Laçın–Xankəndi yolunda Azərbaycana məxsus sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin qurulması ölkəmizin böyük uğurudur. Bu uğurun həm siyasi, həm hərbi, həm də mənəvi tərəfləri var. Mənəvi tərəfi budur ki, Azərbaycan dövləti özünün sərhəd zolağına nəzarətini tamlaşdırır. Necə deyərlər, Vətən sərhəddən başlayır.
Hərbi tərəfi ondan ibarətdir ki, Azərbaycan 44 günlük müharibədən sonra bir yerdə dayanmadı, qələbə eyforiyasına qapılmadı, daha da inkişaf etdi, gücləndi və gücləndikcə də öz şərtlərini diktə etməyi bacardı. Əlbəttə, hərbi baxımdan güclənmək siyasi anlamda da demarş xəttinin götürülməsini şərtləndirməyə bilməzdi. Biz də bu qeydlərimizdə Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd məntəqəsinin qurulmasının daha çox siyasi tərəfləri üzərində dayanacağıq.
Əvvəla, ondan başlayaq ki, Azərbaycan 44 günlük müharibə ilə qələbə qazansa da və zəfərin ayrı-ayrı üstünlükləri 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın şərtlərində əksini tapsa da, sənəd mahiyyət etibarilə böyük reallığa aydınlıq gətirmirdi. Diqqət yetirək, Ermənistan tərəfi Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd məntəqəsinin qurulmasını bəyanatın müddəalarına zidd sayır. Əlbəttə, sənəddə sərhəd məntəqəsinin qurulması əksini tapmayıb. Ancaq, bu, o demək deyil ki, həmin ərazidə sərhəd olmamalı idi. Yəni, üçtərəfli Bəyanatı ehkam kimi qəbul etmək düzgün deyildi. Sənəd yalnız Azərbaycan–Ermənistan tənzimlənməsinin ilkin şərtlərin yer aldığı çıxış nöqtəsi sayıla bilərdi. O şərtlərin ki, onlara Ermənistan əməl etmədi. Məsələn, Qarabağda hələ də erməni silahlıları qalıb, bölgədə separatçılıq saxlanılır. Hələ başqa vurğulanmalı məqamlar da var. Başqa sözlə desək, çıxış nöqtəsi daha fundamental əhəmiyyət daşıyan məsələlərin reallaşmasına vəsilə olmadı.
İrəvan nəinki bəyanata əməl etmədi, yeni reallıqlar formalaşdırmağa çalışdı. İstədi ki, 44 günlük müharibə ilə əldə etdiyimiz zəfərin nəticələri minimuma ensin. Əlbəttə, Azərbaycan bunu qəbul edə bilməzdi. Məsələyə mövcud kontekstdən yanaşsaq, Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd-buraxılış məntəqəsinin qurulması onu göstərdi ki, Bakı öz qanuni ərazilərində nəzarətin tam bərpasında israrlıdır və mövcud istiqamətdəki hər hansı siyasi və hərbi manipulyasiyalara meydan verməyəcəkdir.
İkinci məqam. Söhbət Azərbaycanın öz reallığını özünün formalaşdırmasından gedir. Üçtərəfli Bəyanatı əbəs yerə xatırlamadıq. Bakı həmin sənədin Azərbaycanın zəfərinə dair mənəvi preambulasından irəli gələn və gerçəkləşməsi məntiqi görünən prosesləri özü həyata keçirir. Vaxtilə BMT-nin Ermənistan silahlılarının Azərbaycan torpaqlarından çıxmasını tələb edən dörd qətnaməsi olmuşdur. 30 ilə yaxın müddətdə həmin qətnamələrə əməl olunmamışdır. Nəhayət, vaxt gəldi və ölkəmiz güc yolu ilə ədaləti bərpa etdi. İndi Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin qurulması zahirən birbaşa gücün təntənəsi olmasa da, üçtərəfli Bəyanatın ruhunun ifadəsi kimi, müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Bakı sənədin adi kağız parçasına çevrilmək təhlükəsini aradan qaldırdı. Çünki onun ruhu Azərbaycanın Qələbəsini təsdiqləyir. Qələbə isə tam olmalıdır.
Üçüncü məqam. Qeyd etdik ki, Ermənistan müharibədən sonra bölgədə yeni reallıqlar yaratmaq üçün çalışırdı və bu gün də çalışmaqdadır. Ölkənin xaricdən də dəstəkçilərinin olduğunu vurğulayaq. Xaricdəki anti-Azərbaycan qüvvələrdən, erməni lobbi və diaspor təşkilatlarından və ermənipərəst dairələrdən ibarət həmin dəstəkçilər qrupu müxtəlif siyasi detallarla manevr yolu tutaraq, Azərbaycanın qanuni ərazilərində tam hakimiyyətinin qərarlaşmasına maneçilik törətmək cəhdlərinə baş vurdular. Onlar özlərinin kiçik haqlarını Bakının böyük haqqına alternativ kimi irəli sürməklə, uğur qazanacaqlarına ümid bəslədilər. Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd məntəqəsinin qurulması həm də belələrinin ümidlərini puça çıxardı.
Dördüncü məqam. 44 günlük müharibədən sonra Ermənistanın xarici siyasət industriyasının regional amillər üzərində Azərbaycana təzyiq rıçaqlarını işə saldığını da gördük. Nəticə etibarilə biz Rusiya ilə müəyyən məqamlarda sərinləşmələrin, İranla soyuqlaşmaların şahidi olduq və demək olmaz ki, hazırda bu diskomfort sayılacaq durum aradan qalxıb. Ancaq yekun nəticə yenə Bakı ilədir. Soyuqlaşma və sərinləşmələrə rəğmən ortadakı narahatlıq dolu növbəti bəyanatların fonunda hər iki tərəfin Azərbaycana məxsus haqqı tanıdıqlarını görürük. Onların heç birindən – həm İrandan, həm də Rusiyadan gerçək reaksiya yoxdur. Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd-keçid məntəqəsinin qurulması bu səssizliyi də ortaya çıxardı ki, mövcud mənzərə isə heç şübhəsiz, Azərbaycan diplomatiyasının böyük uğurudur.
Onu da nəzərə alaq ki, Tehranın və Moskvanın Qarabağ məsələsini, ümumən, Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərindəki durumu özlərinin regional xarici siyasətləri prizmasından görmələri amili adi bir iş sayılmamalıdır. Axı 30 ilə yaxın davam edən işğal həm də bu iki qüvvənin iradəsinin “məhsulu” idi. Ölkəmiz öz iradəsini formalaşdırmağı və tutarlı alternativ kimi irəli sürməyi bacardı.
Beşinci məqam. Bu xüsusda, bilavasitə, Qarabağdakı separatçılıqdan söz açacağıq. 44 günlük müharibədən sonra biz Ermənistanın hakim siyasi dairələrinin, eləcə də müxtəlif xarici qüvvələrin bölgədəki separatçılığı “Qarabağ xalqı”nın iradəsi qismində ortaya qoymağa, beynəlxalq ictimaiyyətə sırımağa çalışdığının şahidi olduq. Xankəndidə mitinqlərin təşkili, Ruben Vardanyan kimi “qəlbi xalqı ilə döyünənlərin” bölgəyə gətirilməsi və sair bu sayaq gedişləri, pafos və populizm səhnələrini gördük. Bizi öz qanuni ərazilərimizə buraxmadıqlarını da həmçinin. Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsi Azərbaycanı ərazinin tam hakiminə çevirir. Artıq ora kimin buraxılıb, kimin buraxılmayacağına qərarı ölkəmiz verəcəkdir.
Altıncı məqama keçid alaq. Azərbaycan dəfələrlə Qarabağ ermənilərinin bölgədə yaşamalarının mümkünlüyünü, onların hüquq və azadlıqlarının ölkəmizin qanunvericiliyi ilə qorunacağını bəyan edib. Neçə dəfə də onlarla təmas yaradılması istiqamətində təklif və təşəbbüslər qaldırıb. Bütün bunlar, şühbəsiz, xoş niyyətin ifadəsi kimi meydana çıxıb. Ancaq qarşılıq heç nə görməmişik. Əlbəttə, mövcud istiqamətdə tərəfimizdən prinsipial yanaşma da olub. Təxminən belə: kim istəsə, Qarabağda qalsın və yaşasın, istəməyənlər gedə bilər. Ancaq zaman göstərdi ki, Qarabağ erməniləri, daha doğrusu, onların həyatını zəhərə çevirmiş separatçı rejim bunu seçim kimi görmür, çağırışımıza məhəl qoymur. Hesab edirik ki, Laçın–Xankəndi yolunda sərhəd keçid məntəqəsinin qurulması seçimi, necə deyərlər, asanlaşdıracaqdır. Qərar versinlər – qalırlar, ya gedirlər!
Əlbəttə, Laçın–Xankəndi yolunda Azərbaycana məxsus sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin yaradılmasının digər siyasi tərəflərinə də diqqət çəkmək, fikir və mülahizələr yürütmək mümkündür.
Sonda əvvəldə haqqında söz açdığımız uğurun üzərində dayanaq. Uğur qətiyyətin, prinsipiallığın və möhkəm iradənin məhsuludur. Uğur həm də düşünülmüş siyasətin nəticəsidir. Yazımızın bu yerində Prezident İlham Əliyevin bir fikrini yada salmaqla fikrimizi tamamlayaq: “Biz nə vaxt, nəyi edəcəyimizi yaxşı bilirik. Ona görə bu gün də bizim uğurlu əməliyyatımız artıq böyük nəticələrə gətirib çıxarıb və nəyi necə, nə vaxt etmək lazımdır, bunu mən bilirəm. Azərbaycan xalqı mənə inanır və mən də bu inama arxalanaraq bütün lazımi tədbirləri görürəm. Ölkəmizi inamla idarə edirəm”.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”