Fransa Respublikası dünyada özünü insan hüquq və azadlıqlarının, qanun-qaydanın qoruyucusu kimi göstərir. Başqa ölkələrdən də bunu tələb edir. Amma gərək ölkə əvvəl özü şəffaflıqda digərlərinə nümunə olsun. Fransa polisinin 2024-cü ilin iyulun 26-dan avqustun 11-dək Parisdə keçiriləcək XXXIII Yay Olimpiya Oyunları (Paris-2024) Təşkilat Komitəsinin ofislərində iki axtarış həyata keçirməsi isə Parisin öz gözündə tiri görməyib, özgə gözündə tük axtarmasından xəbər verir.
Birinci axtarış müqavilələr və dövlət vəsaitləri ilə iş zamanı üzə çıxan maliyyə pozuntuları ilə bağlıdır. Bildirilib ki, polis Yay Olimpiya Oyunları Təşkilat Komitəsinin ofisləri, eləcə də oyunlar üçün tikinti və infrastrukturun böyük hissəsinə cavabdeh olan SOLIDEO dövlət orqanının baş qərargahı da daxil olmaqla, bir neçə obyektdə axtarış aparıb. İlkin araşdırmalar zamanı maraqların toqquşması, dövlət vəsaitinin mənimsənilməsi və bir neçə müqavilə üzrə üstün münasibət faktları üzə çıxıb. İkinci axtarış isə 2022-ci ildə Fransa polisinin digər ixtisaslaşmış maliyyə bölməsi tərəfindən başladılan proses çərçivəsində keçirilib.
Olimpiya Oyunlarının təşkili zamanı böyük maliyyə pozuntularına yol verilməsi istiqamətində araşdırmalar barədə nüfuzlu CNN kanalı geniş reportaj hazırlayıb. Təşkilat komitəsinin sözçüsü Conatan Firpo maliyyə polisinin göstərişi ilə axtarışların aparıldığını təsdiqləyib. Həmçinin Fransa Milli Prokurorluğu da SOLIDEO-nun baş qərargahında reyd keçirildiyini təsdiqləyən açıqlama verib.
Qeyd edək ki, bu ilin mayında Fransa Milli Olimpiya və İdman Komitəsinin rəhbəri Bricit Henrikes istefa vermişdi. Onun istefasının da korrupsiya halları ilə bağlı olduğu bildirilmişdi. Qurumun keçmiş prezidenti Denis Masselya onu korrupsiya və maliyyə fırıldaqlıqlarında ittiham etmişdi. Həm sabiq prezidentin ittihamı, həm də bugünlərdə polisin apardığı reydlər deməyə əsas verir ki, gələn il Parisdə keçirilməsi nəzərdə tutulan Olimpiya Oyunlarından öncə, hətta ilkin hazırlıq mərhələsində iri korrupsiya oyunlarına start verilib. Baş verənlər Olimpiya Oyunları kimi mötəbər tədbirin şəffaf təşkilinə böyük kölgə salmaqla yanaşı, bütövlükdə, oyunların normal atmosferdə baş tutmayacağını deməyə əsas verir.
***
Gəlin, bu əsasları yaradan amillərə diqqət yetirək. Nəzərə almaq lazımdır ki, Fransa Avropada ksenofobiyanın bariz nümunələrindən sayılan islamofobiya meyillərinin geniş vüsət aldığı ölkələrdəndir. Avropa İttifaqının aparıcı dövlətlərindən biri, milli devizi “Azadlıq, bərabərlik, qardaşlıq” olan Fransada 5,7 milyondan çox müsəlman yaşayır. Bildirilir ki, bu da ölkə əhalisinin təxminən 8,8 faizi deməkdir. Bu, bütün Avropa ölkələri arasında ən yüksək göstəricidir. İslam dini tərəfdarlarının sayına və əhəmiyyətinə görə Fransada ikinci, böyümə sürəti baxımından isə birincidir. Buna baxmayaraq, müsəlmanların təqib və təhqir olunması Fransada adi hala çevrilib. Avropaya miqrant axını fonunda daha geniş miqyas alan bu proses müsəlmanlara qarşı qadağaların artması ilə müşahidə olunmaqdadır. Fransada məscidlərin inşasına icazə verilməməsi, hicab qadağasının genişlənməsi, ifadə azadlığı adı altında müsəlmanların müqəddəs inanclarının, görkəmli şəxsiyyətlərinin təhqir edilməsi günümüzün acı reallıqlarındandır. Bu addımları isə təbii ki, böyük siyasi dəstək, Fransa rəhbərliyinin iradəsi olmadan həyata keçirmək mümkün deyil.
“İslam dini hazırda bütün dünyada böhran yaşayır”, “Fransada İslamı xarici təsirdən azad etmək lazımdır” kimi bəyanatların müəllifi məhz Fransa Prezidenti Emmanuel Makrondur. Bu, həmin E.Makrondur ki, Fransada multikulturalizmin hökm sürəcəyi inklüziv, açıq və mükəmməl cəmiyyətin qurulacağı vədi ilə 2017-ci ildə prezident seçilib, 2022-ci ildə isə vəzifəsini qoruyub saxlayıb. Belə vədlər verən şəxsin prezidentliyi dövründə islamofobiya hallarının daha da artması diqqətdən yayınmır. İslam dini əleyhinə sistemli işin tərkib hissələrini Fransada müsəlman təşkilatlarına tətbiq edilən “İslam təməlçiliyinə qarşı dirəniş cəmiyyəti” layihəsi, “İslam separatizmi” əleyhinə qanun və Fransa İslamının Prinsipləri Xartiyası təşkil edir. Bu qanunlar mövcud siyasi hakimiyyətin təşəbbüsü ilə qəbul edilib.
İslam ölkələri və müsəlmanlara qarşı törətdiyi cinayətlər baxımından Fransa ləkəli keçmişə sahibdir. Yer üzündə, ümumilikdə, 50-dən artıq dövlətin ərazisini işğal etmiş, insanlıq və bəşəriyyət əleyhinə cinayətlər, eləcə də nüvə sınaqları həyata keçirməklə Əlcəzairin müsəlman əhalisini soyqırımına məruz qoyan Fransadır. Fransanın Əlcəzairdə üsyankar liderlərin öldürüldükdən sonra meyitlərinin verilməməsi, onların sümüklərinin qalıqlarının sonradan Fransaya aparılması bu ölkənin tarixindəki ən böyük utanclardandır. Belə üsyançılardan biri misirli mücahid Musa Darkavidir. Fransız işğalına qarşı 13 il mübarizə aparan Musa 1847-ci ildə Əlcəzairin şərqindəki Biskra şəhərinin darvazasından asılıb, sonra isə 22 mücahidlə birlikdə başı kəsilib. Onun kəlləsi daha sonra 2020-ci ildə Parisdəki Təbiət və İnsan Muzeyində nümayiş etdirilmək üçün Fransaya aparılıb. Bu, Əlcəzairin sonradan geri qaytarmağa nail olduğu kəllələrdən biridir. Əlcəzairli tarixçi Əli Fərid Belkadi 2010-2011-ci illərdə Fransa və ümumilikdə, Avropanın əsas “qələbə muzeyləri”ndə araşdırma aparıb. O, muzeylərdə 68 soydaşının kəlləsini aşkar edib. Ümumilikdə, Fransanın Trokadero meydanında yerləşən İnsan Muzeyində 18 mindən çox kəllə var ki, onların əksəriyyətinin ictimaiyyətə nümayişi bağlıdır.
Tarixçi bu mövzunu ictimailəşdirdikdən sonra Fransa Prezidenti E.Makron 24 kəllənin Əlcəzairə qaytarılmasına razılıq verib. Onlar 2020-ci il martın 3-də geri qaytarılıb. 150 ildən çox muzeydə nümayiş etdirilən 24 kəllə arasında Əlcəzairin Fransa işğalına qarşı müqavimət hərəkatının altı liderinin qalıqları da var. Onlar hələ də muzeydə saxlanılır. Bundan əlavə, hazırda muzeydə müstəmləkəçiliyə qarşı mübarizə aparmış 12 əlcəzairlinin kəllə sümüyü nümayiş olunmaqdadır.
18 mindən çox kəllənin böyük əksəriyyətinin Fransa üçün hərbi qənimət olduğu bildirilir. Eyni zamanda, Fransa tərəfi bunu kəllələrin antropoloji məqsədlər üçün saxlanması ilə əsaslandırır. Yeri gəlmişkən, adıçəkilən muzey 21 maori döyüşçünün kəlləsini Yeni Zelandiyaya qaytarıb. Tarixi ənənələrinə sadiq qalan Beşinci Respublikada (müasir Fransa qeyri-rəsmi olaraq belə adlandırılır) müsəlmanlara, həmçinin qaradərili əhaliyə münasibətdə irqçi meyllər daha da artmaqdadır.
***
Bundan əlavə, antisemitizm də Fransa cəmiyyətində dərin kök salıb. Statistikaya əsasən, son illərdə Fransadan on minlərlə yəhudi köç edib. Günümüzdə Korsika adasında yerli xalqa qarşı anti-humanist yanaşma Fransanın əsil simasını göstərən real mənzərədir. Bütün bunların üzərinə Fransanın güc strukturlarının, konkret olaraq yerli polisinin vətəndaşla davranışı, zorakılıq aktlarına yol verilməsi, sərbəst toplaşmaq azadlığının kobud şəkildə pozulması ilə bağlı baş verənləri də gəlsək, Olimpiya Oyunlarının belə bir ölkədə keçirilməsinin nə dərəcədə məqsədəuyğun olması sualı ortaya çıxır. Çünki Olimpiya Oyunları təkcə böyük idman bayramı deyil, dostluğun, qardaşlığın, sağlam rəqabət mühitinin, saf hisslərin dünya miqyasında təcəssümü və təbliğidir. Olimpiya Oyunları idman, ictimai-siyasi, iqtisadi və mədəni fenomenləri özündə birləşdirir. Bugünkü Fransa isə bu keyfiyyətlərdən məhrumdur. İslamofobiyanın, narkomaniyanın geniş yayıldığı, digər millətlərə qarşı ayrı-seçkilik, başqa dinlərə dözümsüzlük sərgilənən Fransanın real durumu Olimpiya Oyunlarının ruhuna ziddir.
İlqar VƏLİZADƏ,
politoloq
– Çoxillik müşahidələr göstərir ki, Fransanın hazırkı hakimiyyəti çox təzadlı siyasət yürüdür. Fransa, Azərbaycan da daxil olmaqla, bir sıra inkişaf etməkdə olan ölkələri üçün arbitr rolunu oynamaq istəyir. Bu niyyətini heç gizlətmir də. Müəyyən məsələlərdə mentor rolunu öz üzərinə götürür. Bəzi ölkələrə nəyisə öyrətmək, hansısa prinsipləri aşılamaq istəyir. Hərçənd ki, heç kim ona bu rolu həvalə etməyib. Ancaq Fransa rəhbərliyinə daxil olan şəxslər daxili siyasətə fikir versə, kobud səhvlər buraxdıqlarını görə bilərlər. Olimpiya Oyunları Təşkilat Komitəsinin ofislərində aparılan yoxlamalar aysberqin görünən tərəfidir. Korsikada, Yeni Kaledoniyada və digər faktiki müstəmləkə ərazilərində yaşayan insanların problemlərinə göz yumurlar. Digər tərəfdən, Fransa Milli Azlıqlara dair Avropa Xartiyasını qəbul etmir. Bu xartiya bilavasitə milli azlıqların dilini, mədəniyyətini, milli identikliyini qorumağı özündə ehtiva edən sənəddir. Sənəd 2007-ci ildə qəbul olunub və bir çox ölkələr üçün əsasdır. Paris bu sənədi imzalamaqdan indiyədək imtina edir.
Yaxud, korsikalıları götürək. Onlar italyan dilinin dialektində danışırlar. Ümumiyyətlə, fransızlara aid etnik qrup deyillər. Ancaq Paris korsikalıları, həmçinin ölkənin şimal-qərbindəki Bretan regionunda yaşayan keltləri fransız adlandırır. Yəni, onların etnik mənsubiyyəti rədd edilir. Bu normalar Fransa Konstitusiyasında təsbit olunub. Əslində, konstitusiya milli azlıqların hüquqlarını kobud şəkildə pozur. Bunun ekspertizası aparılmalıdır. Ancaq bunu heç kim etmir.
Müsəlmanlar isə Fransada, demək olar ki, gettolarda yaşayırlar. Parisdə 13-cü rayon adlanan yer var. Orada milli və dini azlıqlar yaşayırlar. Fransada yaşayanlar özləri oranı getto adlandırır. Marseldə də belə yerlər mövcuddur. Bununla bağlı tənqidi çıxışlar var, yazılar yazılıb, hətta çox populyar olan bədii filmlər də çəkilib. Çünki daxili siyasi diskurslarda bu mövzu həmişə aktualdır. Buna baxmayaraq Fransa başqa ölkələrə meydan oxumaq, yaxud dərs keçmək istəyir. Bu təzadlı siyasət müsəlman ölkələri ilə dəfələrlə böhranlara səbəb olub. Fransanın dünyada nüfuzu çox aşağı düşüb. Makronun səfərləri zamanı biz görürük ki, onu qəbul edən tərəf Parisə açıq iradlar bildirir. Biz bunu Makronun Konqoya bu ilin martında etdiyi səfər zamanı da gördük. Təəssüf ki, Paris bu tənqidlərdən nəticə çıxarmır. Makron bütün şərtləri pozaraq, qırmızı xətləri keçərək bu cür kobud səhvlərlə dolu siyasət yürütməkdə davam edir.
Səxavət HƏMİD, “Xalq qəzeti”