq Əsədxan oğlu, Məhərrəmov Mehdi Əmirxan oğlu, Süleymanov Nurəddin Əmirxan oğlu, Zeynalov Nəbi Surxay oğlu, Canbaxışov Mahmud Surxay oğlu, Hümbətov Azad Arif oğlu fədakarlıqla vuruşaraq şəhidlik zirvəsinə ucalmışlar.
Biz daşkəndlilər Azərbaycan Respublikasının Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham Əliyevin uğurlu uzaqgörən siyasəti sayəsində öz doğma yurdumuza qayıdacağımız günü səbirsizliklə gözləyirik.
Nazim ZEYNALOV,
tarixçi, tədqiqatçı-publisist