Dünyada bəşər sivilizasiyasının ilkin meydana gəldiyi ərazilərdən biri olan ölkəmizdə yaşı əsrləri və minillikləri əhatə edən tarixi abidələr xalqımızın torpağa, tarixə vurduğu silinməz möhürdür.
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti muzeyşünaslıq kafedrasının müdiri Yeganə Eyvazova bizimlə söhbətində ölkəmizin ərazisində Manna, daha sonralar cənubda Atropatena dövlətinin yaranması nəticəsində şəhərlərin salındığını, müdafiə tikililərinin, əzəmətli qala divarlarının inşa edildiyini bildirdi. O, İslamdan əvvəl və sonra ölkəmizin ərazisində qiymətli abidələrin inşa olunduğunu diqqətə çatdırdı. Orta əsrlərə aid abidələr olan Möminə Xatun, Qarabağlar, Gülüstan, Bərdə türbələri, Şirvanşahlar sarayı, Şəki xan sarayı, Şuşa şəhərinin abidələri və başqaları nəinki Şərq, hətta dünya memarlığının ən nadir abidələrindəndir.
– Bu əlamətdar gündə 30 ilə yaxın erməni əsirliyində olmuş Qarabağ abidələrini xüsusi vurğulamaq lazımdır, – deyə müsahibimiz söhbətə davam etdi: – Qarabağımızın özü ən qədim abidəmizdir. İşğal dövründə mənfur düşmən abidələrimizi dağıdıb, bəzilərinin isə arxitektur detallarını dəyişdirib, Azərbaycan-islam elementlərini və ərəb dilində yazıları erməni xaçı və yazısı ilə əvəzləyib, məzarlıq və qəbirlərin mədəniyyət nümunələrini və ya dəyərli tarixi əşyaları oğurlayaraq talan edib. Kəlbəcər rayonunun Vəngli kəndindəki möhtəşəm Gəncəsər (Qamzasar) monastır kompleksinin divarlarında ornament və kompozisiyalarda yeniləmələr aparıb, daş divar üzərindəki yazıları silərək tarixini və məzmununu dəyişdirib, monastırın daxili divarlarını oyucu və kəsici alətlərdən və müxtəlif boyalardan istifadə etməklə erməni yazıları ilə doldurublar. Hətta alban knyazı Həsən Cəlalın qəbrinin üstündəki sinə daşını sındıraraq üzərindəki yazıları oxunmaz hala salıb, erməni dilində yazılar əlavə ediblər.
Eyni aqibəti yenə də Kəlbəcərdəki Xudavəng, Laçın rayonundakı Ağoğlan, Ağdərədəki Müqəddəs Yelisey monastır komplekslərində də müşahidə etmək olar. Ermənilər işğal olunmuş Qarabağ ərazisindəki bütün monastır tipli memarlıq abidələri üzərində saysız-hesabsız erməni şüarları yazıb, divar rəsmlərində və digər ornamentlərində dəyişikliklər edərək memarlıq abidələrinin ümumi görünüşünü saxtalaşdırıblar. Bu işdə ermənilər “xaç” rəmzindən istifadəyə mühüm önəm veriblər. İşğal olunmuş Qarabağ ərazisində islam dövrünə aid olan memarlıq abidələri, dini abidələr xüsusi qəddarlıqla məhv edilib.
Bu memarlıq abidələri üzərindəki müsəlman epiqrafik mətnlərinin “erməniləşdirilməsi” mümkün olmadığından onların təhqir olunması, yəni üzərindəki yazıların silinməsi, çızılması kimi vandallıq aktları həyata keçirilib.
Oğurlanan abidələrimizin Ermənistan paytaxtındakı Xalq Sənətləri Muzeyində “Dadivankdan Yerevana” adlı satış-sərgidə nümayişi haqqında erməni mediasında məlumat verilib. Faktiki olaraq, Ermənistan dövlət səviyyəsində vandallıq, talançılıq, soyğunçuluq siyasəti həyata keçirib.
Mənfur düşmənin bu kimi addımları beynəlxalq humanitar hüququn, xüsusilə “Silahlı münaqişə zamanı mədəni mülkiyyətin qorunması haqqında” 1954-cü il Haaqa Konvensiyasının və UNESCO-nun “Mədəni mülkiyyətin qanunsuz olaraq ölkəyə gətirilməsi, ölkədən çıxarılması və mülkiyyət hüququnun başqasına verilməsinin qadağan olunması və qarşısının alınmasına yönəldilmiş tədbirlər haqqında” 1970-ci il Konvensiyasının kobud şəkildə pozulmasıdır. Azərbaycan 30 il ərzində dəfələrlə UNESCO-ya müraciət edərək işğal olunmuş ərazilərimizdə məscidlərimizin və tarixi abidələrimizin işğalçı Ermənistan tərəfindən dağıdıldığını, erməniləşdirildiyini bildirsə də, qurum bu məsələdə prinsipiallıq, qətiyyət nümayiş etdirməyib.
Azərbaycan isə uzun illər işğaldan əziyyət çəkən ölkə kimi, təkcə işğal olunmuş ərazilərimizdə deyil, dünyada mədəni abidələrin məhv edilməsi məsələsinə həmişə həssaslıqla yanaşır, UNESCO ilə bu istiqamətdə əməkdaşlığa böyük önəm verir. Bu gün Azərbaycanda dövlət səviyyəsində tarixi abidələrimizin tədqiqi, onların qorunması, bərpası, həmçinin beynəlxalq aləmdə təbliği istiqamətində həyata keçirdiyi irimiqyaslı işlər xüsusi vurğulanmalıdır.
Söhbəti qələmə aldı:
Leyla QURBANOVA, “Xalq qəzeti”