I MƏQALƏ
Motsart... Bundan yaxşısını tapmaq mümkün deyildir! Özümüzü elə aparaq ki, guya, kim olduğumuzu və hara getdiyimizi bilmirik.
Jak KLEMAN
“Paris gözləyər” filmindən “Reform-Klub”: “Şeytan piri”
Yazıçı Miranda Karter (o, “MC.Karter” psevdonimi ilə də tanınır) “Reform-Klub” haqqında yazdığı romanı belə adlandırmışdır. “Reform-Klub” XIX əsrdə Böyük Britaniyada yaranmışdır. Ətrafında radikal düşüncəli insanları birləşdirirdi. Əsas tələbləri ingilis siyasi mühitində ciddi dəyişikliklər edilməsi ilə bağlı olmuşdur. Lakin bunun üçün onlar radikal üsullardan istifadə etmişlər. Sonradan bu təşkilatın üzvləri Leyboristlər Partiyasının yaranmasında iştirak etmiş və onların içində ərimişlər. Radikal reformistlərin tələbi ilə Böyük Britaniyada XIX əsrdə islahatlar aparılmışdır.
Bunlar “Reform-Klub”un görünən tərəflərinin yalnız məhdud dairəsidir. Maraqlısı odur ki, ingilislərin özləri bu təşkilat ətrafında mistik təsir bağışlayan mənzərə yaratmışlar. Qrem Qrinin “İnsan faktoru” (1978-ci il) romanında ingilis kəşfiyyatının məhz “Reform-Kluba” yığışdığını ifadə edən hissələr vardır.
Conatan Sims isə əsərlərinin birində “Reform-Klub”un yeraltı tunellərinin mövcudluğundan bəhs edir. Klub haqqında veriliş hazırlayan yazıçı Maykl Peyni ora buraxmamışlar (1989-cu il). M.Peynin dediyinə görə, qalstuku olmadığından kluba daxil olmağa icazə ona verməmişlər.
Əlbəttə, diqqətli oxucu sual edə bilər: Bunların siyasi avantürizmə nə aidiyyatı var? Məsələ ondan ibarətdir ki, bu klubun hansı siyasətə üstünlük verdiyi maraqlıdır. Onun üzvlərindən biri Ernest Bennin (siyasətlə məşğul olan ailədəndir) belə bir fikri vardır: “Siyasət problemləri axtarmaq, onları tapmaq və qeyri-düzgün qiymətləndirmək məharətidir. Və bu əsasda problemləri qeyri-ənənəvi üsullarla həll etməkdir.”
İndi müasir politologiyada “siyasi avantüra” termininin izahına baxaq. Məsələn, professor V.A.Dyorqaçovun geosiyasətlə bağlı ensiklopediyasında siyasi avantüraya belə tərif verilir: “Siyasi avantürizm siyasi institutların, partiyaların, hərəkatların və onların liderlərinin risklə əlaqəli olan məsuliyyətsiz siyasi fəaliyyətidir ki, orada real situasiya və fəaliyyətin mümkün nəticələri nəzərə alınmır”.
Politologiya lüğətində buna oxşar tərif vardır. “Avantura” sözü fransızca “аvanture”dən qaynaqlanır və “macəra”, “risk” anlamını verir. Bu lüğətdə avantüranın siyasilərin real vəziyyəti bilməmələri və həmin əsasda onu düzgün qiymətləndirməmələri avantüranın səbəbləri kimi göstərilir. Nəticədə siyasi subyektlər öz imkanlarını olduğundan çox görürlər, ona görə düşünülməmiş, əsaslandırılmamış addımlar atırlar. Lakin avantüristlər tam siyasi fəaliyyət göstərmək üçün bütün lazımi təsirə, vəsaitə və mexanizmlərə malik olmadıqlarından zamanın tələbinə uyğun olmayan istiqamətdə konkret siyasi məkanda uzun müddət fəaliyyət göstərə bilirlər. Bu zaman onları nəticənin səmərəli olması elə də maraqlandırmır – əsas olanı siyasi fəaliyyətdə öz avantürist iradəsini təsdiq etməkdir. Buna görə də avantürist siyasi fəaliyyət, bir qayda olaraq, məğlubiyyətlə bitir. Avantürizm xüsusilə keçid mərhələsində olan dövlətlər üçün çox təhlükəlidir. O, cəmiyyəti və dövləti fraqmentlərə bölə bilər. Populist “libasa” bürünər və tərəfdarlarının doğru hərəkət etdikləri görüntüsü yarada bilər.
Politoloji lüğətlərdəki bu izahlar işığında Ernest Bennin siyasətlə bağlı yuxarıdakı fikirlərinə baxanda nəyi görmək olar? Hər şeydən öncə, belə təəssürat yaranır ki, E.Benn klassik siyasi avantüra təbliğ edirmiş. O, “Reform-Klub”un üzvü idi. Bu faktdan növbəti nəticə çıxarmaq olar. “Reform-Klub” siyasi avantüraya üstünlük vermişdir – problemləri axtarmış, tapmış və onların həlli yollarını reallığa görə deyil, öz istəyinə uyğun göstərmişdir.
Nəhayət, bütün bunların ümumi nəticəsi kimi, demək olar ki, Avropada siyasi avantürizmin bir ənənəsi vardır. Yeni dövrdə bunu həyata keçirən xüsusi təşkilatlar olmuşdur. Bu tezisin işığında Cənubi Qafqazda geosiyasi proseslərə baxsaq, mənzərə necə görünər?
Cənubi Qafqazda geosiyasi oyun qaydaları
Onları iki qismə bölmək olar. Birinci, siyasi və geosiyasi avantüraya əsaslanan qaydalar; ikinci, siyasi və geosiyasi konstruktivizmə əsaslanan qaydalar. Bu tendensiyaların hər birinin aparıcıları vardır. Siyasi avantüranı fəal surətdə Fransa aparır, ondan bir qədər zəif formada Hindistan, passiv formada İran və nəhayət, bu oyunçuların hər birinin maşası olan Ermənistan.
Siyasi konstruktivizmi isə fəal formada Azərbaycan və Türkiyə həyata keçirirlər. Rusiya bir qədər arxa planda və daha çox neytral mövqedə dayanmışdır. Sonrası bəlli olmaz. Lakin avantüristlər Rusiya–Ermənistan münasibətlərində kifayət qədər problemlər yaratmışlar.
Fransanın avantürist oyunu
Fransa ilə vəziyyət aydındır. Bu ölkənin prezidenti E.Makron milyonlarla insanı aldadaraq “Qarabağ Ermənistanın ortasındadır” avantürasını irəli sürə bilirsə, geridə qalanlar təfərrüatlardır. Bu uydurmanı siyasi həqiqət kimi deyən bir siyasətçinin ədalətli və reallığa uyğun hərəkət etməsi mümkün deyildir. Çünki elə bir ağ yalan deyir ki, onu ibtidai sinif şagirdi belə, xəritədən başı çıxırsa, təkzib edə bilər. Lakin siyasi avantüranın anatomiyası da məhz reallığa uyğun olmayan şeyləri reallıq kimi təqdim etmək cəhdi ilə bağlıdır.
Əslində, E.Makron hökumətinin Cənubi Qafqazda avantüra xarakterli fəaliyyətlərinin sayı-hesabı yoxdur. Xüsusilə, erməniləri müdafiə fonunda absurd ittihamlar irəli sürür. Regionun real geosiyasi dinamikasının mahiyyətinin əksinə olaraq, tamamilə dağıdıcı addımlar atır. Hətta, E.Makron Almaniya Kansleri O.Şoltsu “kifayət qədər cəsarətli olmamaqda” suçlayır. Əcəba, bu uydurmanı haradan almışdır, Makron? Görünür, onun “arqumentləri” içərisində Azərbaycanla bağlı məqamlar da vardır. Məsələn, O.Şolts Azərbaycan Prezidentinin tələbi ilə E.Makronun siyasi avantürasına uyub, onu danışıqlara buraxmadı. Təsəvvür edək: O.Şolts E.Makrona görə o səbəbdən “siyasi cəsarəti” olmayandır ki, Makronun avantürasına getməmişdir!
Ümumiyyətlə, fransızlar təzadlıdırlar. “Avantüra” terminini mənfi mənada macəra və risk adlandırırlar, lakin özləri bundan uzaq durmurlar – dünyanın müxtəlif regionlarında özlərinə məcara axtarır və yerli xalqları riskə atırlar. Məsələn, Afrikada, Latın Amerikasında, Hind və Atlantik okeanlarındakı bir sıra adalarda və o cümlədən, Qafqazda.
Fransanın avantüralarından birinin üstünü bu yaxınlarda Ermənistan rəsmilərindən biri bilərəkdən və ya bilməyərəkdən açmışdır. O demişdir ki, biz Fransadan keyfiyyəti birinci dərəcəli olan silahlar alırıq, lakin onların növünü bilərəkdən demirik. Bu etiraf klassik avantüra nümunəsi deyilmi?
Doğrudan da, Fransa Ermənistanı sülhə yox, müharibəyə hazırlayır. Çünki erməni revanşistlərin əsas məqsədi onların itirilmiş hesab etdikləri özgə torpaqlarını yenidən zəbt etməklə bağlıdır. Bunun üçün müxtəlif təntənəli, lakin içi boş adlar altında sözdə təşkilatlar da yaradırlar. Yəni, sözün həqiqi mənasında, ermənilərin bir qrupu öz xalqını növbəti siyasi avantüraya sürükləyir. Daha təəccüblüsü və təəssüffedicisi odur ki, rəsmi Paris məhz bu cür radikal düşüncəli ermənilərin dəyirmanına su tökən siyasət yeridir. Bunun üçün iki istiqamətdə fəaliyyət göstərir.
Birincisi, Cənubi Qafqazda sabitliyi təmin edən geosiyasi mühiti parçalamağa çalışır. Konkret olaraq, Rusiyanı tamamilə uzaqlaşdırmaq, Türkiyəni xeyli zəiflətmək və İrana gizli dəstək verməklə bunu edir.
Rusiya məsələsi aydındır: Fransa Kremli Cənubi Qafqazdan uzaqlaşdıra bilməz! Bu, mövcud geosiyasi reallığa uyğun olmayan və absurd olan bir istəkdir.
Türkiyənin mövqeyini zəiflətmək də Fransanın gücü çata biləcək bir iş deyildir. Türkiyə Fransanı Afrikada dayandırdı və cəzasını hələ də verir. Qafqaz tarixən türklərin oylağı olmuşdur və indi də elədir.
Azərbaycan kifayət qədər güclü dövlətdir. Yanında Türkiyə və Pakistan vardır. Böyük Britaniyanın və İsrailin loyal münasibəti mövcuddur. Rusiyaya artıq Azərbaycanın güclü olması sərf edir. Azərbaycana yaxın olan türk dövlətləri vardır. Qonşu Gürcüstan Türkiyə və Azərbaycana qarşı ciddi mənada gedə biləcək dövlət deyildir. Bəs hansı ağılla rəsmi Paris belə sadəlövh və avantürist işlərə gedir?
Məsələ ondan ibarətdir ki, Fransa Avropa siyasi avantüra ənənəsini yaşatmağa çalışan dövlətdir. Bu, təkcə “Reform-Klub”la bağlı deyildir – E.Makronun Bilderberq Klubunun avantürist oyunlarında da təcrübəsi vardır. Bu səbəblərdən, Fransanın Cənubi Qafqazın geosiyasi reallıqlarına uyğun olmayan formada öz maraqlarını burada təmin etməsi siyasi avantüra ilə geosiyasi avantüranın sintezidir.
Geosiyasi avantüra real olmayan, uydurma xarakterli faktorlar əsasında, bütövlükdə, bir regionun geosiyasi mənzərəsini dəyişmək cəhdidir. Fransa bu avantüranı Şərqi Avropada (Ukrayna) və Cənubi Qafqazda həyata keçirməyə çalışır. Hər iki istiqamətdə əsas rəqibi Rusiyadır.
Maraqlıdır, Fransa Napoleonun acı məğlubiyyətindən də dərs almamışdır? XIX əsrdə Napoleonun məğlubiyyəti Böyük Britaniyada ciddi siyasi islahatlara təkan verdisə və İngiltərə daha da gücləndisə, XXI əsrdə E.Makronun Ukrayna və Qafqazda məğlubiyyəti hansı geosiyasi sıçrayışı motivə edəcəkdir? Bunun nəticələrini Paris hesablayıbmı?
Buradan ikinci istiqamət yaranır: Paris həm Ermənistanı silahlandırır, həm də yanına bir neçə dövləti çəkməklə məşğuldur. İranla gizli mövqe uyğunluğu bu baxımdan təəccüblü deyildir. “Ermənistanın ərazi toxunulmazlığı qırmızı xəttimizdir” (30 il Azərbacanın ərazisini işğalda saxlayan işğalçı Ermənistanın ərazisi Tehran rejimi üçün indi “qırmızı xətt” (?) olmuşdur) və “regionda gosiyasi mənzərənin dəyişməsinə qətiyyən yol vermərik” (?) deyən bir dövlətin Fransa kimilərin yanında durması adi haldır.
Bəs Hindistana görəsən nə düşüb ki, Fransanın siyasi və geosiyasi avantürasına qoşulmuşdur? Bununla Dehli müdrik Mahatma Qandinin müəyyən etdiyi yoldan çıxmırmı?
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru