İrəvanın manipulyasiyaları30 noyabr görüşünə əngəl törədə bilərmi?
Noyabrın 30-da Azərbaycan və Ermənistanın sərhəd demarkasiyası komissiyalarının üzvləri dövlət sərhədində görüşəcəklər. Hər halda, bununla bağlı müəyyən razılaşma var. Sözügedən qurumlara isə Azərbaycanın və Ermənistanın baş nazirlərinin müavinləri Şahin Mustafayev və Mher Qriqoryan rəhbərlik edirlər və onlar əvvəllər danışıqlar aparıblar. Deməli, bu sahədə müəyyən təcrübələri var.
Adlandırma şərti görünə bilər. Qeyd edək ki, Ermənistan tərəfdən Ermənistan Respublikası ilə Azərbaycan Respublikası arasında Dövlət Sərhədinin Demarkasiyası və Sərhəd Təhlükəsizliyi üzrə Komissiyanın, Azərbaycan tərəfdən isə Azərbaycan Respublikası və Ermənistan Respublikası arasında Dövlət Sərhədinin Demarkasiyası üzrə Dövlət Komissiyasının formalaşdırılmasının özü vacibdir. Əslində, prinsipcə hər iki qurum böyük tarixi missiya naminə yaradılıb. Əlbəttə, missiya o zaman reallaşacaq ki, onların fəaliyyətləri səmərəli olsun. Bu isə ilk növbədə noyabrın 30-dakı görüşün baş tutmasından asılıdır. Bəs, görüşün keçiriləcəyinə skeptik yanaşma nədən irəli gəlir? Yazımızın sonunda bu sualın cavabını mövzu üzrə apardığımız paralellər və gətirdiyimiz arqumentlər nəticəsində gələcəyimiz qənaətə əsasən verəcəyik.
Hələlik onu bildirək ki, Azərbaycan – Ermənistan arasında danışıqlar aylardır dalana dirənib. Noyabrın 30-dakı görüşün baş tutması, bütövlükdə, bu prosesin yenidən işə düşməsi kimi qiymətləndirilə bilər. Qeyd edək ki, Azərbaycanın Xarici İşlər Nazirliyi bir neçə gün əvvəl yaydığı açıqlamada Ermənistana birbaşa, o cümlədən dövlət sərhədində danışıqlar aparmağı təklif etmişdi. Buna cavab olaraq rəsmi İrəvan yalnız sərhəd demarkasiyası komissiyalarının iclasının keçirilməsini məqbul saymışdı.
Yəni, əslində, birmənalı şəkildə demək olmaz ki, noyabrın 30-dakı görüş Bakının təklifinin qəbuludur. Elə Ermənistan rəsmiləri də, demək olar, bütün açıqlamalarında sərhəd demarkasiya komissiyalarının fəaliyyətini ümumi nizamlama prosesindən kənar tutmağa çalışırlar. Ancaq bu yanaşmada da şübhəli məqamlar var. Yazımızda, həmçinin həmin məqamlara diqqət yetirəcək və Ermənistanın niyyətinə aydınlıq gətirməyə çalışacağıq.
Əlbəttə, sərhəd komissiyalarının qarşılıqlı fəaliyyətinin əhəmiyyətini kiçiltmək olmaz. Çünki, ümumən Azərbaycan – Ermənistan münasibətlərinin nizamlanmasında sərhəd mübahisəsi, kifayət qədər, ciddi anlam daşımaqdadır. Mövcud istiqamətdə irəliləyişə nail olunması münasibətlərin tənzimlənməsi baxımından vacibdir. Yəni, birinci ikincinin səmərəliliyinə müsbət təsir göstərəcək amil rolunda çıxış edə bilər.
Bu yerdə bir haşiyə çıxaq ki, Rusiya tərəfi hər zaman sərhədlərin demarkasiyası işində Azərbaycana və Ermənistana kömək göstərməyə hazır olduğunu vurğulayır. Ermənistanda isə hesab edirlər ki, Moskvanın bu niyyəti sərhəddə rus qoşunlarını yerləşdirməyə hesablanıb. Yəni, Moskva vasitəçilik edirsə, öz xeyrini güdür, – kimi fikirlər irəli sürülür. Bəs, Qərb elə deyilmi? Elədir və hazırda Ermənistan sərhəd danışıqlarında da Qərb faktorunu qabardır. Nəyə görə?
Əlbəttə, Bakı-İrəvan birbaşa təması hələ o demək deyil ki, ikinci mövcud müstəvidə manipulyasiyalara yol vermək niyyətindən uzaqdır. Məsələn, erməni hakim siyasi dairələri 2022-ci il sentyabrın 12-13-də Azərbaycanın, guya Ermənistana qarşı hərbi təcavüzə yol verdiyini qabardır, ölkəmizin 150-200 kvadratkilometr ərazini işğal etdiyini vurğulayırlar. Bu baxımdan daha “irəli” gedənlər də var. Onlar Laçın-Xankəndi yolunun başlanğıcında Həkəri çayı üzərində sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsini qurmağımızı da qeyri-qanuni addım kimi qələmə verirlər. Deməli, manipulyasiyaların ilkin əlamətləri var. Ermənistanda, eyni zamanda, Rusiyanın Azərbaycanın köməyi ilə ortaya öz iddiasını qoyacağını vurğulayanların aktivləşdiklərini də söyləmək mümkündür.
Bəli, noyabrın 30-dakı görüş İrəvan üçün Rusiyanın demarkasiya prosesindən sıxışdırılması mahiyyəti daşımaqdadır. Yəni, Nikol Paşinyan administrasiyası Azərbaycanın birbaşa təmas təklifini məhz mövcud xüsusda dəyərləndirmək niyyəti güdür. Moskvanın uzaqlaşdırılması ilə paralel şəkildə onun yerini Qərb təşəbbüsləri ilə doldurmaq istəkləri önə çəkilir. Haqqında az əvvəl söz açdığımız Qərb faktorunun qabardılması da elə budur. Çox güman ki, qarşıdakı müddətdə qeyd etdiyimiz məqam özünü daha açıq formada göstərəcək. İrəvanın həmin vaxtadək fərqli spekulyasiyalara baş vuracağını proqnozlaşdırmaq mümkündür. Həm də ona görə mümkündür ki, erməni hakim siyasi dairələrində Azərbaycanla sülh prosesinə ABŞ və Avropa İttifaqının dəstəyi kazusu aktuallığını qorumaqdadır və bu kazusun birbaşa sərhəd müstəvisinə gətiriləcəyini ehtimal etmək mümkündür. Hələ noyabrın 30-na günlər var…
Onu da nəzərə alaq ki, Azərbaycan – Ermənistan şərti sərhədinin Ermənistan tərəfində Aİ-nin mülki müşahidə missiyası keşik çəkməkdədir. Qərb özünün ənənəvi sırımaq metodu ilə onları da sərhəd danışıqlarına cəlb edərək, prosesə dəstək göstərdikləri görüntüsünü formalaşdıra bilər. Yəni, beləliklə Kremlə qıcıq verilməsi mümkündür. Buna görə müstəqil siyasi xətt yeridən Azərbaycan üçün vacib vəzifə təklif etdiyi birbaşa təmas məntiqindən kənar təsirləri uzaqlaşdırmaq olacaq. Nəzərə alaq ki, Ermənistanda Bakı və İrəvan arasında sərhəd məsələlərində ikitərəfli formatda razılaşmaların olacağı təqdirdə, Qərbin vasitəçiliyilə sülh müqaviləsinin imzalanmasının sadəcə texniki məsələyə çevriləcəyini düşünənlər var.
Prinsip etibarilə, noyabrın 30-da keçiriləcək görüşdə başlıca müzakirə predmeti sərhədlərin müəyyənləşdirilməsi üçün lazım olan xəritələrin müzakirəsi ola bilər. Burada maraqlı məqam isə ondadır ki, İrəvanda mövcud xüsusda Brüssel formatı çərçivəsində əldə edilmiş razılaşmalara köklənirlər. Məlum olduğu kimi, bu formatda Azərbaycan və Ermənistan bir-birinin ərazi bütövlüyünü tanıyıblar. Tanınmada 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsi əsas götürülüb. Məsələyə mövcud kontekstdən yanaşsaq, demarkasiyanın əsasını da SSRİ-nin son xəritələri təşkil etməlidir.
Burada problemli məqam Ermənistanın SSRİ Baş Qərargahının 1975-ci xəritəsinə üstünlük verməsidir. Nəyə görə məhz bu xəritə? Ona görə ki, İrəvan Brüssel formatı kontekstində həmin ilə aid xəritəni gündəmə gətirmək yolu tutur? Təsəvvür edin, Paşinyanın və komandasının istinad etdiyi 1975-ci il xəritəsi SSRİ-nindir, dövlətin varisi Rusiyadır, ancaq ölkə tənzimləmədən uzaq tutulur, əvəzində erməni siyasi dairələri bildirirlər ki, sərhəd müstəvisində yarana biləcək mübahisələri tənzimləmək üçün avropalı ekspertlərə ehtiyac var. Çox güman, məsələdəki məntiqsizliyin fərqinə vardınız.
Əlbəttə, söhbət heç də ondan getmir ki, sərhəd məsələsində mütləq Rusiya da iştirak etməlidir. Sadəcə, nə üçün avropalı ekspertlər olmalıdır, anlaşılmaz olan budur. Üstəlik, 1975-ci il xəritəsi varsa, ATƏT-in 2017-ci il təlimatına söykənərək oradakı demarkasiya prinsiplərindən yararlanmaq nəyə lazımdır? Axı Azərbaycanla Ermənistan arasındakı durumda spesifiklik var. Yəni vahid ölçü meyarı yoxdur və məsələyə bu baxımdan yanaşsaq, 1975-ci il xəritəsinin gündəmə gətirilməsinin özü də yerinə düşmür.
Əsas olan səmimi anlaşma mühitinin formalaşmasıdır və bu mühitdə əsl həqiqətləri görmək elə də çətin deyil. Ermənistan həqiqətləri görüb, reallığı qəbul edirmi, bunu demək çox çətindir. Ölkənin xarici işlər nazirinin müavini Mnatsakan Safaryanın açıqlaması da fikrimizin təsdiqidir. O deyib ki, Bakı ilə danışıqlarda vasitəçilərin iştirakını tələb edən məsələlər var. Doğrudur, Safaryan bu fikirlərini Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin vasitəçilərsiz görüşü ilə bağlı açıqlayıb. Ancaq həm bu açıqlamanı, həm də əvvəl bildirdiklərimizi bir araya gətirsək, yenə birbaşa təmas məsələsində skeptiklik yaranır. Çünki erməni XİN rəhbərinin müavini bildirir: “Biz dəfələrlə demişik ki, müzakirələr zamanı vasitəçilərin iştirakı məcburi olan məsələlər var. Elə məsələlər var ki, orada vasitəçilərin iştirakı çox mühüm rol oynayır. Bunlar, məsələn, Qarabağın məcburi köçkün əhalisinin hüquqları ilə bağlı məsələlərdir. Bu məsələdə Ermənistan tərəfi beynəlxalq mexanizmlərin zəruriliyini vurğulayır. Zəmanətlərin çox vacib olduğu başqa məsələlər də var”.
Ermənistanın Qarabağ müstəvisindəki manipulyasiyalarından, bu sayaq halların – bölgə ermənilərinin ayrıca təbəqə kimi göstərilməsinin, onlar üçün hüquq və təhlükəsizliklə bağlı beynəlxalq təminatlar gündəliyinin, ümumən Qarabağ avantürasının davamına xidmət etməsindən xəbərdarıq. Mövzumuz bu olmadığından, üzərində geniş dayanmırıq. Heç şübhəsiz, İrəvan Safaryanın dediyi kimi, zəmanətlərin çox vacib olduğu digər məsələlərə sərhəd məsələsini də daxil edəcək. Bu isə nəticə etibarilə birbaşa təmas məntiqindən uzaq durumdur. Onu da nəzərə alaq ki, Azərbaycan XİN-in birbaşa danışıqlar məntiqi yalnız sərhəd məsələlərinin tənzimləməsinə hesablanmırdı, hazırda dalana dirənmiş danışıqlar prosesini bütövlükdə əhatə edirdi.
Bəli, yuxarıda vurğuladıqlarımız yekunda onu deməyə əsas verir ki, ümumi danışıqlar baxımından ölkəmizin irəli sürdüyü birbaşa təmas təklifinin yalnız sərhədlərin müəyyənləşdirilməsi hissəsinə reaksiya verən Ermənistan mahiyyətcə özünü dünyaya konstruktiv göstərmək yolunu tutur. Yəni Azərbaycan XİN açıqlamasında məsələni kifayət qədər konkret qoydu. İrəvan və havadarları yaxşı başa düşdülər ki, bu konkretliyə reaksiya verməsələr, məsələ qeyri-konstruktuvlik kimi qiymətləndiriləcək. Ona görə sərhəd müzakirəsini kontekstdən çıxardılar, müsbət yanaşdılar. Bu yolla dünya birliyinə mütərəqqi mesaj yolladılar. İndi XİN rəhbərinin müavini Safaryanın şəxsində ifadə etdilər ki, ümumən danışıqlarda vasitəçilik olmalıdır, guya, bu vacibdir filan. Yuxarıda vurğuladığımız məqamlara əsasən isə deyə bilərik ki, Ermənistan qarşıdakı müddətdə sərhəd danışıqlarına da Qərbi daxil etmək fikrini gündəmə gətirəcək. Noyabrın 30-da nəzərdə tutulan görüşün baş tutmama riskini doğuran da elə budur.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ