Nizamlılıq Kainat xaosunda obyektlərin ən primitiv və ixtiyari qruplaşmasıdır.
Robert Şekli
İndi filosoflar, politoloqlar və müxtəlif elm sahələrinin təmsilçiləri tez-tez “qlobal böhran”, “dünya nizamının böhranı”, “xaotik idarə olunan dünya sistemi” və sair neqativ duyğular yaradan ifadələr işlədirlər.
Bu, əsassız deyildir. Həmin fikirlər dünyanın müxtəlif regionlarında baş verən münaqişələr, hərbi toqquşmalar, radikal siyasi-ideoloji mübarizələr və bir sıra dövlətlərin dünya liderliyinə nəyin bahasına olursa-olsun can atmaları fonunda söylənilir. Belə qənaətə gəlinir ki, qlobal miqyasda beynəlxalq münasibətlərdə və etibarlı, davamlı təhlükəsizlik sisteminin formalaşmasında ciddi çətinliklər meydana çıxmışdır.
Bu proses mənfi emosional təsirlə yanaşı, rasional surətdə böhran vəziyyətindən çıxmaq yollarının axtarışını da aktuallaşdırır. Həmin istiqamətdə indi dünyanın yeni təhlükəsizlik arxitekturasının formalaşmasından bəhs edirlər. Bu nə deməkdir? Öncə, bir sıra anlayışlara nəzər salaq.
“Dünya nizamı” sistem kimi
“Dünya nizamı”, bir qayda olaraq, dünya sisteminin konvensional (ingiliscədən tərcümədə “şərti”, “razılaşdırılmış”, ümumi qəbul edilmiş”) sistemliyini ifadə edir. Yəni öncədən müəyyən edilmiş konkret şərtlər əsasında dövlətlərarası münasibətlərin elə tənzimlənməsini nəzərdə tutur ki, bütövlükdə, dünyanı nizamlı sistem kimi təsəvvür etmək mümkün olur. Bu zaman dünya nizamı dövlətlərin və qeyri-dövlət aktorların qarşılıqlı münasibətlərinin konkret prinsiplər üzrə təşkil edilməsi təmin olunmalıdır.
I yazı
Belə çıxır ki, “dünya nizamı” mütləq və təbii həqiqət deyildir – o hər zaman subyektlərin (bu halda dövlətlərin) müəyyən edilən prinsiplərə görə razılaşdırılmış qarşılıqlı münasibətlər sistemidir. Burada həm öncədən razılaşdırılma şərtlərinin, həm də iştirakçı subyektlərin (dövlətlərin) dəyişə bilməsi şərti açıq qalır. Buna görə də əbədi dünya nizamı mövcud deyildir. Dünya təcrübəsi də göstərir ki, həmin səbəbdən “dünya nizamı” adlandırılan və bir müddət etibarlı sistem kimi fəaliyyət göstərən dövlətlərarası münasibətlər kompleksi böhranla üzləşə bilər, üzərinə düşən nizamlama funksiyasını yerinə yetirə bilməz, praktiki sahədə səmərəsiz olar. Obrazlı desək, “dünya nizamı”nın böhranı imzalanan müqavilələrin şərtləri daxilində mövcud beynəlxalq reallığı iştirakçıların qəbul edə biləcəyi həqiqətə çevirə bilməməkdən başlayır. Ancaq bu son durumu, çıxış yolu mövcud deyildirmi?
“Çoxmərkəzçilik” və “çoxqütblülük”
Bu anlayışların geniş siyasi-nəzəri anlamına baş vurmadan bir sıra özəlliklərini dünyanın yeni təhlükəsizlik arxitekturasının yaradılması aspektində vurğulayaq. “Çoxmərkəzçilik” beynəlxalq münasibətlərdə bir neçə təsir mərkəzlərinin varlığına əsaslanan konsepsiyadır. Bu konsepsiyada dünyanın güc mərkəzləri həm avtonom müstəqilliyə malik olurlar, həm də onlar arasında qarşılıqlı əlaqələr mövcuddur. Lakin əsas məsələ də bu qarşılıqlı əlaqələrin ziddiyyətsiz məzmun kəsb etməsinin təmin olunması ilə bağlıdır. Beynəlxalq münasibətlər praktikası göstərir ki, “çoxmərkəzçilik” modelində maraqların uzlaşdırılmasında münaqişəli situasiyalar yaranır, qeyri-bərabərlik və bərabər olmayan hüquqlar meydana çıxır (bir sıra güclü dövlətlər potensial imkanlarından istifadə edərək, digərlərinə qarşı qeyri-hüquqi münasibət göstərirlər və s.), bu modeldə yekun qərar qəbuletmə də mürəkkəb ola bilir ki, səbəbi çox sayda maraq və baxış bucaqlarını ortaq mövqeyə gətirməyin çətin olması ilə əlaqəlidir. Nəticədə ciddi məsələlərdə konsensus təmin edilmir.
Deməli, bir sıra müsbət cəhətlərinə baxmayaraq, hazırda mövcud olan “çoxmərkəzçilik” davamlı, etibarlı və universal təhlükəsizlik sistemi yaratmağa yetərli deyildir.
“Çoxqütblülük” dedikdə, dünyada iki və daha çox geosiyasi güc mərkəzlərinin var olması şəraitində rəqabət, əməkdaşlıq və hətta qarşıdurma faktorlarının kompleks mövcudluğu nəzərdə tutulur. Bu termin amerikan mənşəlidir və xüsusi məna ifadə edir. Bu, bəzən onun birmənalı dərk edilməsində ikili vəziyyətlər yaradır. 2012-ci ildə Təhlükəsizliyin Tədqiqinin Sürix Mərkəzində aparılan araşdırmalar nəticəsində belə qənaətə gəlmişlər ki, “çoxqütblülük” bir neçə müstəqil güc qütbünün formalaşmasına təkan versə də, onlar arasında ortaq mövqeyə gəlmək şansı yüksək olmur. Xüsusilə, indiki mərhələdə qloballaşmanın yaratdığı qarşılıqlı münasibətlər sisteminin tələblərinə uyğun model formalaşmır. “Qütblük” həm də “ayrılma”, “qarşı tərəfdə durma” anlamını verdiyindən meydana münaqişələr çıxır.
Beləliklə, qlobal dünya nizamının formalaşmasına təhlükəsizlik arixtekturasının yeniləşməsi prizmasında baxanda, indi aktual olan iki beynəlxalq münasibətlər konsepsiyası – çoxmərkəzçilik və çoxqütblülük üstün cəhətləri ilə yanaşı, neqativ aspektərə də malikdir. Onların hər ikisi dövlətlər və ya regionlar arasında qarşılıqlı münasibətlərin ziddiyyətsiz, barışçıl və əməkdaşlığa yönəlmiş məcrada reallaşmasını tam təmin edə bilmirlər. Həmin səbəbdən dünya miqyasında davamlı və etibarlı təhlükəsizlik sistemi qurmaq olduqca çətin hala gəlmişdir. Onun başqa bir səbəbi barədə filosoflar, politoloqlar və analitiklər geniş yazırlar. Həmin səbəb politologiyada və geosiyasi təlimlərdə “dünya inforseri” adlanan bir fenomenlə əlaqəlidir.
“Dünya inforseri” böhranı
Sualın qoyuluşu ritorik deyildir, metaforikdir. Çünki “dünya inforseri” anlayışı bir sıra siyasi nəzəriyyəçilər, analitiklər və filosoflar tərəfindən aktiv surətdə araşdırılır və ona fərqli məzmunlar verilir. Həmin sırada F.Fukuyamanın, N.Talebin, S.Sassenin, M.Olsenin, M.Langerin, L.Y.Blyaxerin, V.V.Volkovun və başqalarının adlarını xatırlamaq olar.
“İnforcer” ingilis mənşəli termindir və geniş mənası vardır. Həmin anlayış məhkəmə qaydaları çərçivəsində hüququn məcburi qəbulunu təmin edən şəxsdən tutmuş, küçədə cinayətkar qrupun maraqlarını digərlərinə məcburən qəbul etdirən “qabadayı” və beynəlxalq münasibətlərdə dünya proseslərini beynəlxalq hüquq çərçivəsində lazım olduqda məcburi qəbul etdirən dövlət və ya dövlətlər qrupunu ifadə edir. Təbii ki, bu anlayışın tətbiq edilən sahənin özəlliklərinə uyğun fərqli anlamları vardır. Bizi beynəlxalq münasibətlər sistemi çərçivəsində dünya miqyasında təhlükəsizliyi təmin etmək aspektində inforserlik maraqlandırır.
II Dünya savaşından sonra qlobal inforserlik funksiyasını ABŞ və SSRİ yerinə yetirirdi. Keçən əsrin 90-cı illərində bu sistem dağıldı. XXI əsrin ilk onilliklərində isə tam əminlik yarandı ki, real inforser yoxdur. ABŞ təkbaşına dünya nizamını təmin edə bilmir. Onun məsrəfləri qazancından çox olduğundan nəzəriyyəyə görə, səmərəli inforser ola bilməz. Reallıq da bunu sübut edir. Üstəlik, praktika göstərir ki, başda ABŞ olmaqla Qərb ikili standarta yol verdiyindən inforser kimi hüquqa əməl etmək şərtini ödəyə bilmir.
Nəticədə, faktiki olaraq dünya qlobal sistem kimi (dünyanı sistem kimi qəbul etməyənlər də vardır), nizamlı deyildir və onu idarə edən nüfuzlu güc yoxdur. Bu da o deməkdir ki, qlobal təhlükəsizliyin yeni arxitekturası yaradılmalıdır. Bu arxitekturanın başlıca əlamətləri nələr ola bilər və hansı güclərin yeni nizamda inforser rolunu oynamaq şansı daha çox ola bilər?
Dünya sistemində regional amilin yeni statusu
Konkret ifadə etsək, hazırda geosiyasi təlimlərdə, siyasətin fəlsəfəsində və ayrıca politoloji araşdırmalarda region faktorunun dövlət və qeyri-dövlət faktorları ilə müqayisədə beynəlxalq münasibətlərdə daha təsirli rol oynamağa başladığından bəhs edilir. Bu prosesin geosiyasi və siyasi-iqtisadi əsası keçən əsrin ortalarından qoyulmuşdur. Ayrıca, dünyanın ikiqütblü sisteminin (Qərb – SSRİ) dağılmasından sonra regional miqyasda qarşılıqlı əlaqələr bütün formasında və növündə daha da aktuallaşdı. Yalnız XXI əsrin başlanğıcında başda ABŞ olmaqla Qərb siyasi təfəkkürü anlamağa başladı ki, region və regional münasibətlər faktorunun aktuallaşması sadəcə “dünyanın fraqmentləşməsi” və ya “geosiyasi parçalanması” anlamını vermir. Bu, faktiki olaraq regional əsasda beynəlxalq münasibətləri formalaşdırmağın keyfiyyət və funksiyaca yeni modelinə keçiddir.
Həmin keçidin ilk nəzəri modelini isveçli tədqiqatçılar B.Hettne və F.Soderbaum “yeni regionalizm” konsepsiyasını (New Regionalism Theory) yaratmaqla ortaya qoydular. Bu konsepsiya qloballaşma şəraitində regional faktorların qarşılıqlı asılılığı və qarşılıqlı təsirlərini ifadə edir. Yeni yanaşmaya görə, regiona qlobal proseslərə mane olan, əməkdaşlıq yolunda müxtəlif əngəllər yaradan siyasi-geosiyasi-iqtisadi-mədəni vahid kimi baxmaq doğru deyildir. Əksinə, indi dünya təhlükəsizliyi və əməkdaşlığı sistemi məhz regionlararası münasibətlərin açar rolu oynaması tezisini qəbul etməklə dayanıqlı və davamlı ola bilər. Faktlar da bunu təsdiqləyir.
2011-ci ilə regional müqavilələrin sayı 1990-cı illə müqayisədə 5 dəfə artmışdır. Bu tendensiya hazırda daha intensiv davam edir. Həmin müddətə qədər 16 regional təşkilat yaranmışdır ki, onların üçdə biri postsovet məkanına aiddir. Regional təşkilatların da sayı artmaqdadır.
Lakin burada bir problem meydana çıxmışdır. Məsələ ondan ibarətdir ki, regional təşkilatların heç də hər biri uğurlu olmur və bəziləri, ümumiyyətlə, qısa müddətdə mövcud olur. Məsələn, Ümumdünya Ticarət Təşkilatının hesabatına görə, 2011-ci ilə qeydiyyatdan keçən 489 təşkilatdan yalnız 297-si qüvvədə qalmışdır. Üstəlik, onların da 40 faizə yaxınının cəmi iki üzvü vardır. Bundan başqa, regional müqavilələrin 90 faizi güzəşt və azad ticarət zonasının yaradılması ilə bağlıdır. Onların sırasında 9 gömrük ittifaqı yaradılmışdır. Həmin müqavilələrin 4-ü Avropa İttifaqı ilə əlaqəlidir. 4-ü iqtisadi ittifaqdır.
Bunlardan başqa, dünya miqyasında təsiri olan müxtəlif geosiyasi, siyasi, iqtisadi, hüquqi, ekoloji, energetik regional təşkilatlar, əməkdaşlıq formatları, yeni formullar meydana gəlməkdədir.
Maraqlıdır ki, dünyanın regionlara bölünməsi məsələsində də yekdil mövqe yoxdur. Hazırda okeanlara, su hövzələrinə, dənizlərə, geosiyasi məkanlara, iqtisadi və energetik zonalara və başqa parametrlərə görə. Onlarca regional təşkilat vardır. Həmin sırada ASEAN, BRİKS, Qoşulmama Hərəkatı, MDB, KTMT, TDT (Türk Dövlətləri Təşkilatı), GUAM, “Üç Dəniz Sistemi”, SADC SEATO CENTO SAARC və digərlərini göstərmək olar.
Regionlaşmanın geosiyasi baxımdan başqa bir maraqlı cəhəti müxtəlif geosiyasi güclər arasında rəqabəti gücləndirmələri ilə bağlıdır. Məsələn, Qoşulmama Hərəkatı o dərəcədə nüfuza malikdr ki, ona dünyanın digər böyük gücləri – ABŞ, Rusiya, Çin, Avropa İttifaqı qısqanclıqla yanaşırlar. Türk Dövlətləri Təşkilatının da son illər sürətli nüfuz qazanması Avrasiyadakı böyük güclərə təsir etməkdədir. Çinin Asiya-Sakit Okean Hövzəsindən başlayan regional təşkilatlar qurması ilə ABŞ-ın həmin hövzədə yaratmağa çalışdığı regional təşkilatlar ciddi rəqabətdədir və bir sıra hallarda bu yarış dünya geosiyasi dinamikasına mənfi təsir edir. Həmin bağlılıqda Zəngəzur dəhlizinə müxtəlif geosiyasi güclərin münasibətinin regional əməkdaşlıq və təhlükəsizliyə təsiri məsələsi də getdikcə daha çox aktuallaşır.
Təhlükəsizlik arxitekturası: Azərbaycanın potensialı
Regionlaşmanın yuxarıda qısa vurğuladığımız fəlsəfi və siyasi-nəzəri xarakterli bir sıra özəllikləri ortaya çox maraqlı situasiyanın çıxdığını və onun fonunda qlobal təhlükəsizlik arxitekturasının yeni şanslı oyunçularının formalaşmaqda olduğu qənaətini almağa imkan verir. Məhz həmin aspektdə Azərbaycan Respublikasının yeni təhlükəsizlik arxitekturasının formalaşmasında iştirak potensialı və fəaliyyətində şanslı olmasının fəlsəfi, siyasi-nəzəri şərtləri böyük əhəmiyyət kəsb etməyə başlayır. Konkret olaraq, Azərbaycanın regional təşkilatlardakı fəaliyyətinin qlobal miqyasa transformasiya olunmasında daxili imkanları ilə regional və qlobal reallıqların münasibətlərinin fəlsəfi-siyasi təhlili aktualdır. Həmin əsasda yeni təhlükəsizlik arxitekturasının yaradılmasında Bakının rolu ilə bağlı bir neçə nəticə çıxarmaq olar. Öncə, bir neçə suala cavab axtaraq.
Cənubi Qafqaz regionunda əsas olaraq niyə məhz Azərbaycan götürülür? Bunun səbəbləri vardır. Onlar müxtəlif xarakterlidirlər və regionda gedən geosiyasi, siyasi, təhlükəsizlik, əməkdaşlıq, inteqrasiya və sülhyaratma proseslərinin xüsusiyyətləri ilə əlaqəlidirlər. Biz, konkret olaraq, hansı faktları və faktorları nəzərdə tuturuq?
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru