Hayastan baş naziri yenə təminatı bölgədən kənarda axtarır
Paşinyan yenə nala-mıxa vurur. Bakının təklifi şəffaf və konkretdir: birbaşa dialoqun məkanı ya Tbilisi, ya da iki ölkənin sərhədi ola bilər. Rəsmi İrəvan isə sözdə razılıq bildirməsinə baxmayaraq, əməldə ən müxtəlif bəhanələrlə yenə ikitərəfli görüşdən və deməli, sülh müqaviləsinin imzalanmasından yayınmaq yolunu tutub. Paşinyan iqtidarının bu ikibaşlı və nataraz siyasəti erməni cəmiyyətinin özündə də birmənalı qəbul edilmir. Mövcud vəziyyətdə Bakı ilə sülh dialoquna getməyin vacibliyindən danışan, bu şansdan istifadə etməməyin acı nəticələrini proqnozlaşdıran erməni politoloqların, ekspertlərin, blogerlərin səsi daha ucadan eşidilməkdədir.
Sərhəddə danışaq, amma sülhdən yox?
Nəzərə alsaq ki, Bakı sülh danışıqlarının Brüssel və Vaşinqton formatlarından imtina edib, İrəvan isə, öz növbəsində, təkcə Moskva platformasından deyil, artıq məlum olduğu kimi, Azərbaycanla vasitəçilərsiz birbaşa dialoqdan da yayınır, onda vəziyyətin dalana dirəndiyini söyləyə bilərik. Bu dalanı yaradan əsas səbəb Ermənistan tərəfinin sülh sazişinin mətninə inadkarcasına Qarabağ ermənilərinin məsələsini daxil etməyə cəhd göstərməsidir. Azərbaycanın Qarabağı könüllü tərk etmiş etnik ermənilərlə bağlı məsələnin sülh danışıqlarının predmetinə çevrilməsinə qarşı olduğunu bilən rəsmi İrəvanın bu cəhdi dalanı daha da keçilməz edir. Ermənistan hakimiyyəti bu zaman Qərbi Azərbaycandan qovulmuş etnik azərbaycanlıların geri qayıtmaq hüququnu müzakirə etməkdən hər vasitə ilə qaçır.
Maraqlıdır ki, Ermənistan hakimiyyəti sərhədin demarkasiyası ilə bağlı iki ölkənin Baş nazirlərinin müavinlərinin şərti sərhədin adı çəkilməyən yerində görüşünə razılığını bildirir, amma xarici işlər nazirlərinin neytral məkanda təmaslarını məqbul saymır. Axı siyasətdən uzaq adama da gün kimi aydındır ki, demarkasiya, delimitasiya məsələləri sülh sazişinin mətnində yer alacağından bu proses paralel aparılmalıdır. Əgər sərhədin müəyyənləşdirilməsi sülh sazişinin əsas şərtlərindən biridirsə, bu halda iki məsələ ayrı-ayrılıqda müzakirə oluna bilməz.
Bakının sülh danışıqlarını kənarda deyil, bölgədə, həm də vasitəçilərsiz aparmaq təklifinə İrəvanın isti yanaşmamasına erməni politoloqlar mövqe bildiriblər. Onların çoxu bunun “zamin” məsələsi ilə bağlı olduğunu iddia edirlər. Yəni Ermənistan imzalanacaq sülh sazişinə üçüncü tərəfin “zamin durmamasından” və yaxud “zaminin kimliyindən” çox narahatdır. Sosial şəbəkədə “siyasi strateq” kimi təqdim edilən Vigen Akopyan yazır ki, Ermənistan məhz bu səbəbdən “Qərb platformasını” təklif edir, Azərbaycan isə Ermənistana “istədiyi vaxt təzyiq göstərmək üçün” bu platformanı danışıqlar üçün məqbul saymır və Brüsselə getmir. Fəqət Ermənistanın “zamini” niyə bu ölkədə güc strukturu, hərbi bazası olmayan Qərbdə axtardığı sualına “siyasi strateq” cavab verə bilməyib.
Onu da xatırladaq ki, münaqişənin “tet-a-tet” müzakirəsi təşəbbüsünü 2001-ci ildə Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev irəli sürmüş və belə bir görüş Naxçıvanla Ermənistanın sərhədində, Sədərəkdə baş tutmuşdu. Tərəflər arasında birinci və sonuncu olan birbaşa dialoqun o zaman davam etməməsinin səbəbi hər kəsə bəllidir. Moskva onun “nəzarət zonasından” kənara çıxan prosesin qarşısını dərhal almışdı.
“İrəvan təngnəfəs olacaq”
Hadisələrə ayıq başla yanaşan erməni ekspertlərin bəziləri İrəvanın sonda Bakının təklifi ilə razılaşmaq məcburiyyətində qalacağını istisna etmirlər. Politoloq Tiqran Qriqoryan hesab edir ki, Ermənistanın Azərbaycanın sülh təklifini qəbul etməsi ehtimal olunur. Çünki Azərbaycanın daim sülh təklifini səsləndirməyəcəyini hələ bir müddət əvvəl Prezident İlham Əliyev də xüsusi vurğulamışdı. “Artıq həmin məqam yetişib və Ermənistan üzərinə götürdüyü öhdəlikləri yerinə yetirməkdən yayınmaq üçün bir gücdən digərinə qaçdıqca şərtlər də dəyişir və sərtləşir. İrəvan bu arada nə qədər “oynayacaqsa”, daha çox təngnəfəs olacaq və daha ağır şərtlərlə üz-üzə qalacaq”.
Politoloqun yetərincə məntiqli qənaətinə onu əlavə edək ki, Ermənistan rəsmilərinin son açıqlamaları bu həqiqəti anlamağa meyilli olduqlarını göstərir.
“Vasitəçilər, xüsusilə ABŞ Azərbaycana Qərbin danışıqlar platformasına getməsi üçün kifayət qədər təzyiq göstərməsə, İrəvan Bakının istədiyi kimi, üzbəüz danışıqlara getməli olacaq. Ermənistan hakimiyyətinin siyasəti nəyin bahasına olursa–olsun, hansısa sənədin imzalanmasına nail olmaq və eskalasiyadan qaçmaqdır. Bakı İrəvanı öz prinsiplərinə razı sala bilər. Bu, anklavlar məsələsində, eləcə də Azərbaycanın davranışı hərbi və iqtisadi üstünlüyə malik qalib tərəfin məntiqinə tam uyğun gəlir”. Bu isə erməni politoloq Ayk Demoyanın şərhidir. Siyasi ekspertin fikrincə, hazırki məqamda Ermənistanın mövqeyi daha “əsəbi” görünür: “Hakimiyyət fasiləsiz olaraq sülh gündəmindən bəhs edir, ərazilərlə bağlı hansısa rəqəmləri, sülh müqaviləsinin imzalanması ilə bağlı faizləri səsləndirir. Sadəcə, Ermənistanın Azərbaycana qarşı heç bir təbliğat tədbiri yoxdur”.
İqtidardakı “Mülki müqavilə” partiyasından parlamentin deputatı Gaqik Melkonyan isə hesab edir ki, Rusiya özünü yenidən diktə edən tərəf kimi, Ermənistanı isə “qul statusunda” görür. Onun sözlərinə görə, İrəvan isteblişmenti nə qədər gec deyil, Rusiyaya alternativ axtarıb tapmalıdır.
Paşinyan sürpriz hazırlayırmı?
Kənarda dəstəkçi axtarışlarına son qoymağa tələsməyən Ermənistan hakimiyyətinə Azərbaycan və Türkiyə dəfələrlə xəbərdarlıq ediblər ki, onun təhlükəsizlinin təminatı region ölkələrindən, xüsusilə Bakı və Ankaradan keçir. Yəni, bu, o deməkdir ki, Cənubi Qafqaza min kilometrlərlə uzaqdakı beynəlxalq aktorları gətirmək və onların maraqlarını təmin etmək cəhdlərindən əl çəkməli, qonşularla normal müzakirələr aparmalı, problemlərinin konstruktiv həlli yollarını tapmalıdır.
Ermənistanın Qərbə meyillənməsi prosesinin erməni xalqı üçün heç də ağrısız ötüşməyəcəyini söyləyən qazaxıstanlı politoloq Atbek Aytmatov güman edir ki, İrəvanı qarşıda fəlakətli perspektiv gözləyir: “ABŞ və Fransa kimi ölkələr açıq şəkildə nümayiş etdirirlər ki, Ermənistanı Rusiya ilə qarşıdurmada Qərbin forpostuna çevirmək planından əl çəkməyiblər. Əslində, Vaşinqtonun Azərbaycanın ünvanına aqressiv diplomatik ritorikası və Fransanın Cənubi Qafqazda təxribatçı hərəkətləri yalnız bir məqsədə xidmət edir: Ermənistan rəhbərliyində onlarla əməkdaşlıqdan arxayınlıq və eyforiya hissi yaratmağa, onu sakitləşdirməyə, “başının altına yastıq qoymağa”. Guya, əmin olsun ki, onlar Azərbaycanı cəzalandıracaqlar. Bunu erməni cəmiyyətinin revanşist kəsimi də arzulayır və Paşinyandan tələb edir. Erməni siyasi bomondunun şizofrenikliyini nəzərə alsaq, bu, heç də təəccüblü görünməz. İntəhası, mənə elə gəlir ki, bu şirnikləndirmə oyununun Ermənistan üçün hansı ağır fəsadlarla nəticələnəcəyini həmin revanşistlər kimi, Paşinyanın özü də anlamaqda çətinlik çəkir”.
Hazırda Qərbin, guya, Ermənistanın tərəfində durduğu görüntüsü yaransa da, məlum aktorlar İrəvanı Cənubi Qafqazda “ikinci Ukrayna” poliqonuna çevrilməyə razı salmaq üçün hər şeyi etdiklərini vurğulayan qazaxıstanlı politoloqun fikrincə, buna, həm də, anti-Rusiya əhvalına köklənmiş erməni cəmiyyətinin zəmin yaratdığını deyir: “Vaşinqton və Parisin Ermənistanla bağlı böyük planları var və onlar bu missiyanı hərtərfəli düşünüblər. Bu mənada Paşinyanın Rusiyaya sürpriz hazırladığı aydın sezilir. Rəsmi İrəvanın KTMT-dan ayrılması, Rusiya hərbi kontingentinin ərazisindən çıxarılması məsələlərini eyni vaxtda, həm də kifayət dərəcədə kəskin şəkildə qaldıra bilər. Bunu anlamaqdan ötrü dərin analizə ehtiyac yoxdur. ABŞ-ın Ermənistana yardım barədə təkliflər zərfinə nəzər yetirmək kifayətdir. İrəvandakı sağlam düşüncəli siyasətçilər ABŞ-ın Ermənistanı yaxın vaxtlarda hansı bataqlığa sürükləməyə hazırlaşdığından, sadəcə, dəhşətə gəlməlidirlər. Revanşizm infeksiyasına yoluxmuş ermənilər isə bu ssenarinin optimist sonluğuna ümid bəsləməkdədirlər. ABŞ-ın vədlərinin necə aldadıcı olduğunu başa düşmək üçün onun Yaxın Şərqdə və Şərqi Avropada “təhlükəsizlik yastığı” verdiyi ölkələrin aqibətinə baxmaq yetər. İndi həmin dövlətlərin böyük əksəriyyəti həmin “humanitar blef”in altını çəkir.
“Ağası” çox olan sonda sahibsiz qalır
Otuz il bundan əvvəl Azərbaycanın həm iqtisadi, həm də hərbi imkanları tam fərqli idi. Amma hazırda dünyanın tanıdığı qalib Azərbaycan var və o, iradəsini diktə edən tərəfdir. Əgər Ermənistan bundan sonra da sülh sazişini “44 günlük müharibənin nəticələrinə uyğun” – kapitulyasiyaya imza atan tərəf kimi qəbul etməyib, Avropada, okeanın o tayında “zamin” axtarışlarına son qoymasa, saziş də olmayacaq. Azərbaycan, təbii olaraq, bu fürsətdən öz maraqları üçün istifadə edəcək.
“Dünyada uğursuz, asılı, iki və ya daha çox stulda oturmaq istəyən, bir neçə ağaya xidmət edən, özünü daha böyük dövlətlərin qarşıdurma arenasına çevirən ölkələrin sayı az deyil. Onlardan biri Azərbaycanın qonşusu Ermənistandır”. Bu fikri Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev BMT-nin Mərkəzi Asiya Ölkələrinin İqtisadiyyatları üçün Xüsusi Proqramının (SPECA) Zirvə görüşündə çıxışında bildirib. Dövlətimizin başçısı xüsusi olaraq vurğulayıb ki, Ermənistan kimi ölkələrə, sözün əsl mənasında, müstəqil ölkə demək olmaz: “Belə ölkələrin siyasəti xalqlarının iradəsinə əsaslanmır, onların taleyi xarici sponsorların əlindədir”.
Cənab Prezident dünənki çıxışında Qərbin şirin vədlərinə şirniklənib sülhdən qaçan Ermənistanın dəqiq təyinatını verib. Bəli, həmin ABŞ-ın İrəvana mümkün valyuta defisitini bağlayacağı ilə bağlı verdiyi vədi sadəcə gülüş doğurur. Vaşinqtonun bu, eləcə də Hayastanı “zəruri hərbi texnika ilə” təmin edəcəyi barədə təkliflər zərfi “blef”dən başqa bir şey deyil. Bunu anlaması üçün İrəvanın Ukraynanı gözünün önünə gətirməsi kifayətdir. Məgər Ermənistan hakimiyyəti Vaşinqtonun, Parisin onu “siçan tələsinə” salmağa çalışmalarının fərqində deyil? Yoxsa, İrəvan Qərbin “xəyali dəstəyi” naminə “qurbanlıq keçi” kimi bıçaq altına tərəf könüllü gedir?
İmran BƏDİRXANLI
XQ