ABŞ başda olmaqla kollektiv Qərb Ermənistanı Rusiyadan qoparmaq istiqamətində çalışmalarını davam etdirir. Bu istiqamətdə son addım ABŞ administrasiyasının Konqresə 2025-ci maliyyə ilində Ermənistana 52 milyon dollar məbləğində yardım göstərməyi təklif etməsidir. Xəbəri jurnalistlər üçün keçirdiyi ənənəvi brifinqdə Dövlət Departamentinin mətbuat xidmətinin rəhbəri Metyu Miller açıqlayıb.
Qeyd edək ki, “2025-ci maliyyə ilinin büdcəsi: Ukraynanın dəstəklənməsi və Rusiyanın strateji məğlubiyyətinin təmin edilməsi” adlanan sənəddə İrəvana maliyyə yardımının Ermənistanın iqtisadi və demokratik dayanıqlığının təmin olunması, həmçinin Qərblə əlaqələrinin gücləndirilməsi məqsədilə göstəriləcəyi bildirilib. Göründüyü kimi, ABŞ hər vəchlə Ermənistanın Rusiya ilə əlaqələrinin pisləşməsinə çalışır. Vaşinqton İrəvanın Qərbin formalaşdırdığı anti-Rusiya cəbhəsinə daxil olmasını çox istəyir. Əslində, buna Ermənistan hökuməti özü əsaslar verib. Nikol Paşinyan ilk dəfə ötən ilin mayında Çexiyanın “CNN.Prima” nəşrinə müsahibəsində bunu bəyan etmişdi. Baş nazir bildirmişdi ki, Ermənistan Rusiyanın Ukraynada müharibə aparmasından narahatdır: “Siz bizim Rusiyanın müttəfiqi olduğumuzu dediniz. Əlbəttə, bu, daha əvvəl heç vaxt açıq şəkildə deyilməyib, amma mən düşünürəm ki, kənardan belə görünür. Biz Ukraynadakı müharibədə Rusiyanın müttəfiqi deyilik. Biz o müharibə, o münaqişə ilə bağlı narahatlıq duyuruq, çünki bu, birbaşa olaraq bizim bütün beynəlxalq əlaqələrimizə təsir edir”.
Paşinyan əlavə etmişdi ki, indiki vəziyyətdə heç kim Ermənistanı müttəfiqi olaraq görmür və bu ölkənin durumunu kövrək edir: “Qərbdə bizim Rusiyanın müttəfiqi olduğumuzu müşahidə edirlər, onlar hətta daha çoxunu bildirirlər. Rusiyada isə bizim onların Ukrayna müharibəsində müttəfiqi olmadığımızı görürlər. Belə çıxır ki, biz bu vəziyyətdə heç kimin müttəfiqi deyilik. Bu isə o deməkdir ki, biz müdafiəsizik”.
Nikol 2024-cü il fevralın 18-də Münxen Təhlükəsizlik Konfransında iştirakı çərçivəsində Münxen və ətrafında yaşayan erməni sakinlərin təmsilçiləri ilə görüşdə də Rusiya–Ukrayna münasibətləri ilə bağlı diqqətçəkən fikirlər söyləmişdi. O demişdi: “Mən çoxdan deyirəm ki, Ermənistan Ukrayna məsələsində Rusiyanın müttəfiqi deyil. Bu, bizim səmimi mövqeyimizdir”.
Beləliklə, aydın olur ki, mahiyyətcə Qərbpərəst olan Ermənistan hakimiyyətinin özünün Rusiyadan uzaqlaşmaq istəyi mövcud olduğu üçün hazırda Qərb ona bu istəyini reallaşdırmaqda yardımlar edir. Belə yardımlardan biri ayrılması nəzərdə tutulan 52 milyon dollar vəsaitdir.
Onu da qeyd edək ki, Qərbin Ermənistanı Rusiyadan qoparmaq istiqamətindəki səyləri öz “bəhrəsini” verir. ABŞ-ın Beynəlxalq Respublikaçılar İnstitutunun təşəbbüsü də bunu sübut edir. Sorğu BREVIS şirkəti tərəfindən 18 yaşdan yuxarı 1508 vətəndaşın iştirakı ilə 2023-cü ilin dekabr ayında keçirilib. Beləliklə, Ermənistanda respondentlərin 66 faizi Rusiya ilə münasibətləri “pis” və ya “çox pis” kimi qiymətləndirib. Respondentlərin 29 faizi Ermənistan–Rusiya münasibətlərini “çox pis”, 37 faizi “pis”, 27 faizi “bir qədər yaxşı” kimi qiymətləndirib. Rəyi soruşulanların 4 faizi “çox yaxşı” cavabını verib.
Eyni zamanda, onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanın öz ərazi bütövlüyünü tam təmin etmək məqsədilə ötən ilin sentyabrında keçirdiyi lokal xarakterli antiterror tədbirlərindən sonra Vaşinqton ölkəmizə birbaşa dövlət yardımlarının ayrılmasını qadağan edən “Azadlığa Dəstək Aktı”na 907-ci düzəlişin hüquqi qüvvəsinin bərpa edildiyini açıqladı. Azərbaycana yardımların qadağan edilməsi fonunda Ermənistana yardımların artırılması superdövlət hesab olunan, beynəlxalq sülhün və təhlükəsizliyin qorunmasında əsas məsuliyyət daşıyan orqan olan BMT Təhlükəsizlik Şurasının daimi üzvü olan ABŞ-ın proseslərə necə ədalətsiz yanaşdığını bir daha ortaya qoydu.
O da məlumdur ki, 2024-cü il noyabrın 5-də ABŞ-da növbəti prezident seçkiləri keçiriləcək. Prezident seçkiləri Konqresin aşağı (Nümayəndələr Palatası) və yuxarı (Senat) palatalarına seçkilərlə eyni vaxtda təşkil olunacaq. Bəzi ştatlarda isə qubernator və qanunverici orqanlara da seçkilər baş tutacaq. Bu mənada Ermənistana maliyyə ayrılması fonunda edilən jest seçki ilində Co Bayden administrasiyasının erməni seçicilərin səslərini əldə etmək üçün siyasi texnologiyası da hesab oluna bilər.
Bundan əlavə, Vaşinqtonun bu addımı onun Azərbaycan və Ermənistan arasında vasitəçilik etmək səyləri ilə də bir araya sığışmır. Sirr deyil ki, ABŞ iki ölkə arasında danışıqların Qərb meydançasında aparılmasının tərəfdarıdır. Vaşinqton Brüssel formatı adlanan platformanı aktiv şəkildə dəstəkləyir. Cəmi bir neçə gün əvvəl ABŞ və Türkiyə hökumətlərinin Vaşinqtonda keçirilən Amerika–Türkiyə strateji şurasının yeddinci iclasının yekunları üzrə qəbul edilmiş birgə bəyanatında Birləşmiş Ştatların Dövlət katibinin və Türkiyə Xarici işlər nazirinin Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh sazişinin təşviqi üçün birgə işləmək öhdəliyi götürdükləri bildirilmişdi. Sənəddə deyilirdi: “Dövlət katibi Blinken və nazir Fidan Cənubi Qafqazda Azərbaycan və Ermənistan arasında regional sabitliyə, əməkdaşlığa və rifaha kömək edəcək balanslaşdırılmış və davamlı sülh sazişinin təşviqi üçün birgə işləmək öhdəliyi götürüblər”.
Ötən həftə isə ABŞ Dövlət katibinin müavini Kurt Kempbell və Türkiyə Xarici işlər nazirinin müavini Burak Akçapar Vaşinqtonda Cənubi Qafqazda sülh məsələlərini müzakirə etmişdilər. ABŞ Dövlət Departamentinin bəyanatında bildirilirdi: “Onlar regional və qlobal prioritetlərə uyğun olaraq ABŞ–Türkiyə strateji əməkdaşlığının daha da genişləndirilməsi yollarını müzakirə ediblər. Kempbell və Akçapar Mərkəzi Asiyada iqtisadi əməkdaşlığa, Cənubi Qafqazda sülhün əldə edilməsinə, Asiyada və ondan kənarda birgə işləmək üçün digər imkanlara xüsusi diqqət yetiriblər”.
ABŞ-ın Azərbaycana ayırdığı maliyyəni dayandırması, Ermənistanın alacağı vəsaiti isə artırması Vaşinqtonun vasitəçilik missiyasının ikiüzlü, riyakar xarakter daşıdığının göstəricisi hesab oluna bilər. Eyni zamanda, bu addım ABŞ–Azərbaycan strateji əlaqələrinə kölgə salan hallardan daha biridir. Halbuki, Azərbaycan ABŞ-ın Cənubi Qafqazdakı təşəbbüslərinə hər zaman dəstək verib. Ölkəmiz 2001-ci il 11 Sentyabr terrorundan sonra Vaşinqtonun yaratdığı koalisiyaya ilk qoşulan ölkələrdən olub. Azərbaycan öz sülhməramlı kontingentini Əfqanıstana, İraqa göndərib. Məhz həmin vaxtdan etibarən 907-ci düzəlişin hüquqi qüvvəsi dayandırılmışdı. Ancaq indi – Əfqanıstan, İraq kampaniyaları başa çatdığı üçün yenidən bədnam düzəliş mexanizmini işə salıblar.
Ümumiyyətlə, ABŞ-ın digər ölkələrə birbaşa yardımlarına “təvazökar xeyriyyəçilik” prizmasından yanaşmaq böyük sadəlövhlük olardı. Birləşmiş Ştatlar rəsmiləri açıq şəkildə bəyan edirlər ki, bu yardımlarda başlıca məqsəd Amerikanın öz milli maraqlarının təmin edilməsidir. Məsələn, Dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə köməkçisi Ceyms O’Brayn 2023-cü il noyabrın 15-də Xarici Əlaqələr Komitəsində keçirilən dinləmədə 907-ci düzəlişdən imtina (hüquqi qüvvəsinin müvəqqəti dayandırılması) çərçivəsində Azərbaycana yardımların ayrılmasının ABŞ-ın maraqlarından qaynaqlandığını etiraf etmişdi.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan artıq 1990-cı illərin əvvəllərindəki xarici yardımlardan asılı ölkə deyil. Həmin illərdə ölkəmiz iqtisadi baxımdan böyük çətinlik çəkirdi. Ərazimizin 20 faizi işğal olunmuş, 1 milyondan çox soydaşımız qaçqın və məcburi köçkün vəziyyətinə düşmüşdü. Azərbaycanın bir sıra yaşayış məskənlərində çadır şəhərcikləri qurulmuşdu. Bax, ABŞ hökuməti məhz belə bir məqamda, xarici dəstəyə güclü ehtiyac duyduğumuz vaxtda ölkəmizə birbaşa dövlət yardımını qadağan etmişdi. Həmin qadağa Azərbaycanı ABŞ hökumətindən birbaşa yardım almayan yeganə postsovet dövlətinə çevirmişdi. Səbəb isə Azərbaycanın, guya, “Dağlıq Qarabağı işğal etməsi və Ermənistana qarşı blokada siyasəti yürütməsi” idi.
Bu gün isə Azərbaycan xarici yardım alan ölkədən donor ölkəyə çevrilib. Hazırda ölkəmiz dünyanın təbii fəlakətlər baş verən bölgələrinə humanitar yardımlar göstərir. Eləcə də COVID-19 pandemiyası dövründə Azərbaycan bir sıra ölkələrə həm ikitərəfli əsasda, həm də Qoşulmama Hərəkatı çərçivəsində maddi yardımlar göstərib. Azərbaycanda hazırda güclü maliyyə-iqtisadi sabitliyi mövcuddur. Biz heç bir maliyyə qurumundan asılı deyilik. Bununla belə, ABŞ-ın simvolik yardımdan Azərbaycanı məhrum etməsi Vaşinqtonun Azərbaycan–Ermənsitan münasibətlərində hansı səfdə qərar tutmasını üzə çıxarmaq baxımından əhəmiyyət daşıyır.
İlyas HÜSEYNOV,
politoloq
– Ermənistanın ABŞ-ın maraqları çərçivəsində Cənubi Qafqazda alətə çevrilməsi hərtərəfli formada öz təsdiqini tapır. Vaşinqtonun Ermənistana ayıracağı vəsait də müəyyən qədər geopolitik qarşıdurmaların göstəricisidir. Rusiyanın mövqelərinin zəiflədilməsi və Ermənistanın Kremlin geopolitik orbitindən ayrılması Vaşinqtonun strateji prioritetlərindən biridir. Bu gün Rusiyanın maraqlarının olduğu bütün cəbhələrdə Qərb aktiv hərəkət edir.
Ermənistan da Rusiyanın strateji maraqlarının olduğu ölkədir. Burada hərbi, siyasi, iqtisadi, nəqliyyat planları icra edilməkdədir. Bu kontekstdə Ermənistanın Rusiyanın nəzarətindən çıxması Moskva üçün çox təhlükəli hesab olunur. Aydındır ki, Rusiya Ermənistandakı maraqlarının itirilməsi ilə razılaşmayacaq. Paralel olaraq biz görürük ki, “Zvartnots” hava limanından rusiyalı sərhədçilərin çıxarılması üçün Moskvaya rəsmi müraciət edilib. Bu, Ermənistan–Rusiya münasibətlərinin kəskinləşməsini daha da stimullaşdıracaq. Eyni zamanda, bu fonda ABŞ və Aİ Ermənistana daha çox siyasi və maddi dəstək göstərəcəklər. Bunun Azərbaycana necə təsir edə biləcəyi də qarşıdakı dövrdə məlum olacaq.
İlqar VƏLİZADƏ,
politoloq
– Zənnimcə, 52 milyon dollarla ABŞ Ermənistanı Rusiyadan qopara bilməz. Ötən ilin yekunlarına görə, Rusiya və Ermənistan arasında qarşılıqlı ticarət dövriyyəsinin həcmi 7,5 milyard dollar təşkil edib. Rusiyadan Ermənistana xalis maliyyə köçürmələri 3,5 milyard dollara yaxın olub. Bunun müqabilində 52 milyon dollar nə deməkdir?! 52 milyona görə Ermənistan Rusiya ilə münasibətləri pozsa, bunu nə dərəcədə düşünülmüş və ağlabatan addım kimi qiymətləndirmək olar? Düzdür, son vaxtlar Ermənistan rəhbərliyi çox qeyri-adekvat addımlar atır. Amma Rusiya ilə münasibətləri tamam pozsalar, o zaman onlar qeyri-adekvatlığın zirvəsinə ucalmış olarlar.
Erməni lobbisi tərəfindən ABŞ-dakı erməni seçicilərə xoş gəlməsi üçün atılan bu addım müəyyən dərəcədə hakim Demokrat Partiyasının seçkiqabağı mövqelərini bir qədər möhkəmləndirə bilər. Əslində isə bu, heç bir əhəmiyyət kəsb etmir. Yeganə təsiri o ola bilər ki, ABŞ-ın Azərbaycanla münasibətləri daha da korlanacaq. ABŞ çoxdandır ki, regionda vasitəçi rol oynamır. Bu addım isə onların ermənipərəst siyasətini daha da möhkəmləndirəcək və Azərbaycan ictimaiyyətinin gözündə Vaşinqtonun imicinin bir qədər də pisləşməsinə gətirib çıxaracaq.
Səxavət HƏMİD
XQ