İldırım Bəyazid (1360-1402) Osmanlı tarixinin 4-cü sultanıdır. O, “ildırım” ləqəbini döyüşlərdə göstərdiyi cəldliyə, şücaətə görə qazanmışdı. Erkən yaşlarından müxtəlif döyüşlərə qatılmışdı. Gələcəyin sultanı təkcə döyüşkən deyil, həm də yaxşı təhsil almışdı. Mənbələrdə latın dilini mükəməl bildiyi xüsusi qeyd olunur.
Atası Sultan I Muradın qisasını Miloş Obroneviçdən alaraq edam elətdirmişdi. Bununla bərabər qardaşı Yaqub Çələbini də aradan götürmüşdü. Buna səbəb Yaqubun atasının vəsiyyətinin əleyhinə çıxması idi. Osmanlı səltənətində taxt-taca görə ilk dəfə qardaş qətli baş vermişdi.
Bəyazid xaç yürüşlərinə qarşı qətiyyətlə mübarizə aparmışdı. Bu baxımdan Bizans dövləti ondan ehtiyat edirdi. Bizans imperatoru II Manuel bu narahatlığını məktublarında ifadə etmişdi. Bizans öz əndişələrində haqlı idi. Çünki Bəyazid beş dəfə Bizans paytaxtını mühasirəyə almışdı. Lakin iki dəfə fəthə ən yaxın anda nədənsə mühasirədən imtina etmişdi.
Tarixçi Əhməd Anapalının fikrinə görə, İstanbulu Bəyazidin zamanında almaq mümkün deyildi. Osmanın o dövrdə kifayət qədər güclü silahları yox idi. O silahlar yalnız əlli il sonra olacaqdı.
Bəyazid təkcə Qərbə yürüşlər təşkil etməkdə qalmamış, dövlət qurumlarını möhkəmlətməyə də çalışmışdı. İlk növbədə Anadoludakı müxtəlif bəyliklərlə mübarizə aparmışdı. Onun ləğv etdiyi bəyliklərdən birinin başçısı isə şair Qazi Bürhanəddin idi. Bayazid Qazini hərb meydanında məğlub edə bilməsə də, diplomatik yolla bu proplemi həll etmişdi. Bununla da, hakimiyyətini möhkəmləndirə bilmişdi.
Tarixi mənbələr Bəyazidin ədalətli insan olduğuna şahidlik edirlər. Bir gün sultanın məhkəmədə şahidlik etməsi lazım imiş. Bursa qazısı Molla Şəmsəddin Fənari bu şahidliyə etiraz edərək belə demişdir: “Sənin şahidliyin keçmir. Çünki sən camaat namazını qılımırsan. Əlində imkanın olaraq bu namazlara qatılmamağın sənin şahidlik etməyinə imkan vermir”. Bu sözləri eşidib sultan məhkəməni tərk etmişdi. Ondan sonra məhkəmənin yanında məscid tikdirərək orada camaat namazlarını qılmışdı. Osmanlı tarixçisi Aşiq Paşazadənin yazdığına görə, Bəyazid hər cümə günü yoxsullara sədəqə paylatdırırdı.
Bəyazid dövlətçilik məsələsində nikah diplomatiyasından da istifadə etmişdi. O, Serb kralının qızı Olivera ilə evlənmişdi. Lakin bu addım onu içkiyə və kef məclislərinə yönəltmişdi. Bəyazidin içkiyə “məğlub olması” Ankara savaşının (1402) taleyinə də təsir etmişdi. Döyüş öncəsi Solak Qaraca ona belə demişdir: “Ey Bəyazid xan, hanı güvəndiyin oğulların, sərxoş vəzirlərin?”. Xalq içkiyə aludəçiliyinə görə Bəyazidə beləcə tənə edirdi.
Qara Yusifin İldırım Bəyazidə sığınması Ankara müharibəsi üçün bəhanə oldu. Tarixçilər Əmir Teymuru təmkinli, İldırım Bəyazidi isə çılğın bir şəxs kimi qiymətləndirirlər. Ankara savaşında həmçinin iki psixoloji əhval-ruhiyyə toqquşmuşdu. Bu ovqat onların bir-birinə göndərdiyi məktublarında da əksini tapmışdı.
Təəssüf ki, 1402-ci ildə Ankara yaxınlığında tarixdə türk dünyasının birliyinə böyük zərbə vuran ağır döyüş baş vermişdi. Teymur döyüşdə ac və döyülmüş fillərdən istifadə etmişdi. Qəzəbli fillər Bəyazidin əsgərlərini əzmişdi.
Burada bir məqama aydınlıq gətirmək lazımdır. Teymurun Bəyazidi qəfəsə saldırması iddiaları yalandır. Bu yalanı o dövrün tarixçisi İbn Ərəbşah uydurmuşdu. Əksinə, Teymur döyüşdən sonra Bəyazidin şəxsiyyətinə hörmət bəsləmişdi, yanından ayırmamışdı. Bəzi tarixi qaynaqlara görə, Bəyazid acı məğlubiyyət səbəbindən keçirdiyi ağır həyəcana dözməyib həyatını itirmişdi.
Ceyhun MİRZƏLİ,
kulturoloq