Son illər Qahirəyə rəsmi səfərlər edən dövlət və hökumət başçılarının heç biri bu ölkədə Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan qədər “sıcaq” qarşılanmayıb. Əhalisinin sayına görə ən böyük ərəb dövlətinin başçısı Əbdül Fəttah əs-Sisi ali qonağı birbaşa aeroporta qarşılamaqla, sayın R.T.Ərdoğana, onun şəxsiyyətinə və təmsil etdiyi dövlətə dərin hörmət və ehtiramını izhar edib.
Bu fakt həm Şərqdə, həm də Qərbdə diqqətdən yayınmayıb. Nəzərə alsaq ki, Misirdə son hakimiyyət dəyişikliyindən keçən 10 il ərzində bu iki ölkə arasında münasibətlər, yumşaq desək, kifayət qədər soyuq olub. Vəziyyətin belə kəskin surətdə müsbətə doğru dəyişəcəyini isə çoxları gözləmirdilər.
Nə baş verib ki, dünənki rəqiblər bütün inciklikləri unudaraq dosta çevrilmək üzrədirlər? Bu və oxşar suallara cavab vermək üçün yaxın tarixə qısa ekskurs etməli olacağıq.
Məlumdur ki, “soyuq müharibə” dönəmi qlobal müstəvidə siyasi və hərbi ittifaqlar dövrü idi. NATO və Varşava Müqaviləsi Təşkilatı arasında kəskin rəqabət təxminən yarım əsr davam etdi. Sonra Sovet İttifaqı süqut etdi və yerində 15 müstəqil dövlət yarandı. Bundan başqa Şərqi Avropa ölkələri “qırmızı imperiya”nın caynağından qurtuldular və üzlərini Qərbə doğru çevirdilər.
Fürsətdən yararlanan Vaşinqton təkqütblü dünya nizamı quraraq dünyanı istədiyi və arzu etdiyi kimi idarə etməyə başlaşdı. Lakin artıq 2010-ci ilin sonlarında ABŞ-ın dirijorluğu ilə start götürən “Ərəb baharı” artıq Kremli Ağ evə qarşı asi saldı. Beləcə, ABŞ, Rusiya, İran, Fransa və digər aktorların iştirakı ilə vəkalət müharibəsi başladı.
Bu ərəfədə Türkiyə dövləti yeni çağırışlarla üz-üzə qaldı. Belə ki, 2011-ci ildə Suriyada başlanan vətəndaş müharibəsinin ilk günlərindən ABŞ-ın Suriya və İraqda, həmçinin Türkiyə kimi ölkələr də daxil olmaqla, daha geniş bir bölgədə sabitliyi pozmağa meyilli olduğu bəlli oldu. Ankara istər-istəməz, Suriyanın gələcək taleyi ilə bağlı ABŞ ilə fikir ayrılığına düşdü.
Vaşinqton qlobal səhnədə digər xalqların maraq və narahatlıqlarını nəzərə almadan öz gələcək hədəflərini formalaşdırmaq niyyətində idi və bu hədəflər bu gün də qüvvədədir. Bu zaman o, keçmiş tərəfdarlarını “qurban verməyə” hər an hazır olduğunu gizlətmək belə istəmirdi. Ankara keçmiş müttəfiqinin onun milli maraqlarına etinasızlığı ilə barışa bilməzdi və qətiyyətlə öz prinsipial mövqeyini ortaya qoymalı oldu.
Eyni vaxtda bir neçə mənbədən qaynaqlanan terror hücumları Türkiyəni sınağa çəkdi. Dünyanın ən məşhur üç terror təşkilatı qardaş ölkəyə qarşı hücumlarını gücləndirdi. Birincisi, FETÖ terror qruplaşması Türkiyəni qlobal şəbəkənin maraqlarına tabe etmək məqsədi ilə ölkə daxilində pozuculuq fəaliyyətini gücləndirdi. FETÖ-nün hücumları 2016-cı il iyulun 15-dəki uğursuz dövlət çevrilişi cəhdinə qədər davam etdi.
İkincisi, PKK terror təşkilatı Türkiyə ilə regiondakı kürd icmaları arasında sülh danışıqlarının davam etməsinə baxmayaraq, Qərbin göstərişi ilə Ankaraya qarşı kəskin təxribatlar həyata keçirdi. Niyyət ölkə daxilində etnik zəmində nifaq salmaq, iqtidar əleyhinə etirazları körükləmək və nəticə etibarilə Türkiyəni xaosa sürükləmək idi.
Bunlar azmış kimi, eyni zamanda, İŞİD terror qruplaşması Türkiyəyə qarşı hücumlara başladı. İŞİD-i maliyyələşdirən qüvvələrin əsas niyyətlərindən biri də bu ölkəni parçalamaq idi. Ankaranın bu təzyiqlərə davam gətirə bilməyəcəyini düşünən bir çox bölgə dövlətləri Türkiyəyə qarşı dişlərini qıcamağı özlərinə rəva gördülər. Lakin müdrik türk xalqının dəstəyilə ölkə lideri və onun komandası daxildən və xaricdən gələn bütün təhdidlərə sinə gərməyi bacardı.
Sonrakı illərdə Türkiyə Cümhuriyyəti sağlam milli qüvvələri səfərbər edərək dövləti gücləndirdi, ordunun yenidən qurulmasını tamamladı, müdafiə sənayesini inkişaf etdirdi və xüsusilə, bu üç terror təşkilatına meydan oxumaq və onları məhv etməkdə qlobal miqyasda ciddi uğurlar əldə etdi.
Həmin çətin illərdə Ankaranın Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri (BƏƏ), Səudiyyə Ərəbistanı, Misir və hətta İran kimi böyük region ölkələri ilə ziddiyyətləri üzə çıxdı. Lakin Türkiyə öz gücünə güvənərək, öz güclü və xarizmatik lideri ətrafında səfərbər olunaraq daha da möhkəmləndi və ayaqda qaldı. R.T.Ərdoğan, dünyada xalqın dəstəyi ilə hərbi üsyana qalib gələn rəhbər kimi adını tarixə yazdırdı.
Türkiyə bundan sonra Səudiyyə Ərəbistanı, Misir, hətta Suriya ilə münasibətlərini bir-bir bərpa etdi. 2023-cü il prezident seçkiləri görkəmli dövlət xadimi R.T.Ərdoğanın xeyrinə başa çatdıqda, Avropa İttifaqı (Aİ) ölkələri bunu o qədər də istəməsələr belə, Türkiyə ilə işləmək məcburiyyətində qaldılar.
İndi qayıdaq Türkiyə Prezidentinin Misirə rəsmi səfərinə. Sözümüzün canı bundadır. Düşünürük ki, Misir və Türkiyənin yaxınlaşması regional geosiyasətə ciddi təsir göstərəcək. Çünki Türkiyə və Misir bir-birinə tarixən bağlı ölkələrdir. Onların münasibətlərindəki boşluqları tezliklə aradan qaldırmaq elə də çətin deyil.
Yaxın Şərqdə və Afrikada Türkiyədən başqa, heç bir dövlət özünü ABŞ-dan təhlükəsiz hiss etmir. Səudiyyə Ərəbistanı və Misir yalnız ABŞ və Qərb güclərinə güvənməklə salamat qalmayacaqlarını bilirlər.
Türkiyənin öz gücü ilə var olmaq mübarizəsi Səudiyyə Ərəbistanı, Misir və digər bölgə dövlətlərini ruhlandırır. Məlumdur ki, hər bir ölkənin öz gücü ilə mövcud ola bilməsi onun region ölkələri ilə tərəfdaşlıq və həmrəyliyindən asılıdır. Türkiyə Cümhuriyyəti Misirlə əl-ələ verərsə, nəinki müsəlman Şərqində, eləcə də qlobal müstəvidə bir çox müşküllərin ədalətli həllinə nail olmaq mümkün olacaq.
Xatırladaq ki, cəmi iki əsr əvvəl Misir və Türkiyə eyni imperiyanın tərkibində idi. Bu gün onlar öz geosiyasi mövqelərini və dövlət qüdrətlərini yüksəltmək məqsədi ilə tarixi əlaqələrinə əsaslanan ittifaq və ya tərəfdaşlıq qurmağa hazırlaşırlar. Bu uzlaşmanın hər iki xalq və dövlət üçün iqtisadi nəticələrindən heç də az olmayan geosiyasi faydaları olacaq.
Qərb, əlbəttə, Türkiyə ilə ərəb, bütövlükdə, müsəlman dünyasının yaxınlaşmasını istəmir. Lakin qlobal səhnəyə hazırda müstəqil regional güclər çıxır və onlar öz milli maraqlarını axıradək qorumaq və müdafiə etmək əzmindədirlər.
Şahbaz ŞAMIOĞLU,
Bakı Slavyan Universitetinin professoru, siyasi şərhçi
– Çağdaş dünya siyasətində yeni oyun qaydaları formalaşır. Əvvəllər planetin siyasi mənzərəsi belə idi: bir qütbə ABŞ başda olmaqla özlərini demokratik adlandıran dövlətlər qrupu, o biri qütbə isə keçmiş Sovet İttifaqının rəhbərliyi ilə sosialist ölkələri daxil idi. Bunların arasında gərgin siyasi, iqtisadi və ideoloji mübarizə gedirdi.
1991-ci ildə keçmiş SSRİ-nin süqutu ilə mövcud nizam pozuldu və planetdəki siyasi və hərbi proseslərə Vaşinqton təkbaşına dirijorluq etməyə başladı. Son illər isə vəziyyət yenidən dəyişir. Özünü keçmiş ittifaqın varisi hesab edən Rusiya yenidən liderlik iddialarını ortaya qoyub. Ən başlıcası isə, Çin ABŞ-ı bütün istiqamətlərdə daban-dabana izləyir və hətta ötüb keçmək niyyətindədir. Vaşinqton isə belə bir variantı özünün qorxulu yuxusu hesab edir.
Anqlosakslar dünya liderliyini heç kəslə bölüşmək istəmirlər. Böyük ehtimalla, planetimiz əvvəlki qaydalarla idarə olunmayacaq və yeni siyasi güc mərkəzləri meydana çıxacaq. Belə bir taleyüklü məqamda müsəlman ölkələrinin bir araya gəlmələri və milli maraqlarını birgə səylərlə qoruya bilmələri son dərəcə vacibdir. Bu mənada, Türkiyənin Misir, Səudiyyə Ərəbistanı, Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri (BƏƏ) və digər ərəb dövlətləri ilə siyasi, iqtisadi və hərbi əlaqələrinin güclənməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Prezident R.T.Ərdoğanın liderliyi ilə müstəqil xarici siyasət xətti yürüdən Ankaranın nümunəsi bir çox ərəb dövlətlərini ruhlandırır. Türkiyənin siyasi çəkisi Afrikanın müsəlman dövlətləri arasında da artır.
Paşa ƏMİRCANOV,
Məsaim ABDULLAYEV
XQ