Yaxud “Dünyanın kəsişməsi” məkanında növbəti fiasko
Ermənistan hakimiyyəti avantürasından əl çəkmir. İndiyədək “Dünyanın kəsişməsi” ideyasını ortaya atan rəsmi İrəvan bununla 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın icrasından yayınırdısa, indi məsələni bir qədər də fərqli, hətta real və ciddi qoymaq qərarına gəlib. Hərçənd, avantüraya münasibətdə “ciddi” və “real” sözlərini işlətmək bir o qədər yerinə düşmür. Ancaq...
Əlqərəz, Ermənistanın iqtisadiyyat nazirinin müavini Narek Teryan dünən ölkə parlamentinin iclasında deputatların suallarını cavablandırarkən, Meğri azad iqtisadi zonasının yaradılmasından söz açıb və bildirib ki, hökumət mövcud istiqamətdə yeni inkişaf proqramı hazırlayacaq. Nazir müavini bu fikri söyləyərkən, vurğunu Meğrinin İranla sərhəddə olması üzərinə qoyub.
Böyük ehtimalla Meğri azad ticarət zonası ideyası “Dünyanın kəsişməsi” avantürasının tərkib hissəsi kimi nəzərdən keçirilir. Burada mahiyyət həm də başqadır – Ermənistan hakimiyyəti Azərbaycanın “Zəngəzur dəhlizi” ideyasına qarşı çıxır, mövcud xüsusda “Dünyanın kəsişməsi”ni ortaya atır, baş nazir Nikol Paşinyan administrasiyasının üzvləri, az qala, bütün beynəlxalq platformalarda məsələni təbliğ etirlər, amma heç bir nəticə yoxdur.
Bəli, hazırda Meğri azad iqtisadi zonası ideyası “Dünyanın kəsişməsi” fiaskosunun göstəricisi kimi meydana çıxıb. Ermənistan hakimiyyəti görür ki, hay-küylü təqdimat fonunda heç nə əldə edə bilmir, dəstək qazanmır. Buna görə məsələni, belə demək mümkünsə, lokallaşdırmaq qərarına gəlir. Lokallaşdırmaq və əvvəldə də bildirdiyimiz kimi, real müstəviyə daşımaq. Hər bir halda qərar İrəvanın avantüra məntiqinə sadiqliyinin nəticəsidir. Yəni, məqsəd Azərbaycana qarşı çıxmaqdır. Mövcud xüsusda isə İrəvan məhz İran müstəvisində oyun oynayır.
Diqqət yetirək, haqqında söz açdığımız üçtərəfli bəyanatda Ermənistan üzərinə Azərbaycanın digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yola təminat vermək məsuliyyəti qoyulur. Sənədə baş nazir N.Paşinyan imza atıb. Lakin indi Nikol və komandası məsələdən yayınır. Bunu ölkənin ərazi bütövlüyünün və suverenliyinin pozulması kontekstində dəyərləndirir. Azərbaycan isə bildirir ki, Ermənistanın ərazi bütövlüyünə və suverenliyinə hörmətlə yanaşır.
Ölkəmiz, eyni zamanda, bu fikirdədir ki, Naxçıvana yol “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqinə əsaslanmalıdır. Yəni, orada sərhəd və gömrük nəzarəti olmamalıdır. İrəvan razı deyil, Bakı isə Ermənistanın Naxçıvana yolda verdiyi təhlükəsizlik təminatı ilə kifayətlənmir. Çünki ölkəmiz bunu etibarlı saymır və saymamaqda haqlıdır. Həm də ona görə ki, otuz ilə yaxın davam etmiş işğal dövrü var...
Deməli, hər şey üçtərəfli Bəyanata əsaslanmalıdır. Bəyanatda Naxçıvana yolda təhlükəsizlik təminatını Rusiyanın Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin həyata keçirməsi göstərilib. Yeri gəlmişkən, bununla razılaşmamaq Ermənistanın ənənəvi anti-Rusiya xəttinin bir göstəricisidir. Ancaq ölkəmiz öz prinsiplərini əsas götürür. Eyni zamanda, üçtərəfli Bəyanatın məntiqini. Ona görə də Azərbaycan alternativ olaraq Naxçıvana yolun İran ərazisindən keçməsini məğbul sayır.
Tam aydındır ki, Bakının yanaşması Ermənistanı təcriddə saxlayacaq. Çünki hazırda haqqında söz açılan Meğri azad iqtisadi zonası və “Dünyanın kəsişməsi” yox, məhz Naxçıvana İran ərazisindən keçməklə reallaşacaq marşrut qlobal əhəmiyyət daşıyır. Ermənistan hakimiyyəti İranla sərhəddə azad iqtisadiyyat zonası yaratmaqla, həmin qloballığa zərbə vurmağı hədəfləyir. Digər tərəfdən, İrəvanın Tehranın köməyi ilə qlobal marşruta çıxış əldə etməyə çalışması da mümkündür. Əlbəttə, İrəvan bir çox məqamları hesablaya bilmədiyi kimi, hazırda qondardığı ideyanın da nəticələrini nəzərdən keçirməyi və proqnozlaşdırmağı bacarmır. Daha doğrusu, nəticəsizliyini. Nəticəsizlik isə göz önündədir və yazının sonunda bu barədə daha konkret söz açacağıq.
Hələlik isə bildirək ki, Meğri azad iqtisadiyyat zonası təşəbbüsü həm də İranı şirnikləşdirmək məqsədi güdən ideyadır. Görünür, erməni iqtidarı Tehranın köməyi ilə bu ideyanın uğur qazanacağına ümid bəsləyir. Amma tam aydındır ki, heç nə mümkün deyil. Onsuz da İran və Ermənistan arasında yol açıqdır. Həmin yolla Fars körfəzindən Qara dənizə daşımalar həyata keçirilir. Məsələ burasındadır ki, “Zəngəzur dəhlizi” ideyasının Naxçıvana İran ərazisindən keçməklə gedən yol məntiqi reallaşsa, bu, ənənəvi İran–Ermənistan və əks istiqamətə olan daşımalara mənfi təsir göstərəcək. Şübhəsiz ki, Tehran daha iri həcmli daşımaların reallaşmasında maraqlı olacaq.
Həm də nəzərə alaq ki, Naxçıvana yolun onun ərazisindən keçməsi İranı daha geniş areala çıxardacaq ki, bu isə ölkənin Qərbin sanksiyalarının vurduğu ziyanı aradan qaldırması baxımından sərfəlidir. Yəni, birmənalı şəkildə demək olar ki, Ermənistanın Meğri azad iqtisadiyyat zonası ideyası İslam respublikası üçün vazkeçilməz variant deyil. Deməli, nəzəri nöqteyi-nəzərdən də İrəvana görə Tehranın Bakıdan hansısa güzəştə getməsini istəməsi mümkünsüzdür. Bu isə yenə o deməkdir ki, Ermənistanın təcridi öz aktuallığını qoruyacaq.
İndi isə gələk Meğri azad iqtisadiyyat zonası ideyasına Ermənistanın daxilindəki yanaşmaya. Daha dəqiq desək, müsbət olmayan münasibətə. Fikrimizin təsdiqi üçün nazir müavini N.Teryanın başqa nələrdən söz açdığına diqqət yetirək. Hökumət rəsmisinin bildirdiklərindən belə çıxır ki, sözügedən ideya yalnız indinin söhbəti deyil. Yəni, hökumətin əvvəllər də mövcud istiqamətdə cəhdləri qeydə alınıb. Amma nəticəsiz. Nazir müavini Teryan deyir ki, əvvəlki təşəbbüs qaldırılanda Meğri azad iqtisadiyyat zonasında yerləşmək üçün cəmi bir şirkət müraciət edib. Yəni, “həmin şirkət ərizə verdi, lakin heç vaxt işə başlamadı”: “Ona görə də biz bu azad iqtisadi zonanın yeni inkişaf proqramını hazırlamaq qərarına gəldik ki, onu yaxın vaxtlarda təqdim edəcəyik”.
Göründüyü kimi, Ermənistanın özündə də qaldırılan təşəbbüsün faydasına inanan yoxdur. Hər halda reallıq başqadır, boş-boş danışmaq bir başqa. Yəqin, Ermənistandakı investorlar da məsələnin mahiyyətini yaxşı bilirlər. Ən əsası isə onlar İrəvanın təhlükəsizlik zəmanətlərinə etibar etmirlər.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ