Rusiyanın Cənubi Qafqazda yeniləşmiş köhnə siyasəti
Rusiyanın Xarici İşlər naziri Sergey Lavrovun Antalya Diplomatik Forumu çərçivəsində keçirdiyi mətbuat konfransının Cənubi Qafqazla bağlı bölümündə iki məqam var idi. Birincisi, Azərbaycan–Ermənistan münasibətləri və regiondakı durum, ikincisi, Rusiya–Ermənistan əlaqələri.
Birincidən başlayaq. S.Lavrov bildirir ki, Azərbaycan, Ermənistan və Rusiya liderlərinin imzaladıqları sazişlər Bakı ilə İrəvan arasında münasibətlərin tənzimlənməsi üçün möhkəm əsas olaraq qalır. Görəsən, o, nə demək istəyir?
Rusiya XİN rəhbəri vurğulayır ki, müxtəlif beynəlxalq platformalarda Azərbaycanla Ermənistan arasında hansısa görüşlərin təşkili və nəticələrin əldə olunmasına dair görüntünün formalaşdırılması heç bir əhəmiyyət daşımır.
İlk baxışdan, Lavrovun dedikləri qısqanclıq kimi qəbul edilə bilər. Amma reallığa diqqət yetirək. Məsələ burasındadır ki, indiyədək Azərbaycan və Ermənistan liderləri arasında bir çox görüşlər təşkil olunub. Mövcud xüsusda biz Avropa İttifaqı Şurasının prezidenti Şarl Mişelin vasitəçiliyilə aparılmış və Brüssel formatı kimi tarixə düşmüş danışıqları vurğulaya bilərik. Heç də demək istəmirik ki, bu format uğursuz oldu. Ən azı tərəflər bir-biri ilə müzakirə platforması əldə etdilər.
Digər tərəfdən, yaxın tarixi – Rusiyanın Qarabağ münaqişəsinin həllinin başqa vaxta saxlanılmasına dair bəyanatlarını unutmayaq. Bəli, Moskvanın Azərbaycan torpaqlarında de-fakto separatizm mahiyyəti daşıyan erməni varlığının saxlanılmasında maraqlı olduğu xatirimizdən çıxmayıb. Kreml bunu Ermənistanı öz əlində saxlamaq planının mühüm tərkib hissəsi kimi görürdü. Bakı–İrəvan nizamlamasının Qərb xətti, elə Brüssel formatının özü mövcud tendensiyaya kökündən zərbə vurdu. Əlbəttə, İrəvanın tam şəkildə Qərbə yuvarlanması da.
Bəs, nəyə görə S.Lavrovun indi söylədiklərinə həssas yanaşılması vacibdir? Axı reallığa baxsaq, hazırda Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan liderlərinin üçtərəfli sazişləri məntiqindən əsər-əlamət yoxdur. Hər halda, rəsmi İrəvan bu qənaətdədir və fəaliyyətini tamam fərqli siyasi motivlər üzərində qurur.
Böyük ölçüdə indiyədək də üçtərəfli Bəyanatın yalnız 44 günlük müharibəyə, yəni qan tölükməsinə son qoymasından başqa faydası yoxdur. Söhbət 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatdan gedir. Digər tarixlərdəki iki bəyanat üzrə isə ümumən heç bir konkret irəliləyiş nəzərə çarpmayıb. Əslində, məsələyə fayda baxımından yanaşsaq, heç Brüssel formatı da bir o qədər uğurlu sayıla bilməz. Nə olsun ki, Ermənistan baş naziri Qarabağ da daxil olmaqla, Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını bəyan etmişdi? Fakt bu idi ki, 2023-cü ilin sentyabrına –Azərbaycanın lokal xarakterli antiterror tədbirlərinədək Qarabağda separatçı rejim saxlanılır, bölgədə Ermənistan ordusuna məxsus hərbi birləşmələr qalırdı.
Azərbaycan sərfəli nəticələrin hamısını öz gücü hesabına qazanıb. Yeri gəlmişkən, Qarabağdakı Rusiya sülhməramlılarının artıq canını tapşırmış qondarma rejimin başbilənləri ilə qol-boyun səhnələrini, bölgəyə silah-sursat daşınması üçün, bir növ, patronajlıq etdiklərini az görməmişik. Habelə, Qarabağ erməniləri üçün gündəlik tələbat mallarının daşınması, onların gözündə yaxşı görünmək mənzərələri qeydə alınıb. Elə isə yenə əvvəldə verdiyimiz suala qayıdaq. Daha doğrusu, sualın cavabına.
Bəli, S.Lavrovun söylədikləri ona görə vacibdir ki, hazırda Ermənistanın yerinə yetirməli olduğu öhdəlik həm də Rusiyanın Cənubi Qafqaz maraqları baxımından vacibdir. Deməli, üçtərəfli Bəyanat məntiqində kulminasiya anı məhz budur. Söhbət Azərbaycanın digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yoldan gedir. O yoldan ki, ölkəmiz orada gömrük və sərhəd nəzarətinin olmamasını tələb edir və bu zaman Ermənistanın 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın doqquzuncu bəndini yerinə yetirməsini vacib sayır. Həmin bənddə göstərilir ki, İrəvan sözügedən yol üçün təminat verməli, orada təhlükəsizliyi Rusiya Federal Təhlükəsizlik Xidməti yaratmalıdır. Ermənistan isə bunu özünün ərazi bütövlüyünə və suverenliyinə zidd təmayül sayır, 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsi məntiqini irəli sürür.
Tam ayndındır ki, İrəvanın hazırkı yanaşması Qərbin diktəsidir. Ərazi bütövlüyü və suverenlik kimi dəyərlərlə manipulyasiya yolu tutan Qərb çalışır ki, Rusiya qlobal nəqliyyat tranzitindən kənar tutulsun. Təsadüfi deyil ki, Ermənistan siyasiləri, belə demək mümkünsə, Naxçıvana yolun sərbəstliyini vurğulayan Azərbaycanı Rusiyanın maraqlarını müdafiə etməkdə günahlandırırlar. Bu baxımdan, hətta, o da bildirilir ki, guya, Bakı Ukrayna ilə müharibədə tükənmiş Moskva üçün yeni gəlir mənbələri əldə etməyə çalışır, nəticədə İrəvanla yola getmir.
Əlbəttə, bu iddiaların hamısı cəfəngdir. Çünki ölkəmiz birmənalı qaydada öz maraqlarını düşünür. Bu maraqlar həm də ona hesablanıb ki, illərlə Azərbaycan torpaqlarını işğalda saxlamış Ermənistan avantürizm üçün yeni imkanlar əldə etməsin, onun qlobal nəqliyyat habında təmsilçiliyi, bilavasitə, Bakının diktə etdiyi şərtlər altında reallaşsın. Əks təqdirdə...
Əgər Ermənistan Naxçıvana yolun üçtərəfli Bəyanat məntiqi üzrə açılmasını istəmirsə, o zaman yol İran əraizisindən keçəcək. Ölkəmiz bu formulu önə çəkir. Belə yanaşma çox istəyən Ermənistanı azdan da edir. İrəvan beynəlxalq tranzitdən kənarda qalır, təcrid duruma düşür. Daha doğrusu, təcriddə qalır.
Hadisələr vurğuladığımız yöndə davam edəcəyi təqdirdə, Qərb dünyası Ermənistanı bəsləmək məcburiyyətində qalacaq ki, buna isə razı deyil. Ona görə Bakı–İrəvan sülhü müstəvisinə regionda nəqliyyat-kommunikasiya əlaqələrinin bərpası məntiqi də gətirilir. Halbuki, məsələ, kifayət qədər, konkretdir: ya Ermənistan Azərbaycanın Naxçıvana yol hüququnu tanımalı, ya da sülh müqaviləsi imzalanmalı, Naxçıvana yol açılmalıdır. Azərbaycan yolun İran ərazisindən keçməsini məqbul sayırsa, bunun İrəvana dəxli olmamalıdır.
Üstəlik, sərhədlərin dəqiqləşməsinə gəlincə, mövcud istiqamətdə də hər şey aydındır. Azərbaycan Ermənistanın 1970-ci ildən sonrakı keçmiş SSRİ xəritələrini əsas tutması və bu xüsusda Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırması ilə razı deyil. Çünki belə yanaşma ədalət anlayışından uzaqdır. Prezident İlham Əliyevin də bildirdiyi kimi, hər iki ölkənin sərhəd komissiyaları tərkibində ekspert qrupları yaradılmalı və onlar ərazini qarış-qarış gəzərək iş görməlidirlər. Yəni, bir halda ki, Ermənistan öz öhdəliklərini yerinə yetirmək istəmir, üstəlik, Azərbaycana məxsus kəndləri hələ də işğalda saxlamaqda israr edir, ölkənin addımlayacağı heç bir yol rəvan olmamalıdır. İrəvan Bakı ilə sülh müqaviləsi kimi üstünlüyə də yiyələnməməlidir.
S.Lavrov bütün bunların üçtərəfli Bəyanat məntiqindən izahatını verə, Rusiyanın Cənubi Qafqaz maraqlarından çıxış edə bilər. Həm də ona görə ki, hazırda regionda Avropa İttifaqının mülki müşahidə missiyası var. Aİ-nin Cənubi Qafqaz və Gürcüstan böhranı üzrə xüsusi nümayəndəsi Tovio Klaarın Antalya Diplomatik Forumunda bildirdiyi kimi, sözügedən missiya Azərbaycanla Ermənistan arasında təminatlı sülh müqaviləsi imzalanmayanadək orada qalacaq.
Qeyd edək ki, missiya məntiqinin arxasında Qərbin sülh diktəsi dayanır. Diktə budur ki, sülh nəqliyyat-kommunikasiyaları üçün Ermənistan habı formuluna əsaslansın. Yəni, Azərbaycanın Naxçıvana yol xüsusunda irəli sürdüyü “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqi kənara qoyulsun.
Ancaq Qərbin bildirdiyi yalnız bu deyil. Ortada həm də şantaj ritorikası var. Bir halda ki, onun istədiyi olmur, o zaman Ermənistan təhdid alətinə çevriləcək. Ölkənin silahlandırılması da bundan qaynaqlanır. Silahlandırma fonunda şərti sərhəddə gərginlik səhnələri yaşanır, qanlı insidentlər qeydə alınır. Yəni, Qərbin bəzi dairələri göstərmək istəyirlər ki, Naxçıvana Ermənistan ərazisi kimi qəbul etdikləri yoldan fərqli yolun seçilməsi ilə nəqliyyat-kommunikasiya əlaqələrinin təhlükəsizliyinə təminat olmayacaq. İrəvan təxribatlar törədəcək, Azərbaycan əks addım atacağı təqdirdə işğalçı damğası ilə üzləşəcək. Mövcud trayektoriyada İrəvanın sipəri və sığortası isə Aİ-nin müşahidə missiyası olacaq.
Həm də bunlara görədir ki, Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərinin nizamlanması baxımından üçtərəfli Bəyanatın alternativsiz olduğunu deyən S.Lavrov diqqəti Bakı ilə İrəvan arasında “müxtəlif Qərb xadimlərinin himayəsi altında” təşkil edilmiş təmaslara yönəldib. “Məncə, irəliləyiş (red. – nizamlanma prosesində) üçtərəfli razılaşmaların nə dərəcədə vicdanla yerinə yetirilməsindən asılı olacaq”, – deyən Lavrov habelə bildirib ki, Moskva həm regionda bütün kommunikasiya kanallarının blokdan çıxarılmasını, həm də sərhədin demarkasiyasına və müvafiq olaraq sülh müqaviləsinin hazırlanmasına bundan sonra da dəstək verməyə hazırdır. Lavrov onu da xatırladıb ki, Rusiya Bakı–İrəvan tənzimləməsinə kömək məqsədi ilə xüsusi təyinatlı səfir təyin edib. Həmin səfir artıq Bakıda olub, İrəvana səfər planlaşdırır. Lakin: “İrəvandakı həmkarlarımız onun səfərini təsdiqləməyib”.
Rusiyanın XİN rəhbəri, eyni zamanda, deyib ki, ölkəsi Ermənistan rəhbərliyinin bəyanatlarını izləyir və əməli addımlarını bunları nəzərə alaraq planlaşdıracaq. Bu yerdə Lavrovun mətbuat konfransında bildirdiklərinin ikinci hissəsinə keçid almağı zəruri sayırıq. O vurğulayır ki, Rusiya öhdəliklərin yerinə yetirilməsi və birgə inteqrasiya strukturlarında iştirakı ilə bağlı Ermənistandan cavab alacağına ümid bəsləyir. Bu nə deməkdir? Yəni, XİN rəhbəri indiyədək İrəvanın nazı ilə çox oynanıldığının mesajını verir.
Məlum olduğu kimi, Ermənistan rəhbərliyi yalnız Kremlin Bakı – İrəvan tənzimləməsindəki rolunu heçə endirmir, eyni zamanda, Azərbaycanla münasibətlər xüsusunda özünün də tərkibində yer aldığı və Rusiyanın hakim rol oynadığı təşkilatların nüfuzunu heçə endirir. Bu mənada İrəvanın Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatını boykot etməsi üzərində dayanmağa ehtiyac var. Yeri gəlmişkən, deyək ki, Ermənistanın baş naziri bir müddət əvvəl Parisdə işgüzar səfərdə olarkən, “France 24” telekanalının efirində daha “irəli gedərək” demişdi ki, ölkəsi KTMT-dəki fəaliyyətini dondurub. Görünür, bu bəyanat Rusiyanı hərəkətə gətirib. Ona görə Lavrov indiyədək müraciət edilməyən ritorikaya üz tutur. O deyir: “Biz həqiqətən istəyirik ki, erməni tərəfdaşlarımız qarşılıqlılıq prinsipinə əsaslanan müxtəlif inteqrasiya strukturlarında, o cümlədən, KTMT-də bizi bağlayan razılaşmaları necə həyata keçirmək istədiklərini özləri başa düşsünlər”.
Məlum olduğu kimi, indiyədək Ermənistan rəhbərliyi KTMT-ni, guya, üzərinə düşən öhdəlikləri yerinə yetirməməkdə günahlandırır. Rəsmi İrəvan bildirir ki, qurum 2022-ci ilin sentyabrında Azərbaycan – Ermənistan şərti sərhədində yaşanmış insidentə səssiz qalıb. Daha dəqiq desək, guya, Ermənistan torpaqlarının işğalına göz yumub, məsələyə siyasi qiymət verməyib.
Yada salaq ki, KTMT sözügedən sərhəd insidenti ilə bağlı müzakirəni 2022-ci ilin noyabrında qurumun İrəvanda keçirilmiş sammitində aparmışdı. Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin də qatıldığı toplantıda belə qərara alınmışdı ki, Azərbaycan–Ermənistan sərhədləri dəqiqləşmədiyindən, KTMT-nin təsir dairəsini müəyyənləşdirmək mümkünsüzdür. Lakin Paşinyan və onun komandası məsələnin bu cür qoyuluşunu qəbul etməmiş və durumu özünə qarşı haqsızlıq kimi dəyərləndirmişdi. Ötən iki il ərzində rəsmi İrəvan bu ritorikanı daha da genişləndirmiş, KTMT-nin tədbirlərini boykot yolu tutmuş və nəhayət, baş nazir N.Paşinyan “France 24”ün efirindən haqqında söz açdığımız “dondurmaq” məsələsindən danışmışdı.
Hazırda S.Lavrovun bildirdikləri isə o anlamı verir ki, daha Ermənistanın nazı ilə oynamaq fikrində olmayan Rusiya qarşı tərəfdən KTMT ilə əlaqədar üzərinə düşən öhdəlikləri yerinə yetirməsini tələb etməyə başlayacaq. Əlbəttə, bu deyimin rəsmi İrəvanı qorxuya salacağını gözləmək doğru olmaz. Əksinə, azğınlaşdıracaq. Nə də demək düzgün deyil ki, Moskva ipə-sapa yatmayan İrəvanı sərt şəkildə cəzalandırmaq üçün hansısa mühafizəkar addımlara əl atacaq.
Ancaq Lavrovun bildirdikləri, ümumən, yuxarıda diqqətə çatdırdığımız hər iki xüsus baxımından siqnal sayıla bilər. Nəzərə alaq ki, Ermənistanın öhdəliklərini yerinə yetirmək istəməməsi ilə bağlı duruma kompleks yanaşılması şərtdir. Yəni, həm üçtərəfli bəyanat, həm də ölkənin üzv olduğu KTMT müstəvisi aktualdır.
Aktuallıq və Lavrovun dilə gətirdikləri fonunda bir sıra məqamların vurğulanması həm də o deməkdir ki, Rusiya Ermənistanın, belə demək demək mümkünsə, məhvərindən getdikcə daha çox çıxdığının fərqindədir. Deməli, buna qarşı hələlik sərt tədbirlərin gerçəkləşdirilmə ehtimalı o qədər yüksək olmasa da, Kreml əvvəldə üz tutmadığı hansısa əks-fəaliyyət müstəvisinə start verəcək. Məsələn, iqtisadi müstəviyə. Məlum olduğu kimi, hazırda Ermənistanın iqtisadi yüksəlişində başlıca amil Rusiyadır. Görünür, bunu Ermənistan rəhbərliyinin yadına əməli iş müstəvisində salmağın vaxtı çatıb. Sonra nəyin vaxtı çatıb, bunu zaman göstərəcək.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ